Beantwoord

Wifi zonder internet (vast stramien)

  • 9 January 2022
  • 25 reacties
  • 249 Bekeken

Reputatie 1

Situatieschets:

 

Sinds vrijdag heb ik Proximus internet en TV, inclusief 2 wifi boosters (op access point stand, dus aangesloten aan de kabel). Heel de dag is er geen probleem, ‘s avonds wel. Nu reeds 2 avonden als volgt:

  • Geen probleem bij streamingdiensten (los van Netflix)
  • Daarna kijk ik nog even Netflix en dan valt het internet weg na ca. 5 minuten, ook op andere apparaten.
  • Soms keert het dan terug, maar na enkele minuten Netflix opnieuw wifi zonder internet op alle apparaten.
  • Deze ochtend nog steeds moeilijkheden op alle apparaten (zeer instabiel). Na heropstart iPad geen probleem meer.

Heeft er iemand een verklaring hiervoor? Het signaal van de wifi blijft constant, het is puur het internet dat niet doorkomt.

icon

Beste antwoord door Jogoo27 21 January 2022, 15:18

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

25 reacties

Reputatie 1

Aanvulling: op mijn dichtste booster/access point brand het 2.4 hertz lampje niet. Kan dit hier iets mee te maken hebben?

Als er geen toestel is die contact maakt op 2.4 via die booster dan is dit normaal.

In feite zou je eigenlijk eens van nul moeten kunnen beginnen door bbox te resetten en dan ook de boosters resetten en synchroniseren met de bbox.

De Proximus forummedewerkers kunnen maandag, als ze hier terug langskomen, ook eens je lijn testen op fouten.

  • bbox resetten = 20 sec het verborgen resetknopje achteraan blijven indrukken en pas loslaten als enkel en alleen nog de power led vooraan oplicht.
    (eerst de bbox volledig laten opstarten tot je terug kunt surfen)

 

Reputatie 1

Probeer ik eens, dank!

Reputatie 1

Ondertussen volgende reeds gehad:

  • Uitschakelen One SSID door Proximus: geen verbetering
  • Technieker heeft een, volgens hem, oude stekker vervangen in de garage: geen verbetering
  • Privédoorgifte uitgeschakeld op iPad Pro in iPhone 11. Geen verbetering.

Vandaag het volgende vastgesteld:

  • Internet viel uit op al mijn apparaten
  • Na uitschakelen iPad Pro kwam het internet terug (via wifi) op een windows laptop. Het internet bleef afwezig op al mijn Apple apparaten (Macbook, iPhone, iPad Pro)
  • Internet kwam een kwartier à 20 minuten later terug op de Apple apparaten.

Is er een bepaalde instelling die kan worden aangepast om eindelijk van deze situatie verlost te zijn? Voorheen bij Telenet geen enkel probleem gehad...

mms kunnen proximus forummedewerker de conductor (heeft te maken met wifi) eens uitzetten, enfin die beslissing laat ik uiteraard aan hen over.

Reputatie 1

Om aan te tonen hoe wisselvallig het is: zopas opnieuw weer geen internet, deze keer op alle apparaten en tegelijk allemaal weer online (ook deze met kabel).

ik heb hier wel nog gelezen als er veel apparaten actief zijn dat dit nog gebeurt, we zullen zien wat de Prox forumedewerkers voorstellen.

Reputatie 1

Er zijn inderdaad veel apparaten actief. Ik verwacht dat men hier in deze tijden toch een oplossing voor heeft. Zeker nu we met 2 thuiswerken. Ik had me mijn overstap van Telenet naar Proximus wel anders voorgesteld. 

Even een overzicht van mijn netwerk:

Misschien ook even mijn netwerk beschrijven:

 

BBOX (met wifi actief) in de garage
→ kabel naar living
→ 2 kabels naar technische ruimte 1e verdiep
 

Living: 
D’Link netwerk switch naar
→ decoder
→ Playstation 4
→ Sonos Play 5
→ Hue hub

1e verdiep
→ 1 kabel in wifi booster (als access point) en 1 kabel uit de booster naar Raspberry Pi met Home Assistant (automatisch toegewezen IP - 192.168.1.12:8123)
→ 1 kabel naar D’Link switch. Vandaar naar bureau via kabel met 1 aansluiting aan Macbook.

Wifi
→ One SSID uit
→ Sonos One (x2)
→ Sonos Symfonisk
→ iPhone SE en iPhone 11
→ iPad Air 2 en iPad Pro
→ Nest thermostaat
→ Ring deurbel
→ Chromecast 2021 (Google TV)

De switch ondersteunt die igmp snooping want dit kan ook roet in het eten strooien.

IGMP snooping zorgt er voor dat een TV stream (multicast IGMP) alleen nog maar doorgestuurd wordt naar die poorten waar een apparaat op aangesloten is die om de TV stream verzocht heeft. (Alleen de naar de TV decoders dus.)

Reputatie 1

Het gaat om een  D-Link 1005D 5-poorten 10/100 Mbps desktop switch. Kan deze de oorzaak zijn?

Nu opnieuw zo dat ik enkele minuten internet had op mijn Apple apparaten, dan is het weer weg. Op windows blijf ik nu wel verbonden. De switch heb ik er boven even van tussen gehaald, maar hier voorlopig nog geen internet via de kabel.

D-Link DGS-1005D    Die ondersteunt geen IGMP Snooping

zie ook uitleg → De juiste switch?! Toverwoord: IGMP snooping | KPN Community

Internet Group Membership Protocol Snooping (IGMP Snooping) is een protocol dat werkt op switches waarmee ze dynamisch kunnen leren over het multicast-verkeer. IGMP Snooping, een industriestandaard, doet wat het impliceert: het snuffelt naar al het verkeer dat luistert naar IGMP-pakketten. Zodra het een IGMP-pakket ziet, leert het dynamisch voor welk MAC-adres het verkeer bestemd is en van welk MAC-adres het verkeer afkomstig is. Zodra de switch het MAC-adres kent, kan hij in de tabel opzoeken naar welke poort het verkeer moet worden gestuurd om zo te verhinderen dat het naar alle poorten wordt gestuurd.

Reputatie 7
Badge +5

@Jogoo27 Kan je je gegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijk ik het even na.

Reputatie 1

@Jogoo27 Kan je je gegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijk ik het even na.

Done! 
ondertussen heeft een collega van je mij aangeraden om de modem te laten vervangen. Hoewel ik hoer sceptisch over ben…

Reputatie 1

D-Link DGS-1005D    Die ondersteunt geen IGMP Snooping

zie ook uitleg → De juiste switch?! Toverwoord: IGMP snooping | KPN Community

Internet Group Membership Protocol Snooping (IGMP Snooping) is een protocol dat werkt op switches waarmee ze dynamisch kunnen leren over het multicast-verkeer. IGMP Snooping, een industriestandaard, doet wat het impliceert: het snuffelt naar al het verkeer dat luistert naar IGMP-pakketten. Zodra het een IGMP-pakket ziet, leert het dynamisch voor welk MAC-adres het verkeer bestemd is en van welk MAC-adres het verkeer afkomstig is. Zodra de switch het MAC-adres kent, kan hij in de tabel opzoeken naar welke poort het verkeer moet worden gestuurd om zo te verhinderen dat het naar alle poorten wordt gestuurd.

Dus de switch die ik heb beter niet gebruiken dan?

Als je geen problemen ondervindt met de apparaten die er achter hangen ja dan kan dit in feite geen kwaad, anders is het beter van met een switch met snooping te werken.

Als je hem er een tijd kunt kunt vantussen halen weet je ook direct of die invloed heeft ivm de problemen die je ondervindt.

Reputatie 7
Badge +5

@Jogoo27 Ik heb een aanpassing aan je wifi gedaan. Kan je dit enkele dagen uitproberen?

Reputatie 1

@Jogoo27 Ik heb een aanpassing aan je wifi gedaan. Kan je dit enkele dagen uitproberen?

Ok, dank. Kan de verzending van die bbox als vervanging nog geannuleerd worden? Ik heb nog een aantal aanpassingen gedaan, waaronder de boosters uitgezet en nu blijkt  het vlotter te gaan. Ik zou dit graag even testen vooraleer ik daadwerkelijk van bbox verander. Het is nogal wat werk om alle wifi instellingen te wijzigen, waaronder ook de deurbel die er dan weer af moet.

Dank!

Reputatie 1

@Jogoo27 Ik heb een aanpassing aan je wifi gedaan. Kan je dit enkele dagen uitproberen?

Ok, dank. Kan de verzending van die bbox als vervanging nog geannuleerd worden? Ik heb nog een aantal aanpassingen gedaan, waaronder de boosters uitgezet en nu blijkt  het vlotter te gaan. Ik zou dit graag even testen vooraleer ik daadwerkelijk van bbox verander. Het is nogal wat werk om alle wifi instellingen te wijzigen, waaronder ook de deurbel die er dan weer af moet.

Dank!

Te optimistisch geweest…. ipad aangestoken chromecast verliest zn internet.

louter ter bijkomende info: wat ik ook weet dat voor apple toestellen het niet altijd voldoende is van One SSID uit te schakelen en dat het wel beter werkt als de conductor uitgeschakeld wordt door Proximus, mss heeft DaisyS dit uitgeschakeld om te zien wat het geeft.

De GS105Ev2 | Plus Switch | NETGEAR Support schijnt ook goed te werken op gebied van igmp snooping, enfin ik geef het maar mee ter bijkomende info.

Reputatie 1

Dank, Martin!

ik blijf in elk geval wat gefrustreerf achter. Heel wat tijd ingestoken al, zou niet zo mogen zijn.

Reputatie 1

Ondertussen mijn nieuwe modem geïnstalleerd en voorlopig werkt het. Enkel niet met de boosters (access point). Die willen niet mee. Ik zal gewoon een externe kopen, dan moet ik mij daar al niet meer van aantrekken.

@DaisyS of andere Proximusmedewerker

Kan de One SSID en conductor cfr. @Martin zijn input preventief worden uitgeschakeld? Aangezien ik wel wat Apple toestellen heb kan dit blijkbaar zeker geen kwaad.

Reputatie 1

En ondertussen weer van dat. Ik he mijn netwerk switchen nu beide uitgetrokken (met als gevolg dat er dus een deel apparaten offline zijn), maar hopelijk zorgt dit nu eindelijk voor een stabiele connectie. 

Reputatie 7
Badge +3

@Jogoo27 

De singel SSiD is verwijderd

 

Groeten,

Geert

Reputatie 1

Zo, probleem komt tot een conclusie, eindelijk.

  • Nieuwe bbox geïnstalleerd
  • Vanaf de boosters in gang waren was het internet alweer aan het sputteren. Dus uitgezet en terugsturen!
  • Switch beneden weggehaald, zodat decoder rechtstreeks via bekabeling naar de bbox gaat. Apparaten rondom decoder, zoals PS4 en Sonos box, gaan definitief over op mesh wifi. Wifi van bbox gaat definitief uit. 
  • Apparaten verzet naar boven via andere kabel aangesloten (Raspberry Pi, Hue Bridge), waaronder 2 aansluiting achter een switch.

Hiermee zou het nu definitief moeten opgelost zijn…

Bedankt @Martin, dankzij een aantal van je tussenkomsten heb ik uiteindelijk alles in een definitieve plooi kunnen leggen.

Heel graag gedaan.