In de praktijk zijn de aangeboden diensten niks meer dan oplichterij. €5 per week voor diensten waarbij je automatisch wordt ingeschreven en waar je niks van merkt tot je je aanrekening bekijkt.
Het is onbegrijpelijk dat deze praktijken blijven voortduren, zelf na de vele aanklachten bij Proximus. Het excuus van "het is een 3rde partij waar we niks kunnen aan doen" is al lang niet meer geldig.
Proximus fasciliteert een bedrijf welke het niet nauw neemt met consumentenrechten en is dus rechtstreeks mede verantwoordelijk.
Het is absoluut onbegrijpelijk dat een bedrijf als Proximus gewoon laat begaan.
Er is maar één oplossing voor dit probleem: de onmiddellijke stopzetting van de samenwerking met PM Connect
Vergis je niet, Proxiumus is hier wel degelijk in de fout doordat zij met hun Direct Pay programma onvoldoende veiligheid hebben ingebakken.
Hadden ze in hun systeem een extra stap ingebouwd waarbij je als Proximus klant expliciet goedkeuring moet geven (zoals SMS sturen met specifiek bericht), dan was dit allemaal geen probleem.
Louter ter info: het is niet zo dat Proximus in zee gaat met fraudeuze diensten door derden
Maar je wordt er ingeluisd door het bezoeken van sites door het wegklikken van pop-upvensters
bv van Demon Games waarbij je dan blijkbaar akkoord gaat met een contract en er wekelijks 3,99 € van je rekening gaat (ombudsdiensten zijn dit trouwens aan het onderzoeken).
Kosten die hieruit volgen bij derde partijen vallen volledig buiten de controle van Proximus.
Neem contact op met de leverancier zelf om dit stop te zetten.
Onderstaande link kan helpen om de contactgegevens te bekomen : www.proximus.be/mcommerce
Stuur STOP (in hoofdletters) naar het betreffende nummer
(waarvan de sms'en komen of het nummer dat je vond via bovenstaande link).
Dien een klacht in via het mailadres dat u terugvindt via bovenstaande link,
en vraag eventueel je geld terug.
Dien klacht in bij de ombudsdienst Telecom via deze link:
http://www.ombudsmantelecom.be/nl/klacht-met-betrekking-tot-kwaadwillige-oproepen.html?IDC=53
Nog een ander voorbeeld “MobiTeacher “
Werd je gefactureerd voor diensten door derden (hier als voorbeeld MobiTeacher )
Maar de uitleg geldt uiteraard ook voor andere diensten:
Een mogelijke oorzaak kan in een app liggen, die toegang heeft tot berichten = SMS’sen versturen
en je zo kan inschrijven op andere diensten zoals MobiTeacher, met als enige bedoeling van de maker van die app
inkomsten te generen voor elke “nieuwe klant “ die ingeschreven wordt op MobiTeacher.
Soms kan het gewoon door in een gratis app te klikken op een reclamebanner en
je zo ongewild ingeschreven werd op andere diensten.
Het is altijd aangewezen om enkel apps te installeren van de officiële app stores:
Google Play Store of de App Store van Apple.
Je kan altijd je apps controleren of er geen kwaadaardige app zit die ongewild inschrijft op betalende diensten
met Malwarebytes: https://www.malwarebytes.com/ios/ of
voor Android: https://www.malwarebytes.com/android/
NB: Het is niet noodzakelijk dat MobiTeacher er zelf voor verantwoordelijk is.
Op hun FAQ van MobiTeacher staat er ook dit;
You visited one of our promotional pages and clicked on the subscription button.
This was followed by a confirmation SMS sent to your phone.
Zeker, en ook die er aan meewerken en de factuur sturen. Proximus is medeplichtig en zou dringend de medewerking met dubieuze leveranciers moeten stoppen.
Ik zal het nog eens uitleggen veel apps die betalende content aanbieden maken gebruik van het systeem dat het abonnement ook kan gefactureerd worden op de factuur dan door een kredietkaart nummer in te geven of te betalen met google of apple pay. Deze legitieme technologie word gemaakt door het Britse PM Connect. Het misbruik wordt gedaan door derde partijen. PM Connect int gewoon de betaling voor de app maker die een betaal systeem wil gebruiken. Het parnership met Proximus is enkel van toepassing wanneer je betaalinhoud wil zien. PM Connect biedt die betaaltechnologie om te integreren in een app. Zolang je de dienst bij de malafide app ontwikkelaar niet apart opzegt dan kan je in de toekomst nog aanrekeningen van de betaaloperator PM Connect krijgen.
Dit was inderdaad ook wat ik met mijn vorige reactie bedoelde dat ze de misbruiker moeten aanpakken, maar wat men bedoelt is ook dat Proximus die zou moeten helpen aanpakken
Ik bedoel gewoon dat Proximus best niet meewerkt aan initiatieven waarbij een klant (soms te naïef of onvoorzichtig of ter goede trouw) er in geluisd werd.
Het is Google en Apple die regelmatig zo’n misleidende apps verwijderen uit hun apps winkel. Natuurlijk enkel maar wanneer die gemeld wordt. Om dat te monitoren is bijna onbegonnen werk voor eender welke telecomprovider of je moet alle betalende content blokkeren, maar dan heb je het probleem met parkeren door te betalen via SMS,mobiele vervoersbewijzen betaald via SMS.
Dus één gouden regel, en dit geldt niet typisch over wat hier besproken wordt, lees aandachtig en wees alert voor je een link aanklikt of met iets akkoord gaat.
Dat zijn en blijven nog altijd de gouden regels. Lees ook de kleine lettertjes,voetnoten die zijn superbelangrijk. Je gaat immers akkoord door te klikken op I accept, dat komt overeen met dat je een handtekening onder een contract zet dat je er volledig mee akkoord bent. Soms moet je vakjes aan of uitvinken. Heel goed lezen.
Het vraagt inderdaad soms wel wat moeite en geduld om alles na te trekken en is men geneigd om te denken, amai al die kleine letterkens lezen en denkt ‘t zal wel in orde zijn…...en de ftale klik is gebeurd
Dat is ook een beetje discipline hebben. Het is ook gedeelde verantwoordelijkheid deels de schuld van de onoplettendheid van de abonnee en de slinkse werkwijze van de app maker.
Het is inderdaad altijd gevaarlijk van te zeggen dat zal nooit met mij gebeuren.
Iedereen is wel eens een keer onoplettend.
tegen wie dat je het zegt
Een voorstel dat zeker past in de ideeenbus hier op het forum maar mss beter een nieuw topic met het voorstel opstarten.
Hoeveel stemmen moet een idee krijgen? Ik dacht 50. Nog nooit gehaald in Vlaanderen.
Het zou beter zijn moest iedereen alvorens te betalen zijn factuur nazien en niet betalen als er een ongeldig abonnement op te zien is.
blijkbaar gaan er ook zaken door als je minder dan 50 stemmen ziet staan of worden die dan mss niet allemaal weergegeven, ik weet het ook niet….
dan mss wel met een verificatie in de zelfde trend van als je iets via bank app betaald
ja ‘t draait inderdaad uiteindelijk altijd om centen
Of er moet een wet komen die dit verplicht.
Net zoals zoveel wetten die er nog zouden moeten komen ….
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.