Vraag

wifisnelheid

  • 23 January 2022
  • 10 reacties
  • 94 Bekeken

Beste

 

Nu hebben er al meerdere medewerkers gebeld om het euvel van de trage wifi verbinding op te lossen maar helaas geraak ik nog steeds niet hoger dan 40 mph ipv de voorgestelde 100 mph. Alles uitgevoerd wat ze gevraagd hebben en ze vanaf afstand ook een nieuwe configuratie gedaan maar helaas. Wie van de medewerkers kan me hier verder mee helpen of een technieker langs sturen?


10 reacties

wat geven ze op als max gegarandeerde snelheid als je surft naar → http://proximus.be/internetsnelheid 

Indien u een Sagem BBox3 van het type Sagem hebt kunt u met het Sagemtool als User en het User password (vind je terug op een sticker van je bbox) op uw Bbox inloggen om de situatie meer in detail te bekijken → download Sagemtool

Reputatie 7
Badge +4

Proximus medewerkers (moderatoren) zij pas vanaf maandag terug aanwezig op dit publieke forum

 

FYI

Is het een WiFi probleem of een probleem internetsnelheid?

Controleer de gegarandeerde minimumsnelheid op uw adres via

Speedtest internet connectie | Proximus

De via xdsl bekomen snelheid is functie van de afstand tot de straatkast (of LDC/LEX telefoongebouw), van de kwaliteit van de distributiekabel (diameter koperpaar, ...) en van de bezetting van de koperparen (aantal klanten met koperparen erin zodat deze elkaar niet zouden storen)

Voor een Bbox type Sagem kunt u via de Bboxtool (exe) zelf meer info bekomen aangaande uw toegangslijn (via PC windows als user met het user paswoord voorhanden op een sticker van de Bbox)

Belangrijkste parameters

current & max bit rate

noise margin (indien » 10 dB kan de DLM frequent uw snelheid na enige tijd nog verhogen)

attenuation 

profile name

distance

ROP/Vectoring/Modem compatible/DLM/Repair : yes/no

 

Indien een WiFi probleem, gebruik indien mogelijk WiFi 5.0 (kleiner bereik maar hogere senlheden mogelijk & normalerwijze ook minder gestoord door andere WiFi netwerken of andere storingsbronnen in de buurt)

Eventueel schakel OneSSID indien actief uit via GUI Bbox LAN IP adres 192.168.1.1 als user met het user paswoord op de Bbox, klik op de banner OneSSID op OneSSID uit te schakelen (of vice versa)

OneSSID actief = 1 SSID voor WiFi 2.4 & WiFi 5.0 type -home-xxxx of eventueel nog 2.4-xxxx

One SSID uitgeschakeld =

1 SSID voor WiFi 2.4 type -home-xxxx of eventueel nog 2.4-xxxx

en 1 andere SSID voor WiFi 5.0 type 5.0-xxxx (zelfde WiFi key)

Sommige toestellen kunnen blijkbaar problemen hebben met OneSSID

 

Uiteraard kunt u desgevallend ook proberen uw Bbox een “hard reset” te geven om het probleem proberen op te lossen (indien u de gegarandeerde minimum snelheid niet zou halen volgens de Bboxtool)

De standaardinstellingen van het wifi-netwerk herstellen | Proximus

 

 

 

 

 

 

@F. Vanheyst

ipv de voorgestelde 100 Mbps

Dit hangt er van af waar je dit juist gelezen hebt van die voorgestelde 100Mbps.

als je die snelheid van 40 Mbps meet via een utp kabel verbonden rechtstreeks aan de bbox dan heeft het voorlopig nog geen zin van one ssid uit te zetten want dit beïnvloed alleen maar je snelheid via wifi en ook maar pas als je een toestel hebt dat niet goed overweg kan hiermee.

 

Beste

 

Ik heb al heelwat uit getest maar geraak niet hoger dan 40 mph. Nu heb ik dezelfde test bij een kameraad gedaan ook gelegen in Beringen en kom ik aan 82 mph en hij heeft dezelfde modem als mij. Er zijn heelwat werkzaamheden bij ons in de ruime geburen de laatste tijd uitgevoerd en nog bezig.  Is dit niet 1 van de oorzaken? Ik vind dat er toch een technicus eens moet passeren om dit komen op te lossen!!

Reputatie 7
Badge +4

Kabelwerken/interventies in de buurt kunnen inderdaad tot gevolg hebben/gehad hebben dat uw internetsnelheid tijdelijk teruggevallen is tot een lagere snelheid (= minstens gelijk aan of hoger dan de minimaal gegarandeerde snelheid op uw adres zie info eerder bericht hoger hoger)

De DLM (Dynamic Line Management system) kan/zal deze snelheid normalerwijze in de loop van de volgende dagen/weken terug verhogen tot de maximaal haalbare X (<= 100) waarbij X functie is van de eerder vermelde parameters (opdat de gebruikers van dezelfde distributiekabel elkaar niet zouden storen)

 

Proximus-medewerkers (moderatoren) op dit publieke forum kunnen uiteraard ook vanaf maandag een analyse van uw lijn maken (en in geval van fouten/problemen op uw lijn) beslissen een technieker ter plaatse laten komen 

 

P.S.

Indien uw vriend met dezelfde Bbox aangesloten is op een andere straatkast (ander lokaal netwerk in Beringen) kan zijn snelheid uiteraard anders zijn, u kunt althans voor een PC direct aangesloten met utp/ethernetkabel op uw Bbox beter een vergelijking van snelheden maken met één van uw buren gesitueerd aan dezelfde kant van de straat weliswaar

 

En zelfs al zit je op de zelfde straatkast en zelfde distributie kabelhelft als je buur kan het dat je lagere snelheden haalt mijn buur had ook lagere snelheden en er zijn lassers moeten komen om de intro kabel te verleggen en dan pas was het opgelost, als het je introkabel zelf is is het soms simpeler door een ander paar te nemen.

Maar soit het is alleen Proximus die dit kan uitvissen waar het probleem zich situeert en zelfs al meten ze fouten op je lijn dan nog moet de oorzaak opgespoord worden om te weten of er bvb lassers moete komen enz….

Reputatie 6
Badge +3

@F. Vanheyst Kan u uw lijnnummer of klantennummer toevoegen aan uw forumprofiel? Dan kunnen we uw lijn langs deze kant ook eens natesten.

Best

 

 

 

Het is nu zondag 30 januari en hebben een nieuwe speedtest gedaan 43mph hebben we gemeten. 

Vorige week 3 verschillende collega's aan de lijn gehad met telkens verschillende verhalen en testen die ze hebben uitgevoerd. 

Conclusie dat het probleem met de snelheid nog steeds niet is opgelost.

Waarom kan er niemand van proximus langskomen om het hier te plaatsen op te lossen en waar te nemen. 

maandag komen de proximus forummedewerkers hier terug langs om je verder te helpen.

Tip: Best nooit privégegevens (zoals klant- en lijnummer enz...) posten op een openbaar forum waar iedereen alles kan lezen, maar wel in je → ForumProfiel, daar zo veel mogelijk gegevens invullen/aanvullen in de passende met privé" aangeduide tekstvelden, deze kunnen enkel door proximus medewerkers gelezen worden.
In het vak "Ticket (Privé)" kun je bv. nog bijkomende informatie zetten.

Reputatie 7
Badge +4

@F. Vanheyst Je lijnsnelheid staat op 100Mbps. Heb je al eens getest op een teostel dat via kabel aangesloten is welke snelheid je dan haalt ? 

Ik heb je wifi uitgemeten en zie daar ook niet onmiddellijk een oorzaak. Welke toestellen zijn er dan allemaal verbonden op je lijn/modem ? Speelt je decoder (TV) dan, vermits deze een groot stuk van je snelheid nodig heeft ? 

Reageer