Bedenkelijke verkooptechnieken bij Proximus


Omdat mijn smartphone defect was ging ik onlangs naar een verkooppunt van Proximus om een nieuwe smartphone aan te kopen. Ik ben 68 jaar en niet opgegroeid met bits en bytes maar ik wilde toch met mijn tijd mee en ook af en toe internet gebruiken.
Nadat ik mijn probleem had uitgelegd aan één van de jonge verkopers wees hij mij op de mogelijkheid om een toestelletje aan te kopen voor de prijs van 9 euro op voorwaarde dat ik mijn oud abonnement van 10 euro liet aanpassen voor een mobilus S abonnement van om en bij de 15 euro per maand en dit voor een periode van 24 maand.
ik zou dan over 1.5 gb kunnen beschikken voor internetverbindingen. Omdat ik niets ken van Gsm’s vroeg ik hem wat volgens hem een goede keuze zou zijn. Hij raadde mij een Huawei Mate 20 black aan. “zo goed als Iphone” zei hij
Toen ik thuis de documenten nog eens las, kwam ik er achter dat ook getekend had voor een optie van 2Gb dataphone . Ik moet dus maandelijks minstens 35 euro betalen . Op zich kan dat ook niet anders want de smartphone kost normaal 499 euro . Ik begrijp dus de omvang van het abonnement.
Die 3.5 Gb ga ik nooit helemaal opgebruiken. Ik was de winkel binnengestapt met de intentie om maximaal 200 euro uit te geven aan een nieuwe smartphone. Dit zou mij op 24 maand met mijn oud abonnement 440 euro gekost hebben. Die verkoper heeft ‘goed gewerkt’” want zijn verkooptechniek zal over dezelfde periode 1239 euro opbrengen , dus 3 maal meer.
Ik zit hier nu vast gedurende 2 jaar met 35 euro per maand en een toestel waarvan ik geen tiende van de mogelijkheden zal gebruiken. Hoe dom kan een oude mens zijn en hoe respectloos sommige verkopers die profiteren van de onwetendheid van oudere mensen.
Ik werd klant als gsm- gebruiker in 1992 Reken daar 2 jaar bij en het zal over en out zijn. Dat noemt Proximus “SERVICE”…

This topic has been closed for comments

10 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Groot gelijk!

Ik vind het schandalig als ik lees bij de gsm's dat er nu zogenaamd een "data-bundel" automatisch bijkomt én dat je het niet kan afzeggen of uitvinken.
Heel weinig mensen hebben dit nodig want iedereen heeft overal wifi.
Wat zij bestempelen als "verkooptechniek" is feitelijk niets anders dan oplichterij!

Heb dan nog liever een gsm mobile bundel alleen, voor zeg maar: 3 jaar. nog altijd beter dan een bundel die nooit word gebruikt.
Hallo Pickles98
Het spijt mij te horen wat er is gebeurd.
In een verkooppunt zijn ze verondersteld uitleg te geven over alle aspecten en alle eventuele opties die geactiveerd zullen/kunnen worden.
Dus indien de verkoper dit niet deed, dan is deze in de fout gegaan.

Maar omdat het contract in een verkooppunt werd getekend, is er geen verzaling mogelijk.
Verzaking is enkel mogelijk als een contract niet correct werd opgemaakt of als er foute gegevens werden ingevoerd. (fraude in IDK of dergelijk)
Als je zeker wilt zijn, kan ik het contract eens nakijken, maar als je aangeeft dat het allemaal in de documenten staat, dan vrees ik dat er geen verzaking mogelijk is.
Ik vind het schandalig als ik lees bij de gsm's dat er nu zogenaamd een "data-bundel" automatisch bijkomt én dat je het niet kan afzeggen of uitvinken.
Heel weinig mensen hebben dit nodig want iedereen heeft overal wifi.


Magistermagic
even ter verduidelijking.
De zogenaamde "data-bundel" komt er niet automatisch bij en kan uiteraard wel uitgevinkt worden.
De extra dataphone-opties, worden enkel geactiveerd bij het aangaan van een zogenaamde Joint Offer.
(vb smartphone aan goedkopere prijs met een contract van 24maanden)
Niemand is verplicht in te tekenen op zo'n aanbod.
Het is perfect mogelijk een GSM-toestel aan te kopen aan de normale prijs en het abonnement te behouden zoals het is. 🙂
Ik weet dat er op dat vlak geen verhaal mogelijk is. Het is aan mij om te lezen wat ik teken omdat ik daardoor mijn goedkeuring geef voor een overeenkomst, ook al zei de verkoper letterlijk dat het om een "formaliteit" ging bij het wisselen van de abonnementen.Ik ben geen techneut. Als ik een winkel binnenga om advies te vragen dan verwacht ik dat de verkoper mij het juiste advies geeft, aangepast aan mijn noden. Ik zie er op mijn gevorderde leeftijd niet uit als een zakenman en nog minder als een jonge vent die uren met spotify rond de oren loopt.De verkoper moest weten dat ik geen gesofisticeerd toestel nodig had en mij de juiste informatie geven over de bijkomende kosten Ik heb bij wijze van vergelijking een fiets nodig en men verkoopt mij een auto. Misleiding noem ik dat. Niet meer en niet minder.
Reputatie 7
Badge +4
Tja zoals u zelf reeds hebt aangestipt …. alles volledig lezen en desgevallend vragen stellen indien iets of wat niet 100% duidelijk is
De vraag stelt zich of het een Proximus shop (uitgebaat door Px personeel) of een verkooppunt betreft (externe partij/zelfstandige), maar inderdaad het zal niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste verkoper zijn die op een dergelijke (mijns inziens verwerpelijke) wijze "zijn brood wil verdienen"
https://www.proximus.be/nl/id_ar_poslocator/particulieren/producten/webshop/vind-een-proximus-shop.html
Probleem is dat het contract ter plaatse getekend is en dus zoals door SamanthaV reeds aangehaald weinig of geen verhaal mogelijk is (= het is en blijft bij een eventuele betwisting woord tegen woord)
Eventueel kunt u "door de zure appel bijten" en na bv. 1, 2, … maand het contract opzeggen en de restwaarde van het toestel betalen (én of een ander Px contract te nemen of over te stappen naar een andere operator) : zie p.10 document hieronder
https://www.proximus.be/dms/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/AfschrijvingProximus.pdf?v1=shorturl&v6=afschrijving
Op de Px website zie ik dat het betrokken toestel Huawei Mate P20 black bv. als volgt te verkrijgen is:
https://www.proximus.be/nl/id_cr_huawei-mate-20-black/particulieren/producten/toestellen/winkel/huawei-mate-20-black.html
Als u zou overwegen uw contract bij Px te laten wijzigen (en de restwaarde van het toestel te betalen) eventueel best opteren voor een Mobilus Full Control S of M (teneinde nooit boven uw "maandelijks krediet" te gaan
Ik vermoed dat de Px medewerkers op dit forum u indien nodig hierbij verder kunnen helpen
Succes
zo'n praktijken gebeuren in veel winkels de addertjes onder het gras worden nooit uitgelegd en wie leest nu al deze tekst eerst bijna niemand om een voorbeeld te geven bij de aankoop van mijn nieuwe wagen zaten er enkele pagina's recto verso (dan nog in heel kleine letters) bij, met alle uitleg omtrent de verkoopsvoorwaarden.
Daarbij vroeg ik aan de garagehouder zijn er eigenlijk veel die dit volledig doornemen en die antwoorde als jij dit nu eerst wilt allemaal lezen dan ben je de eerste dit jaar die dit zal gedaan hebben.
Nu het voordeel was in mijn geval dat ik de garagehouder zeer goed ken en wist dat die mij niet in de zak ging zetten.
Maar het is niet altijd het geval dat men de verkoper zo goed kent dat men zeker weet van niet in de luren gelegd te worden zonder men het weet, wat ik trouwens ook al voorgehad heb...
Reputatie 7
Badge +4
@Martin …
de dataphone optie "is geen addertje onder het gras" maar een essentiëel onderdeel van het contract (gebruikt voor de afbetaling van het mobieltje....)
dat dergelijke (verkoops)praktijken elders voorkomen is mijns inziens een reden temeer om een (omvangrijk/duur) contract niet onmiddellijk ter plaatse te tekenen en bv. desgevallend eerst thuis grondig na te kijken en pas achteraf/later ondertekend in te dienen
en ja …. kijk bv. naar de herschikking van de concessies bij D'Ieteren …. de naam van de garage blijft (meestal) maar de vroegere eigenaar (als hij blijft) wordt gewoon een werknemer van de overnemer (en dient de contractuele voorwaarden van de "grotere groep" over te nemen = toch best uitkijken/controleren/vragen om toelichting zelfs indien men elkaar goed kent (en desgevallend én indien mogelijk aanpassingen aan de voorwaarden bv. met betrekking tot prijsaanpassingen, laattijdige levering, …. laten doorvoeren)

= de voorzichtigheid is de moeder van de porseleinwinkel
"addertjes onder het gras" was mss verkeerd uitgedrukt, was meer in de zin van leest er wel iemand echt in detail waarvoor hij tekent, je moet maar eens de proef op de som nemen en in gelijk welke zaak terwijl je moet wachten en eens in het oog houden als er een aankoop gebeurt en bv bijkomende verzekering en opties enz , hoeveel er zullen zijn die eerst voor het ondertekenen alles gaan lezen, de meesten gaan er vanuit dat je zeker in gekende zaken ter trouwe kunt kopen, wat bijlange niet altijd waar is.
Daarom dat ik ten vole begrijp dat pickels98 hierdoor gefrustreerd is door deze werkwijzen.

Wat mij ook altijd ergert is dat men aan de mensen nooit vraagt of zij bepaalde opties wel nodig hebben of samen onderzoeken wat volgens wat je nodig hebt de goedkoopste optie is.
Het contract werd getekend in een PX shop.
Daar is een verkoper een werknemer van dat bedrijf. Het is het bedrijf dat de verkooptechnieken bepaald en een goede werknemer volgt de instructies dienaangaande nauwkeurig. Ik had het dus duidelijk over de verkooptechnieken van Proximus als bedrijf.
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat aan verkopers wordt opgedragen niet te veel de nadruk te leggen op de kosten van het abonnement omdat alles in de verkoopsvoorwaarden duidelijk wordt omschreven en de klant geacht wordt hiervan kennis te nemen alvorens tot de aankoop over te gaan. Er is dus wettelijk niets aan de hand.
In de reactie van PX wordt aangehaald dat de verkoper mogelijks in de fout ging. Daarmee begeeft men zich juridisch op glad ijs. Een werknemer kan op de vingers getikt worden voor eventuele fouten die hij begaat maar uiteindelijk blijft het bedrijf verantwoordelijk ten opzichte van de klant. Toegeven dat er fouten kunnen gebeurd zijn kan gevolgen hebben.
In deze zaak is het sop de kool niet waard mede door het feit dat het mijn woord is tegen dat van de verkoper. Hij kan altijd beweren dat ik om dat specifiek toestel gevraagd heb. Mijn ongenoegen over de service van Proximus blijft onveranderd. De tip om na een tijdje de restwaarde af te kopen en een voordeliger contract aan te gaan kan de frustratie eventueel wat temperen. Verdere discussie brengt geen aarde aan de dijk. Ik hoop alleen dat andere mensen iets gehad hebben aan dit verhaal en er bij deze aan herinnerd worden dat men altijd goed moet lezen wat men tekent.
Een ontevreden klant.
En zelf als je alles leest dan zijn er nog altijd zaken die je niet direct door hebt of genoeg informatie over hebt, maar zoals je zegt er blijven over discuteren help niet, trouwens wie heeft er na het teken van een contract achteraf niet gezegd " daar had ik nu niet aan gedacht, had ik dat maar geweten, waarom hebben ze mij dit niet beter uitgelegd …..