Vraag

Activeren VoWiFi en VoLTE


Reputatie 6
Badge +2

Als ik het goed begrijp zijn er eigenlijk 3 voorwaarden die moeten vervuld worden vooraleer je gebruik kan maken van VoWiFi en/of VoLTE:

  1. jouw toestel moet geschikt zijn (en je moet de optie VoWiFi / VoLTE activeren in de settings van je telefoon).
  2. jouw toestel moet ondersteund zijn door Proximus (tot op heden een beperkte lijst van merken / toestellen).
  3. Proximus moet VoWiFi / VoLTE activeren op jouw nummer.

Wat dit laatste punt betreft begrijp ik de politiek van Proximus niet zo goed.

Stel, er zijn 1 miljoen Proximus klanten die een toestel hebben dat VoWiFi / VoLTE ondersteunt. Dat wil dus zeggen dat de Helpdesk 1 miljoen keer gecontacteerd moet worden, en dit manueel moet activeren voor iedere individuele klant (of SIM kaart). Hoe zot klinkt dat niet?

Ik neem aan dat iedere klant recht heeft op VoLTE en VoWiFi te gebruiken. Bovendien is VoWiFi een “geschenk uit de hemel” voor de operatoren: ieder gesprek via WiFi betekent minder drukte op de GSM masten, en 100% bereikbaarheid (= tevreden klant).

Daarom begrijp ik niet waarom deze optie niet standaard geactiveerd wordt op alle GSM nummers? Van zodra de klant een toestel heeft dat ondersteund wordt, en de klant activeert “bellen over WiFi”, dan zou deze feature onmiddellijk gebruikt kunnen worden. Waarom is daar nog een interventie van de provider voor nodig??

Alternatief is de klant de mogelijkheid te geven om deze (gratis) optie zelf te activeren op zijn lijn (via Mijn Proximus) …

Ben gewoon nieuwsgierig in de technische achtergrond waarom zo’n manuele interventie nodig is?


30 reacties

FYI: Dinsdag komt er iemand die van Proximus zelf is terug langs op het forum en daarom indien nog niet gebeurd, best zoveel mogelijk privégegevens invullen/aanvullen in je → ForumProfiel, in de met "privé aangeduide tekstvelden, enkel proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken.
In het vak "Ticket (Privé)" kun je bv. nog bijkomende informatie zetten.
Klik tenslotte onderaan links op "sla wijzigingen op"
Zodat de Proximus forummedewerkers hiermee direct aan de slag kunnen van zodra ze hier de draad opnemen.  

Bedankt voor de tip, Martin!

FYI: Dinsdag komt er iemand die van Proximus zelf is terug langs op het forum en daarom indien nog niet gebeurd, best zoveel mogelijk privégegevens invullen/aanvullen in je → ForumProfiel, in de met "privé aangeduide tekstvelden, enkel proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken.
In het vak "Ticket (Privé)" kun je bv. nog bijkomende informatie zetten.
Klik tenslotte onderaan links op "sla wijzigingen op"
Zodat de Proximus forummedewerkers hiermee direct aan de slag kunnen van zodra ze hier de draad opnemen.  

Ik heb ondertussen mijn privégegevens ingevuld. Na urenlang chatten en bellen met collega’s van Proximus heb ik nog altijd geen Vowifi. Gistereen heb ik ook een Proximus Shop bezocht, maar daar konden ze mij ook niet helpen. Niemand weet wat het probleem zou kunnen zijn. Ik heb een oude Pay&Go constructie (Generation Connect), dat wordt sinds jaren niet meer verkocht. Kan dit misschien de oorzaak zijn? Mijn laatste hoop is dat het de Proximus forummedewerker zal lukken om Vowifi voor mijn SIM kaart te activeren...

Mijn probleem is ondertussen opgelost. Ik had een nieuwe Pay&Go+ SIM kaart nodig. :)

Reputatie 7
Badge +4

@Sepulveda Fijn te horen dat het opgelost is. Bedankt voor de feedback. 

Reageer