Vraag

windows 10 mail programma toont geen bijlage, webmail wel: wie legt het me uit?


Vandaag reageer ik naar een leverancier omdat hij me mail stuurt met een verwijzing naar een bijlage, maar ik zag geen bijlage. Ik consulteer meestal mijn mails op mijn laptop (windows 10, standaard mailprogramma, skynet-mailbox geconfigureerd met imap.

Ik krijg de reactie dat de mail nochtans met bijlage verstuurd is.

Nogmaals nakijken. Geen bijlage te zien in standaard mailprogramma. Mail bewaard als eml-bestand, 85Kb groot.

Toch maar eens bekijken in webmail. Damned! Wel een bijlage te zien. Mail bewaard als eml-bestand, 289kb groot.

Ik heb bij andere mails in Windows 10 Mail  nog nooit een probleem gezien van ontbrekende bijlagen. En zeker niet dat ik ze dan in Webmail wel zou zien?

Wie kan me uitleggen hoe dit kan? 

Dank bij voorbaat 

 

 

Eddy


16 reacties

Dat kunnen de Prox forummedewerkers morgen doorgeven aan de bevoegde dienst, af en toe duiken er nog wel eens problemen op met Prox mail, het kan gemakkelijk zijn dat je ook met de prox mail-app ook geen probleem hebt. 

Ondertussen ondervonden dat op Samsung GSM de standaard mail app ook de bijlage toont.

Vermoedelijk dus echt een probleem in windows 10 mail.

 

Voor mij echter onbegrijpbaar en ondoenbaar dat als je als eindgebruiker een probleem hebt met binnengekomen mail,  je diverse mailprogramma’s moet gaan bekijken om te weten of het probleem bij de verzender ligt  of bij je provider (dus je mailbox) of bij je mailprogramma.

Hoe kan het dat mailprogramma’s (die ondertussen toch standaard zijn) zo verschillend kunnen werken!!!

 

Het zal wel aan mij liggen zeker maar ik snap niet dat u uw vraag stelt in een proximus forum. Ik zou eerder denken dat u de vraag in een Microsoft Windows 10 forum moet stellen onder de hoofding mail gezien mailer programmas buiten windows wel uw bijlagen tonen?? 🤔
zoals bvb http://www.tenforums.com

@regulus, terecht bedenking. MIjn zoektocht is eerder begonnen vanuit het standpunt dat de leverancier beweert de mail met bijlage verstuurd te hebben en ik die (in mijn standaard mail programma met een standaard IMAP koppeling) niet zag. Ik dacht dus dat er iets mis was met mijn mailbox.

Elke uitleg over het fenomeen is welkom.

Maar ik zal proberen de vraag ook op een windows-forum te stellen. Bedankt voor de tip!

 

Ter bijkomende info: Maar niet vergeten dat het toch nog iets zou kunnen te maken hebben met het proximus mail systeem aangezien er nog problemen geweest zijn met het Windows mail programma en het wel goed werkte met prox webmail,  prox mail-app en ook met thunderbird client bvb, dus het kan nog beiden kanten op.

@martin bedankt om het volledige beeld te bewaken.

 

Reputatie 7
Badge +4

FYI

Windows 10 mail is not showing attachments - Microsoft Community

 

Het is mijns inziens inderdaad ook niet uitgesloten dat het probleem verband houdt met Proximus mail

Zelf heb ik het gebruik van Windows mail ondertussen geschrapt omdat a) eerst uitgaande mails blijkbaar niet verzonden worden en b) recent (?) blijkbaar ook attachments niet getoond worden (en ik niet direct een oplossing zie/vind)

 

Met Proximus webmail, Thunderbird en Bluemail  apps heb ik tot op heden geen dergelijke problemen gedetecteerd, maar in Proximus webmail kan ik sinds september verleden jaar ook geen Gmail-accounts meer integreren (= sinds nieuwe webmail app)

bij mij net het zelfde door gebruik te maken van thunderbird geen problemen ondervonden.

Ondertussen ook Proximus helpdesk opgebeld. Ondanks de reactie ‘Als het in webmail werkt is dit geen probleem aan onze mail server.’, toch een 2°lijnsticket aangemaakt (omdat ik sprak over eventuele verschillen tussen webmail en imap-configuratie). Ik zal dus opgebeld worden…..

Ook info beschikbaar via https://www.tenforums.com/browsers-email/196500-no-attachment-found-mail-program-yet-attachment-webmail.html#post2450057

 

Is er iemand die weet heeft of er bepaalde eisen gesteld worden in Mail ivm bepaalde bestandstypes?

Ik denk bijv. aan bepaalde ingebouwde ‘virus’checks die misschien bepaalde bestanden als ‘gevaarlijk’ beschouwen en daardoor die bijlages verwijderen?

Het gaat hier over een PDF-file, maar ik heb geen idee met welke software deze PDF-file samengesteld is, dus wie weet of daar niets speciaals in zit dat tot die conclusie zou gaan.

Ik kan de PDF ook op een andere manier bekomen en downloaden (en dan geeft mijn systeem geen viruswaarschuwing.)

 

als je nu zelf een pdf opstuurt naar je eigen mail adres zie je de bijlage dan ook niet

@Martin ik krijg wel pdf-files binnen op die account.

Ik heb het experiment gedaan om de bewuste pdf-file te downloaden vanaf een andere site en dan via gmail naar mijn skynet-adres door te sturen, maar met een andere begeleidende tekst …. en dan kwam die bijlage wel toe. (Ik zou eigenlijk willen zeggen: damned)

Dus mijn denkpiste over het gevaarlijk aanduiden van de bijlage is hier niet van toepassing, tenzij het een combinatie is van de body en het attachment ….

 

Aanvullende info: Gisteren telefoon gehad van een zeer vriendelijke proximus-medewerker, die onmiddellijk zei dat het probleem bij hun zou kunnen liggen. Blijkbaar waren er al enige tijd geleden problemen met mails vanuit Nederland, waar door een of andere filter die mails tegengehouden werden. Hij verwachtte dat er nog ergens een filter actief zal zijn, gekoppeld aan het e-mailadres van de afzender om bepaalde attachments ‘tegen te houden’.

Ging verder onderzocht worden. Men houdt me op de hoogte

(Persoonlijke reactie achteraf: dan moet die filtering effectief ook gekoppeld zijn aan het type client waarmee we onze mail consulteren.)

 

aanvullende info: gisteren aan de chat gehangen met iemand van Microsoft. Uiteindelijk account verwijderd en opnieuw geinstalleerd (had ik al gedaan), app verwijderd en opnieuw geinstalleerd (en natuurlijk account opnieuw geInstalleerd), instelling ivm S/Mime aangepast (had ik al gedaan).

Allemaal zonder succes.

Tip: Geef het probleem door via feedback-hub. Had ik al gedaan. heb ik opnieuw gedaan. 

 

aanvullende info: experiment uitgevoerd door bewuste mail via een andere client door te sturen naar mezelf …. en dan komt hij dus wel toe in de windows-10-mail-client.

Eigen conclusie: ergens toch een probleem ivm de afzender (evt. gecombineerd met andere factoren zoals type bijlage …. ) 

 

Reageer