Vraag

5g "Onbeperkt" plots met limiet - wat nu?

  • 22 June 2022
  • 36 reacties
  • 381 Bekeken

Reputatie 1

Beste,

 

Wij hadden reeds enkele maanden een 4g router met het onbeperkte dataplan van proximus, Mobilus 5G premium “unlimited”.

Toen we dit abo namen was het ons beloofd dat dit 100% zeker zonder limiet was, ook geen verstopte fup.

We hebben hier maanden goed gebruikt van gemaakt, eindelijk blij te kunnen werken met normaal internet (onze DSL verbinding is 7down / 1 up..). 

Nu plots werkt het niet meer, na heel veel bellen zeggen ze mij dat hier “al jaren” een limiet op zit van 300gb per maand, dit was 100% niet, want ik heb op een 5 tal maand ongeveer 2.7TB verbuik gehad (prive woning + firma).

Zover ik kan uitrekenen komt dat niet op 300gb/mnd. ;)

 

Maar hierdoor zitten wij momenteel in grote problemen, we kunnen onze webshop niet meer bijwerken, onze beveiligings camera's werken nog amper, en zelfs gewoon internet surfen etc.. is niet meer om mee te werken.

Na veel rond te zoeken kwam ik uit op “tessares”, maar na navraag te doen bij proximus gaat dit niet voor ons, want volgens hun tests is ons internet 11mbps, wat 1 mbps te snel is om hiervoor in aanmerking te komen.

 

Is het mogelijk hier een oplossing voor te vinden dat we toch die 4g router kunnen nemen, en niet zoals de mederwerker aan telefoon doodleuk zei “koop gewoon elke keer databoost, 10eu per 2.5gb(wat in NL gratis is..), of een 2de simkaart(dus nog is een abo van 60eu..)”, ik zit nu al aan 100eu+ per maand...voor slakken internet. Of ga ik genoodzaakt zijn om Starlink ofzo te nemen? 

Alvast bedankt!


36 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Jan Eohippus Er blijkt iets mis te zijn gegaan met de levering. Ik zie namelijk op de track&trace van bpost “Zending geweigerd door bestemmeling - niet gewenst”. Klopt dit? Groetjes, Antonella

Reputatie 1

@Jan Eohippus Gratis en onbeperkt mobiele data tijdens de back-up (Fair Use Policy: 3 TB).

Bizz Internet Guarantee – Altijd en overal verbonden | Proximus

Groetjes,
Antonella

De router wordt komende dinsdag geleverd, helaas is het wel blijkbaar 4G en geen 4G+ router, maar zelfs dat zou nog steeds sneller moeten zijn dan het huidige DSL...ik zal wel zien hoe/of het werkt. ;)

 

Reputatie 7
Badge +3

Bizz Internet Guarantee kost normaal € 10/maand, maar in een Business Flex pack kost dit slechts € 5/maand.
(PS: prijzen van zakelijke producten worden steeds getoond exclusief BTW.)

Dank je wel @M_016  🙏🏼 😊

Groetjes,
Antonella

Reputatie 7
Badge +4

Ter info:

Duitstalige Gemeenschap krijgt ook toegang tot fiber - Nieuws - Data News (knack.be)

 

&

@AntonellaD 

5 euro ↔ 10 euro?

Stel uw Business Flex-pakket samen | Proximus

 

 

&

@AntonellaD 

succes in uw nieuwe functie 

Reputatie 1

@Jan Eohippus Gratis en onbeperkt mobiele data tijdens de back-up (Fair Use Policy: 3 TB).

Bizz Internet Guarantee – Altijd en overal verbonden | Proximus

Groetjes,
Antonella

Ik ga hier achteraan, bedankt voor de info! :)

Reputatie 7
Badge +3

@Jan Eohippus Gratis en onbeperkt mobiele data tijdens de back-up (Fair Use Policy: 3 TB).

Bizz Internet Guarantee – Altijd en overal verbonden | Proximus

Groetjes,
Antonella

Reputatie 1

@Jan Eohippus Je beschkt momenteel nog over een oud Bizz Pack. Indien je zou overschakelen naar Business Flex met de optie Bizz Internet Garantie* (€ 5/maand) dan beschik je naast je modem ook over een 4G router voor stabieler internet.

Business Flex – het modulaire pack voor zelfstandigen en kleine ondernemingen | Proximus

*Bizz Internet Garantie: Om te kunnen genieten van deze extra garantie heb je als professionele klant een Business Flex nodig. De werking van het product is afhankelijk van de 4G-dekking en de locatie van het modem in het gebouw. Je kunt de installatie eenvoudig zelf uitvoeren. Als je al een Business Flex bent en je wenst een installatie door een technicus, dan zal er € 70 worden aangerekend. Niet compatibel met een vast IP en met glasvezel.

Groetjes,
Antonella

Hartelijk dank voor deze oplossing, dit wist ik niet, zit hier echter een fup op van 300gb, of niet?

Reputatie 7
Badge +3

@Jan Eohippus Je beschkt momenteel nog over een oud Bizz Pack. Indien je zou overschakelen naar Business Flex met de optie Bizz Internet Garantie* (€ 5/maand) dan beschik je naast je modem ook over een 4G router voor stabieler internet.

Business Flex – het modulaire pack voor zelfstandigen en kleine ondernemingen | Proximus

*Bizz Internet Garantie: Om te kunnen genieten van deze extra garantie heb je als professionele klant een Business Flex nodig. De werking van het product is afhankelijk van de 4G-dekking en de locatie van het modem in het gebouw. Je kunt de installatie eenvoudig zelf uitvoeren. Als je al een Business Flex bent en je wenst een installatie door een technicus, dan zal er € 70 worden aangerekend. Niet compatibel met een vast IP en met glasvezel.

Groetjes,
Antonella

Reputatie 1

Tadaam heb ik ook bekeken, ze hebben ook een fup van 300gb, MAAR als je erover gaat wordt je gewoon op 10mbps gezet...ipv op 0.5mbps zoals bij Proximus.

 

Enige nadeel is dat Tadaam via het BASE netwerk loopt, en waar wij wonen echt enkel Proximus is, of een Duits netwerk...maar dat mag ik niet nemen vanwege niet in DE te wonen, en ook nipt te ver om stabiel te hebben.

Ter info: ik zit normaal rond de 100 GB/maand

Reputatie 6
Badge +2

Ja zeker hè, ik zal mijn verbruik eens meten.

Reputatie 1

30GB zal je bedoelen.

Ik heb er 1000 GB door.

Reputatie 6
Badge +2

Toch raar dat een kabelmaatschappij een draadloos systeem heeft willen verspreiden. Misschien omdat ze in Wallonië geen eigen kabel hadden. Daar was overal kabels leggen uiteraard duurder gezien de grotere afstanden. Een aantal jaren geleden heb ik dat zo eens een maand op proef gehad, vooral omdat we al eens met vakantie gingen in Wallonië, en daar was er geen gsm bereik. Maar Tadaam werkte daar natuurlijk ook niet. Ze zeggen dat dat overal werkt, maar het werkt goed waar er een goede 4G is. Wordt dat nu nog gepromoot? Het is wel zonder kabeltjes, maar kabels geven eigenlijk een grotere bedrijfszekerheid dan die draadloze dingen. Behalve in de ruimte waar er niets in de weg staat.
1 TB lijkt mij wel een normaal dagelijks verbruik, ik zit een tweetal uren per dag op internet, lees stukken van wat kranten,  mail al eens en kom op ongeveer 30 TB per maand. 

Reputatie 1

Ik wil hier geen reclame maken voor een andere provider.

Maar ik ben overgeschakeld van het Mobilus Unlimited Premium plan naar Tadaam (tadaam.be) van Telenet. (te kiezen uit 40 Euro voor 30 Mbps, 50 Euro voor 50 Mbps of 60 Euro voor 100 Mbps)

Zij hanteren in sommige gevallen ook een FUP van 300GB maar dit is alleen wanneer jij anderen zou storen met uw verbruik.

Momenteel ben ik nog geen enkele keer op smallband gezet. Ik weet ook niet wat mijn werkelijke verbruik zou zijn, maar ik denk dat ik nu toch al tegen de 1TB aanloop.

Hebben die werken mss al iets te maken met 5G want het 5G radiospectrum bevat ook freq banden van 4G als ik mij niet vergis.

Reputatie 1

@Jan Eohippus  Kijk hier eens Internet via satelliet broadbandforall.eu.

Veel Europeanen, ook Belgen, weten niet dat ze toegang kunnen hebben tot breedband via satelliet. Daarom heeft de Europese Commissie de website  gecreëerd. Deze dienst, ontwikkeld door de European Satellite Operators Association (ESOA), geeft de burgers een snel overzicht van de mogelijkheden die ze hebben op het gebied van breedband via satelliet.  

Contactgegevens distributeurs voor België 

Ik ga het zeker bekijken, maar ik vrees dat bij klassieke satelliet verbindingen nog altijd een hoge ping zit (in vrije tijd speel ik wel is een spel, en bij video gesprekken is dit ook best lastig). Daarom dat ik keek naar Starlink die zogezegd maar 20-40ms hebben.

Reputatie 1

Mja, daar ben ik ook over aan het twijfelen, maar het bijkomend probleem is dat ze aan het werken zijn hier ook sinds begin April, waardoor af en toe de verbinding wegvalt, en dit kan blijkbaar nog duren tot einde augustus.

 

Als ik bovenstaande goed begrijp zijn er reeds maanden (?) werken bezig op de lokale antenne, dit kan betekenen dat er bijkomende mobiele capaciteit voorzien wordt in de frequentiebanden x en/of y 

 

Mogelijks best de (korte termijn) feedback van @AntonellaD of een andere medewerker m.b.t. bovenstaande en een mogelijke  “Tessares” -oplossing (op langere termijn ?) afwachten 

 

P.S.

Ik dacht dat Starlink beschikbaar/bestelbaar was (maar ben niet op de hoogte van eventuele mogelijke vertraging in de hardware leveringen)

Klopt, ze zijn 6 April hier begonnen met werken aan de antenne's in de hele regio, 2 weken zaten we zelfs zo goed als zonder mobiel net (Waardoor we ook tijdelijk moesten terugvallen op DSL), maar daarna ging het best goed, met af en toe plots een dip naar 15-20mbps.

Voor ons is de upload belangrijker bijna, we moeten 100den foto's uploaden naar onze webshop, maken reclame video’s etc… We zijn momenteel al de hele dag bezig hiermee, wat normaal op een uur of 2 gedaan was. We zijn nog niet eens halverwege omdat het internet telkens vastloopt...sigh

Reputatie 6
Badge +2

@Jan Eohippus  Kijk hier eens Internet via satelliet broadbandforall.eu.

Veel Europeanen, ook Belgen, weten niet dat ze toegang kunnen hebben tot breedband via satelliet. Daarom heeft de Europese Commissie de website  gecreëerd. Deze dienst, ontwikkeld door de European Satellite Operators Association (ESOA), geeft de burgers een snel overzicht van de mogelijkheden die ze hebben op het gebied van breedband via satelliet.  

Contactgegevens distributeurs voor België 

Reputatie 7
Badge +4

Mja, daar ben ik ook over aan het twijfelen, maar het bijkomend probleem is dat ze aan het werken zijn hier ook sinds begin April, waardoor af en toe de verbinding wegvalt, en dit kan blijkbaar nog duren tot einde augustus.

 

Als ik bovenstaande goed begrijp zijn er reeds maanden (?) werken bezig op de lokale antenne, dit kan betekenen dat er bijkomende mobiele capaciteit voorzien wordt in de frequentiebanden x en/of y 

 

Mogelijks best de (korte termijn) feedback van @AntonellaD of een andere medewerker m.b.t. bovenstaande en een mogelijke  “Tessares” -oplossing (op langere termijn ?) afwachten 

 

P.S.

Ik dacht dat Starlink beschikbaar/bestelbaar was (maar ben niet op de hoogte van eventuele mogelijke vertraging in de hardware leveringen)

Reputatie 1

Indien u over 2 Mobilus Unlimited Premium abo’s (2*49,99 euro/maand) zou beschikken is de vaste dsl lijn bv. dan nog nodig?

Kan internet via satelliet u eventueel een mogelijk alternatief bieden?

Mja, daar ben ik ook over aan het twijfelen, maar het bijkomend probleem is dat ze aan het werken zijn hier ook sinds begin April aan 4G antennas, waardoor af en toe de verbinding wegvalt, en dit kan blijkbaar nog duren tot einde augustus.

Internet via satelliet ben ik aan het bekijken, voornamelijk Starlink, maar dit is 600€ voor de hardware, wat best prijzig is, en 100€ maandelijks...wat vergelijkbaar is (if net iets minder zelfs) dan wat ik nu betaal, en helaas een jaar+ wachttijd kreeg ik te horen.

Reputatie 7
Badge +4

Indien u over 2 Mobilus Unlimited Premium abo’s (2*49,99 euro/maand) zou beschikken is de vaste dsl lijn bv. dan nog nodig?

Kan internet via satelliet u eventueel een mogelijk alternatief bieden?

Reputatie 1

Helaas is er vandaag een technieker langs geweest, er is niets aan te doen, tessares is onmogellijk gewoonweg omdat heel de regio hier bijna op 4G internet zit vanwege het slechte DSL netwerk.

Hij zei ook dat de enige oplossing voor ons gaat zijn om een 2de sim kaart te nemen, want daar krijgt Proximus geld voor en dan gaan ze er wel mee akkoord en kan er plots wel iemand bij op het 4G...wat dus weer een extra 50-60eu per maand is, ik kan een kleine huishuur betalen met wat ik aan proximus betaal...

Reputatie 1

@Jan Eohippus

V3_NL_Bijzondere-voorwaarden_Mobiele-telefoondienst.pdf (proximus.be)

4.2 In het kader van de onbeperkte aanbiedingen worden volgende praktijken niet beschouwd als normaal en persoonlijk gebruik (niet-exhaustieve lijst): • wanneer de Klant meer dan 10.000 sms-berichten verstuurt per maand en/of 500 sms-berichten per dag; • wanneer de Klant sms-berichten verstuurt naar meer dan 250 bestemmelingen per maand; • wanneer de Klant regelmatig meer dan 6 uur per dag en/of 30 uur per week belt; • wanneer de Klant meer dan 100 GB per maand gebruikt.

14. Fair use policy Vanaf 1 juni 2022 beschikt de Klant in België over 300GB mobiele data per maand aan de hoogste snelheid in zijn (Mobilus) Unlimited Premium-plan. Eenmaal dit forfait is opgebruikt, kan de Klant surfen in België aan een verminderde snelheid van 512 kbps zonder extra kosten. In de EU kan de Klant tot 62 GB aan mobiele data gebruiken. Daarboven kan hij aan maximale snelheid surfen voor 0,0021 EUR/MB.

Indien je verder nazicht wenst op jouw adres, vul je dan even je klantnummer aan in je profielinstellingen op het forum?

Groetjes,
Antonella

PS: Gegevens noteren in je profielgegevens op dit forum doe je zo: klik rechtsboven op je logo of foto → ga naar instellingen → noteer de gegevens in het betrokken veld → sla de wijzigingen op + geef een seintje zodra dit is gebeurd

Bedankt voor de info, klantnr. ingegeven. :)

Reputatie 7
Badge +3

@Jan Eohippus

V3_NL_Bijzondere-voorwaarden_Mobiele-telefoondienst.pdf (proximus.be)

4.2 In het kader van de onbeperkte aanbiedingen worden volgende praktijken niet beschouwd als normaal en persoonlijk gebruik (niet-exhaustieve lijst): • wanneer de Klant meer dan 10.000 sms-berichten verstuurt per maand en/of 500 sms-berichten per dag; • wanneer de Klant sms-berichten verstuurt naar meer dan 250 bestemmelingen per maand; • wanneer de Klant regelmatig meer dan 6 uur per dag en/of 30 uur per week belt; • wanneer de Klant meer dan 100 GB per maand gebruikt.

14. Fair use policy Vanaf 1 juni 2022 beschikt de Klant in België over 300GB mobiele data per maand aan de hoogste snelheid in zijn (Mobilus) Unlimited Premium-plan. Eenmaal dit forfait is opgebruikt, kan de Klant surfen in België aan een verminderde snelheid van 512 kbps zonder extra kosten. In de EU kan de Klant tot 62 GB aan mobiele data gebruiken. Daarboven kan hij aan maximale snelheid surfen voor 0,0021 EUR/MB.

Indien je verder nazicht wenst op jouw adres, vul je dan even je klantnummer aan in je profielinstellingen op het forum?

Groetjes,
Antonella

PS: Gegevens noteren in je profielgegevens op dit forum doe je zo: klik rechtsboven op je logo of foto → ga naar instellingen → noteer de gegevens in het betrokken veld → sla de wijzigingen op + geef een seintje zodra dit is gebeurd

Reputatie 1

I am in the same situation for over 8 years now with 8-10M internet with a horrible upload of 0.5. 

I’ve been chasing proximus for Tessares since they reduced the limit to 300GB… it's an awful place to be….

The woman on the phone I had from Proximus laughed in my face when I said 300GB is far from enough “Maar allee meneer, dat is toch ruimschoots voldoende”…

Starting to fear only solution is 2x sim card...after 20 years of this slow internet, i'm getting tired of the promises, especially when there's 4g+ all around us.

Reageer