Nieuw

Breedbandinternet in de grijze/witte zones - 30 Mbps in 2020 - oplossingen type xdsl&4G - Proximus versus KPN


Reputatie 7
Badge +4

Teneinde doelstelling 100% dekking voor een debiet van minstens 30 Mbps wordt voorgesteld te kijken naar oplossingen en werkwijzes toegepast door KPN Nederland en gelijkaardige te implementeren

https://www.kpn.com/internet/internet-buitengebied.htm

Met Sneller Internet Buitengebied krijg je extra snel internet, tot wel 50 Mbit/s sneller dan je huidige snelheid. Hiermee wordt je vaste internet aangevuld door het mobiele 4G-netwerk.

Sneller Internet Buitengebied is beschikbaar voor iedereen die in een gebied in Nederland woont:

  • waar de komende 6 maanden niet meer dan 30 Mbit/sec downloadsnelheid bereikt kan worden via het KPN netwerk;
  • dat in het buitengebied ligt met voldoende capaciteit op het 4G netwerk;
  • dat in het buitengebied ligt waar voldoende 4G binnenshuisdekking is.

Oplossingen waarbij de bijdrage van het deel xdsl  in het geheel xdsl&4G (te) beperkt is, zouden mijns inziens best evenwel gewoon vervangen worden door  een100% op 4G gebaseerd aanbod vergelijkbaar met Orange Flybox 4G internet@home en (Telenet) Tadaam 4G (TV& internet)

Een aangepaste/gereduceerde versie van het  product “Proximus 5G unlimited” is het overwegen waard 

 


This topic has been closed for comments

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4

&

lijst met de witte/grijze zones

https://www.bipt.be/operatoren/publication/de-lijst-van-de-sectoren-met-de-nis-code-de-naam-van-de-sector-de-gemeente-en-het-gewest

 

witte zone vast = geen enkele operator (noch Proximus, noch Telenet, noch Voo) levert een  dienst met breedbandsnelheid van minstens van 30 Mbps

grijze zone vast = één (1) operator levert een dergelijke breedbanddienst van minimum 30 Mbps

Is er dan iets specifiek veranderd met wat je vroeger al gepost hebt?:

 

Reputatie 7
Badge +4

De lijst staat hier vermoedelijk beter op zijn plaats, immers moeilijk of niet terug te vinden in reacties op support-berichten

Vermits het een lijst is van midden 2019 en de lijst door het BIPT (voorlopig?) slechts tweejaarlijks aangepast wordt, is het antwoord uiteraard neen ... 

 

ok ik dacht maar dat je iets nieuws opgemerkt had want ik lees niet altijd gans die epistels door en dacht ik beter van het direct te vragen aan iemand die er mee bezig is.

Het is op alle forums eigenlijk het zelfde probleem dat een item/onderwerp/vraag/opgelost probleem door een forum bezoeker eigenlijk uiterst zelden iets hiervan terugvindt gelijk waar je ook denkt dat het op een ideale plaats staat.
Vroeger lange tijd geleden was ik daar ook aan begonnen om interessante zaken die heel frequent terug komen op een nieuw topic en dat nog beter op zij plaats staat, aan te maken maar jaren nadien heb ik het opgegeven, gewoon door het feit dat je ziet dat het toch niet opgemerkt wordt en het duizende keren moet herhalen, enfin ik wil je niet ontmoedigen en doe maar gerust zo verder, il wilde alleen zoals altijd en mijn eigen ervaring meedelen, niet meer en niet minder. Wanneer gaan ze eens een forum uitvinden waar een forum bezoeker wel vlug het bos door de bomen terugvindt :thinking::slight_smile:  

Reputatie 7
Badge +4

Tja, na dhr A. De Croo, dhr P.Muyters en dhr. P De Backer ook nog mevr. H. Crevits gaat het na al die jaren van woorden finaal tot daden komen? 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/20/hilde-crevits-cd-v-pleit-voor-goede-en-betaalbare-internetverb/

Reputatie 7
Badge +4

Frankrijk <> BelgIê

Aménagement numérique des territoires | Agence du numérique (amenagement-numerique.gouv.fr)

Qu'est-ce que l'offre 4G Home ? | Réseaux Orange

Samengevat:

Orange France Flybox 4G 200 GB

Doelstelling Frankrijk

2020 overal meer dan 8 Mbps (EU directive 2020 100% 30 Mbps & 50% 100 Mbps!)

2022 overal meer dan 30 Mbps 

2025 overal fiber 

 

SpaceX in contact with BIPT to offer Internet via its satellites in Belgium | France24 News English

SpaceX Starlink service priced at $99 a month, public beta test begins (cnbc.com)

Reputatie 7
Badge +4

2. Ultrasnelle glasvezel voor het hele land

We knopen hiermee opnieuw aan met het basis-DNA van Proximus: een verbindingsinfrastructuur voor het hele land uitbouwen.’ ‘Tegelijk wordt deze infrastructuur ook opengesteld voor andere operatoren.’

https://125jaarondernemen.tijd.be/articles/proximus/

 

 

ik weet niet meer waar ik gelezen had begin 2019 dacht ik dat proximus al 10 tallen operatoren had voor op de glasvezel edpnet zat daar ook bij...

Reputatie 7
Badge +4

@Martin

cfr. carrier wholesales verplichtingen opgelegd door de regulator aan dominante spelers

sommige verplichtingen zijn ondertussen evenwel weggevallen vermits er voldoende alternatieve oplossingen zijn (bv. transit)

het aantal virtuele retail operatoren op het Proximus-netwerk is voor zover mij bekend beperkt, maar toegegeven er werd/wordt waarschijnlijk vrij frequent “door derden” gebruik gemaakt van  access & connectivity op het vaste netwerk van Proximus

https://www.proximus.be/wholesale/

Dat was toch wel een beetje te voorspellen dat de glasvezel ging opengesteld worden, maar was ook te voorzien dat er eerst wat tegenwerking ging komen, the show  must go on :relaxed:

Reputatie 7
Badge +4

Openstellen ja maar er is een verschil tussen aan “marginale kost / gereguleerde tarieven” en commerciële (edpnet zit reeds op glasvezel Proximus maar op basis van commerciëel akkoord)

En er kunnen uitzonderingen gemaakt worden op “verplichtingen” qua tarificatie in functie van de locatie/regio maar iets direct terugvinden op de “nieuwe” BIPT website van het BIPT is (nog steeds) niet evident, maar ik verwijs hiervoor bv. reeds naar de “hoger dan door OLO in eerste instantie verwachte en herziene kosten” voor gebruik van Telenet whole Sales om “investeringen” aan te moedigen

maar we kijken af van de initiële boodschap de toekomst zal uitwijzen of de  boodschap “waar of onwaar” is/was/zal zijn

Da toekomst gaat het inderdaad best uitwijzen en tegen dat glasvezel hier voor mijn deur gaat passeren kan er al veel gebeurd zijn ondertussen!