Beantwoord

Toch abnormaal hoge roamingkosten in verbruik (nog niet aangerekend)

  • 30 September 2017
  • 5 reacties
  • 801 Bekeken

van 19/9 tot 28/9 waren wij op cruise in de Middellandse zee; af en toe zette ik mijn internet op;op 22/9 kreeg ik een sms dat mijn abonnement met 10 eur overschreden was; enkele uren later nieuwe sms : abonnement met 50 eur overschreden. Ik heb toen onmiddellijk gebeld naar het gratis nummer 02475156000.Een vriendelijke medewerker schakelde mijn abonnement om naar Tuttumis en ik zou onbeperkt kunnen surfen in het buitenland. De dag erna was het weer van hetzelfde; een andere medewerker deed een reset en het surfen was opnieuw mogelijk. De dag erna echter wéér prijs; totaal geen internet meer. Toen iemand van de technische dienst aan de lijn gehad; ik moest mijn sim kaart er uit halen en terug erin steken. Nadat ik echter mijn gsm had uit en aan gezet had ik weer internet. Ik ben terug thuis en keek eens in mijn verbruik naar mijn kosten tot nog toe; ik schrok mij een aap; verbruik tot nu toe is zomaar eventjes 691 eur; wat kan ik daar NU al aan doen?
icon

Beste antwoord door AntonellaD 2 October 2017, 15:50

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ter info:

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_eu_roaming_global/particulieren/support/mobiele-telefonie/abonnement-en-pay-and-go/tariefplan-wijzigen/vragen-over-roaming-in-europa.html
= roaming aan nationaal tarief is niet van toepassing indien er gebruik zou gemaakt geweest zijn van niet EU netwerken zoals satellietverbindingen op schip, Turkse GSM-masten, ...

https://www.proximus.be/nl/id_cr_tuttimus_pack/particulieren/producten/packs/tuttimus.html
= tot 20 GB mobiel inbegrepen (functie van de gemaakte keuze)
Ik ga NU al iets zeggen : die rekening van 691 eur ga ik absoluut NIET betalen. Ieder keer toen ik belde met iemand van jullie (2 dagen na elkaar) heb ik héél duidelijk aan de personen aan de telefoon gezegd dat ik CRUISE was in de Middella2ndse zee. Toen heeft niemand ook maar iets gezegd over verbindingen op schip die niet zouden vallen onder roaming aan nationaal tarief. De gesprekken met medewerkers worden toch opgenomen, niet? Telkens verzekerde men mij : U gaat met de nieuwe tariefformule onbeperkt kunnen surfen in het buitenland. Ik kreeg ook meermaals een sms met de melding 'beste proximus klant : prettig verblijf in Spanje; uw nationale tariefformule is ook hier geldig, zonder meer te kosten dan in Belgiê. .....)
Historiek ;
- op 21/9 om 09.21 uur : sms : "op 20/9 om 20.42 uur had U het totaalbedrag van uw abonnement met 50 eur overschreden.
- nog op 21/9 om 09.53 uur opnieuw sms : u hebt de limiet van uw mobiel internetverbruik in het buitenland bereikt (60 eur)
==> Die namiddag belde ik naar het gratis nummer 0032475156000. Een vriendelijke collega schakelde mijn abonnement om naar Tuttimus; héél kort daarna (om 17.20 uur) kreeg ik een sms met de melding ' uw surfbeperking in het buitenland werd opgeheven'. Wat denk je dan als klant? Dat alles in orde is, niet? De collega aan de lijn verzekerde mijn ook 200 % dat ik de 60 eur 'overschrijding' van het abonnement zeker niet moest betalen; hij ging hiervan een creditnota opmaken.

- op 22/9 om 10.08 uur opnieuw een sms van jullie : U had op 21/9 om 21.33 uur het bedrag van uw abonnement met 10 eur overschreden; iets later, om 12.43 uur opnieuw een sms : op 22/9 om 08.46 uur had U het bedrag van uw abonnement overschreden met 50 eur.
==> Op 22/9 in de namiddag belde ik opnieuw naar het gratis nummer en zei een collega mij dat hij een reset ging doen, dat alles voor de rest in orde was én dat ik snel opnieuw onbeperkt kon surfen (tegen die collega had ik ook gezegd dat wij op cruise waren; dus wist hij dat ik op een boot zat). Hooguit een half uur later had ik weer internetverbinding.
==> sinds 22/9 namiddag heb ik GEEN enkele sms nog gehad van jullie om mijn te 'waarschuwen' tegen overschrijding van mijn abonnement; echt geen enkele sms.
- Op 23/9 had ik weer geen internetverbinding meer en belde ik nog maar eens naar jullie; ditmaal naar het nummer 0800/22800 (23/9/2017 - gebeld om 17.23 uur en dit gedurende 13 min en 35 seconden). De vrouwelijke collega aan de lijn vond geen enkel 'probleem' (ook tegen haar had i - voor de 3 keer op 3 dagen intussen- gezegd dat wij op cruise waren én dus op een boot waren!!); zij verbond mij uiteindelijk door met iemand van de technische dienst. Die persoon checkte ook alles nog eens en zei : U moet U simkaart eens uithalen en terug insteken; dan is uw internet terug in orde!
Toen ik mijn gsm had uitgezet en terug had aangezet .... had ik opnieuw internet.
- tot en met donderdagmorgen 28/9 rond 11.00 uur waren wij op een cruise boot én had ik dus internet.
Zoals vermeld heb ik in de periode van 22/9 tot 28/9 GEEN enkele sms of ander bericht van jullie gehad dat ik mijn abonnement 'overschreden' had. Dit zou ook niet meer zo mogen zijn omdat ik onbeperkt surfen in het buitenland had.
Wij waren intussen ook nog in Portugal en daar kreeg ik een sms 'beste proximus klant, prettig verblijf in portugal; goed nieuws; uw nationale tariefformule is ook hier geldig".

Tot dan gisteren : ik logde in op mijn Proximus account en stelde tot mij héél grote verbazing vast dat mijn verbruik tot 30/96 zomaar eventjes 691 eur was !!!!
Ik zou willen dat die liefst zo snel mogelijk rechtgezet zal worden VOOR ik mijn factuur hiervan krijg; want anders begint de miserie hieromtrent.

Voila, dus zover mijn verhaal.

Gezien én meerdere collega's aan de telefoon mij verzekerden dat ik onbeperkt kon surfen in het buitenland, én zij allen wisten dat ik op een boot zat, geen enkele van hun ook maar één bemerking heeft gegeven dat verbindingen op een boot niet zouden vallen onder de nationale roamingtarieven, dat ik na de diverse telefoons geen enkele, maar dan ook geen enkele sms meer gehad heb dat mijn abonnement overschreden was, dat ik een sms kreeg ik mijn surfbeperking in het buitenland opgeheven was enz enz ga ik ervan uit dat mijn verbruiks'afrekening' tot dusver (zo'n 691 eur) volledig is én zal rechtgezet worden VOOR ik hiervan een factuur krijg. Krijg ik toch zo'n hélé hoge factuur toegestuurd, neem ik onmiddellijk contact op met www.hbvl.be/voor U opgelost : een rubriek in Het Belang van Limburg (http://www.hbvl.be/tag/voor-u-opgelost/).

Luc DAS
Reputatie 7
Badge +3
Dag Luc,

Je gsm gebruiken op een cruise schip valt altijd buiten de bundel, ongeacht wel abonnement dat je hebt. Dit valt niet onder de gunstige regeling van de EU betreft de afschaffing van de roaming kosten. Hierover informeer je best voordat je op vakantie vertrekt.

Ik heb in dit geval dossier 31124378 opgemaakt voor de bevoegde dienst.

Groetjes,

Antonella
Bedankt voor uw reactie; en toch ga ik echt helemaal niet akkoord. Het is nu héél gemakkelijk om te schrijven " ... op een cruise schip valt buiten de bundel, welke je ook hebt. Hierover informeer je best op voorhand". In mijn héél uitgebreide antwoord heb ik geschreven dat ik 3 keer gebeld heb met iemand van jullie diensten en niemand, maar dan ook niemand heeft iets gezegd over het feit dat ik op een cruise boot zat (dat dit niet zou vallen onder de gunstige roaming). Ik heb het tegen iedereen héél duidelijk gezegd. Ook ging ik verder op jullie smsjes 'prettig verblijf in Spanje/Portugal; goed nieuws; uw nationale tariefformule is ook hier geldig, zonder meer te kosten dan in België'. Wat denk je dan? Ik blijf erbij : ik heb 3 medewerkers van Proximus aan de lijn gehad en geen enkele, maar dan ook geen enkele heeft ook maar iets gezegd over de kosten die er zouden zijn als ik toch aan roaming deed op de boot. Tot de omschakeling naar Tuttimus kreeg ik smsjes als ik mijn abonnement met resp. 10 en 50 eur overschreden had. Toen ik dan op 21/9 om 17.20 uur een sms kreeg : uw surfbeperking in het buitenland werd opgeheven, wat denk je dan? Op dat moment eens ga navragen (midden op de Middellandse zee? ) of ik mijn internet kon/mocht gebruiken zonder méérkosten? Nee, dat zeker niet. De medewerker - die toen al goed wist dat op ik op een boot zat - zei aan de telefoon nog : U kan nu surfen zonder enige beperking. De dag erna zei een volgende medewerker - tegen wie ik ook gezegd had dat ik op een boot zat - U kan nu surfen zonder enige surfbeperking.
Kijk ook maar eens goed na hoeveel tientallen jaren ik al klant ben bij jullie. En dit altijd zeer trouw met internet, tv, gsm's .. .... ik ben hondstrouw, net als met mijn bank ook met mijn internet provider. Maar dit MOET op een of andere manier een oplossing krijgen.

Ik ga echt geen rekening betalen van > 690 eur.

Luc DAS

P.S. Hoe gaat dit nu verder? U heeft een dossier geopend, maar wat nu?
Reputatie 7
Badge +3
Luc,

de collega die dit dossier in handen krijgt, moet dit behandelen en met jou verder bespreken mét een oplossing.Ik heb je info nog toegevoegd in het dossier.

Vriendelijke groeten,

Tina

Reageer