Vraag

Problemen internet + TV


Beste,
Ik heb al sinds begin van Corona Crisis vaak problemen zowel met internet wifi, als met RJ45 kabel internet als af en toe met televisie...
Mijn vrouw dat hier telework doet heeft al mogen afzien en ik dat livestream uitzend via alerlij site's ga still zwijgen over mijn mening van het kwaliteit die wij krijgen voor de zotte prijzen die wij betalen.

Na weken zagen heb ik een nieuwe BBOX-3 gekregen 2 weeken terug, vanaf dan zijn de problemen bijna verdwenen tot vorige donderdag.
Terug traag wifi, traag internetkabel maar geen met tv en mijn vrouw ondervond geen problemen meer met haar telework.
Ik heb gisteren zwaar problemen gehad tijdens een belangrijk livestream waardoor ik al goed heb zitten vloeken want het was ten voordeel van een goede doel en is dus gewoon niet kunnen doorgaan...

Als prof deejay is het wel balen als je meer dan 140€/maand aan facturen betaalt aan proximus en voor schut wordt gezet voor al uw fans met een lagend stream.
Er werd mij alleszins geen techniekers thuis voorgesteld door uw dinsten en weden dat als dat wel komt dat ik voor kosten daarvan mag opdraaien.

Ik heb ondertussen met de nieuwe BBOX-3 dat ik van jullie ontving een wifi booster origineel Proximus geplaatst en ondanks ik nu wel vol wifi bereik heb overal geraak ik nog niet aan 35/Mbps ontvangst en 8/Mbps zending speedtest dat nu om 11u30 uitgevoerd is tijdens dit schrijven.

Ik dacht dat het alleen met Corona tijden te maken had al die problemen, maar door een kijkje te nemen op de stie van allestoringen.be en daar al de klachten te hebben gezien plus de gebeurtenissen van de laatste maanden, heb ik nu door dat jullie netwerk de vele mensen dat thuis zitten momenteel gewoon niet aankan.
Jullie geven dat waarschijnlijk niet toe, maar dat is wel zo!

Nu ook nog iets, sinds ferbruari geen voetbal te zien op tv en het is nochtans daarvoor ik een sport abonnement heb genomen...

Ik ben zeer ontevreden, wat gaan jullie nu doen? Een technieker sturen? Een compensatie voor al de problemen die wij ontvingen? Niets?

Ik dacht vandaag terug naar Telenet of nekeer Orange te gaan proberen maar zo te zien op site van allestoringen.be is het daar niet beter.

Alvast bedankt om contact met mij op te nemen a.u.b.
Michel


29 reacties

welke snelheden geeft proximus eigenlijk aan hier > http://proximus.be/internetsnelheid 

wat is het max gegarandeerde signaal dat je ook zou moeten halen als je de speedtest doet 

(https://pxs.speedtestcustom.com/) met bv een laptop verbonden rechtstreeks met een netwerkkabel aan je bbox3.

waarschijnlijk zul je al van proximus de raad gekregen hebben vanje toestellen te herstarten of te resetten, als je probleem reeds lang aansleept zouden ze inderdaad beter eens een technieker sturen voor analyse en dit kan ook gratis en kon je ook zelf aanvragen

hier http://proximus.be/happyhouse maar zolang de link er niet staat daar op die webpagina naar het aanvraagformulier wil dit zeggen dat je het zelf nog niet kan wegens corona regels 

Beste Martin,

Ik geef geen privé informaties op een forum, ook verborgen.
Met ons inlog gegevens lijkt mij toch dat jullie makkelijk kunnen halen wie wij zijn toch?

  1. Ik heb die site met die snelheden al gekeken en het gebeurt zelden dat ik de minimum snelheid haalt.
  2. Zelf wanneer ik die zou halen, hebben wij problemen met ontvangst 
  3. De computer waarmee ik streamming uitzend is via RJ45 kabel aangesloten en heeft met moeite 40/Mbps nog niet.
  4. Ik kan een tal van speedtest laten zien die ik de laatste maanden uitgevoerd heb, zal maar sitll zijn over het antal keren dat ik alles moest herstarten hier (wel nietmer moeten doen sinds de nieuwe BBOX-3 hier staat).
  5. Geen een van uw veel collega’s die op chat, telefonsich of op andere manier mee gecomisseerd heb heeft mij nooit voorgesteld om iemand naar hier te sturen.
    Goed om te weten dat ik na al die moeite nog zelf achter moest vragen ook met de zotte prijzen die wij gemiddeld per maand betalen voor alle diensten.
  6. Na gespreken met hen en zelf daarvoor al, had ik veel van wat u hier boven zegt om te doen al gedaan en heb op hun vraag een wifi booster van Proximus geplaatst.
    Heb al van mijn neus moeten maken om een nieuw BBOX-3 te mogen ontvangen.
    Sinsdien zijn de problemen met lang uitvallen van TV signaal weg, van internet wifi signaal ook beter maar af en toe toch nog is weg tussen 2 a 5minuten.
    Over de kwiteit van het signaal (zie snelheden die wij halen) zowel wifi als kabel ben ik echt niet te spreken! 
  7. Het is juist op momenten zoals deze dat wij het nodig hebben om een deftige internet te hebben en is juist op deze momenten dat jullie netwerk faalt.
    Niet onze fout dat proximus en andere groot machten het monopole hebben en het niet waar kunnen maken.
  8. Om te zwijgen over de leugens van maximum download snelheid van 100/Mbps dat jullie beloven met de internet maxi terwijl tal van klanten met ik wie ik de laatste tijd sprak ook onder 50/Mpbs staan wat jullie dus beloven met de internet start…

Dus goed, ik ga nog geen technicus thuis zien, daar ben ik van overtuigd maar wat gaan jullie doen ons terug blij te krijgen daarna na bijna twee maanden miserie aan spot (dure) prijzen?

Ik geef geen privé informaties op een forum, ook verborgen.
Met ons inlog gegevens lijkt mij toch dat jullie makkelijk kunnen halen wie wij zijn toch?

Moest ik van Proximus zijn dan wel :slight_smile:

je moet geen privé gegevens tonen daar ben ik niks mee trouwens het is gewoon omdat uitgaande van deze resultaten het dan gemakkelijker is om er iets te kunnen uit concluderen.

Maar ik denk sowieso dat je dan beter het verder onderzoek en voorstellen die tot een oplossing kunnen leiden, afwacht van iemand van proximus zelf als ze hier morgen terug de draad opnemen, en aangezien het blijkbaar een probleem is dat niet van vandaag is denk ik wel dat ze een bezoek van een technieker zullen voorstellen voor verder onderzoek, maar dat laat ik aan hen over uiteraard. 

Reputatie 6
Badge +2

Bij streaming moet je buiten het internet ook kijken naar het apparaat van waaruit je streamt. Is er nog voldoende werkgeheugen (RAM) vrij, is de processorbelasting niet meer dan 90 % continu? Wat gebruik je om te streamen is dat een laptop,desktop?  Gelieve de specificaties mee te geven.  Staat energiebesparing van je netwerkkaart ingeschakeld?  Is de UTP netwerkkabel rechtstreeks aangesloten op de BBox of via een switch? Dat kan ook een deel van de oorzaak zijn met jouw stream. Je moet ook kijken of het streaming platform ook geen problemen heeft. Het kan ook zijn dat Proximus tijdens de piekuren aan Bandwidth throttling doet om het netwerk te sparen door streamen te beperken. Je mag ook niet vergeten dat dit een community is waar ook mede Proximus klanten helpen, het is pas wanneer er Proximus medewerkers staat dat dit officiële medewerkers zijn.

Ter bijkomende info ivm met beter herkennen van Proximus medewerkers op het forum:

Zij hebben een Pro⌘imus symbool (⌘) staan rechts van hun forumnaam zoals in dit onderstaand voorbeeld:

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb Smart Wifi voor je eens uitgeschakeld. Kan je de modem even herstarten en het nog eens uittesten?

Ik geef geen privé informaties op een forum, ook verborgen.
Met ons inlog gegevens lijkt mij toch dat jullie makkelijk kunnen halen wie wij zijn toch?

Moest ik van Proximus zijn dan wel :slight_smile:

je moet geen privé gegevens tonen daar ben ik niks mee trouwens het is gewoon omdat uitgaande van deze resultaten het dan gemakkelijker is om er iets te kunnen uit concluderen.

Maar ik denk sowieso dat je dan beter het verder onderzoek en voorstellen die tot een oplossing kunnen leiden, afwacht van iemand van proximus zelf als ze hier morgen terug de draad opnemen, en aangezien het blijkbaar een probleem is dat niet van vandaag is denk ik wel dat ze een bezoek van een technieker zullen voorstellen voor verder onderzoek, maar dat laat ik aan hen over uiteraard. 

 

Mijn excuses, ik dacht dat u een Proximus medewerker was en aangezien ik al een hele nammiddag proberde een mail te sturen maar dat ze niet toe laten dat men een mail stuurt want dit laat sporen, was ik heel prikkelbaar gisteren…
Ook aangezien de problemen blijven aanslepen.

 

Bij streaming moet je buiten het internet ook kijken naar het apparaat van waaruit je streamt. Is er nog voldoende werkgeheugen (RAM) vrij, is de processorbelasting niet meer dan 90 % continu? Wat gebruik je om te streamen is dat een laptop,desktop?  Gelieve de specificaties mee te geven.  Staat energiebesparing van je netwerkkaart ingeschakeld?  Is de UTP netwerkkabel rechtstreeks aangesloten op de BBox of via een switch? Dat kan ook een deel van de oorzaak zijn met jouw stream. Je moet ook kijken of het streaming platform ook geen problemen heeft. Het kan ook zijn dat Proximus tijdens de piekuren aan Bandwidth throttling doet om het netwerk te sparen door streamen te beperken. Je mag ook niet vergeten dat dit een community is waar ook mede Proximus klanten helpen, het is pas wanneer er Proximus medewerkers staat dat dit officiële medewerkers zijn.

Awel is Packard Bell “Intel Core i-3 (3.30GHZ) met 8 GBM Ram, aangesloten via 2 CPL en doe al langer dan tijdens de Lockdown streamming en nooit geen problemen zoals het begin van die laatste dus ik weet dat het niet aan mijn configuratie ligt.
Ook, Als het niet op Facebook lukt, probeer ik op Mixcloud en op Twitch of andere stream platform om te zien dat het werkt.
En over de Bandwidth throttling, ik weet dat Proximus en Telenet dit doen maar heb vernomen dat ze dat doen om te voorkomen dat mensen met hun snelste internet in problemen komen in piekuren, aangezien dat ik de internet Maxi heb zou ik dus gespaard moeten zijn van die problemen dan en dat is dus niet et geval.
Btw: ik heb gisteren om 23u56 een stream gestart, toen was mijn down kracht in de 30/Mbps en upload rond: 16/Mbps.
Eerst geprobeerd aan 10000 kbps, dan 6000 kbps, dan 4000 kbps en 3000/kbps en het faalde nog altijd, heb een beetje hoop gekregen in begin want het lukte maar na 10min ging het fout. 
Bedankt voor de tip, had het niet door en dacht dus dat Martin een Proximus medewerker was.

 

Ik heb Smart Wifi voor je eens uitgeschakeld. Kan je de modem even herstarten en het nog eens uittesten?

Beste Wenzel,
Ik zie uw bericht nu pas en ga de modem vanavond herstarten als mijn vrouw gedaan heeft met werken.
Morgen geef ik u een feedback of er nog problemen zijn geweest.

Dank u.

Reputatie 6
Badge +2

Neen, Bandwidth throttling van bepaald type verkeer geld voor alle abonnementen. De enigste uitzondering is voor een leased line, maar dat is enkel maar voor heel grote bedrijven. Smart Wi-fi (One SSID) geeft soms problemen. Doe je altijd op hetzelfde moment aan streaming? Je zou ook eens op verschillende tijdstippen kunnen proberen, om te zien of dit een verschil maakt. 8 GB RAM is meer dan voldoende om aan streaming te doen net als de processor. Ik wou gewoon zeker weten dat het probleem niet lag aan jouw PC configuratie. De bbox 3 een 5 tal minuten stroomloos zetten kan ook eens helpen. Schakel eerst de fysieke aan en uit knop uit en ontkoppel vervolgens de stroomadapter. Nadien koppel je weer de stroomadapter aan en schakel de fysieke aan en uit knop weer in. Door uw klantengegevens in te vullen kunnen de Proximus medewerkers een lijntest uitvoeren tot aan jouw modem en router om te zien of er daar geen probleem is.  Doe dit ook voor de Wi-fi booster. 

Doen ze bij Proximus aan Bandwidth throttling , dan is het volgens mij maar in beperkte mate, want anders zouder er toch veel klanten zijn die daar echt problemen van ondervinden, ik heb wel al opgemerkt dat bij speedtest de uitslag wat lager uitvalt maar toch nog niet om echt streaming problemen te hebben.

Reputatie 6
Badge +2

Enkel wanneer er verzadiging dreigt van het netwerk, kunnen zij dit aanpassen.

Zie dit stuk :

1.3 In het kader van de Dienst die het voorwerp uitmaakt van huidige overeenkomst, stelt Proximus geen procedures in op het vast netwerk die erop gericht zijn om het internetverkeer te prioriteren, te vertragen of op andere wijze te beïnvloeden. Proximus verzekert dat eventuele maatregelen die zij zal moeten treffen ter voorkoming van verzadiging of oververzadiging van haar netwerk, niet kunnen leiden tot een onderscheid op vlak van verkeer tussen de gebruikers en/of de diensten die het voorwerp uitmaken van huidige overeenkomst. De procedures die door Proximus worden toegepast om (over)verzadiging van haar netwerk te voorkomen, worden bekendgemaakt op haar website.

Bron:  https://www.proximus.be/dam/jcr:6fc57d05-74d1-44ee-a160-bd395ed70268/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/common/from20191101/Bijzondere-voorwaarden-Internet---NL~2019-08-26-10-29-13~cache.pdf

 

5.5 Proximus behoudt zich het recht voor om op eigen initiatief en zonder voorafgaande kennisgeving de nodige maatregelen te nemen indien de veiligheid, de integriteit of de goede werking van haar Diensten of het netwerk (of die van haar onderaannemers of leveranciers) in het gedrang komt of zou kunnen komen of in geval van fraude of misbruik, zonder dat Proximus tot enige schadevergoeding gehouden is. Deze maatregelen kunnen met name bestaan in de activering van beschermende maatregelen of de opschorting of beperking van de toegang van de Klant tot de Dienst. Proximus is niet aansprakelijk ten opzichte van de Klant voor de gevolgen die zouden kunnen voortvloeien uit de uitvoering van deze maatregelen.

Bron: https://www.proximus.be/dam/jcr:8f594b70-b373-4475-b2e2-4a5ecbdfb666/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/common/from20191101/Algemene-voorwaarden-voor-consumenten-en-kleine-ondernemingen---NL~2020-04-09-18-03-26~cache.pdf

 

Ja dat wel maar is het wel al nodig geweest en al gebeurd dat vraag ik mij af 

voor het bekijken van opnames hebben ze al de bitrate verminderd maar of er anders al serieuze  ingrepen gebeurd zijn of nodig geweest zij daar heb ik toch nog niets van gelezen

Reputatie 6
Badge +2

Ik denk niet dat Proximus dit gaat publiek maken wanneer ze bandwith throttling toepassen. Ik vermoed dat ze het al zullen hebben toegepast. Maar het blijft maar een veronderstelling, vooral met de vele mensen die aan homeworking en digitale vergadertools zoals Teams,webex,.. gebruiken gaan ze dit op piekmomenten prioriteren. Dat van de aanpassing van de bitrate bij HD opnames werd voor zover ik weet ook niet publiekelijk aangekondigd enkel maar hier op het forum.

 

ja dat wordt niet in publiek verkondigd maar dat wordt wel opgemerkt door IT’ers enz laat maar zeggen specialisten die zo’n zaken direct opmerken en op socials enz... kom je dit zo wel vlugger te weten dan je denkt en aangezien ik daar nog nergens iets van opgemerkt heb maar wel bv over die opnames die nu in SD gezet werden, net zoals dit lekt dit vlug uit net zoals over netflix en anderen trouwens….. 

Ik heb Smart Wifi voor je eens uitgeschakeld. Kan je de modem even herstarten en het nog eens uittesten?

 

Bon na alles te hebben getest zonder smart wifi, is het niet opgelost… Ik heb dus gisteren alles uitgezet.

Alles terug op 0, BBOX-3, Wifi Bridge gereset en mijn twee CPL opnieuw geinstalleerd.
Hier de link naar de speedtest die ik nu uitgevoerg heb op mijn computer (toren intel core-i3 8GBram) in de kamer, aangesloten via RJ45 op een wifi bridge van proximus die ik gebruik als accespoint in mijn kamer en er staat twee CPL proximus tussen de BBOX-3 en de Wifi Bridge.

https://pxs.speedtestcustom.com/result/9a136f10-97ae-11ea-9bff-ad0dad0f2aca

Onmogelijk om meer dan dat te halen en om een deftige livestream ui te zenden…

Ik wil jullie attent maken dat ik tot ergens in April wel deftige livestreams kon uitzenden en dit al meer dan een jaar zonder problemen.

De problemen zowel wifi als kabel internet zijn begonnen ergens in februari of maart…

Kan mij iemand een oplossing bieden aub?
Het is belangrijk voor mij om te kunnen streamen op dit moment voor mijn project aangezien er op dit moment geen echt event’s georganiseerd kunnen worden.

Waarom kan er niemand mijn lijn komen testen of waarom weet niemand wat ik moet doen?

 

Pas maandag komt iemand van Proximus zelf hier terug op het forum.

als bijkomende info:  (niet dat dit je probleem direct gaat oplossen)
Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.
(speed=actuele/max snelheid, vectorised yes/no? DLM profile yes/no?, noise margin down/up > 10 dB, 
repair y/n, ROP/modem compatible y/n…)

Reputatie 6
Badge +2

Heb je ook al op andere tijdstippen geprobeerd? Zo kan je bepalen of het al dan niet te maken heeft met bandwith throttling. Met Devolo Cockpit software kan je de snelheid zien tussen de 2 PLC adapters:  https://www.devolo.be/fileadmin/Web-Content/DE/products/hnw/devolo-cockpit/software/devolo-cockpit-v5-1-3.exe Dat is gewoon om te weten of er voldoende snelheid is.

Ter info:

https://voo.speedtestcustom.com/result/ccfa7e50-97b3-11ea-98c7-3513553a3b94

Pas maandag komt iemand van Proximus zelf hier terug op het forum.

als bijkomende info:  (niet dat dit je probleem direct gaat oplossen)
Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.
(speed=actuele/max snelheid, vectorised yes/no? DLM profile yes/no?, noise margin down/up > 10 dB, 
repair y/n, ROP/modem compatible y/n…)

Dank u, ga ik doen ;-)

Heb je ook al op andere tijdstippen geprobeerd? Zo kan je bepalen of het al dan niet te maken heeft met bandwith throttling. Met Devolo Cockpit software kan je de snelheid zien tussen de 2 PLC adapters:  https://www.devolo.be/fileadmin/Web-Content/DE/products/hnw/devolo-cockpit/software/devolo-cockpit-v5-1-3.exe Dat is gewoon om te weten of er voldoende snelheid is.

Jaja, Beter als ik dat om 00u doe behalve dus vorige week waar zelf om 00u rampzalig was maar om 00u kijkt niemand dus ja :-)
Dan k u, ik zal het controleren.

Als niets helpt, en dat niemand bij proximus mij oplossing biedt aan deze prijzen, gaan wij terug bij Telenet… Ook duur en ook netwerk problemen per moment maar als uw internet werkt heb je daar wel full snelheid van wat ik mij heriner.

Er moet nietveel meer gebeuren om mij te doen stoppen met proximus eerlijk gezegd.
Zwaart telleugesteld op dit moment.

Heb je ook al op andere tijdstippen geprobeerd? Zo kan je bepalen of het al dan niet te maken heeft met bandwith throttling. Met Devolo Cockpit software kan je de snelheid zien tussen de 2 PLC adapters:  https://www.devolo.be/fileadmin/Web-Content/DE/products/hnw/devolo-cockpit/software/devolo-cockpit-v5-1-3.exe Dat is gewoon om te weten of er voldoende snelheid is.

Jaja, Beter als ik dat om 00u doe behalve dus vorige week waar zelf om 00u rampzalig was maar om 00u kijkt niemand dus ja :-)
Dan k u, ik zal het controleren.

Als niets helpt, en dat niemand bij proximus mij oplossing biedt aan deze prijzen, gaan wij terug bij Telenet… Ook duur en ook netwerk problemen per moment maar als uw internet werkt heb je daar wel full snelheid van wat ik mij heriner.

Er moet nietveel meer gebeuren om mij te doen stoppen met proximus eerlijk gezegd.
Zwaart telleugesteld op dit moment.

Just gekeken en de snelheden tussen de twee devolos CPL is van tussen 110 en 150/Mbps!
Het zou dus perfect moeten functioneren.
Ik heb de RJ45 Ethernet kabel uitgetrokken van mijn wifi bridge om rechstreeks van mijn CPL in mijn computer te steken ik krijg nog altijd dit:

https://www.speedtest.net/result/9452814629
Zou het probleem aan mijn computer liggen?

Ik ga vlug mijn macbook halen en de test maken om te zien wat het geeft.
 

die cockpit kan ook zeer goede resultaten geven en toch bvb had ik blokjes in beeld dus dit zegt zeker niet alles.

Ik heb drie speedtesten uitgevoerd vanaf de macbook:


1. Ethernet: 23u09 ping:9 / Down: 52.11 / Upl: 18.44
2. Ethernet: 23u10 ping:14 / Down: 39.57 / Upl: 18.82

3. Ethernet: 23u14 ping:55 / Down: 41.32 / Upl: 18.82

Nu nog een op gewone computer:

https://www.speedtest.net/result/9452985898

 

Ik begrijp niet waarom eens hoog en eens laag.

 

Dat varieert bij mij ook wel wat hoor als ik de speedtest doe, de servers/routers zijn ook niet op ieder moment evenveel belast, je ziet ook dat de upload ± stabiel is.

NB: als je over wifi meet kan het nog meer schommelen natuurlijk

  up down latency
09:28 17.15 28.86 18
09:31 20.62 25.46 18
09:33 19.55 23.61 19
Reputatie 6
Badge +2

Mijn bedoeling van cockpit was gewoon om een idee te krijgen van de  snelheid. Klopt inderdaad dat je nog altijd blokjes kan krijgen. Maar als de snelheid dramatisch laag is , dan is er geen goed synchronisatie en snelheid. Maak je gebruik van een beveiligingssoftware? Soms kan er ook een incompatibiliteit optreden tussen de firewall driver en jouw netwerkkaart. Probeer eens als test de firewall module tijdelijk uit te schakelen. Je kan dit ook doen bij via netwerkverbindingen: houdt de Windows toets samen ingedrukt met r en typ vervolgens bij het openen: ncpa.cpl  druk op enter,klik vervolgens met je rechtermuisknop op jouw netwerkkaart(en) en kies eigenschappen. Kijk of je daar iets terugvind met in de firewall driver of de naam van je beveiligingsprogramma, zoja haal het vinkje weg en druk op ok om dit op te slaan. Hertest nu nogmaals. De http webscanner kan ook vertraging veroorzaken, schakel deze ook uit. Iemand anders of ik kan ook helpen wanneer je de naam van jouw beveiligingspakket doorgeeft. Je kan ook jouw netwerkkaart resetten: https://help.iinet.net.au/resetting-network-adapter-winsock-reset en hier om dit te doen voor al jouw netwerkkaarten: https://www.top-password.com/blog/reset-or-reinstall-network-adapter-in-windows-10/ Om 00:00 zouden er normaal gezien niet echt problemen mogen zijn van verzadiging van het Proximus netwerk.

Reageer