Nieuw

Vrije modemkeuze: in Nederland beweegt er althans bij KPN iets, voor Proximus ook een te nemen stap in 2020?


Reputatie 7
Badge +4

Ter info:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

Gebruik je liever een eigen modem in plaats van de Experia Box die je van KPN in bruikleen krijgt? Die vrijheid geven we je graag. Op deze pagina lees je waar je aan moet denken voordat je een eigen modem koopt. Daarnaast vind je hier de instellingen die je nodig hebt om je eigen modem te gebruiken

De technische vereisten waaraan de xdsl &ftth modems moeten voldoen worden vermeld (referentie naar de ITU-T & ETSI publicaties)

 


19 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Huren we due bij Proximus, of heb ik die gekocht? Ik weet dat eigenlijk niet.

Is gratis in bruikleen

Reputatie 6
Badge +2

Dat is toch een goede formule. Houden zo voor mij.

Reputatie 7
Badge +4

Ter info

https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-consumenten-mogen-eigen-modem-kiezen

 

ACM = “Nederlandse BIPT”

En als het hier ook het geval wordt,  ga je dan bv de v6 decoder kunnen aansluiten ook zonder probleem, want dat je vrij moogt kiezen wilt daarom nog niet zeggen dat je geen problemen ondervindt !

Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

als dit bv. voor KPN en Ziggo kan en moet, betekent dit dat bv. Proximus en Telenet ook een oplossing hieromtrent zullen moeten uitwerken (althans indien de betrokken vrije modems aan bepaalde/specifieke normen voldoen)

Reputatie 7
Badge +4

Ter info:

De BEREC guidelines hieromtrent

https://berec.europa.eu/eng/document_register/subject_matter/berec/regulatory_best_practices/guidelines/9277-berec-guidelines-on-the-implementation-of-the-open-internet-regulation

vanaf p7 art 3(1) en meer bepaald artikelen 25-27 op p.8

“Use terminal equipment of their choice”

25. Thirdly, end-users have the right to use terminal equipment of their choice. Directive 2008/63/EC defines “terminal equipment” as “equipment directly or indirectly connected to the interface of a public telecommunication network”. The right to choose terminal equipment therefore covers equipment which connects to the interface of the public telecommunications network. This interface, the network termination point (NTP)11, is defined in Article 2 (da) of the Framework Directive (2002/21/EC),12 meaning the physical point at which a subscriber is provided with access to a public communications network.

26. In considering whether end-users may use the terminal equipment of their choice, NRAs should assess whether an ISP provides equipment for its subscribers and restricts the end-users’ ability to replace that equipment with their own equipment, i.e. whether it provides “obligatory equipment”.

27. Moreover, NRAs should consider whether there is an objective technological necessity for the obligatory equipment to be considered as part of the ISP network. If there is not, and if the choice of terminal equipment is limited, the practice would be in conflict with the Regulation. For example, the practice of restricting tethering13 is likely to constitute a restriction on choice of terminal equipment because ISPs “should not impose restrictions on the use of terminal equipment connecting to the network in addition to those imposed by manufacturers or distributors of terminal equipment in accordance with Union law” (Recital 5).

 

Dus in praktijk is het nog steeds het BIPT dat weliswaar een gemotiveerde beslissing dient te nemen

En de toekomst zal het verder uitwijzen denk ik dan :wink:

Reputatie 7
Badge +4

Ter info

Nieuwe beleidsregel ACM maakt vrije modemkeuze mogelijk - c't (ct.nl)

De ACM heeft de beleidsregel op 27 juli 2021 gepubliceerd en hij treedt over zes maanden in werking. Providers krijgen daarmee tot februari 2022 de tijd om hun processen en informatie in te richten zodat eindgebruikers de benodigde gegevens kunnen verkrijgen waarmee ze hun eigen routers en modems kunnen gebruiken.

Consumenten en bedrijven mogen eigen modem kiezen | ACM.nl

Vrije modemkeuze in Nederland: waarop wachten Belgische providers? (test-aankoop.be)

Om de mogelijkheden in België te bekijken zitten we dan ook graag eens samen met de telecomregulator BIPT.

Ik vraag me hierbij ook iedere keer af hoe het gaat in de realiteit dan zal in zijn werk gaan als de kogel door de kerk is! 

Ik vergelijk dit altijd met bouwen waarbij je zelf de aannemers kiest om de verschillende afwerken van je bouw tot een goed einde te brengen, tot dat er ineens problemen optreden en dit scenario hebben er reeds veel meegemaakt en weten ook hoe de theorie (die zo mooi opgesteld is en zo waterdicht blijkt te zijn) schril afsteekt tegen de realiteit. Maar het is bijlange natuurlijk niet zo ver en als het zo ver is zullen we ook wel zien wat voor moois de praktijk zal meebrengen.

TechPoll: Ben jij voorstander van een vrije modemkeuze in België?

→ TechPoll: Ben jij voorstander van een vrije modemkeuze in België? - TechPulse

Reputatie 7
Badge +4

FYI

KPN Nederland info m.b.t. het gebruik van eigen modem voor xdsl &glasvezel  (vast internet en TV instellingen)

Eigen apparatuur instellen en gebruiken (kpn.com)

ook gebruik eigen ONT mogelijk 

info m.b.t. het gebruik van een eigen TV-decoder ontbreekt nog op het eerste zicht

En nu wachten tot het overwaait naar Belgie :relaxed:

Hopelijk maken de Providers goeie afspraken dan in geval er problemen optreden!

bv. fibermodem ingebouwd in router bestaat ook AVM FRITZ!Box 5530 Fiber AON
FRITZ!Box 5530 Fiber | Technische gegevens | AVM Nederland
FRITZ!Box 5530 Fiber - boxmatrix.info/wiki/FRITZ!Box_5530_Fiber

TechPoll-Vote: Ben jij voorstander van een vrije modemkeuze in België?

Reputatie 7
Badge +4

@Martin ja maar AON = Active Optical Network dus indien enkel AON zou ondersteund worden is de AVM 5530 AON is niet bruikbaar op GPON KPN

misschien ooit op het Proximus en andere GPON netwerken eventueel

FRITZ!Box 5530 Fiber | AVM Nederland

zelfde toestel ?

 

Ik dacht inderdaad dat het om het zelfde toestel ging als dat wat AVM Nl opgeeft, daarom dat ik de Belgische site gepost heb.

Reputatie 7
Badge +4

FRITZ!Box 5530 Fiber | Technical specifications | AVM International

ik vermoed dat artikel 20002923 vereist is voor GPON

 

FRITZ!Box 5530 Fiber - BoxMatrix

The FRITZ!Box 5530 Fiber is a new generation glass fiber router with an universal SFP slot. Unlike the 5490 (AON) and 5491 (GPON) it can connect to GPON, AON, XG-PON, XGS-PON using a respective SFP module. It supports Wi-Fi 6 (802.11ax) and provides two 1-Gbit LAN ports and one 2.5 Gbit LAN port. A variant of the 5530 is the FRITZ!Box 5550, providing an additional G.Fast DSL interface. The retail package of the 5530 contains a FRITZ!SFP AON and a FRITZ!SFP GPON module, but there are AON, GPON and XGS-PON variants which only contain one module. There's an interesting section of a live stream video on youtube by an AVM fiber product manager (german language) covering the 5530 and the 5550.

 

 

Reputatie 6
Badge +2

Ik dacht inderdaad dat het om het zelfde toestel ging als dat wat AVM Nl opgeeft, daarom dat ik de Belgische site gepost heb.

Er bestaat maar één versie van de 5530.

Het verschil tussen AON en GPON wordt bepaald door de fiber module die bij de FritzBox bijgeleverd wordt.

 

Reputatie 7
Badge +4

Ter info BIPT raadpleging met betrekking tot vrije keuze eindapparatuur 

Raadpleging over een ontwerpbesluit betreffende de identificering van het netwerkaansluitpunt voor de breedbanddiensten en TV-diensten | BIPT

Reageren kan voor elkeen tot 3/11/22

Blijkbaar betrekking op modem & “STB” (=decoder)

In voege 6 maand na publicatie (= vermoedelijk te vroegste +/- midden 2023)

Het BIPT opent de markt voor modems | BIPT

zie ook → Het BIPT opent de markt voor modems. Hierdoor zijn gebruikers niet langer verplicht de modem/router af te nemen bij hun operator bij het afsluiten van hun internetabonnement_

Reageer