betwisting diagnose herstelling en kostprijs

  • 8 December 2021
  • 8 reacties
  • 273 Bekeken

Klantnummer:  623189239                                                                  

 

Geachte,

 

Op 12/07/2021 ontving ik mijn bij Proximus online-bestelde smartphone A72,

waar ik tot voor kort heel tevreden mee was en heel zorgzaam mee omsprong.

Te allen tijde in de aangekochte book-cover voor A72 toestellen, ook bij het opladen.

Maar op 23/11/2021 stelde ik het volgende vast: Bij het aansluiten van de (originele) lader stopte het opladen na een minuutje en kreeg ik volgende melding, “opladen vertraagd, temperatuur te laag” en kreeg ik een gele driehoek met thermometer te zien.

Wanneer ik echter een milde druk uitoefende op de aansluiting laadde hij wel verder normaal op tot100%. Toen ik 2 dagen later opnieuw de oplader aansloot verliep het opladen normaal. Weer 2 dagen later (weekend) opnieuw aan de lader maar de usb-c connector maakte geen verbinding meer…

Op 29/11/2021 back-up van het toestel gemaakt, op spaarstand gezet (30% vol), uitgeschakeld en met de A72 ter herstelling naar de Proximus-shop in Waregem. De medewerker schakelde het toestel in en kon zien dat “alles” normaal functioneerde met uitzondering van de usb-c connector dan. Aan de lader kon het niet liggen daar deze andere toestellen wel onmiddellijk oplaadde.

Hij zou het toestel opsturen naar het erkende herstelcentrum. Maar had wel eerst de factuur van het toestel nodig, die ik via My Proximus dan ook heb opgevraagd.

Bevestigingsmail ontvangen op 03/12/2021 dat het toestel goed was aangekomen in het herstelcentrum.

Gisteren 07/12/2021 volgend bericht ontvangen van CTDI.EU:

Geachte klant

We hebben met veel aandacht uw toestel PX SAMSUNG GALAXY A72 BLUE 356280234878666 gecontroleerd. De schade valt buiten de garantievoorwaarden van de fabrikant. We nodigen u uit om de prijsopgave te lezen.

U heeft 3 mogelijkheden:

  1. Goedkeuring van de prijsopgave en een veilige online betaling aan onze reparatiepartner CTDI.
  2. Weigering van de prijsopgave en veilige online betaling van de diagnosekosten aan onze reparatiepartner CTDI. Na betaling, zal uw toestel ongerepareerd naar het verkooppunt gestuurd worden.
  3. Afstand van het toestel. Gratis en uw toestel zal gerecycleerd worden.

 

RMA number

   

CTDI Job number

65459BE

 

Date

07/12/2021

 

Model

PX SAMSUNG GALAXY A72 BLUE

 

IMEI

356280234878666

 

Quotation reason

Bedankt voor het opsturen van je toestel. De probleemomschrijving die we van je kregen was Gebroken. Na onderzoek constateren onze technici valschade aan je toestel. Helaas moeten we je meedelen dat deze schade buiten de dekking van de garantievoorwaarden valt. Onze technici zien wel een mogelijkheid om je toestel te repareren, vandaar dat je deze prijsopgave ontvangt.

 

Part description

Net Price

VAT rate

Quantity

Net Amount

Tax Amount

Gross Amount

Service_Samsung

5.23

21

1

5.23

1.10

6.33

Price

171.77

21

1

171.77

36.07

207.84

 

Net Amount

177.00

 

Tax Amount

37.17

 

Gross Amount

214.17

 

Currency

EUR

 

 

 

  1. Welke valschade??? Ik weet 200% zeker dat dit toestel nooit maar dan ook nooit gevallen is of zelfs maar ergens is tegen aangestoten!!!
  2. Herstelkost van 214.17 euro? Voor wat te herstellen??? Een usb-c connector herstellen kost gemiddeld tussen de 55 à 75 euro!
  3. Diagnose: Inmiddels 30 euro overgeschreven om mijn toestel zonder herstelling terug te krijgen. Maar noemt u dit echt een diagnose???

Als u naar uw garagehouder gaat met uw wagen en zijn diagnose is: “het zal 2000 euro zijn om

uw wagen te herstellen…” zonder verdere uitleg over wat er defect is zal u waarschijnlijk niet lang klant zijn bij deze garagehouder, tenzij u natuurlijk geld te veel hebt of u gaat naar uw dokter en zijn diagnose is: ” ik kan u opereren en dat zal 5000 euro kosten…”  zonder u te zeggen wat er u echt mankeert, zal u toch nogal vlug een andere arts raadplegen zeker?

 

Het is dan ook mijn intentie om een ander herstelcentrum te raadplegen en op mijn eigen kosten de usb-c connector te laten herstellen voor 55 à 75 euro…tenzij ik “valschade” vaststel aan mijn toestel die niet aanwezig was bij het afleveren ervan. Dan zal ik een klacht moeten indienen.    De probleemomschrijving “gebroken” komt mij ook al vrij vaag over, laadt niet meer op of usb-connector defect had ik juister gevonden en beantwoorde meer aan mijn ervaringen met betreffend toestel en die ik klaar en duidelijk had omschreven in de shop.

Wanneer blijkt dat na de herstelling van de usb-c connector alles weer normaal werkt, zal ik genoodzaakt zijn alle kosten, ook van de zogezegde diagnose in rekening te brengen, zal ik dit beschouwen als een poging tot oplichting en uitkijken naar een andere provider.

Tenzij ik een deftige diagnose ontvang met welke defecten aan dit vijf maanden oude toestel zijn vastgesteld en wat en waarom deze defecten niet onder de garantie vallen. En kom niet af met “valschade” dit zal ik nooit aanvaarden.

Binnen de eerste 6 maanden van een aankoop als deze is de verkoper verplicht om te bewijzen dat eventuele defecten aan het toestel te wijten zijn aan verkeerde handelingen van de koper.

Dit volgens de geldende garantievoorwaarden. Gelieve dan ook deze bewijzen voor te leggen, ik zal er met ongeduld op wachten. Het gele driehoekje wijst volgens het internet op een defect of mankement van de temperatuursensor, wat bij menig Samsung toestel (ook wel bij andere merken) aanzien wordt als een “verborgen gebrek” dat onder de garantievoorwaarden valt.

 

Dit toestel maakt deel uit van mijn flex-pack en de afbetaling ervan loopt nog tot 07/2023.

Wanneer ik geen deftig voorstel of bevredigend antwoord enz. ontvang, binnen de 14 dagen na het versturen van deze mail, zal ik weten wat mij te doen staat…

 

Vriendelijke groeten, Tony Fourneau,

                                                                   (Een ontevreden klant!)

 

 

 


8 reacties

FYI: Ondertussen best zoveel mogelijk privégegevens invullen/aanvullen in je → ForumProfiel, in de met "privé aangeduide tekstvelden, enkel proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken.
Klik tenslotte onderaan links op "sla wijzigingen op"
In het vak "Ticket (Privé)" kun je bv. nog bijkomende informatie zetten.
Zodat de Proximus forummedewerkers hiermee direct aan de slag kunnen van zodra ze hier de draad opnemen.  

Reputatie 7
Badge +3

@Tony F. Mijn excuses voor het laattijdig antwoord. Hiervoor werd dossier 49784620 opgemaakt voor SPB op 09/12. Je mag hun hiervoor rechtstreeks contacteren.

Groetjes,
Antonella

Contactgegevens van onze partner SPB (schadebehandeling)

Beste Antonella,

Volgens de laatste chat met proximus is deze dienst niet de juiste ontvanger van mijn klacht.

Daar ik geen omnium heb is mij medegedeeld  dat de klacht dus intern naar de “verkeerde” dienst is verzonden! Intussen zou de mevrouw waarmee ik via chat contact had dit naar de juiste dienst 

overgemaakt hebben ( zaterdag 18/12/2021). Ik heb gevraagd of ik nu opnieuw 10 werkdagen

zou moeten wachten op een antwoord. Zij verzekerde me van niet omdat ze dit met hoogste

prioriteit verstuurde naar de juiste (?) dienst..

Heden 23/12/2021 nog niets gehoord, van welke dienst ook?

 

Tony F.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Tony F. Volgens dossier 49784620 heeft de dossierbeheerder op 20 december contact met u gehad en het nodige besproken.Groetjes,Joel

Alsnog reactie via mail ontvangen op 23/12/2021: 

 

Beste klant, 
 

“Helaas kunnen wij niets veranderen aan de observatie van de medewerkers van samsung. Ik wil dan ook mijn oprechte excuses aanbieden en u een creditnota aanbieden voor de kosten om u gsm weer bij u te krijgen. Indien je jou gsm elders laat herstellen kan je ook het factuur daarvan doorsturen met de uitleg dan kijken we of we ook daar in kunnen compenseren.”

 

De kosten voor het toestel terug te krijgen diende ik online te betalen.(30 euro voor de “diagnose”.)

Gisteren mijn niet herstelde toestel terug gaan ophalen in de shop. Het toestel blijkt zelfs niet open te zijn geweest. (Zal dit nog laten vaststellen.)  Dus werken ze daar met helderzienden!

Het gaat er mij vooral dat zulke praktijken met de mantel der liefde bedekt worden en de klant met een kluitje in het riet wordt gestuurd…

Wanneer ik het toestel “elders” laat herstellen loop ik natuurlijk een risico. (garantie!) Ik zal het aanbod van Proximus, zoals u het hierboven kunt lezen, “onder voorbehoud” aanvaarden. 

Maar ik eis nog steeds te weten te komen, waarvoor die gevraagde 214 euro om het toestel te herstellen toe dienden en de bewijzen dat de mankementen aan onoordeelkundig gebruik van mezelf als koper te wijten waren. ( Wettelijke garantiebepalingen) Dit om andere klanten te behoeden voor dergerlijke wijze van handelen.

 

Grtjs, Tony F.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Tony F.  De beheerder zal contact met u opnemen om dit verder te bespreken. Groetjes Luc

Beste,

 

Het is niet aan mij als “klant” om contact op te nemen met Samsung, maar aan Jullie als verkoper van het toestel ten aanzien van ikzelf als “klant”!

Ik heb inmiddels mijn toestel Samsung A 72 opnieuw in gebruik genomen. Ben bij de herstelling gebleven van het toestel. De technieker en ikzelf  konden vaststellen

dat het toestel nooit tevoren was geopend, zoals ik al vermoedde. Er was ook geen valschade te zien! Enkel en alleen was, zoals ik als “leek” al ondervonden had,

de usb-c connector defect. Op 35 minuten tijd was ik met mijn voor 75 EURO herstelde toestel al terug op weg naar huis. Met mijn op 20/01/2022 zes maanden oud toestel

dat dus onder de wettelijke garantie viel. Maar nu zal het zijn dat het een niet erkend Samsung hersteldienst was…en dat ik geen erkende factuur heb…

En zo blijven wij als klant in de kou staan en moeten wij deze vorm van oplichting maar slikken.

Ik ben eens benieuwd wat er van jullie “ creditnota” zal in huis komen?

 

Tony Fourneau.

Reputatie 7
Badge +3

@Tony F. Ik heb al uw info gebundeld in dossier 50058431 en overgemaakt aan de bevoegde dienst.Zij zullen nadien terug zelf contact met u opnemen om alles te overlopen.Groetjes,Joel

Reageer