Brief van gerechtsdeurwaarder, verschuldigd saldo wegens een contractbreuk?

  • 15 September 2011
  • 10 reacties
  • 2387 Bekeken

Ik kreeg enkele dagen/week terug een brief van de gerechtsdeurwaarde dat ik een verschuldigd saldo heb bij proximus. Met andere woorden, er werd mij een boete opgelegd voor het niet betalen van een overschrijving.

Enkele maanden terug, tijdens mijn blokweek voor de examens werd ik verscheidene keren opgebeld door een promotiedienst van Proximus, dit tegen mijn zin. De examenperiode is een zeer stresserende periode en als ik opgebeld wordt dan verwacht ik niet dat ze met zulke promotieberichten afkomen en dit een aantal keren na elkaar.

Hierbij kreeg ik het gevoel dat ik als “student in blok” aangezien werd als een prooi voor deze verkooppraktijken.

De mevrouw die ik aan de lijn had vroeg me verscheidene keren om uitleg waarom ik niet overschakelde van tariefplan waarop ik verschillende keren “geen interesse” heb op geantwoord.

Ik ben tevreden met het tariefplan met herlaadkaart dus ik zie geen redenen om over te schakelen naar een ander tariefplan. Deze informatie volstond echter niet voor de mevrouw, ik vond dit pure laster. De telefoontjes bleven maar komen, alsof ze mij niet verstond.
Sorry hoor, maar “nee” is “NEE”.

Het tariefplan werd mij als volgt uitgelegd. Het is geen abonnement, i.p.v. betalen via herlaadkaart betaal ik via overschrijving. Indien ik niet betaal omwille het feit dat ik ontevreden ben, schakelt Proximus mijn tariefplan terug over naar tariefplan met herlaadkaart, kosteloos.
Ik verwacht dan ook dat Proximus mij eerst een overschrijving stuurt. Want zolang ik weet gaat een promo pas van start (en ga je akkoord) vanaf de eerste betaling, maar sinds Proximus dus eerst mijn gsm heeft aangevuld met belkrediet lijkt het er dus op dat ze de beslissing voor mij gemaakt hebben.
Ik kreeg de overschrijving binnen, en besloot ze te betalen tegen mijn zin omdat zij het tariefplan geactiveerd hebben.

Nu is het zo dat ik de maand juli op reis was naar de Filippijnen en dus de rekening van die maand niet heb kunnen betalen.
Teruggekomen in België kreeg ik het bericht dat mijn tariefplan bij Proximus is beëindigd, en dus zette ik een punt achter de betalingen via overschrijvingen en schakelde ik terug over naar herlaadkaart (Hoewel ik de laatste overschrijving toch nog betaald heb).

Dit is een duidelijk teken van ongewenste handelspraktijken, en zo zijn er velen die hieronder sneuvelen.

Ik ben al jarenlang klant bij Proximus en was tevreden over hun service tot nu toe. Ik hoop dat hier iets positiefs uit de brand te slepen is want voor zulke zaken weet ik dat ik beroep moet doen op een ombudsdienst voor telecom.

10 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Beetje straf dat je een brief van de deurwaarder hebt gehad als je zelf aangeeft dat je de laatste overschrijving betaald hebt?
Bel eens met 0800 22 800 om dit na te gaan.
Daarmee bedoelde ik dat ik de laatste overschrijving blijkbaar buiten de afgesproken betaaldatum heb betaald.
Ik betaal alle overschrijvingen die ik krijg, net toen was het iets later omdat ik uit vakantie kwam.
Reputatie 2
Badge +1
Blijft vreemd dat BGC dan meteen een deurwaarder zou sturen... eerst normaal een herinnering...
Badge
beste

een deurwaarder komt niet na een iets latere betaling, er gaan minstens een aanmaning en een ingebrekestelling aan vooraf en dan zijn we ongeveer 6 maanden verder. Best is om onmiddellijk een schrijven met verzoek tot bijkomende info te richten aan Klantendienst-Proximus K.Albert 2 laan 27 te 1030 Brussel met copij hiervan aan de deurwaarder.

muisje
Reputatie 7
Badge +1
Altijd oppassen met telefonische afspraken. Alhoewel Belgacom (Proximus weet ik niet)steeds het principe hanteert van alles per brief te bevestigen (meestal krijg je de kans om binnen de 14 dagen terug op te zeggen).
Reputatie 2
Badge +1
Ik kan Muisje alleen maar bijtreden.
Je verhaal klopt ergens niet!

je zegt:
Indien ik niet betaal omwille het feit dat ik ontevreden ben, schakelt Proximus mijn tariefplan terug over naar tariefplan met herlaadkaart, kosteloos.


Lees dit nu zelf eens na???
Er werd mij duidelijk gezegd dat als ik geen verdere interesse heb in het tariefplan dat mijn huidig tariefplan terug in werking werd gezet.
Dit heb ik meermaals nagevraagd.

Ik heb hun proberen te bereiken maar geen succes. Ik zal nog een poging wagen op maandag anders zal ik een 4-tal aangetekende brieven verzenden naar zowel belgacom, deurwaarder als de ombudsdienst voor telecom en testaankoop.

Sinds wanneer is het mogelijk om contracten te sluiten via "lucht"?
Het bedrag betalen (250euro) is voor mij in principe geen probleem, het gaat gewoon op de manier waarop het gebeurd.

Kan iemand mij anders verwijzen naar welk artikel in het Belgisch Staatsblad staat dat men contracten kan sluiten via telefoon?

Dit kan gewoon niet volgens mij, via telefoon worden altijd zaken onduidelijk verstaan of uitgelegd. Bij een schriftelijk akkoord kan men altijd op terugkomen.
Reputatie 2
Badge +1
Ik kan er niet direct een wettekst bijhalen... maar afsluiten van contracten kan wel degelijk rechtsgeldig gebeuren over de telefoon.
Men krijgt dan wel een schriftelijke bevestiging achteraf en reageer je daar niet op binnen de 14 dagen, ga je akkoord.

Het verhaal dat je pas akkoord gaat bij de eerste betaling, klopt in ieder geval niet!

Beste James,

Indien u via privé-bericht uw gegevens (gsmnr, klantennr, naam, adres) even doorstuurt, dan laat ik dit even nakijken door proximus.

In principe is het wel zo dat u met al uw opmerkingen bij de deurwaarder moet zijn (aangezien het dossier in zijn bezit is).


Met vriendelijke groeten,

Eva

Reageer