Vraag

zeer laag internetsnelheid

  • 26 August 2020
  • 27 reacties
  • 845 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb Vorige week een pak genomen epic combo plus, waarop internetsnelheid staat tot 100 mb/s.

 

volgens de test van mijn lijn doen ik dit te halen:

 

Geadverteerde snelheid

tot 100 Mbps download - tot 20 Mbps upload

Maximumsnelheid beschikbaar voor 61% van de lijnen met jouw configuratie

74,5 Mbps download - 14,1 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

45,3 Mbps download - 14 Mbps upload

Normaal beschikbare snelheid

De werkelijke beschikbare snelheid zal na indienstelling meegedeeld worden via MyProximus.

 

Je downloadvolume bevat 150 GB of is onbeperkt in een Pack.

 

Als ik de speedtest doe zit ik telkens tussen de 10 en 20 mb/s. Dit lijkt me wel zeer weinig. Aan wat kan dit liggen?


27 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Werd betrokken speedtest uitgevoerd rechtstreeks op Bbox3(v+) met utp/ethernet-kabel zonder dat er andere toestellen in gebruik waren?

Snelheden van 10-20 Mbps download wijzen mij in de richting van WiFi 2.4, correct?

@Nick.cornelis doe je die speedtest http://speedtest.net via een pc/laptop verbonden met een utp kabel aan je bbox 

want best niet via  wifi = minder betrouwbaar

Als het dan ook zo laag is dan zal het met de verandering van je abonnement iets te maken hebben, dit valt nog voor maar dan kunnen de proximus medewerkers dit morgen verder laten nazien 

 

Reputatie 1

@Nick.cornelis doe je die speedtest http://speedtest.net via een pc/laptop verbonden met een utp kabel aan je bbox 

want best niet via  wifi = minder betrouwbaar

Als het dan ook zo laag is dan zal het met de verandering van je abonnement iets te maken hebben, dit valt nog voor maar dan kunnen de proximus medewerkers dit morgen verder laten nazien 

 

 

Nee via WIFI gemeten.

 

Als ik mijn modem met een UTP kabel wil verbinden met men laptop lukt dit niet. Mijn laptop zegt steeds : onbekend netwerk, geen internet.

 

Het lampje van de modem is ook oranje ipv groen. En het maakt niet uit in welke poort ik hem steek. Ik heb de indruk dat die poorten niet open staan.

je laptop zijn internet adapterkaart instelling staat mss niet ingesteld om automatisch een IP adres te krijgen van de bbox (zie screenshot hieronder) , anders moet je een proberen met een toestel op wifi-5.0-xxxx verbinding te maken bv smartphone en daar een speedtest mee doen of als je laptop wifi-5.0 ondersteunt met deze een speedtest doen terwijl je heel dicht staat van de bbox

 

wat je ook nog kan proberen is 

Automatische lijntest via het nummer 0800 22 424:

Als volgt:

  • - Bel 080022424 (met om het even welke telefoon/gsm), en voer je lijnnummer in.
    - houd ook je klantnummer bij de hand die bestaat uit 9 cijfers
    - Wacht tot gans op hete einde van het bericht, en sluit dan pas af.

het bericht dat je het resultaat zult te zien krijgen mag je vergeten

 

als het allemaal niet helpt best op een proximus medewerker wachten die morgen alles eens kan natrekken want met een verandering van abo loopt het soms verkeerd hoe raar dit ook mag klikken en dit er in feite niks zou mogen mee te zien hebben

Reputatie 1

wat je ook nog kan proberen is 

Automatische lijntest via het nummer 0800 22 424:

Als volgt:

  • - Bel 080022424 (met om het even welke telefoon/gsm), en voer je lijnnummer in.
    - houd ook je klantnummer bij de hand die bestaat uit 9 cijfers
    - Wacht tot gans op hete einde van het bericht, en sluit dan pas af.

het bericht dat je het resultaat zult te zien krijgen mag je vergeten

 

als het allemaal niet helpt best op een proximus medewerker wachten die morgen alles eens kan natrekken want met een verandering van abo loopt het soms verkeerd hoe raar dit ook mag klikken en dit er in feite niks zou mogen mee te zien hebben

Mijn laptop is van het werk. Ik maak dagelijks bij klanten verbindingen via ethernet. Dus mijn laptop mag geen probleem zijn. 
 

ik kom van Telenet dus is wel mijn eerste keer Proximus 

heb je iets om op wifi-5.0 verbinding te maken en een speedtest te doen terwijl je dicht bij de bbox staat

Reputatie 1

heb je iets om op wifi-5.0 verbinding te maken en een speedtest te doen terwijl je dicht bij de bbox staat

Ik heb wel een gsm maar die WiFi 5.0 vind ik nergens terug 

ja dan staat “one ssid” actief op je bbox

ik ga hier de uitleg posten 

One ssid kun je even uitzetten om eerst testen te doen bv zoals je nu bezig bent om de snelheid te meten

  • "One SSID" wil zeggen dat één en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 MHz,
    namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" (of bij sommige bbox3 versies = "Wifi-home-xxxx") i.p.v. de twee wifi namen respectievelijk wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx als One SSID niet actief staat in je bbox.
  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.

Het is zo dat als je geen problemen ondervindt je zeker "One SSID" niet moet uitzetten,
pas als er wel problemen opduiken dat je dit eventueel eens kunt uitzetten,
namelijk om te zien of het er iets mee te maken zou kunnen hebben,
maar uiteraard zullen zeker niet alle wifi problemen met One SSID iets te maken hebben.

 

@Nick.cornelis nog op een andere manier kun je uw lijnsnelheid te weten komen

Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

Reputatie 7
Badge +4

Fyi

Beste antwoord door Martin

Wat ik ook niet weet of de decoders gigabit poorten hebben want deze leds lichten groen op
Dus zou het net omgekeerd zijn groen=100Mbps en oranje=1Gbps.
zou eens mijn oude laptop er moeten ophangen die heeft nog geen Gigabit ethernet kaart.
Edit:
Test juist gedaan het is inderdaad groen=100Mbps en Oranje=1Gbps

 

Dus BBox3 LAN poort ok

Waarom u onbekend netwerk ziet is mij onbekend, indien u dezelfde destijds op de Telenet HGW aangesloten laptop en ethernet-kabel zou gebruiken zou er in principe geen probleem mogen zijn, tenzij er een probleem zou zijn met de lijn op uw interne bekabeling

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_cable_global_surf/particulieren/support/internet/internet-thuis/installatie-en-kabels/hoe-je-kabels-aansluiten-of-nakijken.html

 

Indien uw laptop WiFi ac (WiFi 5.0) ondersteunt kunt u het eventueel een nieuwe meting doen met uw laptop in de onmiddellijke nabijheid van uw BBox nadat u OneSSID hebt uitgeschakeld cfr bericht @Martin hierboven

De Sagemtool 0.13 geeft u uiteraard ook info m.b.t. de actuele en mogelijke snelheid geboden door het Proximus-netwerk tot op niveau van de Bbox

 

 

Reputatie 1

Fyi

Beste antwoord door Martin

Wat ik ook niet weet of de decoders gigabit poorten hebben want deze leds lichten groen op
Dus zou het net omgekeerd zijn groen=100Mbps en oranje=1Gbps.
zou eens mijn oude laptop er moeten ophangen die heeft nog geen Gigabit ethernet kaart.
Edit:
Test juist gedaan het is inderdaad groen=100Mbps en Oranje=1Gbps

 

Dus BBox3 LAN poort ok

Waarom u onbekend netwerk ziet is mij onbekend, indien u dezelfde destijds op de Telenet HGW aangesloten laptop en ethernet-kabel zou gebruiken zou er in principe geen probleem mogen zijn, tenzij er een probleem zou zijn met de lijn op uw interne bekabeling

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_cable_global_surf/particulieren/support/internet/internet-thuis/installatie-en-kabels/hoe-je-kabels-aansluiten-of-nakijken.html

 

Indien uw laptop WiFi ac (WiFi 5.0) ondersteunt kunt u het eventueel een nieuwe meting doen met uw laptop in de onmiddellijke nabijheid van uw BBox nadat u OneSSID hebt uitgeschakeld cfr bericht @Martin hierboven

De Sagemtool 0.13 geeft u uiteraard ook info m.b.t. de actuele en mogelijke snelheid geboden door het Proximus-netwerk tot op niveau van de Bbox

 

 


Zal straks eens proberen of het lukt om verbinding te krijgen

Aangezien je hoogst waarschijnlijk een bbox3v+ zal gekregen hebben kun je het gemakkelijkst via het → sagemtool direct weten wat je lijnsnelheid is want als die al te laag is zal je speedtest uiteraard ook te laag zijn en als dit zo is moet dit zeker eerst door Proximus in orde gezet worden
of anders ook ondertussen eens de automatisch lijntest uitvoeren → 

Automatische lijntest via het nummer 0800 22 424:

Als volgt:

  • - Bel 080022424 (met om het even welke telefoon/gsm), en voer je lijnnummer in.
    - houd ook je klantnummer bij de hand die bestaat uit 9 cijfers
    - Wacht tot gans op hete einde van het bericht, en sluit dan pas af.

het bericht dat je het resultaat zult te zien krijgen mag je vergeten

 

Reputatie 1

Krijg het niet in orde via Ethernet, telefonisch heeft Proximus ook geprobeerd om mij te helpen maar er is wel degelijks iets mis met de modem waardoor het niet lukt.

 

volgende week komt technieker langs om dit te bekijken. Ook ethernet verbinding op ps4 werkt niet.

@Nick.cornelis het is ook wel opvallend hoe dikwijls dit ook gebeurd na veranderering van abonnement en dat heeft niet altijd met de bbox zelf iets te maken, maar aangezien er een technieker komt, zal de oorzaak wel vlug gevonden worden.

Reputatie 1

@Nick.cornelis het is ook wel opvallend hoe dikwijls dit ook gebeurd na veranderering van abonnement en dat heeft niet altijd met de bbox zelf iets te maken, maar aangezien er een technieker komt, zal de oorzaak wel vlug gevonden worden.

Daar net heb ik de modem nog eens gereset en plots werkt de ethernet aansluitingen wel op zowel ps4 als laptop. Gek :-) 

 

nu heb ik de speedtest gedaan met kabel en zit rond de 70 mb/s. De afspraak Met Proximus heb ik dan maar geannuleerd. Ziet er zo heel goed uit 😃

Reputatie 7
Badge +4

& kijk eens met de Sagemtool  profiel 70/3 ? misschien zit er via DLM na enige dagen/weken zelfs iets meer in §70 → 85 → 100 ?) indien moise margin » 10 dB

@Nick.cornelis het is ook wel opvallend hoe dikwijls dit ook gebeurd na veranderering van abonnement en dat heeft niet altijd met de bbox zelf iets te maken, maar aangezien er een technieker komt, zal de oorzaak wel vlug gevonden worden.

Daar net heb ik de modem nog eens gereset en plots werkt de ethernet aansluitingen wel op zowel ps4 als laptop. Gek :-) 

 

nu heb ik de speedtest gedaan met kabel en zit rond de 70 mb/s. De afspraak Met Proximus heb ik dan maar geannuleerd. Ziet er zo heel goed uit 😃

Daarom dat ik het verdacht vond dat het aan de modem zou gelegen hebben want het gebeurt te veel bij een verandering van abonnement.

als je de automatische lijntest gedaan hebt kan dit volkomen normaal zijn dat na een tijd de DLM zijn werk gedaan heeft, maar 100Mbps is wel moeilijker te halen in zone 2, maar in sommige gevallen kan het.

Badge +4

& kijk eens met de Sagemtool  profiel 70/3 ? misschien zit er via DLM na enige dagen/weken zelfs iets meer in §70 → 85 → 100 ?) indien moise margin » 10 dB

Ik denk dat het hoogste 85 zal zijn, want 74,5 = 85 Mbps profiel (net zoals bij mij idem deze configuratie)

Geadverteerde snelheid

tot 100 Mbps download - tot 20 Mbps upload

Maximumsnelheid beschikbaar voor 61% van de lijnen met jouw configuratie

74,5 Mbps download - 14,1 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

45,3 Mbps download - 14 Mbps upload

Normaal beschikbare snelheid

De werkelijke beschikbare snelheid zal na indienstelling meegedeeld worden via MyProximus.

Er zijn er die wel 100 halen in VDSL zone 2 maar dat zijn meer de uitzonderingen.

Badge +4

Ja dat was paar jaar geleden, ook nog op 100 gezeten en zit vooraan in zone 2 op 425m en toen was ik ook gezakt naar 85.

Maar nu is dat steeds minder en minder dat er nog 100 gehaalt wordt als ik alle resultaten zie van de sagemtool en bekijk op UB.

Blijkbaar wil PX dat iedereen toch een deftige snelheid haalt zonder elkaar te storen. (drukte /bezetting in de ROP)

Het wordt mss tijd dat ze de 35b beginnen uitrollen want ze doen daar allang (paar jaren testen mee) , blijkbaar worden de kaarten in alle ROPs al vervangen door een nieuwer model die 35b ondersteunt.

Fiber wordt een werk van lange adem (lees nog 5-tal jaar of meer) voor dat iedereen zal kunnen genieten van fiber. Dus een tussen stap naar supervectoring 35b zou al een ferme oplossing zijn ook om mee te blijven qua snelheid met de concurrentie (Telenet en orange)

Dat klopt wel natuurlijk wat je zegt, maar je voelt het al komen hé niet iedereen zal kunnen genieten super V, het zal nog meer misnoegde klanten meebrengen aangezien het weer de klanten zijn die nu al van de hoogste snelheden kunnen genieten die er er maar zullen kunnen van profiteren.
Eigenlijk zou het natuurlijk veel beter zijn dat de fiber aanleg in een snel tempo had kunnen aangelegd worden, maar ja dit kost natuurlijk veel tijd en geld!

Maar bij Proximus zullen ze ook wel kunnen rekenen denk ik , en zullen ze er toch wel baat bij hebben om eerst SuperV door te voeren, en langs de anderer kant zijn er toch ook veel die van TN overschakelen omdat het toch nog iets goedkoper is bij Prox, is toch dikwijls de reden die ik lees dat deze mensen opgeven die de overschakeling deden.

Badge +4

Wel ja zo was het tot nu toe ook zo, dat de dichtste het maximum halen en anderen minder.

Maar de 35b (300 Mbps) gaat goed tot op 400m en dan zwakt het af, wat eigenlijk mss beter is dan G.fast die veel vroeger/vlugger afzwakt, dan zou je pas nog meer misnoegde klanten hebben (zie grafiek 35b vs Gfast) 

https://www.techzine.be/blogs/infrastructure/16971/hoe-proximus-met-ultra-vectoring-aan-sneller-internet-werkt/

https://www.linkedin.com/pulse/supervectoring-explained-brandon-doyle

http://www.nstel.ru/pdf/G.fast_Solution_Brief.pdf

 

hangt er natuurlijk vanaf in welke situatie je zelf zit en zelf verlangt, als ze mij zouden de vraag stellen zou je willen overstappen naar supervectoring voor de zelfde prijs als je vectorised vectoring die je nu hebt dan zou ik zeggen ja waarom niet want hogere snelheid dan die 100Mbps die ik nu heb is mooi meegenomen, maar als daar een prijskaartje tegenover hangt dan zou ik zeggen voor het ogenblik hoeft het niet, want ik kom nog altijd toe met mijn 100Mbps.

Badge +4

Daar zal normaal gezien geen prijskaartje aan vast hangen, wel voor Fiber daar vragen ze 5 € per maand meer voor.

Reageer