Skip to main content

Beste,

 

ik heb  vorige week een overdracht van telefoonnummer uitgevoerd met aankoop van een nieuwe iPhone 13 mini. Nu heb ik alles aan de praat gekregen behalve de VoLTE. Deze optie verschijnt niet in de instellingen heb ook al software update uitgevoerd en toestel meermaals herstart. helaas geeft dit geen oplossing. Kunnen jullie eens even kijken of alles geactiveerd staat aan jullie kant? Of is de iPhone 13 mini nog niet gecertificeerd voor VoLTE?

 

Mvg

Bjorn

@BjornFN  @Igor-Alberic Dankzij het onderzoek ben ik via mijn collega (expert) deze belangrijke informatie te weten gekomen:

VoLTE switch is not available anymore on iPhone 12 and 13 and won’t be there for any 5G iPhone. Basically VoLTE is default ON when 5G is configured.

Dit betekent dat er voor de 5G iPhones géén schuiver meer is om VoLTE aan of uit te zetten, het staat altijd gewoon aan.

Apple heeft dit nergens in hun handleidingen of FAQ's staan, maar wij mogen deze informatie zeker doorgeven. VoLTE wordt beschouwd als een basis functionaliteit. De info komt van de Apple technical spoc. Het is nu gewoon het design voor 5G iPhones, dus wereldwijd hetzelfde als 5G geconfigureerd is. Er is bijvoorbeeld ook geen mogelijkheid meer om enkel 2G & 3G te selecteren.

Groetjes,
Antonella


@Igor-Alberic  @BjornFN  Dank je wel. Ik heb het doorgegeven ter onderzoek. Als ik feedback ontvang, weten jullien het ook. Groetjes, Antonella


Als hij tijdens bellen niet overschakelt naar 3G is get actief en werkt het. 


FYI: staat hier → Bellen via 4G | Proximus nog niet tussen de compatibele toestellen


Volgens mij ligt inderdaad daar en daar alleen de oorzaak! En dit wordt verholpen met een update van de software die we via Apple moeten binnenkrijgen. Ik heb ergens gezien dat er eerstdaags een versie 15.1.1 zou gestuurd worden…. Wachten dus!


@BjornFN  @Igor-Alberic

Ik ben dit ondertussen ook verder aan het laten onderzoeken door een acherliggende dienst. Ik heb een beetje extra info nodig ... specifieke info van de geimpacteerde toestellen (imei, carrier bundle die actief is, OS versie). Indien jullie dit niet graag openbaar geven, mogen deze gegevens genoteerd worden in ht veldje ‘Ticket’ in de profielgegevens op het forum.
Settings > General > About en daar zie je naast Carrier het nummer (je kunt erop klikken)

Groetjes, Antonella

PS: Gegevens noteren in je profielgegevens doe je zo: klik rechtsboven op je logo of foto → ga naar instellingen → noteer de gegevens in het betrokken veld → sla de wijzigingen op + geef een seintje zodra dit is gebeurd

Info opgeslagen op ‘Ticket’.

 

Beste dank voor de opvolging!


Ingegeven in ticket veld van mijn profiel


Toppie


Top, bedankt voor de info. Hoj blijft inderdaad verbonden met 4G tijdens gesprekken!!


ok bedankt


@Igor-Alberic Ik weet dat er vroeger gratis workshops werden gegeven door Proximus voor opleidingen in verband met onder andere smartphones (Proximus SmartCafé). Ik ga navraag doen als dit tegenwoordig nog het geval is. Zodra ik antwoord heb, kom ik hierop terug. Groetjes, Antonella


Dank je wel voor de info @Martin ! 

@Igor-Alberic  Ik heb ondertussen ook deze feedback mogen ontvangen:

Deze sessies waren inderdaad smart cafés, die gegeven werden door een specialist in de shop.
Sinds covid doen we deze niet meer (niet meer mogelijk) we zijn overgeschakeld naar online webinars met andere topics. 
Online Webinars | Proximus
We bekijken of we opnieuw die smart cafés kunnen opstarten, maar ik vrees dat nog steeds door covid dit voorlopig niet aan de orde is.

Groetjes,
Antonella


@AntonellaD Dank voor deze super informatie! Inderdaad, 4G blijft gewoon aan wanneer ik bel. Misschien zou het toch handig zijn indien meer mensen, ook bij Proximus en bij Apple, dit zouden weten, al was het maar om klanten die zich het hoofd breken hoe ze VOLTE kunnen inschakelen, vlot verder te helpen.

 

Een bijkomend vraagje: bestaan er handboeken of (on line) cursussen om al die technische zaken over GSM-verkeer te kunnen leren? Ik ben geen ingenieur of zo, maar probeer er toch méér van te kennen dan de doorsnee-klant...


Dan vraag ik mij af Volte  bij mij dan voor mijn iPhone XS (met iOS15.1) wel echt actief staat,  op de instellingen van deze phone staat alles goed maar ik zie geen symbool verschijnen in de statussymbolen balk?

Nochtans staat die wel bij de ondersteunde toestellen. 


FYI: Meer dan hetgeen op de Proximus site te vinden is, is er niet.

Maar met googel zoeken , daarmee kun je ook veel uitleg vinden.


@BjornFN  @Igor-Alberic

Ik ben dit ondertussen ook verder aan het laten onderzoeken door een acherliggende dienst. Ik heb een beetje extra info nodig ... specifieke info van de geimpacteerde toestellen (imei, carrier bundle die actief is, OS versie). Indien jullie dit niet graag openbaar geven, mogen deze gegevens genoteerd worden in ht veldje ‘Ticket’ in de profielgegevens op het forum.
Settings > General > About en daar zie je naast Carrier het nummer (je kunt erop klikken)

Groetjes, Antonella

PS: Gegevens noteren in je profielgegevens doe je zo: klik rechtsboven op je logo of foto → ga naar instellingen → noteer de gegevens in het betrokken veld → sla de wijzigingen op + geef een seintje zodra dit is gebeurd


Zonet heb ik naar de Apple support gebeld en het probleem uitgelegd. Zij bevestigen dat de toegang tot VOLTE enkel en alleen van de provider-instellingen afhangt. De dame zuchtte ook dat het, nu de iPhone 13-reeks haast twee maand op de markt is, wel tijd is dat Proximus het nodige ervoor doet !!! 


@BjornFN Misschien dat je voor de zekerheid nog eens kan informeren bij Apple Supoprt? https://support.apple.com/nl-be

Groetjes,
Antonella


Als ge niet verbonden bent met wifi zie het logo van 4G naar 3G gaan. 


Bv. : News techtips | Proximus


Eens geprobeerd op de iPhone XS maar tijdens het bellen waar zie ik dan juist dat ik over 4G of 3G aan het bellen ben?


Nee,sorry.

Geen oplossing, zou het inderdaad kunnen zijn zoals hierboven dat iPhone 13 nog niet geactiveerd is voor die functie?


@BjornFN Nog even overlegd met mijn collega van de technische dienst. Kan je nog 1 keer proberen te rebooten? Groetjes, Antonella


Inderdaad ik zie het hier op die site niet vermeld staan → Bellen via 4G | Proximus


Op de site van Proximus staat heel duidelijk:

 

Apple

Bellen via 4G (VoLTE) is standaard geactiveerd op deze toestellen:

iPhone 6, 6 plus, SE, 6s, 6s plus, 7, 7 plus, 8, 8 plus, X, Xs, Xs Max, Xr, 11, 11 Pro, 11 Pro Max, SE (2020), 12, 12 Mini, 12 Pro & 12 Pro Max.

 

Nog geen sprake dus van de 13-reeks.


Reageer