9,5 weken wachten op een installatie - voorlopige balans

  • 5 januari 2021
  • 2 reacties
  • 52 Bekeken

Op 23 november 2020 ben ik verhuisd. Een week eerder, op 16 november, dien ik een installatieaanvraag in bij Scarlet, dochteronderneming van Proximus. Op 17 november belt Scarlet mij om te zeggen dat ze op 26 november langskomen. Op 26 november 's morgens belt Scarlet mij om te zeggen dat de afspraak is uitgesteld naar 1 december wegens “technische problemen”. Op 1 december 's morgens belt Scarlet mij opnieuw om ook deze afspraak te annuleren. Ze zullen mij zo snel mogelijk terugbellen voor een nieuwe afspraak. Tot op heden (5 januari!) heb ik niets meer van hen gehoord.

Omdat ik Scarlet niet meer vertrouw, ga ik op 2 december naar de Proximus-winkel in Turnhout. Daar bestel ik een Flex + Mobile-pakket: internet, tv, vaste telefoon + smartphone (5 GB, onbeperkt bellen en sms'en). Voor de smartphone geldt een promotie van 3 maanden: 15 euro i.p.v. 26 euro. Als vroegste datum voor de installatie van internet, tv en telefoon wordt 21 december opgegeven. Vroeger kan zogezegd niet wegens corona (de clichésmoes van tegenwoordig). Op 9 december krijg ik op mijn smartphone bericht dat de 2 GB (!) van mijn abonnement bijna opgebruikt zijn. Ik ga in de winkel verhaal halen en daar vertelt men mij doodleuk dat de 5 GB-promo niet geldig is zolang de vaste internetaansluiting niet geactiveerd is. Konden ze mij dat op het moment van de bestelling niet vertellen en wat voor een belachelijke uitleg is dat? Alsof ik het kan helpen dat het drie weken duurt om een installatie te komen uitvoeren. De verkoper raadt mij aan om tijdelijk (?) over te schakelen op Mobilus M (26,99 euro) zodat ik over 8 GB kan beschikken. Op 21 december daagt er niemand op voor de installatie. Op 22 december bel ik naar de klantendienst van Proximus. Daar word ik een aantal malen doorgeschakeld. De laatste persoon aan de lijn vertelt me dat er iets niet klopt en dat ik de dag zelf nog zal worden teruggebeld. Dat gebeurt uiteraard niet. Op 22 december bel ik opnieuw met de klantendienst. Zelfde scenario en uiteindelijk blijkt mijn aanvraag “per ongeluk” te zijn geannuleerd (ik vermoed door de winkelbediende bij het veranderen van mijn mobiel abonnement). De eerstvolgende installatiedatum is nu 12 januari. Ik vraag driemaal bevestiging van de datum: 12 januari. Ik maak me behoorlijk kwaad omdat ik al zolang zonder internet zit en het helpdeskmeisje stelt me voor om in afwachting gratis (hoop ik tenminste) van mijn smartphone een hotspot/modem te maken voor mijn computers. Omdat ik geen keus heb, stem ik hiermee in. Die hotspot werkt redelijk goed met mijn laptop (valt maar 2 à 3 keer per dag uit), maar heel slecht op mijn beide pc’s (één met en één zonder kabel; verbinding valt bij allebei voortdurend weg en is dan moeilijk, zo niet onmogelijk, te herstellen). Bij nazicht van mijn bestelling via de met de bevestiging meegestuurde link (Mijn Afspraken via My Proximus is tijdelijk niet beschikbaar!) blijkt de installatiedatum bovendien 20 januari en niet 12 januari te zijn. Op die dag zal het precies 66 dagen (9,5 weken) geleden zijn dat ik mijn aanvraag bij Scarlet heb ingediend en 50 dagen (ruim 7 weken) dat ik mijn aanvraag bij Proximus heb ingediend.

Waarschijnlijk is dit niet de juiste plaats om mijn beklag te doen, maar waar dan wel? Per e-mail kan niet, per chat al evenmin en per telefoon is een hopeloze zaak. Ik overweeg sterk om de volgende keer toch maar Telenet te kiezen, of Proximus zou met een serieuze compensatie moeten komen voor het geleden leed en ongemak. Oh ja, ik heb internet nodig voor mijn werk als zelfstandige. De voorbije weken heb ik voortdurend een beroep moeten doen op de bib (maximum 1 uur computergebruik toegelaten per dag) en op de welwillendheid van familie, vrienden en collega's. Leuk en praktisch is anders in deze coronatijden.


2 reacties

Reputatie 7
Badge +2

@Erik_019 Ik begrijp volkomen uw ongenoegen.Ik zou waarschijnlijk ook zo reageren.Ik zie dat de afspraak op 20 januari 2021 staat tussen 12u30 en 17u.Onze oprechte excuses dat alles veel langer duurt dan in normale omstandigheden.Groetjes,Joel

Reputatie 7
Badge +2

@Erik_019 

Er is een aanvraag verstuurd naar de planningsdienst om afspraak te evalueren… we duimen op positief bericht.

Excuses

Tina

Reageer