Vraag

5g "Onbeperkt" plots met limiet - wat nu?

  • 22 June 2022
  • 36 reacties
  • 344 Bekeken

Reputatie 1

Beste,

 

Wij hadden reeds enkele maanden een 4g router met het onbeperkte dataplan van proximus, Mobilus 5G premium “unlimited”.

Toen we dit abo namen was het ons beloofd dat dit 100% zeker zonder limiet was, ook geen verstopte fup.

We hebben hier maanden goed gebruikt van gemaakt, eindelijk blij te kunnen werken met normaal internet (onze DSL verbinding is 7down / 1 up..). 

Nu plots werkt het niet meer, na heel veel bellen zeggen ze mij dat hier “al jaren” een limiet op zit van 300gb per maand, dit was 100% niet, want ik heb op een 5 tal maand ongeveer 2.7TB verbuik gehad (prive woning + firma).

Zover ik kan uitrekenen komt dat niet op 300gb/mnd. ;)

 

Maar hierdoor zitten wij momenteel in grote problemen, we kunnen onze webshop niet meer bijwerken, onze beveiligings camera's werken nog amper, en zelfs gewoon internet surfen etc.. is niet meer om mee te werken.

Na veel rond te zoeken kwam ik uit op “tessares”, maar na navraag te doen bij proximus gaat dit niet voor ons, want volgens hun tests is ons internet 11mbps, wat 1 mbps te snel is om hiervoor in aanmerking te komen.

 

Is het mogelijk hier een oplossing voor te vinden dat we toch die 4g router kunnen nemen, en niet zoals de mederwerker aan telefoon doodleuk zei “koop gewoon elke keer databoost, 10eu per 2.5gb(wat in NL gratis is..), of een 2de simkaart(dus nog is een abo van 60eu..)”, ik zit nu al aan 100eu+ per maand...voor slakken internet. Of ga ik genoodzaakt zijn om Starlink ofzo te nemen? 

Alvast bedankt!


36 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Ik weet niet juist hoeveel “onbeperkt” is bij Proximus, maar van een ding ben ik zeker : onbeperkt bestaat niet en heeft nooit bestaan. Dat is  gewauwel van reklamemannekens in opdracht van de klant. 
Voor wie het wat wiskundiger wil : onbeperkt wil eerder zeggen oneindig, en dat is een limiet die nooit kan gehaald worden. 

Reputatie 1

@Cvanloon Het was effectief onbeperkt voor een 2 tal jaar, het is pas sinds 01/06/2022 niet meer onbeperkt blijkbaar. Zoals ik zei, op 4-5 maand tijd hadden we 2.7TB verbruik, wat ruim meer is dan de 300gb per maand. ;)

Maar aangezien wij hier momenteel met internet werken dat aanvoelt uit de jaren 90 had ik graag geweten of hier geen oplossing voor bestaat.

Ik weet niet juist hoeveel “onbeperkt” is bij Proximus, maar van een ding ben ik zeker : onbeperkt bestaat niet en heeft nooit bestaan. Dat is  gewauwel van reklamemannekens in opdracht van de klant. 
Voor wie het wat wiskundiger wil : onbeperkt wil eerder zeggen oneindig, en dat is een limiet die nooit kan gehaald worden. 

‘t is te zien hoe je het bekijkt als je kan gratis bijladen als je data op is dan kun je dit ± zien als onbeperkt.

Reputatie 7
Badge +4

Ter info in afwachting van een reactie van een Proximus medewerker (moderator) op dit publieke forum

 

Destijds was er voor Mobilus 5G Unlimited Premium “een beperking tot normaal persoonlijk gebruik” van o.a. 100 GB/maand 

Zelf heb ik dergelijke waarschuwing gezien/gekregen bij de bestelling ervan via de website (pop up) en was dit o.a. opgenomen in de “contractuele specifieke voorwaarden”

Blijkbaar werd deze “100 GB limiet” in het verleden niet automatisch en systematisch toegepast (maar op diverse fora zijn er bv. dienaangaande wel berichten m.b.t. aan gebruikers gerichte waarschuwingen terug te vinden)

 

Enige tijd geleden werden conform de door de regulator (BIPT) opgelegde wijzigingen om de benaming “unlimited” te mogen gebruiken voor mobiel internet een quotum van 300 GB/maand en voor vast internet een quota van 3 TB/maand vastgelegd  

 

Ik herinner mij m.b.t. Mobilus 5G Unlimited Premium minstens een sms m.b.t. deze aanpassing te hebben gezien (en normalerwijze zou dit ook conform de wetgeving ook voorafgaandelijk aan de toepassing ervan op één of andere manier op de factuur moeten terug te vinden zijn)

bv.

BIPT: 'Onbeperkt' mobiel internet moet minstens 300 gigabyte per maand zijn - Nieuws - Data News (knack.be)

 

Kan indien de“Tessares” oplossing niet mogelijk zou zijn om reden x of y 2a bo’s Mobilus Unlimited Premium u een eventuele mogelijke alternatieve uitweg bieden? Opsplitsen/verdeling toepassingen

3TB/5 maand = 600 GB/maand

 

Kan Proximus u eventueel ook geen vooruitzichten (op korte termijn) geven m.b.t. hogere dsl-snelheden (> 30 Mbps) op uw locatie?

 

Op het net zijn er inderdaad (een beperkt aantal) berichten terug te vinden van mensen “in witte/grijze zones” die overgeschakeld zijn op internet via satelliet bij gebrek aan adequate alternatieven op sommige locaties in dit land  

 

Succes

 

Edit: cfr Fr-forum de “Tessares” xdsl&4G oplossing kan blijkbaar geactiveerd worden voor dsl-lijnen tot 16 Mbps maar is functie de 4G dekking op uw locatie, van de bezetting van de lokale 4G antenne en de goedkeuring door een achterliggende specifieke dienst 

(beperkt aantal “Tessares”-aansluitingen/klanten per antenne)

Reputatie 1

Ik weet niet juist hoeveel “onbeperkt” is bij Proximus, maar van een ding ben ik zeker : onbeperkt bestaat niet en heeft nooit bestaan. Dat is  gewauwel van reklamemannekens in opdracht van de klant. 
Voor wie het wat wiskundiger wil : onbeperkt wil eerder zeggen oneindig, en dat is een limiet die nooit kan gehaald worden. 

‘t is te zien hoe je het bekijkt als je kan gratis bijladen als je data op is dan kun je dit ± zien als onbeperkt.

Inderdaad, zo werkt het blijkbaar in NL bij een vriend van mij, als hij over zijn 300gb zit, kan hij gratis datapaketten bij”kopen” (dit gaat zelfs automatisch na de eerste).

Reputatie 6
Badge +2

Als de data op is en je kunt gratis bijladen, dan geraakt die weer op , enz ….. Maar onbeperkt of oneindig wordt het nooit.
Zelfs ons heelal in niet oneindig , maar we zien er het einde niet van. We kunnen zo ver niet zien.

Volgens Proximus is internet Max toch nog altijd zonder limiet. Toch best de mening afwachten van een Proximus medewerker. 

https://www.proximus.be/nl/id_cr_int/particulieren/internetabonnementen-voor-iedereen.html

Ik ga er toch van uit dat professionelen soms toch wel over zeer grote hoeveelheden kunnen beschikken, Maar de helpdesk is eerder voor kleine prive klanten. 
Zoek dus eerder een oplossing voor professionelen of bedrijven. 

 

Reputatie 1

Ter info in afwachting van een reactie van een Proximus medewerker (moderator) op dit publieke forum

 

Destijds was er voor Mobilus 5G Unlimited Premium “een beperking tot normaal persoonlijk gebruik” van o.a. 100 GB/maand 

Zelf heb ik dergelijke waarschuwing gezien/gekregen bij de bestelling ervan via de website (pop up) en was dit o.a. opgenomen in de “contractuele specifieke voorwaarden”

Blijkbaar werd deze “100 GB limiet” in het verleden niet automatisch en systematisch toegepast (maar op diverse fora zijn er bv. dienaangaande wel berichten m.b.t. aan gebruikers gerichte waarschuwingen terug te vinden)

 

Enige tijd geleden werden conform de door de regulator (BIPT) opgelegde wijzigingen om de benaming “unlimited” te mogen gebruiken voor mobiel internet een quotum van 300 GB/maand en voor vast internet een quota van 3 TB/maand vastgelegd  

 

Ik herinner mij m.b.t. Mobilus 5G Unlimited Premium minstens een sms m.b.t. deze aanpassing te hebben gezien (en normalerwijze zou dit ook conform de wetgeving ook voorafgaandelijk aan de toepassing ervan op één of andere manier op de factuur moeten terug te vinden zijn)

bv.

BIPT: 'Onbeperkt' mobiel internet moet minstens 300 gigabyte per maand zijn - Nieuws - Data News (knack.be)

 

Kan indien de“Tessares” oplossing niet mogelijk zou zijn om reden x of y 2a bo’s Mobilus Unlimited Premium u een eventuele mogelijke alternatieve uitweg bieden? Opsplitsen/verdeling toepassingen

3TB/5 maand = 600 GB/maand

 

Kan Proximus u eventueel ook geen vooruitzichten (op korte termijn) geven m.b.t. hogere dsl-snelheden (> 30 Mbps) op uw locatie?

 

Op het net zijn er inderdaad (een beperkt aantal) berichten terug te vinden van mensen “in witte/grijze zones” die overgeschakeld zijn op internet via satelliet bij gebrek aan adequate alternatieven op sommige locaties in dit land  

 

Succes

 

Edit: cfr Fr-forum de “Tessares” xdsl&4G oplossing kan blijkbaar geactiveerd worden voor dsl-lijnen tot 16 Mbps maar is functie de 4G dekking op uw locatie, van de bezetting van de lokale 4G antenne en de goedkeuring door een achterliggende specifieke dienst 

(beperkt aantal “Tessares”-aansluitingen/klanten per antenne)

Hartelijk dank voor deze reactie, volgens de medewerker komen wij niet in aanmerking voor Tessares omdat we volgens Proximus hun testen 11mbps hebben(wat we niet halen), en dit moest volgens die persoon max 10mbps zijn, terwijl hij na een 10 minuten praten kwam op 4-5mbps max…

 

Het lijkt bijna inderdaad de enige oplossing om 2x een abo aan te maken, maar dit kost me dan 150eu per maand..stevige prijs voor zeer trage verbinding.

Helaas kan proximus onmogelijk zeggen wanneer er beter DSL komt, toen we hier kwamen wonen 24 jaar geleden zeiden ze “binnenkort”, het is op al die tijd traagjes aan naar 8-10mbps gekropen, en nu stopt het.

Het probleem is ook wat ik in het nieuws gehoord heb dat 4G stilletjes aan aan zijn limiet geraakt en daarom dat ze niet scheutig zijn tessares toe te passen voor internet gebruik!

mss binnenkort een 5G tessares oplossing ;-)  of nog beter glasvezel  :-))

Reputatie 7
Badge +4

@Jan Eohippus 

M..b.t. “Tessares” best de “formele” reactie van een Proximus medewerker (moderator) op dit publieke forum afwachten 

De info m.b.t. tot 16 Mbps is ergens terug te vinden op het Fr-forum  in een bericht van de betrokken Proximus community mgr aldaar 

Maar toegegeven het aantal “Tessares”-klanten per antenne is (normaal) beperkt en mogelijks reeds ingenomen op uw locatie

 

P.S.

Dit is een voorbeeld van een klant dsl+4G Tessares met een dsl-lijn van 13 → 18 Mbps en met + 20 Mbps bijkomend via 4G boost Tessares = 38 Mbps totaal

MPTCP Tessares/Proximus | Proximus Forum

 

 

 

 

Als 4G stilletjes aan aan zijn limiet zit dan weet je ongeveer hoe laat het is, maar soit de specialisten bij proximus moeten uiteraard daar uitsluitsel kunnen over geven wat mogelijk is of niet!

Reputatie 2

I am in the same situation for over 8 years now with 8-10M internet with a horrible upload of 0.5. 

I’ve been chasing proximus for Tessares since they reduced the limit to 300GB… it's an awful place to be….

Reputatie 1

I am in the same situation for over 8 years now with 8-10M internet with a horrible upload of 0.5. 

I’ve been chasing proximus for Tessares since they reduced the limit to 300GB… it's an awful place to be….

The woman on the phone I had from Proximus laughed in my face when I said 300GB is far from enough “Maar allee meneer, dat is toch ruimschoots voldoende”…

Starting to fear only solution is 2x sim card...after 20 years of this slow internet, i'm getting tired of the promises, especially when there's 4g+ all around us.

Reputatie 7
Badge +3

@Jan Eohippus

V3_NL_Bijzondere-voorwaarden_Mobiele-telefoondienst.pdf (proximus.be)

4.2 In het kader van de onbeperkte aanbiedingen worden volgende praktijken niet beschouwd als normaal en persoonlijk gebruik (niet-exhaustieve lijst): • wanneer de Klant meer dan 10.000 sms-berichten verstuurt per maand en/of 500 sms-berichten per dag; • wanneer de Klant sms-berichten verstuurt naar meer dan 250 bestemmelingen per maand; • wanneer de Klant regelmatig meer dan 6 uur per dag en/of 30 uur per week belt; • wanneer de Klant meer dan 100 GB per maand gebruikt.

14. Fair use policy Vanaf 1 juni 2022 beschikt de Klant in België over 300GB mobiele data per maand aan de hoogste snelheid in zijn (Mobilus) Unlimited Premium-plan. Eenmaal dit forfait is opgebruikt, kan de Klant surfen in België aan een verminderde snelheid van 512 kbps zonder extra kosten. In de EU kan de Klant tot 62 GB aan mobiele data gebruiken. Daarboven kan hij aan maximale snelheid surfen voor 0,0021 EUR/MB.

Indien je verder nazicht wenst op jouw adres, vul je dan even je klantnummer aan in je profielinstellingen op het forum?

Groetjes,
Antonella

PS: Gegevens noteren in je profielgegevens op dit forum doe je zo: klik rechtsboven op je logo of foto → ga naar instellingen → noteer de gegevens in het betrokken veld → sla de wijzigingen op + geef een seintje zodra dit is gebeurd

Reputatie 1

@Jan Eohippus

V3_NL_Bijzondere-voorwaarden_Mobiele-telefoondienst.pdf (proximus.be)

4.2 In het kader van de onbeperkte aanbiedingen worden volgende praktijken niet beschouwd als normaal en persoonlijk gebruik (niet-exhaustieve lijst): • wanneer de Klant meer dan 10.000 sms-berichten verstuurt per maand en/of 500 sms-berichten per dag; • wanneer de Klant sms-berichten verstuurt naar meer dan 250 bestemmelingen per maand; • wanneer de Klant regelmatig meer dan 6 uur per dag en/of 30 uur per week belt; • wanneer de Klant meer dan 100 GB per maand gebruikt.

14. Fair use policy Vanaf 1 juni 2022 beschikt de Klant in België over 300GB mobiele data per maand aan de hoogste snelheid in zijn (Mobilus) Unlimited Premium-plan. Eenmaal dit forfait is opgebruikt, kan de Klant surfen in België aan een verminderde snelheid van 512 kbps zonder extra kosten. In de EU kan de Klant tot 62 GB aan mobiele data gebruiken. Daarboven kan hij aan maximale snelheid surfen voor 0,0021 EUR/MB.

Indien je verder nazicht wenst op jouw adres, vul je dan even je klantnummer aan in je profielinstellingen op het forum?

Groetjes,
Antonella

PS: Gegevens noteren in je profielgegevens op dit forum doe je zo: klik rechtsboven op je logo of foto → ga naar instellingen → noteer de gegevens in het betrokken veld → sla de wijzigingen op + geef een seintje zodra dit is gebeurd

Bedankt voor de info, klantnr. ingegeven. :)

Reputatie 1

Helaas is er vandaag een technieker langs geweest, er is niets aan te doen, tessares is onmogellijk gewoonweg omdat heel de regio hier bijna op 4G internet zit vanwege het slechte DSL netwerk.

Hij zei ook dat de enige oplossing voor ons gaat zijn om een 2de sim kaart te nemen, want daar krijgt Proximus geld voor en dan gaan ze er wel mee akkoord en kan er plots wel iemand bij op het 4G...wat dus weer een extra 50-60eu per maand is, ik kan een kleine huishuur betalen met wat ik aan proximus betaal...

Reputatie 7
Badge +4

Indien u over 2 Mobilus Unlimited Premium abo’s (2*49,99 euro/maand) zou beschikken is de vaste dsl lijn bv. dan nog nodig?

Kan internet via satelliet u eventueel een mogelijk alternatief bieden?

Reputatie 1

Indien u over 2 Mobilus Unlimited Premium abo’s (2*49,99 euro/maand) zou beschikken is de vaste dsl lijn bv. dan nog nodig?

Kan internet via satelliet u eventueel een mogelijk alternatief bieden?

Mja, daar ben ik ook over aan het twijfelen, maar het bijkomend probleem is dat ze aan het werken zijn hier ook sinds begin April aan 4G antennas, waardoor af en toe de verbinding wegvalt, en dit kan blijkbaar nog duren tot einde augustus.

Internet via satelliet ben ik aan het bekijken, voornamelijk Starlink, maar dit is 600€ voor de hardware, wat best prijzig is, en 100€ maandelijks...wat vergelijkbaar is (if net iets minder zelfs) dan wat ik nu betaal, en helaas een jaar+ wachttijd kreeg ik te horen.

Reputatie 7
Badge +4

Mja, daar ben ik ook over aan het twijfelen, maar het bijkomend probleem is dat ze aan het werken zijn hier ook sinds begin April, waardoor af en toe de verbinding wegvalt, en dit kan blijkbaar nog duren tot einde augustus.

 

Als ik bovenstaande goed begrijp zijn er reeds maanden (?) werken bezig op de lokale antenne, dit kan betekenen dat er bijkomende mobiele capaciteit voorzien wordt in de frequentiebanden x en/of y 

 

Mogelijks best de (korte termijn) feedback van @AntonellaD of een andere medewerker m.b.t. bovenstaande en een mogelijke  “Tessares” -oplossing (op langere termijn ?) afwachten 

 

P.S.

Ik dacht dat Starlink beschikbaar/bestelbaar was (maar ben niet op de hoogte van eventuele mogelijke vertraging in de hardware leveringen)

Reputatie 6
Badge +2

@Jan Eohippus  Kijk hier eens Internet via satelliet broadbandforall.eu.

Veel Europeanen, ook Belgen, weten niet dat ze toegang kunnen hebben tot breedband via satelliet. Daarom heeft de Europese Commissie de website  gecreëerd. Deze dienst, ontwikkeld door de European Satellite Operators Association (ESOA), geeft de burgers een snel overzicht van de mogelijkheden die ze hebben op het gebied van breedband via satelliet.  

Contactgegevens distributeurs voor België 

Reputatie 1

Mja, daar ben ik ook over aan het twijfelen, maar het bijkomend probleem is dat ze aan het werken zijn hier ook sinds begin April, waardoor af en toe de verbinding wegvalt, en dit kan blijkbaar nog duren tot einde augustus.

 

Als ik bovenstaande goed begrijp zijn er reeds maanden (?) werken bezig op de lokale antenne, dit kan betekenen dat er bijkomende mobiele capaciteit voorzien wordt in de frequentiebanden x en/of y 

 

Mogelijks best de (korte termijn) feedback van @AntonellaD of een andere medewerker m.b.t. bovenstaande en een mogelijke  “Tessares” -oplossing (op langere termijn ?) afwachten 

 

P.S.

Ik dacht dat Starlink beschikbaar/bestelbaar was (maar ben niet op de hoogte van eventuele mogelijke vertraging in de hardware leveringen)

Klopt, ze zijn 6 April hier begonnen met werken aan de antenne's in de hele regio, 2 weken zaten we zelfs zo goed als zonder mobiel net (Waardoor we ook tijdelijk moesten terugvallen op DSL), maar daarna ging het best goed, met af en toe plots een dip naar 15-20mbps.

Voor ons is de upload belangrijker bijna, we moeten 100den foto's uploaden naar onze webshop, maken reclame video’s etc… We zijn momenteel al de hele dag bezig hiermee, wat normaal op een uur of 2 gedaan was. We zijn nog niet eens halverwege omdat het internet telkens vastloopt...sigh

Reputatie 1

@Jan Eohippus  Kijk hier eens Internet via satelliet broadbandforall.eu.

Veel Europeanen, ook Belgen, weten niet dat ze toegang kunnen hebben tot breedband via satelliet. Daarom heeft de Europese Commissie de website  gecreëerd. Deze dienst, ontwikkeld door de European Satellite Operators Association (ESOA), geeft de burgers een snel overzicht van de mogelijkheden die ze hebben op het gebied van breedband via satelliet.  

Contactgegevens distributeurs voor België 

Ik ga het zeker bekijken, maar ik vrees dat bij klassieke satelliet verbindingen nog altijd een hoge ping zit (in vrije tijd speel ik wel is een spel, en bij video gesprekken is dit ook best lastig). Daarom dat ik keek naar Starlink die zogezegd maar 20-40ms hebben.

Hebben die werken mss al iets te maken met 5G want het 5G radiospectrum bevat ook freq banden van 4G als ik mij niet vergis.

Reputatie 1

Ik wil hier geen reclame maken voor een andere provider.

Maar ik ben overgeschakeld van het Mobilus Unlimited Premium plan naar Tadaam (tadaam.be) van Telenet. (te kiezen uit 40 Euro voor 30 Mbps, 50 Euro voor 50 Mbps of 60 Euro voor 100 Mbps)

Zij hanteren in sommige gevallen ook een FUP van 300GB maar dit is alleen wanneer jij anderen zou storen met uw verbruik.

Momenteel ben ik nog geen enkele keer op smallband gezet. Ik weet ook niet wat mijn werkelijke verbruik zou zijn, maar ik denk dat ik nu toch al tegen de 1TB aanloop.

Reputatie 6
Badge +2

Toch raar dat een kabelmaatschappij een draadloos systeem heeft willen verspreiden. Misschien omdat ze in Wallonië geen eigen kabel hadden. Daar was overal kabels leggen uiteraard duurder gezien de grotere afstanden. Een aantal jaren geleden heb ik dat zo eens een maand op proef gehad, vooral omdat we al eens met vakantie gingen in Wallonië, en daar was er geen gsm bereik. Maar Tadaam werkte daar natuurlijk ook niet. Ze zeggen dat dat overal werkt, maar het werkt goed waar er een goede 4G is. Wordt dat nu nog gepromoot? Het is wel zonder kabeltjes, maar kabels geven eigenlijk een grotere bedrijfszekerheid dan die draadloze dingen. Behalve in de ruimte waar er niets in de weg staat.
1 TB lijkt mij wel een normaal dagelijks verbruik, ik zit een tweetal uren per dag op internet, lees stukken van wat kranten,  mail al eens en kom op ongeveer 30 TB per maand. 

Reputatie 1

30GB zal je bedoelen.

Ik heb er 1000 GB door.

Reageer