Vraag

5g "Onbeperkt" plots met limiet - wat nu?



Toon eerste bericht

36 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Jan Eohippus  Kijk hier eens Internet via satelliet broadbandforall.eu.

Veel Europeanen, ook Belgen, weten niet dat ze toegang kunnen hebben tot breedband via satelliet. Daarom heeft de Europese Commissie de website  gecreëerd. Deze dienst, ontwikkeld door de European Satellite Operators Association (ESOA), geeft de burgers een snel overzicht van de mogelijkheden die ze hebben op het gebied van breedband via satelliet.  

Contactgegevens distributeurs voor België 

Reputatie 1

Mja, daar ben ik ook over aan het twijfelen, maar het bijkomend probleem is dat ze aan het werken zijn hier ook sinds begin April, waardoor af en toe de verbinding wegvalt, en dit kan blijkbaar nog duren tot einde augustus.

 

Als ik bovenstaande goed begrijp zijn er reeds maanden (?) werken bezig op de lokale antenne, dit kan betekenen dat er bijkomende mobiele capaciteit voorzien wordt in de frequentiebanden x en/of y 

 

Mogelijks best de (korte termijn) feedback van @AntonellaD of een andere medewerker m.b.t. bovenstaande en een mogelijke  “Tessares” -oplossing (op langere termijn ?) afwachten 

 

P.S.

Ik dacht dat Starlink beschikbaar/bestelbaar was (maar ben niet op de hoogte van eventuele mogelijke vertraging in de hardware leveringen)

Klopt, ze zijn 6 April hier begonnen met werken aan de antenne's in de hele regio, 2 weken zaten we zelfs zo goed als zonder mobiel net (Waardoor we ook tijdelijk moesten terugvallen op DSL), maar daarna ging het best goed, met af en toe plots een dip naar 15-20mbps.

Voor ons is de upload belangrijker bijna, we moeten 100den foto's uploaden naar onze webshop, maken reclame video’s etc… We zijn momenteel al de hele dag bezig hiermee, wat normaal op een uur of 2 gedaan was. We zijn nog niet eens halverwege omdat het internet telkens vastloopt...sigh

Reputatie 1

@Jan Eohippus  Kijk hier eens Internet via satelliet broadbandforall.eu.

Veel Europeanen, ook Belgen, weten niet dat ze toegang kunnen hebben tot breedband via satelliet. Daarom heeft de Europese Commissie de website  gecreëerd. Deze dienst, ontwikkeld door de European Satellite Operators Association (ESOA), geeft de burgers een snel overzicht van de mogelijkheden die ze hebben op het gebied van breedband via satelliet.  

Contactgegevens distributeurs voor België 

Ik ga het zeker bekijken, maar ik vrees dat bij klassieke satelliet verbindingen nog altijd een hoge ping zit (in vrije tijd speel ik wel is een spel, en bij video gesprekken is dit ook best lastig). Daarom dat ik keek naar Starlink die zogezegd maar 20-40ms hebben.

Hebben die werken mss al iets te maken met 5G want het 5G radiospectrum bevat ook freq banden van 4G als ik mij niet vergis.

Reputatie 1

Ik wil hier geen reclame maken voor een andere provider.

Maar ik ben overgeschakeld van het Mobilus Unlimited Premium plan naar Tadaam (tadaam.be) van Telenet. (te kiezen uit 40 Euro voor 30 Mbps, 50 Euro voor 50 Mbps of 60 Euro voor 100 Mbps)

Zij hanteren in sommige gevallen ook een FUP van 300GB maar dit is alleen wanneer jij anderen zou storen met uw verbruik.

Momenteel ben ik nog geen enkele keer op smallband gezet. Ik weet ook niet wat mijn werkelijke verbruik zou zijn, maar ik denk dat ik nu toch al tegen de 1TB aanloop.

Reputatie 6
Badge +2

Toch raar dat een kabelmaatschappij een draadloos systeem heeft willen verspreiden. Misschien omdat ze in Wallonië geen eigen kabel hadden. Daar was overal kabels leggen uiteraard duurder gezien de grotere afstanden. Een aantal jaren geleden heb ik dat zo eens een maand op proef gehad, vooral omdat we al eens met vakantie gingen in Wallonië, en daar was er geen gsm bereik. Maar Tadaam werkte daar natuurlijk ook niet. Ze zeggen dat dat overal werkt, maar het werkt goed waar er een goede 4G is. Wordt dat nu nog gepromoot? Het is wel zonder kabeltjes, maar kabels geven eigenlijk een grotere bedrijfszekerheid dan die draadloze dingen. Behalve in de ruimte waar er niets in de weg staat.
1 TB lijkt mij wel een normaal dagelijks verbruik, ik zit een tweetal uren per dag op internet, lees stukken van wat kranten,  mail al eens en kom op ongeveer 30 TB per maand. 

Reputatie 1

30GB zal je bedoelen.

Ik heb er 1000 GB door.

Reputatie 6
Badge +2

Ja zeker hè, ik zal mijn verbruik eens meten.

Ter info: ik zit normaal rond de 100 GB/maand

Reputatie 1

Tadaam heb ik ook bekeken, ze hebben ook een fup van 300gb, MAAR als je erover gaat wordt je gewoon op 10mbps gezet...ipv op 0.5mbps zoals bij Proximus.

 

Enige nadeel is dat Tadaam via het BASE netwerk loopt, en waar wij wonen echt enkel Proximus is, of een Duits netwerk...maar dat mag ik niet nemen vanwege niet in DE te wonen, en ook nipt te ver om stabiel te hebben.

Reputatie 7
Badge +3

@Jan Eohippus Je beschkt momenteel nog over een oud Bizz Pack. Indien je zou overschakelen naar Business Flex met de optie Bizz Internet Garantie* (€ 5/maand) dan beschik je naast je modem ook over een 4G router voor stabieler internet.

Business Flex – het modulaire pack voor zelfstandigen en kleine ondernemingen | Proximus

*Bizz Internet Garantie: Om te kunnen genieten van deze extra garantie heb je als professionele klant een Business Flex nodig. De werking van het product is afhankelijk van de 4G-dekking en de locatie van het modem in het gebouw. Je kunt de installatie eenvoudig zelf uitvoeren. Als je al een Business Flex bent en je wenst een installatie door een technicus, dan zal er € 70 worden aangerekend. Niet compatibel met een vast IP en met glasvezel.

Groetjes,
Antonella

Reageer