Vraag

Brief einde Mobile Coverage Extender

  • 11 October 2021
  • 59 reacties
  • 1001 Bekeken

Reputatie 1

Beste,

 

We wonen in woning waarbij de isolatie gsm stralen blokkeert. Gevolg is dat we in de tuin prima ontvangst hebben, maar binnen zo goed als geen.

 

Al bijna 5 jaar is een mobile coverage extender van Proximus een prima oplossing gebleken. Niet perfect, maar het voldoet.

 

Nu krijgen we een brief in de bus dat dit vanaf april volgend jaar (2022) niet meer gebruikt zal kunnen worden. Alternatief zou dan VoWifi zijn.

 

Ik hoop dat ik me vergis en het verkeerd begrijp, maar anders vind ik dit een zeer misplaatste grap van Proximus.

 

  1. Toestellen die VoWifi ondersteunen zijn zeer beperkt. Wij hebben drie GSM toestellen in huis die allen minder dan 2 jaar oud zijn, maar niet op de lijst staan. Dienen wij 3 nieuwe GSM toestellen te kopen?
  2. Reden die ze aangeven is de verouderde 3G technologie. Ik kan begrijpen dat men 3G masten wil uit faseren ten voordelen van 4G, 5G, 6G, … Maar wat maakt het voor Proximus uit dat ik in mijn eigen woning nog gebruik maak van 3G als dit tot nu toe een perfecte oplossing is gebleken voor gebrek aan ontvangst?!?

 

Hoop dat ik het niet bij het verkeerde eind heb en er iemand mij andere inzichten kan geven of oplossingen kan aanbieden. We hebben geen zin om in april 3 nieuwe GSM toestellen te moeten aankopen omdat de huidige toestellen geen VoWifi ondersteunen. En helemaal niet als onze vrijheid van keuze beperkt wordt tot Samsung en Apple toestellen. En tenslotte al zeker niet omdat er m.i. enkel een drogreden wordt opgeven rond 3G voor het stoppen van het aanbieden van een MCE. Waarom geen MCE met 4G/5G aanbieden? Of een andere volwaardige oplossing.


59 reacties

Badge +4

Bedankt beiden AntonellaD en M_016 voor jullie uitleg, we zijn wat wijzer geworden 😉

Mvg,

Reputatie 7
Badge +4

@RedsFan 

De info op het BIPT mobiel dataportaal geeft enkel aan dat de dekking van Orange (groen) beter kan zijn dan deze van Proximus (orange) en is mijns inziens niet direct bruikbaar/geschikt voor de gewone gebruiker

In principe zou het BIPT beter info verstrekken van de in de diverse banden in de regio door de diverse individuele operatoren gedetecteerde/normaal mogelijke snelheden (10/30/100/….cfr dataportaal vaste lijnen)

 

Concreet de info op de website van Proximus geeft aan dat er enkel in een beperkt deel van de Rollegemstraat in Rollegem-Kapelle  mogelijks intern geen 4G dekking zou zijn

Kaart met het netwerkbereik | Proximus

Maar het is en blijft bij mijn weten in eerste instantie info op basis van een “theoretisch model” (getoetst met meetcampagnes)

 

Op de website “sitebeheer) van het BIPT zijn in principe alle in dienst zijnde antennes terug te vinden (de website is mogelijk niet 100% up to date)

BIPT: Sitebeheer

Op onderstaande website vindt u althans voor Vlaanderen alle goedgekeurde maar niet noodzakelijk reeds in dienst zijnde antennes en meer detail m.b.t. de gebruikte/ondersteunde zendfrequenties/banden (deze detail info zit achter slot op de BIPT website)

Kaart zendantennes | Departement Omgeving - Vlaamse overheid (vlaanderen.be)

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@RedsFan Zowel het indoor als outdoor bereik zou in jouw straat goed moeten zijn. Groetjes, Antonella

Kaart met het netwerkbereik | Proximus

Kaart met het 5G netwerkbereik | Proximus

 

 

Badge +4

Even dit topic gebruiken, kan het zijn dat Proximus hier geen antenne heeft in mijn gemeente ??? want als ik zie op de site vh bipt is er enkel orange die hier uitzendt, daarom mss dat het bereik in onze gemeente niet zo heel goed is… terwijl onze twee buurgemeentes wel Prox hebben met antennes.

Gericht aan de Proximus medewerkers.

Mvg,

Reputatie 7
Badge +3

@bolly201166 

 

Ik heb alle nieuwe vragen en reacties verplaatst naar het reeds bestaande topic hierover. Groetjes, Antonella

🙏dus we zijn van je af hierzo dat is reden voor een feestje hahaha , hollandse humor met een flinke dosis waarheid en recht voor je raap .

ps succes in je nieuwe functie ;-)

 

Ja idd. Wifi altijd op laten staan 's nachts is  inderdaad een nadeel. 

Reputatie 1

Heb mogelijk nog een groot nadeel ontdekt. Wij zijn soms van wacht. Ook tijdens de nacht. Onze gsm ligt dan op het nachtkastje. Vroeger zette wij wifi uit om niet tijdens de nacht gestoord te worden, maar we konden dan nog wel gebeld worden.

Wifi uitzetten is nu geen optie meer, want dan zal VoWifi het niet meer doen.

 

VoWifi wordt verkocht als een verbetering, maar voor ons alleen maar nadelen:

  • Wifi moet altijd aan staan
  • Je moet een gsm kopen die Proximus op de (beperkte) lijst heeft staan, ook al ondersteund het toestel VoWifi.
  • Je moet een goede en stabiele wifi dekking hebben over het volledige huis

Meer dan 5 jaar met de MCE probleemloos kunnen bellen en gebeld worden sinds we op dit adres wonen. En nu is het plotseling een heel gedoe geworden en word ik met extra kosten en beperkingen opgezadeld. Welkom in 2022 :-(

Update van mijnentwege: lijkt erop dat mijn OnePlus 8 Pro nu wel ondersteund wordt. Het 'voice over WiFi' Icoontje is zichtbaar bovenaan en ik kan zowel bellen als gebeld worden binnen in mijn appartement wanneer mijn wifi aan staat.

Om te weten of het 100% stabiel werkt zal ik het nog een tijdje moeten aan zien. Tijdens mijn tweede gesprek verloor ik al na een halve minuut de connectie. Te bekijken over een langere periode. 

Reputatie 7
Badge +3

@gv90 Ik heb hier even verder navraag over gedaan. Hierbij de feedback dat ik tot nu toe mocht ontvangen:

Na 13/06 zullen we doorgaan met het toevoegen van apparaten aan de lijst met smartphones die compatibel zijn. Welke apparaten dit zullen zijn is mede afhankelijk van de leveranciers.

Als ik nog meer info zie passeren, laat ik dit weten.

Groetjes,
Antonella

@AntonellaD , dat begrijp ik volledig, ik volg de lijst maandelijks op en heb inderdaad de update gezien.

 

Mijn vraag is vooral, wat NA 13 juni (= dag dat onze MCE volgens een vorige brief uitgeschakeld wordt)? Blijven jullie dan met een geselecteerde lijst werken of ga je alle toestellen toelaten? Er moet hier toch al een beeld van zijn binnen Proximus?

Reputatie 7
Badge +3

@gv90 De lijst van toestellen kreeg deze maand nog een update. Momenteel is het enkel mogelijk voor deze modellen. Groetjes, Antonella

Beste,

 

Nog een laatste maal graag een status update van @AntonellaD , @Joel M  of @tina.b . 

Volgens de mails die we gekregen hebben gaat de MCE support uitgeschakeld worden op 13/6.

 

Blijft na 13 juni de policy dezelfde dat enkel geselecteerde toestellen ondersteund worden? - Of wordt vanaf dan alles open gezet? Is er zicht op extra toestellen?

 

Ik hoop echt dat we niet moeten wachten tot we op 13 juni geen bereik meer hebben om een beslissing hierin te nemen…

 

Hopend op een positief en helder antwoord!

 

mvg

 

Reputatie 7
Badge +3

@sl9999 Ik heb je vraag verplaatst naar het reeds bestaande topic hierover. De codes die nodig zijn om gebruik te kunnen maken van voWifi staan bij ons actief op jouw gsm-nummer. 

Wellicht vind je meer info via onderstaande links.

Bellen via wifi | Proximus

VoWIFI activeren | Samsung (proximus.be)

Groetjes,
Antonella

Reputatie 1

Jammer dat mijn vraag nog steeds niet beantwoord werd. Waarom laat Proximus niet alle toestellen toe die voWifi ondersteunen?

Wij hebben 2 toestellen thuis die het ondersteunen, maar die wellicht nooit op de lijst zullen komen. Waarom?

 

Ik kan begrijpen dat Proximus werkt met een lijst met recommended toestellen. Toestellen die getest zijn door Proximus en zeker werken. Ik kan begrijpen dat Proximus niet alle toestellen kan testen. Maar laat aub alle toestellen toe die VoWifi ondersteunen. Indien niet, waarom?

 

Ik betreur het nog steeds dat een dienst die voor ons heel goed werkte wordt afgenomen.

Wij zijn hier professioneel ook van afhankelijk (wachtdiensten).

 

 

Beste,

 

Door het uitfaseren van ons perfect werkende MCE worden we verplicht over te schakelen naar VoWifi.

Hierdoor moet de helft van ons bedrijf een nieuw toestel aanschaffen omdat Proximus oudere toestellen niet ondersteund, hoewel deze wel degelijk VoWifi ondersteunen.

Onze eerste overschakeling was geen succes: Iphone SE2022.

Alle instructies gevolgd  (VoWifi aan op toestel, herstarten, UDP poort 500&4500 open,...) maar helaas wil het toestel niet overschakelen.

Kan iemand nakijken dat VoWifi wel degelijk geactiveerd is?

 

Bedankt voor de opvolging.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +2

@gv90 

het spijt me, we hebben geen zicht op de nog komende toestellen

ik kan je alleen maar aanraden regelmatig te kijken in de lijst en we duimen met je mee dat jouw wens-toestel tijdig ertussen zal staan.

Indien we vroeger info doorkrijgen, zullen we dit posten.

Groeten

tina

Bedankt @Joel M !

 

Ik ben benieuwd naar de extra toestellen! Ongeacht, is er sinds november toch niets bijgekomen omtrent OPPO of OnePlus.

 

Welke toestellen zullen er nog voorzien worden tegen juni? Ik ben hier vooral geinteresseerd in de Android One toestellen (Google Pixel’s, Xiaomi Mi A3, ...) & voor @SteveW de OnePlus 8 Pro?

 

Zo kan ik anticiperen en moet ik niet wachten tot de laatste dag van de MCE support om een nieuw toestel te kopen.

Als het op de laatste dag dan toch gaat met mijn huidig toestel is dat namelijk nog extra zuur! (En het is sowieso al zuur)

Reputatie 7
Badge +2

@gv90 @SteveW We hebben hierover navraag gedaan. De lijst met compatibele toestellen is sinds november wel geüpdatet, maar ze zijn enkel de vermelding van de maand ‘november 2021’ vergeten te updaten. In de loop van volgende week zou er een nieuwe update online komen (waarbij ook de vermelding van de maand mee zal worden aangepast).Groetjes,Joel

Net zoals vorige poster vraag ik me af of er hier al progressie in is? Wanneer wordt mijn OnePlus 8 Pro beschikbaar? Of zelfs latere meer recentere toestellen. Dit wordt echt een probleem voor mij als dit stopt. 

terugkomend op het bericht van @AntonellaD . 

 

@BartR De lijst met toestellen zal regelmatig worden geüpdatet.

Groetjes,
Antonella

 

Tot op heden is de lijst van toestellen niet één keer upgedate sindsdien. De laatste update is van november 2021. Wanneer mogen we dit nog eens verwachten? En is er een planning welke nog toegelaten gaan worden?

 

Binnen 3 maanden wordt de MCE door proximus niet meer ondersteund, maar voor alle mensen met geen compatibel toestel is er geen duidelijke oplossing.

 

Sommige toestellen in die lijst zijn bijna niet meer aankoopbaar of toch dicht tegen hun vervanger… (Nord 2).

 

Graag wat nieuw inzicht, zodat de geaffecteerde klanten ook de juiste beslissing kunnen nemen. Nieuwe smartphone, andere provider, ...

Reputatie 7
Badge +2

@SteveW 

is doorgestuurd… 

groeten

Tina

De proximus forummedewerkers kunnen altijd (als ze hier morgen de draad opnemen) eens  bij de bevoegde dienst vragen of dit voorzien is in de nabije toekomst om de 8pro te ondersteunen.

Ter info: ik zie dat de 8pro er ook tussen staat, 

edit: sorry ik zat op de verkeerde lijst te kijken van VoLTE

en inderdaad 8Pro staat er nog niet bij:

 

Voice over lte werkt idd voor mijn OnePlus 8 Pro. Maar voice over WiFi dus (nog) niet :(

Ter info: ik zie dat de 8pro er ook tussen staat, 

edit: sorry ik zat op de verkeerde lijst te kijken van VoLTE

en inderdaad 8Pro staat er nog niet bij:

 

Reageer