Vraag

bericht van Proximus via verkort nummer 8999


Goede Middag

Wij kregen nu al twee opeenvolgende dagen een bericht van het verkort nummer 8999 het volgende bericht van “je Proximus team” :

Beste klant, vanaf 01/09/2022 zal je niet langer kunnen genieten van een onbeperkt surfvolume voor je ‘favoriete applicatie’ en zal het verbruik ervan in mindering worden gebracht van je databundel.  Als gevolg van een recent Europees besluit is het ongelimiteerd en gratis gebruik van bepaalde applicaties niet langer toegestaan.  Wees gerust, je abonnement zal voldoende data bevatten om je huidige verbruik te dekken (berekend op basis van je verbruik over de laatste 3 maanden).  Je Proximus team

Ik belde hiervoor gisteren met de klantendienst en die bevestigden mij toen dat dit NIET van Proximus kwam.      

Ik vond het raar dat de twee nummers die onder hetzelfde totaalpakket vallen niet het bericht kregen .. en zie vandaag komt dit ook op het andere nummer toe.
Ik heb terug de Proximus klantendienst gecontacteerd en opnieuw kreeg ik na de nodige veiligheidsvragen de mededeling dat dit niet van Proximus kwam en dus waarschijnlijk om Phishing ging.

Dit ter info.

  1. Vandemoortele

 


16 reacties

Reputatie 7
Badge +4

 

Ik vermoed dat het wel degelijk een bericht van Proximus betreft (te bevestigen door een Proximus medewerker op dit publieke forum)

 

 

Ref.:

Netwerkneutraliteit | BIPT

Toezicht op zero-rating

In drie uitspraken van 2 september 2021 heeft het Hof van Justitie geoordeeld dat een “zero-rating”-tariefoptie niet voldoet aan de in verordening 2015/2120 neergelegde algemene verplichting om het verkeer gelijk te behandelen zonder discriminatie of interferentie.

Deze uitspraken brengen BEREC ertoe zijn Richtsnoeren op het vlak van zero-rating te herzien

Vóór de uitspraken van het Hof van Justitie beoordeelde het BIPT zero-rating aan de hand van de criteria, gespecificeerd in de (toenmalige) BEREC Richtsnoeren.

Bedankt voor de info, maar toch straf dan dat de Proximus klantendienst tot twee keer toe bericht dat dit NIET van hen komt als ik hen bel.

Bovendien zou ik toch ook eerder verwachten dat Proximus dit in een officieel schrijven meldt en niet met een tekstbericht op je GSM, zonder ook maar één woord DUIDELIJKE uitleg

Kaat

Ik vermoed ook dat er meer van die berichten hier zouden gepost worden op het forum, maar als iemand van Prox zelf hier straks langskomt kunnen ze dit zeker bevestigen of het officieel is.

Reputatie 7
Badge +4

 

= schrapping voordeel “zero rating” datavolume favoriete app buiten Flex pack

&

ik vermoed dat dit ook wel op de (recente) factuur zal vermeld worden (indien van toepassing)

Ik begrijp dan ook niet dat Proximus dergelijke informatie via SMS stuurt en niet via een brief.

Ik zie ook niet in waarom ze het zullen beperken.   Mijn man heeft 10 GB aan data en ikzelf 2GB.    We gebruiken beiden amper 350 MB per maand ….

Een beetje meer uitleg zou toch wel welkom zijn per brief.   

We hebben beiden een BIZZ MOBILE, de ene M en de ander S.

En er werd ons bevestigd aan de telefoon door Proximus dat we in niets zouden beperkt worden.

Ik hoor het graag hoe de vork nu precies aan de steel zit.  En ik zou het ook ten zeerste appreciëren mochten we in de toekomst geen dergelijk berichten meer via een 8999 nummer op de GSM ontvangen.

Kaat

 

Reputatie 7
Badge +4

Laat ons de reactie van een Proximus medewerker afwachten 

Ik zie ook niet in waarom ze het zullen beperken.   Mijn man heeft 10 GB aan data en ikzelf 2GB.  

Uiteraard wordt bovenstaande niet (verder) beperkt

Het kan enkel betrekking hebben op het in rekening brengen van het datagebruik van een eventuele favoriete app cfr.

Je favoriete app | Proximus

 

Reputatie 7
Badge +3

Dag @Kaat VDM het bericht komt wel degelijk van ons. We merken dat als we deze aanpassingen bijvoorbeeld op de maandelijkse aanrekening vermelden, ze niet altijd gelezen worden. Een sms leek ons een betere oplossing dan apart een communicatie per post: beter voor het milieu. Ik geef je feedback door aan de betrokken dienst Marketing! Groetjes, Heidi

Dag HeidiE,

Zoals aangegeven : 

Mijn man heeft Bizz Mobile M met 10 GB.   Hij heeft op de huidige maand een kleine 330 MB data verbruik.

ik heb een Bizz Mobile S met 2GB en heb op deze maand amper 250 MB data.

Wat zouden ze dan moeten gaan beperken als de een 10 GB heeft en de ander 2GB en deze nooit opgebruikt worden.

Onze favoriete app waarvan sprake is WhatsApp en daar is ook quasi geen verbruik.

MvgKaat

 

Reputatie 7
Badge +3

Dag @Kaat VDM het is een algemeen bericht en werd dus naar alle betrokken klanten verzonden. Jullie zullen dus geen hinder ondervinden! ;) Groetjes, Heidi

TBI: Ontwikkelaars betalen Proximus om applicaties buiten databundel te houden - TechPulse

…..De bestaande regeling schendt volgens het BIPT de netneutraliteit niet. Dataverbruik via de favoriete app is alleen gratis zolang je als klant je mobiele databundel niet hebt opgebruikt met andere applicaties. Vervalt de bundel, dan vervalt ook de voorkeursbehandeling van de app in kwestie. Die voorwaarde was voor de Telecomwaakhond essentieel om te oordelen dat Proximus de regels van de netneutraliteit in acht nam. Dat de lijst van apps ontegensprekelijk populaire applicaties bevatte, speelde ook een rol. Met het nieuwe zerorating-project gaan Proximus een stapje verder. Het is nog maar de vraag of ook dit proefproject volgens het BIPT volgens de regels verloopt.

Dag HeidiE,   Bedankt voor je bericht en info dat dit voor ons niets zal veranderen.   Aan allen : bedankt voor de verduidelijkingen.

Mvg Kaat

 

Beste HeidiE,

 

Welk surfvolume zal vanaf 1 september in mindering worden gebracht van de databundel ?

Het 4G-surfvolume of het Wi-Fi-surfvolume, of allebei misschien ?

 

Mvg Paatje

Reputatie 7
Badge +3

Dag @Paatje het gaat over de favo app op 4G, die in bepaalde abonnementen inbegrepen zit: vanaf 01/09/2022 zal je niet langer kunnen genieten van een onbeperkt surfvolume voor je ‘favoriete applicatie’ en zal het verbruik ervan in mindering worden gebracht van je databundel.  Als gevolg van een recent Europees besluit is het ongelimiteerd en gratis gebruik van bepaalde applicaties niet langer toegestaan.

Ik kreeg zonet ook een sms van 8999, met de boodschap dat er voor mij een oplossing was uitgewerkt, en dat ik die via een link moet bekijken. Zeer cryptisch, en gelet op alle phishing tegenwoordig ga ik dat NIET doen. Waarover gaat dit in godsnaam? Dit is geen goede manier van werken hoor.

Een oplossing voor wat? Een probleem dat jij ondervindt? Een vraag die je hebt gesteld?
Wij hebben alleszins (nog?) geen sms ontvangen (2x gsm nummer) dus voor mij is het koffiedik kijken wat je bedoelt.

8999 is in principe wel een nummer van Proximus, maar tenzij er iemand meer weet of er één dezer en  welke sms’en er verzonden worden aan alle (?) abonnees vrees ik dat je vraag voor de forumleden (en PX- medewerkers) ook cryptisch is en zelfs blijft.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Liesbet Mia Kan u uw klantgegevens(klantnummer, gsm-nummer)aanvullen op uw profile.Had u misschien een aanvraag/wijziging voor iets  gedaan of een klacht ingediend.Het nummer 8999 is van Proximus.Groetjes,Joel

Reageer