Vraag

Premium sms

  • 9 October 2018
  • 21 reacties
  • 28397 Bekeken

Geachte heer/mevrouw,
Bij mijn mobilus abonnement heb ik nog niets overschreden en toch staat er +€4,78. Komt dit doordat ik (waar ik niets van weet wat premium sms is) 2 keer een premium sms heb gebruikt?

This topic has been closed for comments

21 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ter info:
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_3rd_bill/particulieren/support/myproximus-en-facturen/factuur-en-betalingen/klacht-over-uw-factuur/betaalnummers-betaalsms-en-diensten-door-derden.html
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_bar_3rd/particulieren/support/mobiele-telefonie/abonnement-en-pay-and-go/verbruik-en-belkrediet-opvolgen/betaalsms-en-stopzetten-en-betaalnummers-blokkeren.html
+
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_3rd_max_price/particulieren/support/myproximus-en-facturen/kosten-controleren/betaalnummers-sms-en-en-apps/betaalnummers-en-betaalsms-en-hoeveel-kost-het.html
Reputatie 7
Badge +3
Hallo Wouter, kan je ons via een privébericht jouw klantrekeningnummer doorsturen? Dan bekijken we het verder voor jou. Groetjes, Aziz

Een privébericht sturen doe je door te klikken op volgende : https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679, je tekst invullen in het voorziene tekstveld en vervolgens klikken op 'Verstuur' = verzenden.

Hier zelfde. Ook extra bedrag vermeld terwijl ik amper sms'en verstuur. Wat is dan Premium sms aub?

Reputatie 7
Badge +1

Heb dit deze maand ook gehad. Bankkaart verloren. Nieuwe besteld en ontvangen. Dan moet je de code opvragen via SMS een verkort nummer, vb 8790, en daar zaten kosten aan verbonden. Is maar € 0,16 maar toch. Dit staat dan vermeld in MyProximus als Premium SMS. Had er anders ook nooit van gehoord :thinking:

hier staat nochtans dat die altijd gratis zijn > 

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_3rd_max_price/particulieren/support/myproximus-en-facturen/kosten-controleren/betaalnummers-sms-en-en-apps/betaalnummers-en-betaalsms-en-hoeveel-kost-het.html

Maar > klik hier

Reputatie 7
Badge +4

@Antoon1 

ter info: bv. KBC 

https://www.kbc.be/particulieren/nl/betalen/pin-via-sms.html

Sms je persoonlijke cijfercombinatie naar het nummer 2446

Bank xyz neemt diensten af van sms-dienstenleverancier abc (niet de telecom operator zelf) en deze dienstenleverancier dient te worden vergoed of door “de klant” of door de bank (of deels door beiden)

uiteraard dient ook de operator te worden vergoed voor zijn diensten (via de sms-dienstenleverancier)

 

Reputatie 7
Badge +1

@Antoon1

ter info: bv. KBC 

https://www.kbc.be/particulieren/nl/betalen/pin-via-sms.html

Sms je persoonlijke cijfercombinatie naar het nummer 2446

Bank xyz neemt diensten af van sms-dienstenleverancier abc (niet de telecom operator zelf) en deze dienstenleverancier dient te worden vergoed of door “de klant” of door de bank (of deels door beiden)

uiteraard dient ook de operator te worden vergoed voor zijn diensten (via de sms-dienstenleverancier)

 

@M_016. Ter info het was KBC 😉 dat verklaart het.

Reputatie 7
Badge +3

@RitaR  Hierbij de definitie van Premium SMS:

De klant kan gebruik maken van bepaalde (multimedia)diensten die niet van Proximus zijn. Hij/zij stuurt een sms naar een verkort nummer bestaande uit vier cijfers (shortcode).
Bij bepaalde diensten (nieuws, horoscoop, weerbericht, enz.) betaal je bij ontvangst van een sms. Dergelijke diensten noemen we "SMS Premium".

De diensten worden door een ander bedrijf aangeboden maar komen wel op de Proximus-factuur. Ze kunnen  duurder zijn dan de prijs van een gewone sms of mms in België. De klant kan zich op elk moment uitschrijven door het woord "STOP" te sms'en naar het overeenkomstige nummer.

Groetjes, Antonella

Hallo,

 

Ik werd ook extra die Premium-SMS kosten aangerekend. OK, wij kunnen dit STOPPEN met “STOP” ! Maar kunnen wij op de Smartphone ergens achterhalen welke betalende APPs zijn en welke NIET. Mogelijks wil ik gewoon geen extra-kosten. Apropos is het niet zo dat ook “whatsapp” waar iedereen mij over spreekt om goedkoop te kunnen bellen, dat ook die wordt/werd afgeschaft ?

Nog een vraagje als ik “iets” wil doen, bvb even surfen, iets opzoeken, of gewoon iemand bellen, moet ik dan wel altijd EERST DE AFZETKNOP rechts van het apparaat indrukken, en mijn geheime code ingeven. Vooral dat indrukken lijkt mij niet echt een knop om veel te gebruiken, gezien de vorm en de plaats. Doe ik dit wel correct. Als ik telefoontje krijg, gaat die wel automatisch aan …. 

Dank bij voorbaat voor de informatie. 

Reputatie 6
Badge +3

Wanneer je een APP download uit bijvoorbeeld de Google Play Store dan zal er staan bijvoorbeeld in-app aankopen. Het moet altijd in gebruiksvoorwaarden staan, maar dat is wel een lijvig document om door te nemen. Door ook te kijken naar de app permissies wanneer er SMS bijstaat kan dit duiden op een betaal app. Natuurlijk niet wanneer het om een berichten APP gaat.

Reputatie 7
Badge +4

@jeanpierre_055 

Nog een vraagje als ik “iets” wil doen, bvb even surfen, iets opzoeken, of gewoon iemand bellen, moet ik dan wel altijd EERST DE AFZETKNOP rechts van het apparaat indrukken, en mijn geheime code ingeven

Bv Samsung S10 p.51-52

http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/201912/20191211154107343/SM-G97X_UM_Open_QQ_Dut_Rev.1.0_191209.pdf

Vergrendelscherm Als u op de aan/uit-toets drukt, wordt het scherm uitgeschakeld en vergrendeld. Het scherm wordt ook uitgeschakeld en automatisch vergrendeld als het apparaat niet wordt gebruikt gedurende een bepaalde periode. Als u het scherm wilt ontgrendelen, veegt u in een willekeurige richting wanneer het scherm wordt ingeschakeld. Als het scherm is uitgeschakeld, drukt u op de aan/uit-toets of houdt u het apparaat omhoog om het scherm te activeren. U kunt ook dubbeltikken op het scherm.

De schermvergrendelingsmethode wijzigen Als u de schermvergrendelingsmethode wilt wijzigen, opent u de app Instellingen, tikt u op Vergrendelscherm → Type schermvergrendeling en selecteert u een methode. Als u een patroon, pincode, wachtwoord of biometrische gegevens instelt voor de schermvergrendelingsmethode, kunt u uw persoonlijke gegevens beschermen door te voorkomen dat anderen toegang hebben tot uw apparaat. Nadat u de schermvergrendelingsmethode hebt ingesteld, moet u een ontgrendelingscode ingeven op het apparaat om het te ontgrendelen. •    Vegen: veeg in een willekeurige richting op het scherm om het te ontgrendelen. •    Patroon: teken een patroon met vier of meer stippen om het scherm te ontgrendelen. •    Pincode: geef een pincode van minimaal vier cijfers in om het scherm te ontgrendelen. •    Wachtwoord: geef een wachtwoord van minimaal vier tekens, symbolen of cijfers in om het scherm te ontgrendelen. •    Geen: stel geen schermvergrendelingsmethode in. •    Gezicht: registreer uw gezicht om het scherm te ontgrendelen. Raadpleeg Gezichtsherkenning voor meer informatie. 

→ handleiding toestel raadplegen (op het web bij de constructeur)

Ik ben echt niet goed bezig. Nu kocht ik een HERLAADKAART Pay& Go Proximus in OKAY-winkel. Nu blijkt dit slechts een waardebon te zijn met code voor 15€. Ik dacht dat ik na het nemen van dit bonnetje aan de kassa een SIMKAARTJE voor P&G zou krijgen, maar heb niet gereageerd, ik begreep direct dat ik verkeerd bezig was. Dus toch best naar de Proxi-winkel gaan en een SIM-kaartje vragen, misschien in ruil voor de 2 die nog heb en niet meer weet van welk tel.nummer.

 

Reputatie 1
Badge

@RitaR  Hierbij de definitie van Premium SMS:

De klant kan gebruik maken van bepaalde (multimedia)diensten die niet van Proximus zijn. Hij/zij stuurt een sms naar een verkort nummer bestaande uit vier cijfers (shortcode).
Bij bepaalde diensten (nieuws, horoscoop, weerbericht, enz.) betaal je bij ontvangst van een sms. Dergelijke diensten noemen we "SMS Premium".

De diensten worden door een ander bedrijf aangeboden maar komen wel op de Proximus-factuur. Ze kunnen  duurder zijn dan de prijs van een gewone sms of mms in België. De klant kan zich op elk moment uitschrijven door het woord "STOP" te sms'en naar het overeenkomstige nummer.

Groetjes, Antonella

En wat als je geen verkorte sms verstuurd hebt?

Net zoals dat ik 24€ extra moet betalen terwijl ik maar rond de 300mb boven mijn packet zit.

Reputatie 6
Badge +3

Wanneer je buiten jouw bundel zit dan moet je per verbruikte MB meer betalen en kan dit oplopen namelijk 300EUR x 0,08 EUR/MB extra.

Reputatie 1
Badge

Ik heb de optie van 500mb extra genomen. En dit 2x gekozen. Dit maakt 10€.

Reputatie 7
Badge +3

@Leeuwke Bij overschrijding van je bundel wordt data aangerekend aan € 0,10/MB. Voordeliger is dan inderdaad om 500 MB extra aan te kopen voor € 5. Groetjes, Antonella

Reputatie 1
Badge

@LeeuwkeBij overschrijding van je bundel wordt data aangerekend aan € 0,10/MB. Voordeliger is dan inderdaad om 500 MB extra aan te kopen voor € 5. Groetjes, Antonella

Juist daarom en toch heb ik een meerkost van 24€.

Reputatie 7
Badge +3

@Leeuwke Voordat de extra data bundels werden geactiveerd, ging je 252MB boven je bundel. Groetjes, Antonella

Reputatie 1
Badge

@LeeuwkeVoordat de extra data bundels werden geactiveerd, ging je 252MB boven je bundel. Groetjes, Antonella

Dus die 252mb is de 24€. Oke dat verklaard.

Ik dacht dat het activeren van die extra bundel met een terug werkende kracht was. Dus die 252 in de bundel. Bedankt voor de verduidelijking. 

 

Kan je toevallig ook een antwoord geven op volgende vraag.

Mijn gsm + abonnement loopt deze maand af. Moet ik die Dataphone 2GB activeren of blijft deze actief?

 

Met vriendelijke groet.

Yannick

Reputatie 7
Badge +3

@Leeuwke De dataphone optie wordt automatisch gedeactiveerd bij de einddatum van het contract (28/06/2020). Groetjes, Antonella