Vraag

Decoder nieuwe klant/installatie

  • 24 januari 2020
  • 25 reacties
  • 505 Bekeken

Hallo

 

Deze morgen zijn ze bij ons een Epic Full combo pack  komen installeren

Echter viel het ons op dat we als nieuwe klant een al gebruikte V6 Decoder hebben gekregen, zelf het Netflix Account van de vorige klant stond er nog op actief en konden we gewoon gebruiken...

 

Is dit een normale gang van zaken?

 

Mvg Nathalie


25 reacties

Ook nog bij vermelden dat we op 1 uur tijd  al een 4x vastloper hebben gehad met deze Decoder en telkens hebben moeten resetten, ook lukt het niet om de AB via Bluetooth te koppelen met de Decorder

Reputatie 7
Badge +3

Kan je deze decoder even een harde reset geven zoals hier staat beschreven; https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_dcd_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-decoder-resetten.html

 

Reputatie 6
Badge +3

@WenzelR : De topic starter is ook verbaasd omdat het over een al gebruikte decoder v6 ging nog met de inloggegevens van Netflix van de vorige eigenaar. Het gaat hier wel ook over privé gegevens.

daarom dat hij een reset moet uitvoeren terwijl die op de nieuwe lijn aangesloten is 

Reputatie 6
Badge +3

Volgens de GDPR/AVG is dit eigenlijk een data lek omdat je iemand anders zijn gegevens kan zien. Dat was mijn bedoeling waarom ik die opmerking postte. Natuurlijk is bij een reset alles weg. Lees hier: https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/algemene-verordening-gegevensbescherming-burger

Ter bijkomende info: Normaal moet dit uiteraard bij Proximus gebeuren als ze een ruildecoder binnenkrijgen, bv iemand vraagt on zijn v6 om te ruilen voor v5-c, die V6 is uiteraard niet voor de vuilbak bestemd en gaat terug in circulatie en op dit moment moet er normaal hgezien voor gezorgd worden dat die letterlijk terug in fabrieksinstellingen komt te staan, dit zal om één of andere reden niet gebeurd zijn.

Reputatie 6
Badge +3

Klopt, het probleem ligt bij Proximus zelf. Het is enkel de vorige klant die een klacht kan indienen. Maar die weet het niet. Want het gaat hier over vertrouwelijke gegevens. De boetes zijn niet mals wanneer je het niet meld aan de DPO (data protection officer en ook de gegevensautoriteit). Dat was mijn bedoeling van mijn vorige post om dit te melden aan de Proximus medewerker .

Ja inderdaad zoiets zou niet mogen gebeuren maar dat er nooit eens iets fout loopt dat is natuurlijk ook nooit volledig uit te sluiten. 

Reputatie 5
Badge +3

Nieuwe klant = NIEUWE DECODER! Vind dat de normaalste zaak, zelfs bij een omruiling als bestaande klant zou deze altijd nieuw moeten zijn!

zelfs bij een omruiling!  en wat moeten ze dan doen met een recente decoder zoals een v6 bv die eigenlijk nog zo goed als nieuw is en gewoon nog wat bugs heeft die de nieuwe ook heeft, en een klant die zelf om een v6 vraagt, gewoon in de vuilbak gooien dan ?
Dat ze deze decoder eerst grondig checken dat zou wel moeten gebeuren uiteraard want dan zal je dit probleem zoals hier gemeld ook niet voorhebben natuurlijk.

Het probleem/bugs zit hem niet dikwijls in de hardware maar in de software/firmware

Dan zal dit op termijn ook moeten doorgerekend worden in de huur die men zal moeten betalen.

Reputatie 5
Badge +2

Nieuwe klant is minstens een decoder die correct werkt. Waarop zeker geen gegevens van de vorige klant op staan. Ik kan nog enigszins begrijpen dat ze niet alle decoders zo maar wegwerpen en dat ze gebruikte decoders opnieuw verhuren, zeker niet verkopen. Maar ik vind eigenlijk de werkwijze van proximus ondermaats.

je kunt zo ook niet meer kopen.

Eigenlijk zou de software op de decoders er zo moeten op voorzien zijn dat als je die op een ander lijn aansluit dat die automatisch de procedure opstart om alles te wissen en dus in feite van een factory instelling vertrekt, waarbij je dan weer gevraagd wordt om gegevens in te voeren net zoals dit gebeurt als je een splinternieuwe decoder op je lijn aansluit waar je ook je lijnnummer moet invoeren enz….

Reputatie 5
Badge +3

De ingeleverde decoders zouden op zijn minst toch moeten gecheckt en terug naar de fabrieksinstellingen worden gebracht, maar een nieuwe klant moet altijd een nieuwe decoder ontvangen. 

Normaal gezien zal dit voor een nieuwe klant waarschijnlijk wel meestal het geval zijn denk ik maar aangezien er bij een defect een huurdecoder onmiddellijk omgeruild wordt is dit nu niet echt van het aller grootste belang, geef mij maar liever een stabiele huurdecoder met weinig of geen problemen en dan moet die voor mij niet splinternieuw zijn, moest ik er ene willen/kunnen kopen dan zou ik natuurlijk zeker en vast een nieuwe eisen, enfin ieder zijn mening zeker :slight_smile:

NB: mijn pa heeft al wel wat ruildecoders, verschillende modellen met en zonder HDDD, gehad maar nog nooit ene waar nog iets opstond van een ander klant.

Reputatie 7
Badge +4

@Nathalie21

Het is inderdaad zo dat decoders die worden omgeruild of binnengebracht om eender welke reden na grondige controle en testen terug in omloop gebracht worden. Hierbij worden ze normaalgezien volledig terug in fabrieksinstellingen gezet en het zou zeker niet mogen gebeuren dat er nog gegevens van andere klanten inzitten. Wat hier fout gelopen is kan ik niet onmiddellijk zeggen, maar ik zal het zeker doorgeven zodat dit onderzocht kan worden. 

Wat betreft het vastlopen van je decoder : als ik nu je lijn test zie ik geen synchro op je modem (B-box3). Staat hij af, of valt die ook regelmatig uit ? Het lichtje bij DSL moet altijd constant branden. Als dit regelmatig uitvalt denk ik dat er best eens opnieuw een technieker ter plaatse komt om alles na te kijken 

Is het via deze manier dat u de afstandsbediening via Bluetooth probeert te koppelen ? Wat gebeurt er dan juist dat het niet lukt ? 

 

@Proximus
lang geleden werd hier het volgende beweerd door iemand van Proximus:

Wanneer er een nieuw lijnnummer in de decoder wordt gezet,
wordt de harde schijf automatisch geformatteerd als veiligheidsmaatregel.

Nu vraag ik mij af
- ten eerste of dit nog altijd klopt, wordt er dan bv op een decoder zonder harde schijf ook het inwendig geheugen gewist met privé data? 
-ten tweede dan moet een decoder die van bij iemand anders komt en je die aansluit op je lijn dan eerst om je lijnnummer vragen maar is dit dat wel zo?

 

Behoorlijk ziek geweest, was even off

 

De decoder een harde reset geven gaat niks aan het feit verhelpen dat ik een Decorder van iemand anders heb gekregen waarop zijn persoonlijke Netflix account nog op actief.

 

Nu heb ondertussen een nieuwe V6 Decorder gevraagd en gekregen maar nog niet geïnstalleerd om de reden dat de beeldkwaliteit zo slecht is dat we toch gaan besluiten om weer naar Telenet te gaan of de V7 moest een serieuze upgrade zijn qua beeldkwaliteit tov de V6

De vraag is natuurlijk waarom je een slecht beeld hebt want niet iedereen met een v6 zegt dat het beeld zo slecht is!
Gebruik je ook de bijgeleverde HDMI kabel van de V6 want de oude hdmi kabel gebruiken van je oudere decoder is niet aangeraden.

Je oude decoder is toch gedeactiveerd geweest van je lijn want, dit kunnen de proximus medewerkers hier natrekken als ze  de draad hier opnemen.

Anders kun je eens een gratis technieker laten langskomen om alles eens te analyseren.

Deze kun je trouwens zelf aanvragen > http:proximus.be/happyhouse 

-Bijgeleverde Hdmi kabel :check

-Inakaustik Hdmi kabel: check

-Oehlbach black magic Hdmi kabel waarvan ik standaard meerdere gebruik op al men toestellen: check

 

Op alle 3 de Hdmi kabels is de beeldkwaliteit slecht, ligt zeker en vast niet aan de onze toestellen.

 

Hebben een Panasonic Oled/Epson Tw9300 projector en een Samsung Q7 op de slaapkamer

Pc monitor ook op getest:LG 38GL950G

 

Op alle toestellen via de V6 serieuze kleurafwijkingen en op vele zenders matige beeldkwaliteit, steken we de Telenet Tv box in zien we direct een serieuze opwaardering van de beeldkwaliteit op alle zender, Netflix zelfde verhaal.

 

De kleurafwijkingen krijgen we trouwens ook niet goed zonder Kalibratie camera op onze toestellen wat wil zeggen dat de V6 serieus afwijkt van de norm.

 

 

Dan wachten we beter af of de proximus medewerkers hiervan weet hebben en dus op de hoogte zijn van dit fenomeen, indien niet kunnen ze dit best doorspelen aan hun specialisten.

Ander V6 gebruikers kunnen mss hier dan ook reageren of ze het zelfde vaststellen met hun V6.

Reputatie 6
Badge +3

Ik veronderstel dat je al geprobeerd hebt om de firmware te upgraden van jouw TV: https://www.samsung.com/be/support/tv-audio-video/hoe-update-ik-de-firmware-of-software-van-mijn-tv-via-usb/ Soms worden er ook problemen opgelost met decoders. Probeer ook eens om de HDR+ upscaling van jouw qled samsung tv uit te schakelen: https://www.samsung.com/be/support/tv-audio-video/het-inschakelen-van-de-hdr-modus-op-mijn-qled-tv/ De bedoeling is gewoon om te kunnen vergelijken wanneer er geen optimalisatie aanstaat op jouw tv of er enige beterschap is in de beeld kwaliteit. Het kan natuurlijk zijn dat de decoder v6 problemen heeft met Q-led tv’s.

Maakt niet uit Hdr+ aan of uit, op de Pana Oled, de TW9300 Projector en de Pc monitor zie je duidelijk enorm verschil in beeldkwaliteit tussen de V6, men Htpc en de Telenet TV-Box.

 

Probleem ligt niet bij men apparatuur wel bij de V6 en de ondermaatse kwaliteit die Proximus van beeld aanbied

 

 

 

 

 

Spijtig dat proximus hier nog niet gereageerd heeft want het zou interessant zijn om weten of ze de problemen reeds kennen, wat ik wel veronderstel, want ze zijn met verschillende zaken bezig die nog moeten gedebugd worden aan de V6

Reputatie 6
Badge +3

Ok, meer kan je zelf niet doen aangezien dit puur hardwarematig en ook software matig (compressie die Proximus gebruikt). Natuurlijk valt dit op wanneer je over high-end apparatuur beschikt. De decoder versie v6 is gemaakt door Huawei namelijk een omgebouwde:  EC6108V9. Hier kan je de hardware eigenschappen zien van de SOC: https://androidtvbox.eu/hisilicon-hi3798m-v200-new-cheaper-soc-hisilicon-4k-tv-boxes/ of er kan ook gekozen zijn geweesd voor de rock chip: https://androidtvbox.eu/hisilicon-hi3798m-v200-new-cheaper-soc-hisilicon-4k-tv-boxes/ De decoder v7 daarin zit er een Broadcomm BCM7271 chipset.

Ja dat is inderdaad allemaal wel en heel interessant materie om weten, maar ik vrees dat de proximus klant tenslotte  wilt dat zijn decoder werkt zonder problemen, en is het eigelijk aan proximus om dit te verwezenlijken. Voor de V7 is het ook nog afwachten wat het gaat worden eens hij gecommercialiseerd zal worden. Maar dat zullen we later dan wel weer horen als het zo ver is, ben weeral benieuwd. :relaxed:

Reageer