Nieuw

DHCP static addresses

  • 6 April 2021
  • 2 reacties
  • 2807 Bekeken

Elk toestel dat verbindt met je modem krijgt een IP-addres. Je kan dat manueel instellen maar dat is meestal niet de beste manier. In je modem zit een software module die er voor zorgt dat ieder toestel een uniek IP-addres krijgt via het DHCP protocol. Het IP-addres wordt gekoppeld aan het MAC-addres. Elke ethernet poort of Wi-Fi chip heeft een wereldwijd uniek MAC-addres. Als je wil dat je toestel telkens hetzelfde IP-address krijgt van je modem, kan je een vaste associatie configureren tussen het IP en MAC address. Via de web interface van je modem (BBox): click op My Modem > DHCP > toon advanced settting door op het pijltje te drukken > click op [Add Static Address] > vul 'hostname', 'MAC Adress' en 'IPv4 Adress' in > druk op [OK]. Je zal het betreffende toestel moeten herconnecteren voordat de instelling effect heeft.

Deze feature is simpel en handig, ware het niet dat de software in de BBox 3 niet altijd correct werkt. Ik heb dit probleem al meeredere malen aangekaart maar de bug blijft er in zitten. De DHCP module deelt namelijk soms de IP-addressen die in het lijstje staan van static addressen uit aan andere toestellen, waardoor er een conflict ontstaat, nl twee toestellen met het zelfde IP-addres, terwijl het juist de verantwoordelijkheid is van die module om dat te voorkomen.

Een tweede probleem is dat bij het toevoegen van een extra rij in de lijst van static addressen, en na het cliken op [OK], je de boodschap "Submit error" krijgt, zonder verdere uitleg, ook al is alles correct ingevuld. Soms werkt het en soms werkt het niet.

Een DHCP module is geen advanced of recente technology, die is al jaren standaard. Ik begrijp dus ook niet dat dit niet opgelost raakt. Miscchien als meer gebruikers deze feature gaan gebruiken. Laat dit een warme oproep zijn daarvoor. Probeer het en rapporteer eventuele fouten.


2 reacties

Ik had net hetzelfde probleem met een b-box 3V+.

Mijn indruk is dat die error zich voordoet wanneer men een IP configureerd dat reeds een lease heeft. Het zou handig zijn dat de boodschap dit dan ook weergeeft, maar goed.

Dus ik doe nu even de leuk dans om alles een statisch IP toe te wijzen dat momenteel niet toegewezen is en buiten de range ligt die ik eigenlijk wil gebruiken, om dan daarna (wanneer alle leases vernieuwd zijn) alles te configureren zoals ik het eigenlijk wil.

Niet zo handig, maar zo kom je er uiteindelijk wel.

Tijdens het lezen dacht ik ook al direct, maar hoeveel zouden er van het totaal aantal klanten die een bbox hebben, werken met  statische adressering, ik denk dat dit aantal heel klein is.
Ik persoonlijk gebruik dit ook niet, maar dat wil daarom inderdaad niet zeggen omdat het aantal gebruikers klein is (zou zijn)  dat het dan ook niet goed zou moeten werken, als je een technologie voorziet moet ze ook goed werken.
Nu is het ook zo dat er dikwijls met een eigen router gewerkt wordt achter de bbox zodat je meer mogelijkheden en instellingen kunt uitvoeren zonder van een provider afhankelijk te zijn. Een fritz!box wordt ook dikwijls gebruikt ipv een bbox.

Reageer