Meerverbruik data aangerekend, niet te zien was in APP of in Myproximus, noch via klantendienst

  • 26 May 2017
  • 6 reacties
  • 408 Bekeken

Beste,

Ik wens een klacht in te dienen over mijn recentste factuur (nummer: 171501118794). Ik had 2 SMS'en gekregen dat ik 10 en 50€ over mijn abonnementsgeld zat. er werd geen enkele reden bijvermeld dat het zou gaan om buitenlands verbruik of data. gewoon dat er meer zou gefactureerd worden.

Ik controleerde via de myproximusapp alles en zag dat alles nog OK was, ook qua data.

Ik heb 3x gebeld naar jullie diensten om te vragen waar deze kost vandaan kwam en niemand kon het mij zeggen want alles stond nog binnen de marge's. ik moest de factuur afwachten en dan klacht indienen. dit ik vind ik absoluut niet kunnen, had ik geweten dat het over data ging, ging ik eenvoudigweg mijn data uitgeschakeld hebben.

als een klant mij belt dat hij een probleem heeft met een product die ik lever, moet ik ook niet zeggen, eerst de factuur afwachten en dan pas klacht indienen. Welke service is dat ?!

Nu krijg ik mijn factuur en zie ik dat er een serieus meerverbruik is qua data, terwijl dit via de app NIET zichtbaar was noch volgens jullie diensten, dus er is iets verkeerd met de registratie van de data.

ik protesteer dan ook het meerverbruik van deze factuur.

Toen ik belde naar jullie diensten vanmorgen heb ik 45 minuten aan de lijn gehangen met 3 mensen om te weten waar ik uberhaupt klacht kan indienen, nu hoop ik dat het op deze manier misschien bij de juiste dienst raakt.

Ik ben al jaren tevreden proximus klant maar deze meerfactuur, de service en vragen die niet betantwoord werden vind ik beneden alle peil.

Beleefde groeten,

Mathico

6 reacties

En nog steeds geen reactie op mijn klacht, maar afsluiten als ik de factuur betaal zal proximus vermoedelijk wel doen zonder vragen?!

klacht werd verstuurd op 26/5/2017:

Beste klant,


We hebben uw vraag via e-mail goed ontvangen.
Met de volgende referentie kunt u uw dossier verder opvolgen 29524626.
Reputatie 2
Badge
Beste Mathico,

Ik ben sinds een maand ook kersverse klant bij Proximus voor zowel mijn vaste als mobiele diensten "Tuttimus".
De eerste factuur die ik ontving betrof de omschakeling van mijn Telenet gsm naar Mobilus S en die van mijn partner van een nu blijkbaar niet meer bestaand promo Proximus abonnement naar eveneens een Mobilus S.
Factuur bleek te kloppen.
Vervolgens kwam de kers op de taart, nl. mijn vaste diensten werden geactiveerd en klaar was kees...
Even ter info. Reden van mijn overstap was niet omdat ik ontevreden was over de diensten van Telenet (>20j vaste klant geweest!), maar na grondige analyse zou ik me bij Proximus toch profijt doen in de zin van "less is more", m.a.w. meer zenders, betere kwaliteit voor iets minder geld of aan dezelfde prijs, andere technologie.


Kortom, ik ben tevreden over de technische aansluiting die trouwens heel netjes verliep én met deskundige uitleg. En nu komt de aap uit de mouw...

Myproximus app bleek snel mijn grootste zorg te worden...
Eerlijk...ik vind het 'te druk' en helemaal niet logisch omdat je altijd eens op een PC moet inloggen (desktop version) om het juiste verbruik te kunnen achterhalen. Op de gsm en "wifi" tablet kan je ook al niet dezelfde info oproepen tenzij je een "wifi-3/4G" tablet hebt (met sim-kaart dus).
Bij Telenet is de applicatie 'basic', maar ze werkt correct, zowel op de 'wifi' tablet als op de gsm. De synchronisatie verloopt perfect, het verbruik is altijd 'onmiddellijk' up-to-date zodat je er 'gerust' in bent.
Mijn conclusie was dat er effectief iets niet ok is met het systeem dat het 'data'-verbruik registreert.
Bijgevolg heb ik meteen 'gebeld' naar de klantendienst en gemeld dat het extra verbruik dat ik op mijn 2° factuur constateerde compleet niet strookte met de realiteit. 1° medewerker van de klantendienst 'vloog erin' en zei me dat het inderdaad niet klopte en dat er een kredietnota zou worden opgesteld, maar...dan moest ik worden doorgeschakeld met een collega. Toen ik die collega aan de lijn kreeg, klonk het verhaal plots anders. Zogenaamd zou mijn partner de 4G veel te veel hebben aangezet en was het verbruik gerechtvaardigd, omdat 'het systeem' altijd gelijk heeft......(in het land van de blinde is éénoog koning). Mijn partner kon er echt niet mee lachen, want die heeft nu net dezelfde hoeveelheid data in abo als voordien bij ....jawel Proximus... en plots sinds ik haar nummer in mijn pack heb op laten nemen gebeurt dit... 3° poging via klantendienst resulteerde in het volgende. Ik kreeg een vriendelijke meneer aan de lijn die mij een credietnota wou opmaken voor dat extra verbruik buiten bundel. Heb die echt nooit via mail, noch in MyProximus ontvangen, maar 4° poging via klantendienst bracht mij in contact met 2 andere medewerkers dan de vorige en die éne kon mij een bestaand case nummer bezorgen (staat echter niet in MyProximus..) en blijkbaar zat die case bij de IT voor nazicht. 1 gouden regel bij Proximus is dat men altijd best de foutieve factuur keurig en tijdig betaalt (klacht of niet) en ja ik heb dat ook gedaan om te zien hoe snel mijn betaling gevalideerd wordt in het systeem en in myproximus. Mijn betaling hebben ze dus snel ontvangen (netjes aangevinkt in myproximus) en ...tot mijn verbazing werd gisteren een ander klein probleem met spoed opgelost 🙂 waarvoor ik zeer dankbaar ben. Nu nog het meerverbruik gecrediteerd krijgen op de mobiele data en ik ben helemaal een tevreden telecom klant!

Opgelet: ik bekijk nu dagelijks ons verbruik "via de PC" en vergelijken nadien met de gegevens in de app, want we zijn nu omgezet naar een ander Mobilus tarief en dit op mijn vraag. Met de extra marge aan data gaan wij daar sowieso nooit over geraken.
Factuur n° 3 afwachten dus ... en nog maar eens bellen ivm factuur n°2
Ik merk op (via dit forum en via vrienden) dat vele mensen klacht indienen omwille van deze issue met het 'onverklaarbare' dataverbruik. Het is een probleem en ik hoop ten stelligste dat Proximus aan die "glitch/bug?" iets kan doen.

Het is niet aangenaam (bovendien vermoeiend en tijdrovend) om constant te moeten letten op wat we met onze mobiele dataknop doen toch?
Om maar te zwijgen over de ettelijke telefoontjes, mailtjes, enz dat men moet uitwisselen om tot een oplossing te komen.
Zeker indien men dit voordien nooit moest doen...

Mvg,

Vortex_2017
Reputatie 2
Badge
Hieronder heb ik de reactie van een Proximus medewerker geplaatst uit een andere topic op dit forum, omdat hier het bewijs wordt geleverd dat de "MyProximus app nog geen real-time applicatie" is:

Dag x, spijt ons dit te vernemen, willen het graag verder onderzoeken, dient wel te weten dat MyProximus op dit moment nog geen realtime versie is, werken eraan dit wel realtime te maken. Graag de betrokken gegevens in een privébericht, kan je starten via https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679. Groetjes, x
Reputatie 7
Badge +4
Dag Vortex,

Het klopt inderdaad dat My Proximus inderdaad geen realtime applicatie is. Hier zit altijd wat vertraging op.

Nu kan je ook altijd bij de sommige gsm's het verbruik raadplegen op het toestel zelf .

Met vriendelijke groeten

Koen
ik zopas bericht gekregen dat het meerverbruik gecrediteerd wordt, waarvoor dank proximus !

correcte oplossing.

ik heb zelf het gevoel dat dat iets via deze weg vragen vaker sneller en kordater behandeld wordt dan bellen, wat positief is !
Wij net hetzelfde of toch ongeveer, data op factuur komt niet overeen met 'mijn verbruik', in deze tijden GEEN realtime?
komaan zeg.

Reageer