Vraag

Brief einde Mobile Coverage Extender

  • 11 October 2021
  • 60 reacties
  • 1204 Bekeken

Reputatie 1

Beste,

 

We wonen in woning waarbij de isolatie gsm stralen blokkeert. Gevolg is dat we in de tuin prima ontvangst hebben, maar binnen zo goed als geen.

 

Al bijna 5 jaar is een mobile coverage extender van Proximus een prima oplossing gebleken. Niet perfect, maar het voldoet.

 

Nu krijgen we een brief in de bus dat dit vanaf april volgend jaar (2022) niet meer gebruikt zal kunnen worden. Alternatief zou dan VoWifi zijn.

 

Ik hoop dat ik me vergis en het verkeerd begrijp, maar anders vind ik dit een zeer misplaatste grap van Proximus.

 

  1. Toestellen die VoWifi ondersteunen zijn zeer beperkt. Wij hebben drie GSM toestellen in huis die allen minder dan 2 jaar oud zijn, maar niet op de lijst staan. Dienen wij 3 nieuwe GSM toestellen te kopen?
  2. Reden die ze aangeven is de verouderde 3G technologie. Ik kan begrijpen dat men 3G masten wil uit faseren ten voordelen van 4G, 5G, 6G, … Maar wat maakt het voor Proximus uit dat ik in mijn eigen woning nog gebruik maak van 3G als dit tot nu toe een perfecte oplossing is gebleken voor gebrek aan ontvangst?!?

 

Hoop dat ik het niet bij het verkeerde eind heb en er iemand mij andere inzichten kan geven of oplossingen kan aanbieden. We hebben geen zin om in april 3 nieuwe GSM toestellen te moeten aankopen omdat de huidige toestellen geen VoWifi ondersteunen. En helemaal niet als onze vrijheid van keuze beperkt wordt tot Samsung en Apple toestellen. En tenslotte al zeker niet omdat er m.i. enkel een drogreden wordt opgeven rond 3G voor het stoppen van het aanbieden van een MCE. Waarom geen MCE met 4G/5G aanbieden? Of een andere volwaardige oplossing.


60 reacties

Louter ter info:

Eventueel kan een herziening van de positie van het BIPT m.b.t. het gebruik van “mobiele repeaters” - onder impuls van ombudsdienst telecom en/of bv. testaankoop een mogelijke oplossing bieden (cfr. bv. het standpunt van Ofcom hieromtrent)

20180208_repeaters_NL_operatoren (bipt.be)

Mobile phone repeaters – what you need to know - Ofcom

Bedankt Martin, zoals ik het lees is het vooralsnog verboden die repeaters te gebruiken dus helaas nog geen oplossing. Maar zoals je zelf ook zegt tenzij dat men hierover van standpunt wisselt, kan het wel een oplossing zijn. Iets om op te volgen dus, bedankt!

Eigenlijk is het simpel. Proximus moet gewoon alle toestellen activeren.

Voorbeeld:

https://www.sony.com/electronics/support/articles/SX573001

PS: Mijn toestel staat er ook bij.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb alle nieuwe vragen en reacties verplaatst naar het reeds bestaande topic hierover. Groetjes, Antonella

Reputatie 1

Eigenlijk is het simpel. Proximus moet gewoon alle toestellen activeren.

Voorbeeld:

https://www.sony.com/electronics/support/articles/SX573001

PS: Mijn toestel staat er ook bij.

Dat zou inderdaad fijn zijn. Wat zou de reden zijn waarom ze dit niet doen?

 

Ik heb navraag gedaan bij Motorola voor mijn toestel en support van Motorola geeft aan dat mijn toestel VoWIFI ondersteund, maar dat Proximus het niet actief heeft voor mijn toestel. Maar waarom blijft voorlopig voor mij nog een raadsel...

ja waarom, maar zelfs al zouden we het weten waarom, zal dit ons in feite dan nog geen stap verder helpen, het zal toch neerkomen op afwachten tot Proximus die toestellen ondersteunt, nee?

Reputatie 1

ja waarom, maar zelfs al zouden we het weten waarom, zal dit ons in feite dan nog geen stap verder helpen, het zal toch neerkomen op afwachten tot Proximus die toestellen ondersteunt, nee?

 

De vraag waar we mee zitten is waarom Proximus maar enkele toestellen ondersteunt en niet alle toestellen die VoWifi ondersteunen? Welke reden zit hier achter?

Mocht ik Proximus zijn zou ik er voor kiezen om iedereen de mogelijkheid te geven om VoWifi te kunnen activeren en dus de keuze aan de klant over te maken of je dit wil aanzetten op je toestel. Nu beslist Proximus zelf merken en toestellen VoWifi mogen gebruiken en laat zo een deel van de klanten in de kou staan. Maar waarom? Wat wint Proximus hierbij?

 

Een autofabrikant kiest er toch ook voor om alle merken te ondersteunen om handsfree te kunnen bellen via bluetooth en werkt toch niet met een lijstje van merken die wel of niet mogen? Bv. Volkswagen die aangeeft dat alleen bepaalde modellen van Samsung en Apple mogen gebruik maken van handsfree bellen.

Reputatie 7
Badge +3

@BartR De lijst met toestellen zal regelmatig worden geüpdatet.

Groetjes,
Antonella

@BartR De lijst met toestellen zal regelmatig worden geüpdatet.

Groetjes,
Antonella


Hoi, ik zit met exact hetzelfde probleem. Ik woon in een supergeïsoleerd appartement, en dit was mijn enige workaround (die heel goed werkt). Tot ik dus ook dit nieuws kreeg …. 

Ik zit zelf met een Oneplus 8 PRO, die blijkbaar niet bij de lijst staat. Gsm van 1.5 jaar geleden waar ik toch nog 800+ euro aan afgedokt heb (draait op android 11, en krijgt update naar android 12). Deze ondersteunt wel degelijk voice over wifi, en is ook geactiveerd. Maar werkt dus niet …. Oneplus 9 pro is wel gesupporteerd blijkbaar. Kan de mijne er dan ook bijgezet worden. Of dien ik echt een nieuwe gsm hiervoor te kopen half juni? Ik hoop echt van niet ….

Ter info: ik zie dat de 8pro er ook tussen staat, 

edit: sorry ik zat op de verkeerde lijst te kijken van VoLTE

en inderdaad 8Pro staat er nog niet bij:

 

Ter info: ik zie dat de 8pro er ook tussen staat, 

edit: sorry ik zat op de verkeerde lijst te kijken van VoLTE

en inderdaad 8Pro staat er nog niet bij:

 

Voice over lte werkt idd voor mijn OnePlus 8 Pro. Maar voice over WiFi dus (nog) niet :(

De proximus forummedewerkers kunnen altijd (als ze hier morgen de draad opnemen) eens  bij de bevoegde dienst vragen of dit voorzien is in de nabije toekomst om de 8pro te ondersteunen.

Reputatie 7
Badge +3

@SteveW 

is doorgestuurd… 

groeten

Tina

terugkomend op het bericht van @AntonellaD . 

 

@BartR De lijst met toestellen zal regelmatig worden geüpdatet.

Groetjes,
Antonella

 

Tot op heden is de lijst van toestellen niet één keer upgedate sindsdien. De laatste update is van november 2021. Wanneer mogen we dit nog eens verwachten? En is er een planning welke nog toegelaten gaan worden?

 

Binnen 3 maanden wordt de MCE door proximus niet meer ondersteund, maar voor alle mensen met geen compatibel toestel is er geen duidelijke oplossing.

 

Sommige toestellen in die lijst zijn bijna niet meer aankoopbaar of toch dicht tegen hun vervanger… (Nord 2).

 

Graag wat nieuw inzicht, zodat de geaffecteerde klanten ook de juiste beslissing kunnen nemen. Nieuwe smartphone, andere provider, ...

Net zoals vorige poster vraag ik me af of er hier al progressie in is? Wanneer wordt mijn OnePlus 8 Pro beschikbaar? Of zelfs latere meer recentere toestellen. Dit wordt echt een probleem voor mij als dit stopt. 

Reputatie 7
Badge +3

@gv90 @SteveW We hebben hierover navraag gedaan. De lijst met compatibele toestellen is sinds november wel geüpdatet, maar ze zijn enkel de vermelding van de maand ‘november 2021’ vergeten te updaten. In de loop van volgende week zou er een nieuwe update online komen (waarbij ook de vermelding van de maand mee zal worden aangepast).Groetjes,Joel

Bedankt @Joel M !

 

Ik ben benieuwd naar de extra toestellen! Ongeacht, is er sinds november toch niets bijgekomen omtrent OPPO of OnePlus.

 

Welke toestellen zullen er nog voorzien worden tegen juni? Ik ben hier vooral geinteresseerd in de Android One toestellen (Google Pixel’s, Xiaomi Mi A3, ...) & voor @SteveW de OnePlus 8 Pro?

 

Zo kan ik anticiperen en moet ik niet wachten tot de laatste dag van de MCE support om een nieuw toestel te kopen.

Als het op de laatste dag dan toch gaat met mijn huidig toestel is dat namelijk nog extra zuur! (En het is sowieso al zuur)

Reputatie 7
Badge +3

@gv90 

het spijt me, we hebben geen zicht op de nog komende toestellen

ik kan je alleen maar aanraden regelmatig te kijken in de lijst en we duimen met je mee dat jouw wens-toestel tijdig ertussen zal staan.

Indien we vroeger info doorkrijgen, zullen we dit posten.

Groeten

tina

Beste,

 

Door het uitfaseren van ons perfect werkende MCE worden we verplicht over te schakelen naar VoWifi.

Hierdoor moet de helft van ons bedrijf een nieuw toestel aanschaffen omdat Proximus oudere toestellen niet ondersteund, hoewel deze wel degelijk VoWifi ondersteunen.

Onze eerste overschakeling was geen succes: Iphone SE2022.

Alle instructies gevolgd  (VoWifi aan op toestel, herstarten, UDP poort 500&4500 open,...) maar helaas wil het toestel niet overschakelen.

Kan iemand nakijken dat VoWifi wel degelijk geactiveerd is?

 

Bedankt voor de opvolging.

 

 

 

Reputatie 1

Jammer dat mijn vraag nog steeds niet beantwoord werd. Waarom laat Proximus niet alle toestellen toe die voWifi ondersteunen?

Wij hebben 2 toestellen thuis die het ondersteunen, maar die wellicht nooit op de lijst zullen komen. Waarom?

 

Ik kan begrijpen dat Proximus werkt met een lijst met recommended toestellen. Toestellen die getest zijn door Proximus en zeker werken. Ik kan begrijpen dat Proximus niet alle toestellen kan testen. Maar laat aub alle toestellen toe die VoWifi ondersteunen. Indien niet, waarom?

 

Ik betreur het nog steeds dat een dienst die voor ons heel goed werkte wordt afgenomen.

Wij zijn hier professioneel ook van afhankelijk (wachtdiensten).

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@sl9999 Ik heb je vraag verplaatst naar het reeds bestaande topic hierover. De codes die nodig zijn om gebruik te kunnen maken van voWifi staan bij ons actief op jouw gsm-nummer. 

Wellicht vind je meer info via onderstaande links.

Bellen via wifi | Proximus

VoWIFI activeren | Samsung (proximus.be)

Groetjes,
Antonella

Beste,

 

Nog een laatste maal graag een status update van @AntonellaD , @Joel M  of @tina.b . 

Volgens de mails die we gekregen hebben gaat de MCE support uitgeschakeld worden op 13/6.

 

Blijft na 13 juni de policy dezelfde dat enkel geselecteerde toestellen ondersteund worden? - Of wordt vanaf dan alles open gezet? Is er zicht op extra toestellen?

 

Ik hoop echt dat we niet moeten wachten tot we op 13 juni geen bereik meer hebben om een beslissing hierin te nemen…

 

Hopend op een positief en helder antwoord!

 

mvg

 

Reputatie 7
Badge +3

@gv90 De lijst van toestellen kreeg deze maand nog een update. Momenteel is het enkel mogelijk voor deze modellen. Groetjes, Antonella

@AntonellaD , dat begrijp ik volledig, ik volg de lijst maandelijks op en heb inderdaad de update gezien.

 

Mijn vraag is vooral, wat NA 13 juni (= dag dat onze MCE volgens een vorige brief uitgeschakeld wordt)? Blijven jullie dan met een geselecteerde lijst werken of ga je alle toestellen toelaten? Er moet hier toch al een beeld van zijn binnen Proximus?

Reputatie 7
Badge +3

@gv90 Ik heb hier even verder navraag over gedaan. Hierbij de feedback dat ik tot nu toe mocht ontvangen:

Na 13/06 zullen we doorgaan met het toevoegen van apparaten aan de lijst met smartphones die compatibel zijn. Welke apparaten dit zullen zijn is mede afhankelijk van de leveranciers.

Als ik nog meer info zie passeren, laat ik dit weten.

Groetjes,
Antonella

Reageer