Vraag

wifi valt weg op mijn iphone 8 nochtans een booster

  • 17 August 2020
  • 3 reacties
  • 285 Bekeken

op mijn andere toestellen (tablet Samsung) en andere toestellen binnen mijn gezin lukt het hen allemaal met wifi te verbinden en sterke signaal te hebben terwijl ik met mijn iphone sukkel. Wifi valt regelmatig uit en moet ik ‘renew lease’ regelmatig aanklikken binnen mijn instellingen. Bij familie die Proximus wifi hebben, lukt het om online te blijven. Ligt het aan de wifi bij ons thuis?


3 reacties

als je met je iphone rechtstreeks verbinding maakt over wifi met de bbox (dus als je niet te ver van de bbox staat)  ipv de booster werkt het dan naar behoren.

Als je kunt gebruik je best de 5.0 MHz wifi band ipv van de 2.4 MHz die veel meer gestoord wordt door naburige wifi signalen

=========================================

Wat je als test ook zou kunnen doen om te zien of het probleem zich nog voordoet als je "One SSID" op de bbox deactiveerd. 

      Info: "One SSID" wil zeggen één en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) die uitgezonden wordt,
              namelijk: wifi-2.4-xxxx (of ook wifi-home-xxxx) voor beide wifi banden 2.4 & 5.0 Mhz.

  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart wifi"genoemd) zou ervoor moeten zorgen dat alle
    WiFi-clients automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- en 5 GHz-frequentieband)
    om altijd de beste WiFi-verbinding te kunnen gebruiken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms problemen voordoen.

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.

bedankt voor de info ;) wist niet dat er 2 wifi verbindingen waren. Heb nu geprobeerd om op de 5.0 in te loggen en het lukt redelijk goed voorlopig. Ben benieuwd.

Het nadeel van de 2.4 is dat je kan gestoord worden door naburige wifi signalen maar heeft dan het voordeel dat het signaal minder vlug verzwakt in functie van de afstand tot de bbox en de obstakels die het moet door kruisen, daar heeft 5.0 als voordeel dat die eerder niet zal gestoord worden door naburige signalen maar dat het signaal vlugger zal verzwakken en de ontvangst te laag zou worden als je u verder bevindt tov de bbox.

Op 2.4 zou je dan kunnen experimenteren door de bbox  op verschillende wifi kanalen te zetten 

kanaa 1 / kanaal 6 of kanaal 11  (kanaal is over het algemeen het drukst bezet = anders wifisignalen die ook binnenkomen van buren bvb) kun je natrekken door bv een gratis app te installeren zoals wifi analyzer op je smartphone  of de home optimizer van Prox.

Kanaal 11 zou je kunnen proberen daarvoor moet je ook inloggen zoals je moet inloggen op de bbox net op de zelfde manier als hierboven uitgelegd om OneSSID uit te schakelen.

PS zie voor home optimizer app → https://www.google.com/search?q=proximus+home+optimizer+app

Reageer