Vraag

Brief einde Mobile Coverage Extender

  • 11 October 2021
  • 59 reacties
  • 936 Bekeken


Toon eerste bericht

59 reacties

@BartR De lijst met toestellen zal regelmatig worden geüpdatet.

Groetjes,
Antonella


Hoi, ik zit met exact hetzelfde probleem. Ik woon in een supergeïsoleerd appartement, en dit was mijn enige workaround (die heel goed werkt). Tot ik dus ook dit nieuws kreeg …. 

Ik zit zelf met een Oneplus 8 PRO, die blijkbaar niet bij de lijst staat. Gsm van 1.5 jaar geleden waar ik toch nog 800+ euro aan afgedokt heb (draait op android 11, en krijgt update naar android 12). Deze ondersteunt wel degelijk voice over wifi, en is ook geactiveerd. Maar werkt dus niet …. Oneplus 9 pro is wel gesupporteerd blijkbaar. Kan de mijne er dan ook bijgezet worden. Of dien ik echt een nieuwe gsm hiervoor te kopen half juni? Ik hoop echt van niet ….

Reputatie 7
Badge +3

@BartR De lijst met toestellen zal regelmatig worden geüpdatet.

Groetjes,
Antonella

Reputatie 1

ja waarom, maar zelfs al zouden we het weten waarom, zal dit ons in feite dan nog geen stap verder helpen, het zal toch neerkomen op afwachten tot Proximus die toestellen ondersteunt, nee?

 

De vraag waar we mee zitten is waarom Proximus maar enkele toestellen ondersteunt en niet alle toestellen die VoWifi ondersteunen? Welke reden zit hier achter?

Mocht ik Proximus zijn zou ik er voor kiezen om iedereen de mogelijkheid te geven om VoWifi te kunnen activeren en dus de keuze aan de klant over te maken of je dit wil aanzetten op je toestel. Nu beslist Proximus zelf merken en toestellen VoWifi mogen gebruiken en laat zo een deel van de klanten in de kou staan. Maar waarom? Wat wint Proximus hierbij?

 

Een autofabrikant kiest er toch ook voor om alle merken te ondersteunen om handsfree te kunnen bellen via bluetooth en werkt toch niet met een lijstje van merken die wel of niet mogen? Bv. Volkswagen die aangeeft dat alleen bepaalde modellen van Samsung en Apple mogen gebruik maken van handsfree bellen.

ja waarom, maar zelfs al zouden we het weten waarom, zal dit ons in feite dan nog geen stap verder helpen, het zal toch neerkomen op afwachten tot Proximus die toestellen ondersteunt, nee?

Reputatie 1

Eigenlijk is het simpel. Proximus moet gewoon alle toestellen activeren.

Voorbeeld:

https://www.sony.com/electronics/support/articles/SX573001

PS: Mijn toestel staat er ook bij.

Dat zou inderdaad fijn zijn. Wat zou de reden zijn waarom ze dit niet doen?

 

Ik heb navraag gedaan bij Motorola voor mijn toestel en support van Motorola geeft aan dat mijn toestel VoWIFI ondersteund, maar dat Proximus het niet actief heeft voor mijn toestel. Maar waarom blijft voorlopig voor mij nog een raadsel...

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb alle nieuwe vragen en reacties verplaatst naar het reeds bestaande topic hierover. Groetjes, Antonella

Eigenlijk is het simpel. Proximus moet gewoon alle toestellen activeren.

Voorbeeld:

https://www.sony.com/electronics/support/articles/SX573001

PS: Mijn toestel staat er ook bij.

Bedankt Martin, zoals ik het lees is het vooralsnog verboden die repeaters te gebruiken dus helaas nog geen oplossing. Maar zoals je zelf ook zegt tenzij dat men hierover van standpunt wisselt, kan het wel een oplossing zijn. Iets om op te volgen dus, bedankt!

Louter ter info:

Eventueel kan een herziening van de positie van het BIPT m.b.t. het gebruik van “mobiele repeaters” - onder impuls van ombudsdienst telecom en/of bv. testaankoop een mogelijke oplossing bieden (cfr. bv. het standpunt van Ofcom hieromtrent)

20180208_repeaters_NL_operatoren (bipt.be)

Mobile phone repeaters – what you need to know - Ofcom

“Vanaf 07/04/2022 zal het product Mobile Coverage Extender uit de markt genomen omdat de 3G-technologie waarop het gebaseerd is, binnenkort verouderd zal zijn”. Dat staat te lezen in een brief die wij van Proximus ontvingen en staat ook op hun website: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mce_stop/particulieren/support/telefonie/mobile-coverage-extender/problemen/stopzetting-van-de-mobile-coverage-extender-pro.html). Dat raakt natuurlijk aan een groot aantal gebruikers van nieuwbouwwoningen zonder vaste lijn. De oplossing die Proximus aanreikt: gratis gebruik maken van Voice over wifi. Allemaal goed en wel voor de iOS gebruikers maar de lijst met android toestellen die worden ondersteund is bijzonder beperkt waarbij slechts enkele toestellen van Samsung, OnePlus en Oppo worden ondersteund andere fabrikanten helemaal niet (https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_vowifi_global/particulieren/support/telefonie/gsm-en-sim-kaart/gsm-instellen/bellen-via-wifi.html). Vandaag langer dan een uur met de klantendienst gebeld die nog niet op de hoogte waren van de inhoud van de brief en deze brief aan hen moeten voorlezen. Er is ook geen oplossing voor de klanten met een ander toestel dan de beperkte lijst op de website. Het enige wat we kunnen doen, volgens de medewerker, is een nieuw toestel aanschaffen dat wel compatibel is. Er is lang geen zekerheid dat andere merken of modellen ondersteund zullen worden.

Dat is geen manier van werken. Er bestaat een oplossing voor het probleem van beperkt telefonisch bereik in nieuwe huizen en die wordt afgeschaft zonder dat er een alternatief wordt geboden voor de meerderheid van de gebruikers (ik kan mij niet voorstellen dat 80% van de gebruikers iOS heeft of een Android toestel uit de beperkte lijst). 

Ik ben benieuwd of jullie alternatieven weten om te kunnen blijven bellen wanneer de MCE niet langer wordt ondersteund behalve via Whatsapp bellen of een nieuw toestel kopen?

 

Veel dank alvast,

Ricardo 

@compostmeester  Ik heb je vraag verplaatst naar het reeds bestaande topic hierover.

Voor de rest kan ik al meedelen dat er wordt gewerkt aan de lijst van toestellen met ondersteuning van VoWifi en dat deze regelmatig zal worden geüpdatet.

Groetjes,
Antonella

Hallo Antonella,

Wat is het oplossing voor niet ondersteunde telefoons? 

Nokia, Google Pixel, de meerderheid van de Oneplus telefoons, Motorola, Xiaomi, Oppo, Xiaomi, Huawei, Asus, Honor, LG, Archos, Alcatel… you get the point.

Gewoon, niet ondersteunen? Schakel je telefoon bij geen bereik door naar een vaste lijn? Zoiets?
Gooi die perfect werkende MCE, tezamen met je prima werkende smartphone maar bij de stapel E-waste.

Vreemd dat een oplossing die voor veel mensen al hun probleem oplost aan de kant wordt geschoven omdat 3G verouderd is. 
Is de echte reden niet gewoon dat deze MCE toestellen niet voldoende geld in het laatje brengen?

bellen via VoLTE over 4G is nog niet het zelfde als VoWifi wat bellen is over wifi, dus als er geen mobiel netwerkbereik is kun je niet bellen via VolTE en zou je dan kunnen bellen via Wifi als je natuurlijk Wifi bereik hebt op dat moment, dus VoWifi maakt in feite een MCE (Mobile Coverage Extender) overbodig.

Vragen over VoLTE en VoWiFi | Proximus

ondersteunde toestellen kun je ook vinden hier → Bellen via wifi | Proximus

Martin, AntonellaD,

Dank voor jullie antwoorden, Wat betreft het bellen met Vowifi kan ik je melden dat op mijn toestel volte oproepen ingeschakeld is, ik neem dus aan dat ik kan bellen via 4G er staat nog bij vermeld Gebruik een 4G LTE abonnement voor D oproepen, op het beginscherm naast de naam van de provider, in dit geval Proximus staat een icoontje met vermelding Volte. Mijn toestel is een Huawei P Smart 2020.
Nogmaals dank,

MVG,

Johan Verhoeven

 

Reputatie 7
Badge +3

@compostmeester  Ik heb je vraag verplaatst naar het reeds bestaande topic hierover.

Voor de rest kan ik al meedelen dat er wordt gewerkt aan de lijst van toestellen met ondersteuning van VoWifi en dat deze regelmatig zal worden geüpdatet.

Groetjes,
Antonella

Op de Proximus site staat het volgende :

Wat te doen met je Mobile Coverage Extender (Pro)? 
Je kunt het apparaat naar het dichtstbijzijnde containerpark brengen.

cfr: → Stopzetting van de Mobile coverage Extender (Pro) | Proximus

Het is pas als de eindfactuur (voorgesteld wordt om te betalen) dat het te zien is of je nog aangerekend wordt voor de MCE  

cfr: → Je verbruik van de lopende maand | Proximus

 

Geachte forumleden
Ik heb onlangs een schrijven ontvangen van Proximus met de melding dat de Mobile Coverage Extender volgend jaar april dacht ik stopgezet zal worden en dat ik eerder het abonnement kon opzeggen via de klantendienst of via een schop. Ik heb ongeveer een veertiental dagen geleden het betreffende abonnement stopgezet.in de schop te Mechelen Bruul, In de brief stond ook vermeld dat ik de Mobile Coverage Extender  niet hoefde terug te sturen, maar deze mocht binnenbrengen op een recyclagepark, , maar in de shop beweerde ze dat ik het toestel wel degelijk diende terug te sturen, een bewijs van de stopzetting van het abonnement heb ik ook niet gekregen, een mail voor het terug sturen heb ik ook niet gekregen. (Alle mappen nagekeken) Als ik een paar dagen later in de app ging kijken was het toestel effectief verwijderd, opgelost dacht ik, maar blijkbaar was dit het geval niet, er stond bij mijn abonnement ( Mobilus M  van 26,99 euro) een som in het rood vermeld van 5,54 euro, ik kan niet anders bedenken dat dit het verschuldigde bedrag  afkomstig is van de huur van de Mobile Coverage Extender .Ik had ook al contact gehad met de klantendienst om opheldering van het betreffende bedrag, maar de persoon zegt dat ze het factuur niet kon bekijken en af te wachten tot ik de betalingsuitnodiging gekregen heb, Nu had ik graag geweten of ik al dan niet de Mobile Coverage Extender moet terug sturen of ik deze mag binnen brengen in een recyclagepark. Als ik deze wel moet terugsturen had ik graag een biljet gehad zodat ik deze alsnog kan terug sturen.
Bedankt,
MVG,

Johan Verhoeven

Ik zit wat met hetzelfde probleem. We hebben een Samsung S8 maar het toestel is niet in België aangekocht.

Normaal wordt dit toestel ondersteund voor VoWIFI maar de optie is nergens te bespeuren, ook al zie ik dat VoWIFI wel als systeem applicatie geïnstalleerd is. Triest.

 

Een andere Samsung S10 kan VoWifi dan wel weer aan. Leuk, maar wanneer ik mijn MCE uitschakel loopt de batterij supersnel leeg (continu scannen voor signaal).

Iedereen die dus langs komt zou dus direct op onze WiFi thuis moeten of ze kunnen niet meer bellen door enerzijds slechte ontvangst buiten en goede isolatie van het huis?

Ook spijtig dat er geen richtdatums (streefdatums) gegeven worden door Proximus, wanneer bijkomende toestellen zulle ondersteund worden.

Reputatie 1

Klopt, maar in mijn geval gaat het over toestellen die minder dan 2 jaar geleden zijn aangekocht die rond de 400€ gekost hebben.

Maar mocht ik een nieuw toestel aankopen dan is de kans alsnog heel groot dat het niet op de lijst staat.

 

Mochten alle toestellen (op enkele uitzonderingen na) die nieuw zijn of minder dan 5 jaar oud, ondersteund worden… Maar nu is het omgekeerd. Niets wordt ondersteund op enkele uitzonderingen na.

 

 

Dat is eigenlijk het probleem dat op alle vlakken naar boven komt, dat bepaalde diensten/apps enz...vroeg of laat alleen maar kunnen gedraaid of ondersteund worden op recente toestellen, of met andere woorden gezegd je in de richting duwt om een nieuw toestel aan te schaffen.

Reputatie 7
Badge +4

Omwille van de diverse reacties op het Fr-forum ging de vraag voor herziening van de geplande stopzetting van de MCE ondersteuning terug voorgelegd worden aan het Proximus management, maar werd de kans hierop  wel eerder gering geacht

Eventueel kan een herziening van de positie van het BIPT m.b.t. het gebruik van “mobiele repeaters” - onder impuls van ombudsdienst telecom en/of bv. testaankoop een mogelijke oplossing bieden (cfr. bv. het standpunt van Ofcom hieromtrent)

20180208_repeaters_NL_operatoren (bipt.be)

Mobile phone repeaters – what you need to know - Ofcom

Andere belgische operatoren ondersteunen blijkbaar (cfr hun websites) een iets uitgebreider gamma van toestellen voor VoWiFi en mogelijkerwijze kan Proximus derhalve mogelijkerwijze klanten aan hen verliezen 

Toegegeven Motorola One zoom enOne plus 7T pro ben ik op hun websites nog niet tegengekomen (wel op buitenlandse sites) 

Ik vermoed dat Proximus zich evenwel zich in elke geval zal blijven beperken tot (recente en minder recente) toestellen aangeboden in hun portfolio

Reputatie 1

Had men dan niet beter de testen eerst afgerond vooraleer men een dienst aankondigt stop te zetten en dit als oplossing naar voren schuift?

 

Sorry, we (ik en mijn partner) gebruiken de mce voor professionele redenen, dus ik hoop dat Proximus begrijpt dat we niet echt vrolijk worden van iets dat afgeschaft wordt en waarvoor nauwelijks een halve oplossing in de plaats komt.

Terwijl men bij Proximus aangeeft dit te doen om de diensten te verbeteren :s Ik zie de meerwaarde momenteel nog niet als maar enkele merken en types ondersteund worden. En we op de welwillendheid van Proximus moeten rekenen dat een huidig of toekomstig toestel ondersteund zal worden. Je zal maar een mooi nieuw toestel willen aankopen dat aan je verwachtingen voldoet, maar niet op de lijst staat van Proximus.

 

Maar goed, het zijn nog +/- 6 maanden, blijf hoopvol dat dit de goede richting uit zal gaan.

Als ik kan bijdrage aan de testen, wil ik dit ook zeker doen.

Er zullen eerst voldoende testen moeten gebeuren en als die positief uitvallen zullen die op de lijst komen te staan.

Hoe wordt bepaald welke toestellen op de lijst komen staan?

 

We hebben hier hetzelfde probleem als BartR. Partner en dochter hebben beide Motorola. Hun toestellen kunnen VoWifi aan, maar staan niet op de lijst. De MCE is een goede oplossing voor het bereik binnenshuis, maar als de dienst wegvalt dan zijn we weer bij af.

 

Alvast bedankt.

Het gebeurt inderdaad niet altijd automatisch en moet Proximus nog een activatie uitvoeren zelfs al wordt je toestel ondersteund.

Reageer