Vraag

Brief einde Mobile Coverage Extender

  • 11 October 2021
  • 60 reacties
  • 1209 Bekeken


Toon eerste bericht

60 reacties

terugkomend op het bericht van @AntonellaD . 

 

@BartR De lijst met toestellen zal regelmatig worden geüpdatet.

Groetjes,
Antonella

 

Tot op heden is de lijst van toestellen niet één keer upgedate sindsdien. De laatste update is van november 2021. Wanneer mogen we dit nog eens verwachten? En is er een planning welke nog toegelaten gaan worden?

 

Binnen 3 maanden wordt de MCE door proximus niet meer ondersteund, maar voor alle mensen met geen compatibel toestel is er geen duidelijke oplossing.

 

Sommige toestellen in die lijst zijn bijna niet meer aankoopbaar of toch dicht tegen hun vervanger… (Nord 2).

 

Graag wat nieuw inzicht, zodat de geaffecteerde klanten ook de juiste beslissing kunnen nemen. Nieuwe smartphone, andere provider, ...

Net zoals vorige poster vraag ik me af of er hier al progressie in is? Wanneer wordt mijn OnePlus 8 Pro beschikbaar? Of zelfs latere meer recentere toestellen. Dit wordt echt een probleem voor mij als dit stopt. 

Reputatie 7
Badge +3

@gv90 @SteveW We hebben hierover navraag gedaan. De lijst met compatibele toestellen is sinds november wel geüpdatet, maar ze zijn enkel de vermelding van de maand ‘november 2021’ vergeten te updaten. In de loop van volgende week zou er een nieuwe update online komen (waarbij ook de vermelding van de maand mee zal worden aangepast).Groetjes,Joel

Ok bedankt, Ik had  inderdaad de haakje niet goed geïnterpreteerd  ;-)

Reputatie 1

Als ik google naar de eerste 2 toestellen en VoWifi, dan zouden beide toestellen VoWifi ondersteunen van zodra Proximus dit zou toelaten.

Geeft alleszins hoop dat ik kan blijven bellen en gebeld worden nadat ondersteuning voor de MCE gestopt wordt.

 

Hoop dat het aantal toestellen die ondersteund zullen worden de komende maanden sterk zal stijgen.

Het gebeurt inderdaad niet altijd automatisch en moet Proximus nog een activatie uitvoeren zelfs al wordt je toestel ondersteund.

Reputatie 1

Eigenlijk is het simpel. Proximus moet gewoon alle toestellen activeren.

Voorbeeld:

https://www.sony.com/electronics/support/articles/SX573001

PS: Mijn toestel staat er ook bij.

Dat zou inderdaad fijn zijn. Wat zou de reden zijn waarom ze dit niet doen?

 

Ik heb navraag gedaan bij Motorola voor mijn toestel en support van Motorola geeft aan dat mijn toestel VoWIFI ondersteund, maar dat Proximus het niet actief heeft voor mijn toestel. Maar waarom blijft voorlopig voor mij nog een raadsel...

Beste,

 

Door het uitfaseren van ons perfect werkende MCE worden we verplicht over te schakelen naar VoWifi.

Hierdoor moet de helft van ons bedrijf een nieuw toestel aanschaffen omdat Proximus oudere toestellen niet ondersteund, hoewel deze wel degelijk VoWifi ondersteunen.

Onze eerste overschakeling was geen succes: Iphone SE2022.

Alle instructies gevolgd  (VoWifi aan op toestel, herstarten, UDP poort 500&4500 open,...) maar helaas wil het toestel niet overschakelen.

Kan iemand nakijken dat VoWifi wel degelijk geactiveerd is?

 

Bedankt voor de opvolging.

 

 

 

ja waarom, maar zelfs al zouden we het weten waarom, zal dit ons in feite dan nog geen stap verder helpen, het zal toch neerkomen op afwachten tot Proximus die toestellen ondersteunt, nee?

@compostmeester  Ik heb je vraag verplaatst naar het reeds bestaande topic hierover.

Voor de rest kan ik al meedelen dat er wordt gewerkt aan de lijst van toestellen met ondersteuning van VoWifi en dat deze regelmatig zal worden geüpdatet.

Groetjes,
Antonella

Hallo Antonella,

Wat is het oplossing voor niet ondersteunde telefoons? 

Nokia, Google Pixel, de meerderheid van de Oneplus telefoons, Motorola, Xiaomi, Oppo, Xiaomi, Huawei, Asus, Honor, LG, Archos, Alcatel… you get the point.

Gewoon, niet ondersteunen? Schakel je telefoon bij geen bereik door naar een vaste lijn? Zoiets?
Gooi die perfect werkende MCE, tezamen met je prima werkende smartphone maar bij de stapel E-waste.

Vreemd dat een oplossing die voor veel mensen al hun probleem oplost aan de kant wordt geschoven omdat 3G verouderd is. 
Is de echte reden niet gewoon dat deze MCE toestellen niet voldoende geld in het laatje brengen?

Reputatie 1

ja waarom, maar zelfs al zouden we het weten waarom, zal dit ons in feite dan nog geen stap verder helpen, het zal toch neerkomen op afwachten tot Proximus die toestellen ondersteunt, nee?

 

De vraag waar we mee zitten is waarom Proximus maar enkele toestellen ondersteunt en niet alle toestellen die VoWifi ondersteunen? Welke reden zit hier achter?

Mocht ik Proximus zijn zou ik er voor kiezen om iedereen de mogelijkheid te geven om VoWifi te kunnen activeren en dus de keuze aan de klant over te maken of je dit wil aanzetten op je toestel. Nu beslist Proximus zelf merken en toestellen VoWifi mogen gebruiken en laat zo een deel van de klanten in de kou staan. Maar waarom? Wat wint Proximus hierbij?

 

Een autofabrikant kiest er toch ook voor om alle merken te ondersteunen om handsfree te kunnen bellen via bluetooth en werkt toch niet met een lijstje van merken die wel of niet mogen? Bv. Volkswagen die aangeeft dat alleen bepaalde modellen van Samsung en Apple mogen gebruik maken van handsfree bellen.

Er zullen eerst voldoende testen moeten gebeuren en als die positief uitvallen zullen die op de lijst komen te staan.

Dat is eigenlijk het probleem dat op alle vlakken naar boven komt, dat bepaalde diensten/apps enz...vroeg of laat alleen maar kunnen gedraaid of ondersteund worden op recente toestellen, of met andere woorden gezegd je in de richting duwt om een nieuw toestel aan te schaffen.

Bedankt Martin, zoals ik het lees is het vooralsnog verboden die repeaters te gebruiken dus helaas nog geen oplossing. Maar zoals je zelf ook zegt tenzij dat men hierover van standpunt wisselt, kan het wel een oplossing zijn. Iets om op te volgen dus, bedankt!

Ja idd. Wifi altijd op laten staan 's nachts is  inderdaad een nadeel. 

@BartR De lijst met toestellen zal regelmatig worden geüpdatet.

Groetjes,
Antonella


Hoi, ik zit met exact hetzelfde probleem. Ik woon in een supergeïsoleerd appartement, en dit was mijn enige workaround (die heel goed werkt). Tot ik dus ook dit nieuws kreeg …. 

Ik zit zelf met een Oneplus 8 PRO, die blijkbaar niet bij de lijst staat. Gsm van 1.5 jaar geleden waar ik toch nog 800+ euro aan afgedokt heb (draait op android 11, en krijgt update naar android 12). Deze ondersteunt wel degelijk voice over wifi, en is ook geactiveerd. Maar werkt dus niet …. Oneplus 9 pro is wel gesupporteerd blijkbaar. Kan de mijne er dan ook bijgezet worden. Of dien ik echt een nieuwe gsm hiervoor te kopen half juni? Ik hoop echt van niet ….

Ter info: ik zie dat de 8pro er ook tussen staat, 

edit: sorry ik zat op de verkeerde lijst te kijken van VoLTE

en inderdaad 8Pro staat er nog niet bij:

 

Voice over lte werkt idd voor mijn OnePlus 8 Pro. Maar voice over WiFi dus (nog) niet :(

Badge +4

Even dit topic gebruiken, kan het zijn dat Proximus hier geen antenne heeft in mijn gemeente ??? want als ik zie op de site vh bipt is er enkel orange die hier uitzendt, daarom mss dat het bereik in onze gemeente niet zo heel goed is… terwijl onze twee buurgemeentes wel Prox hebben met antennes.

Gericht aan de Proximus medewerkers.

Mvg,

Op de Proximus site staat het volgende :

Wat te doen met je Mobile Coverage Extender (Pro)? 
Je kunt het apparaat naar het dichtstbijzijnde containerpark brengen.

cfr: → Stopzetting van de Mobile coverage Extender (Pro) | Proximus

Het is pas als de eindfactuur (voorgesteld wordt om te betalen) dat het te zien is of je nog aangerekend wordt voor de MCE  

cfr: → Je verbruik van de lopende maand | Proximus

 

Reputatie 7
Badge +3

@RedsFan Zowel het indoor als outdoor bereik zou in jouw straat goed moeten zijn. Groetjes, Antonella

Kaart met het netwerkbereik | Proximus

Kaart met het 5G netwerkbereik | Proximus

 

 

Geachte forumleden
Ik heb onlangs een schrijven ontvangen van Proximus met de melding dat de Mobile Coverage Extender volgend jaar april dacht ik stopgezet zal worden en dat ik eerder het abonnement kon opzeggen via de klantendienst of via een schop. Ik heb ongeveer een veertiental dagen geleden het betreffende abonnement stopgezet.in de schop te Mechelen Bruul, In de brief stond ook vermeld dat ik de Mobile Coverage Extender  niet hoefde terug te sturen, maar deze mocht binnenbrengen op een recyclagepark, , maar in de shop beweerde ze dat ik het toestel wel degelijk diende terug te sturen, een bewijs van de stopzetting van het abonnement heb ik ook niet gekregen, een mail voor het terug sturen heb ik ook niet gekregen. (Alle mappen nagekeken) Als ik een paar dagen later in de app ging kijken was het toestel effectief verwijderd, opgelost dacht ik, maar blijkbaar was dit het geval niet, er stond bij mijn abonnement ( Mobilus M  van 26,99 euro) een som in het rood vermeld van 5,54 euro, ik kan niet anders bedenken dat dit het verschuldigde bedrag  afkomstig is van de huur van de Mobile Coverage Extender .Ik had ook al contact gehad met de klantendienst om opheldering van het betreffende bedrag, maar de persoon zegt dat ze het factuur niet kon bekijken en af te wachten tot ik de betalingsuitnodiging gekregen heb, Nu had ik graag geweten of ik al dan niet de Mobile Coverage Extender moet terug sturen of ik deze mag binnen brengen in een recyclagepark. Als ik deze wel moet terugsturen had ik graag een biljet gehad zodat ik deze alsnog kan terug sturen.
Bedankt,
MVG,

Johan Verhoeven

Martin, AntonellaD,

Dank voor jullie antwoorden, Wat betreft het bellen met Vowifi kan ik je melden dat op mijn toestel volte oproepen ingeschakeld is, ik neem dus aan dat ik kan bellen via 4G er staat nog bij vermeld Gebruik een 4G LTE abonnement voor D oproepen, op het beginscherm naast de naam van de provider, in dit geval Proximus staat een icoontje met vermelding Volte. Mijn toestel is een Huawei P Smart 2020.
Nogmaals dank,

MVG,

Johan Verhoeven

 

bellen via VoLTE over 4G is nog niet het zelfde als VoWifi wat bellen is over wifi, dus als er geen mobiel netwerkbereik is kun je niet bellen via VolTE en zou je dan kunnen bellen via Wifi als je natuurlijk Wifi bereik hebt op dat moment, dus VoWifi maakt in feite een MCE (Mobile Coverage Extender) overbodig.

Vragen over VoLTE en VoWiFi | Proximus

ondersteunde toestellen kun je ook vinden hier → Bellen via wifi | Proximus

“Vanaf 07/04/2022 zal het product Mobile Coverage Extender uit de markt genomen omdat de 3G-technologie waarop het gebaseerd is, binnenkort verouderd zal zijn”. Dat staat te lezen in een brief die wij van Proximus ontvingen en staat ook op hun website: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mce_stop/particulieren/support/telefonie/mobile-coverage-extender/problemen/stopzetting-van-de-mobile-coverage-extender-pro.html). Dat raakt natuurlijk aan een groot aantal gebruikers van nieuwbouwwoningen zonder vaste lijn. De oplossing die Proximus aanreikt: gratis gebruik maken van Voice over wifi. Allemaal goed en wel voor de iOS gebruikers maar de lijst met android toestellen die worden ondersteund is bijzonder beperkt waarbij slechts enkele toestellen van Samsung, OnePlus en Oppo worden ondersteund andere fabrikanten helemaal niet (https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_vowifi_global/particulieren/support/telefonie/gsm-en-sim-kaart/gsm-instellen/bellen-via-wifi.html). Vandaag langer dan een uur met de klantendienst gebeld die nog niet op de hoogte waren van de inhoud van de brief en deze brief aan hen moeten voorlezen. Er is ook geen oplossing voor de klanten met een ander toestel dan de beperkte lijst op de website. Het enige wat we kunnen doen, volgens de medewerker, is een nieuw toestel aanschaffen dat wel compatibel is. Er is lang geen zekerheid dat andere merken of modellen ondersteund zullen worden.

Dat is geen manier van werken. Er bestaat een oplossing voor het probleem van beperkt telefonisch bereik in nieuwe huizen en die wordt afgeschaft zonder dat er een alternatief wordt geboden voor de meerderheid van de gebruikers (ik kan mij niet voorstellen dat 80% van de gebruikers iOS heeft of een Android toestel uit de beperkte lijst). 

Ik ben benieuwd of jullie alternatieven weten om te kunnen blijven bellen wanneer de MCE niet langer wordt ondersteund behalve via Whatsapp bellen of een nieuw toestel kopen?

 

Veel dank alvast,

Ricardo 

FYI: Mss best i.v.m. je 3 toestellen hier het merk/type posten zodat de Proximus forummedewerkers kunnen met zekerheid natrekken of ze hierop VoWifi kunnen activeren of anders of er voor deze types in de nabije toekomst VoWifi voorzien is.

Nu dat de MCE zou komen uit te sterven dat was eigenlijk te verwachten aangezien die al geruime tijd niet meer beschikbaar waren bij Proximus, maar zoals je zegt zou er dan toch meer types moeten ondersteund worden voor VoWifi, al zou het ook kunnen dat de lijst van ondersteinde toestellen mss niet meer up-to-date is op hun site?

Reageer