Vraag

Brief einde Mobile Coverage Extender

  • 11 October 2021
  • 60 reacties
  • 1209 Bekeken

Reputatie 1

Beste,

 

We wonen in woning waarbij de isolatie gsm stralen blokkeert. Gevolg is dat we in de tuin prima ontvangst hebben, maar binnen zo goed als geen.

 

Al bijna 5 jaar is een mobile coverage extender van Proximus een prima oplossing gebleken. Niet perfect, maar het voldoet.

 

Nu krijgen we een brief in de bus dat dit vanaf april volgend jaar (2022) niet meer gebruikt zal kunnen worden. Alternatief zou dan VoWifi zijn.

 

Ik hoop dat ik me vergis en het verkeerd begrijp, maar anders vind ik dit een zeer misplaatste grap van Proximus.

 

  1. Toestellen die VoWifi ondersteunen zijn zeer beperkt. Wij hebben drie GSM toestellen in huis die allen minder dan 2 jaar oud zijn, maar niet op de lijst staan. Dienen wij 3 nieuwe GSM toestellen te kopen?
  2. Reden die ze aangeven is de verouderde 3G technologie. Ik kan begrijpen dat men 3G masten wil uit faseren ten voordelen van 4G, 5G, 6G, … Maar wat maakt het voor Proximus uit dat ik in mijn eigen woning nog gebruik maak van 3G als dit tot nu toe een perfecte oplossing is gebleken voor gebrek aan ontvangst?!?

 

Hoop dat ik het niet bij het verkeerde eind heb en er iemand mij andere inzichten kan geven of oplossingen kan aanbieden. We hebben geen zin om in april 3 nieuwe GSM toestellen te moeten aankopen omdat de huidige toestellen geen VoWifi ondersteunen. En helemaal niet als onze vrijheid van keuze beperkt wordt tot Samsung en Apple toestellen. En tenslotte al zeker niet omdat er m.i. enkel een drogreden wordt opgeven rond 3G voor het stoppen van het aanbieden van een MCE. Waarom geen MCE met 4G/5G aanbieden? Of een andere volwaardige oplossing.


60 reacties

Reputatie 1

Klopt, maar in mijn geval gaat het over toestellen die minder dan 2 jaar geleden zijn aangekocht die rond de 400€ gekost hebben.

Maar mocht ik een nieuw toestel aankopen dan is de kans alsnog heel groot dat het niet op de lijst staat.

 

Mochten alle toestellen (op enkele uitzonderingen na) die nieuw zijn of minder dan 5 jaar oud, ondersteund worden… Maar nu is het omgekeerd. Niets wordt ondersteund op enkele uitzonderingen na.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@gv90 

het spijt me, we hebben geen zicht op de nog komende toestellen

ik kan je alleen maar aanraden regelmatig te kijken in de lijst en we duimen met je mee dat jouw wens-toestel tijdig ertussen zal staan.

Indien we vroeger info doorkrijgen, zullen we dit posten.

Groeten

tina

Reputatie 7
Badge +3

@SteveW 

is doorgestuurd… 

groeten

Tina

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb alle nieuwe vragen en reacties verplaatst naar het reeds bestaande topic hierover. Groetjes, Antonella

Badge +4

Bedankt beiden AntonellaD en M_016 voor jullie uitleg, we zijn wat wijzer geworden 😉

Mvg,

Reputatie 7
Badge +3

@gv90 Ik heb hier even verder navraag over gedaan. Hierbij de feedback dat ik tot nu toe mocht ontvangen:

Na 13/06 zullen we doorgaan met het toevoegen van apparaten aan de lijst met smartphones die compatibel zijn. Welke apparaten dit zullen zijn is mede afhankelijk van de leveranciers.

Als ik nog meer info zie passeren, laat ik dit weten.

Groetjes,
Antonella

Reputatie 7
Badge +4

@Martin

Voor zover ik zie in de link van Antonella betreft het beide

Vanaf 7 april 2022, zal Mobile Coverage Extender (Pro) niet meer werken en zal de facturering worden stopgezet

Reputatie 7
Badge +3

@sl9999 Ik heb je vraag verplaatst naar het reeds bestaande topic hierover. De codes die nodig zijn om gebruik te kunnen maken van voWifi staan bij ons actief op jouw gsm-nummer. 

Wellicht vind je meer info via onderstaande links.

Bellen via wifi | Proximus

VoWIFI activeren | Samsung (proximus.be)

Groetjes,
Antonella

Update van mijnentwege: lijkt erop dat mijn OnePlus 8 Pro nu wel ondersteund wordt. Het 'voice over WiFi' Icoontje is zichtbaar bovenaan en ik kan zowel bellen als gebeld worden binnen in mijn appartement wanneer mijn wifi aan staat.

Om te weten of het 100% stabiel werkt zal ik het nog een tijdje moeten aan zien. Tijdens mijn tweede gesprek verloor ik al na een halve minuut de connectie. Te bekijken over een langere periode. 

Reputatie 7
Badge +3

@BartR De lijst met toestellen zal regelmatig worden geüpdatet.

Groetjes,
Antonella

Reputatie 1

Heb mogelijk nog een groot nadeel ontdekt. Wij zijn soms van wacht. Ook tijdens de nacht. Onze gsm ligt dan op het nachtkastje. Vroeger zette wij wifi uit om niet tijdens de nacht gestoord te worden, maar we konden dan nog wel gebeld worden.

Wifi uitzetten is nu geen optie meer, want dan zal VoWifi het niet meer doen.

 

VoWifi wordt verkocht als een verbetering, maar voor ons alleen maar nadelen:

  • Wifi moet altijd aan staan
  • Je moet een gsm kopen die Proximus op de (beperkte) lijst heeft staan, ook al ondersteund het toestel VoWifi.
  • Je moet een goede en stabiele wifi dekking hebben over het volledige huis

Meer dan 5 jaar met de MCE probleemloos kunnen bellen en gebeld worden sinds we op dit adres wonen. En nu is het plotseling een heel gedoe geworden en word ik met extra kosten en beperkingen opgezadeld. Welkom in 2022 :-(

Hoe wordt bepaald welke toestellen op de lijst komen staan?

 

We hebben hier hetzelfde probleem als BartR. Partner en dochter hebben beide Motorola. Hun toestellen kunnen VoWifi aan, maar staan niet op de lijst. De MCE is een goede oplossing voor het bereik binnenshuis, maar als de dienst wegvalt dan zijn we weer bij af.

 

Alvast bedankt.

Reputatie 1

Had men dan niet beter de testen eerst afgerond vooraleer men een dienst aankondigt stop te zetten en dit als oplossing naar voren schuift?

 

Sorry, we (ik en mijn partner) gebruiken de mce voor professionele redenen, dus ik hoop dat Proximus begrijpt dat we niet echt vrolijk worden van iets dat afgeschaft wordt en waarvoor nauwelijks een halve oplossing in de plaats komt.

Terwijl men bij Proximus aangeeft dit te doen om de diensten te verbeteren :s Ik zie de meerwaarde momenteel nog niet als maar enkele merken en types ondersteund worden. En we op de welwillendheid van Proximus moeten rekenen dat een huidig of toekomstig toestel ondersteund zal worden. Je zal maar een mooi nieuw toestel willen aankopen dat aan je verwachtingen voldoet, maar niet op de lijst staat van Proximus.

 

Maar goed, het zijn nog +/- 6 maanden, blijf hoopvol dat dit de goede richting uit zal gaan.

Als ik kan bijdrage aan de testen, wil ik dit ook zeker doen.

Reputatie 7
Badge +4

Omwille van de diverse reacties op het Fr-forum ging de vraag voor herziening van de geplande stopzetting van de MCE ondersteuning terug voorgelegd worden aan het Proximus management, maar werd de kans hierop  wel eerder gering geacht

Eventueel kan een herziening van de positie van het BIPT m.b.t. het gebruik van “mobiele repeaters” - onder impuls van ombudsdienst telecom en/of bv. testaankoop een mogelijke oplossing bieden (cfr. bv. het standpunt van Ofcom hieromtrent)

20180208_repeaters_NL_operatoren (bipt.be)

Mobile phone repeaters – what you need to know - Ofcom

Andere belgische operatoren ondersteunen blijkbaar (cfr hun websites) een iets uitgebreider gamma van toestellen voor VoWiFi en mogelijkerwijze kan Proximus derhalve mogelijkerwijze klanten aan hen verliezen 

Toegegeven Motorola One zoom enOne plus 7T pro ben ik op hun websites nog niet tegengekomen (wel op buitenlandse sites) 

Ik vermoed dat Proximus zich evenwel zich in elke geval zal blijven beperken tot (recente en minder recente) toestellen aangeboden in hun portfolio

Louter ter info:

Eventueel kan een herziening van de positie van het BIPT m.b.t. het gebruik van “mobiele repeaters” - onder impuls van ombudsdienst telecom en/of bv. testaankoop een mogelijke oplossing bieden (cfr. bv. het standpunt van Ofcom hieromtrent)

20180208_repeaters_NL_operatoren (bipt.be)

Mobile phone repeaters – what you need to know - Ofcom

Ook spijtig dat er geen richtdatums (streefdatums) gegeven worden door Proximus, wanneer bijkomende toestellen zulle ondersteund worden.

Ik heb alle nieuwe vragen en reacties verplaatst naar het reeds bestaande topic hierover. Groetjes, Antonella

🙏dus we zijn van je af hierzo dat is reden voor een feestje hahaha , hollandse humor met een flinke dosis waarheid en recht voor je raap .

ps succes in je nieuwe functie ;-)

 

Reputatie 7
Badge +3

@bolly201166 

 

Beste,

 

Nog een laatste maal graag een status update van @AntonellaD , @Joel M  of @tina.b . 

Volgens de mails die we gekregen hebben gaat de MCE support uitgeschakeld worden op 13/6.

 

Blijft na 13 juni de policy dezelfde dat enkel geselecteerde toestellen ondersteund worden? - Of wordt vanaf dan alles open gezet? Is er zicht op extra toestellen?

 

Ik hoop echt dat we niet moeten wachten tot we op 13 juni geen bereik meer hebben om een beslissing hierin te nemen…

 

Hopend op een positief en helder antwoord!

 

mvg

 

Eigenlijk is het simpel. Proximus moet gewoon alle toestellen activeren.

Voorbeeld:

https://www.sony.com/electronics/support/articles/SX573001

PS: Mijn toestel staat er ook bij.

Ter info: ik zie dat de 8pro er ook tussen staat, 

edit: sorry ik zat op de verkeerde lijst te kijken van VoLTE

en inderdaad 8Pro staat er nog niet bij:

 

De proximus forummedewerkers kunnen altijd (als ze hier morgen de draad opnemen) eens  bij de bevoegde dienst vragen of dit voorzien is in de nabije toekomst om de 8pro te ondersteunen.

Reputatie 7
Badge +3

@compostmeester  Ik heb je vraag verplaatst naar het reeds bestaande topic hierover.

Voor de rest kan ik al meedelen dat er wordt gewerkt aan de lijst van toestellen met ondersteuning van VoWifi en dat deze regelmatig zal worden geüpdatet.

Groetjes,
Antonella

Reputatie 7
Badge +4

@RedsFan 

De info op het BIPT mobiel dataportaal geeft enkel aan dat de dekking van Orange (groen) beter kan zijn dan deze van Proximus (orange) en is mijns inziens niet direct bruikbaar/geschikt voor de gewone gebruiker

In principe zou het BIPT beter info verstrekken van de in de diverse banden in de regio door de diverse individuele operatoren gedetecteerde/normaal mogelijke snelheden (10/30/100/….cfr dataportaal vaste lijnen)

 

Concreet de info op de website van Proximus geeft aan dat er enkel in een beperkt deel van de Rollegemstraat in Rollegem-Kapelle  mogelijks intern geen 4G dekking zou zijn

Kaart met het netwerkbereik | Proximus

Maar het is en blijft bij mijn weten in eerste instantie info op basis van een “theoretisch model” (getoetst met meetcampagnes)

 

Op de website “sitebeheer) van het BIPT zijn in principe alle in dienst zijnde antennes terug te vinden (de website is mogelijk niet 100% up to date)

BIPT: Sitebeheer

Op onderstaande website vindt u althans voor Vlaanderen alle goedgekeurde maar niet noodzakelijk reeds in dienst zijnde antennes en meer detail m.b.t. de gebruikte/ondersteunde zendfrequenties/banden (deze detail info zit achter slot op de BIPT website)

Kaart zendantennes | Departement Omgeving - Vlaamse overheid (vlaanderen.be)

 

 

 

Reputatie 1

Jammer dat mijn vraag nog steeds niet beantwoord werd. Waarom laat Proximus niet alle toestellen toe die voWifi ondersteunen?

Wij hebben 2 toestellen thuis die het ondersteunen, maar die wellicht nooit op de lijst zullen komen. Waarom?

 

Ik kan begrijpen dat Proximus werkt met een lijst met recommended toestellen. Toestellen die getest zijn door Proximus en zeker werken. Ik kan begrijpen dat Proximus niet alle toestellen kan testen. Maar laat aub alle toestellen toe die VoWifi ondersteunen. Indien niet, waarom?

 

Ik betreur het nog steeds dat een dienst die voor ons heel goed werkte wordt afgenomen.

Wij zijn hier professioneel ook van afhankelijk (wachtdiensten).

 

 

Reageer