Beantwoord

wifi trager

  • 20 February 2021
  • 28 reacties
  • 243 Bekeken

Goeiedag, normaal gezien heb ik boven de 80 mbps maar nu heb ik maar net onder de 60, is er iets wat ik hier aan kan doen?

 

icon

Beste antwoord door M_016 25 June 2021, 12:23

Bekijk origineel

28 reacties

 

 

 

heb je de speedtest gedaan verbonden met een utp kabel aan de bbox met wifi uitgeschakeld op de bbox en andere utp kabels op de bbox verwijderd.

kijk ook eens wat je gegarandeerde internetsnelheid is die opgegeven wordt hier → http://proximus.be/internetsnelheid 

heb je de speedtest gedaan verbonden met een utp kabel aan de bbox met wifi uitgeschakeld op de bbox en andere utp kabels op de bbox verwijderd.

kijk ook eens wat je gegarandeerde internetsnelheid is die opgegeven wordt hier → http://proximus.be/internetsnelheid 

sorry maar dat lijkt me iets wat niet nodig is aangezien ik de test op exact dezelfde manier heb gedaan als toen ik nog 80 mbps had.

 

ik heb wel de gegarandeerde internetsnelheid gedaan en hij zit er onder.

 

Als je die test doet via wifi dan kun je moeilijk staat maken op hetgeen je vroeger gemeten hebt en zeker als je deze meet op 2.4 GHz wat wel betrouwbaarder is als je dan toch via wifi wilt meten is via wifi op 5.0 GHz en je dicht bij de bbox staat en dan nog moet je zeker zijn dat er geen andere toestellen iets doen via het internet, decoder opstaat enz….. 

 

Als je die test doet via wifi dan kun je moeilijk staat maken op hetgeen je vroeger gemeten hebt en zeker als je deze meet op 2.4 GHz wat wel betrouwbaarder is als je dan toch via wifi wilt meten is via wifi op 5.0 GHz en je dicht bij de bbox staat en dan nog moet je zeker zijn dat er geen andere toestellen iets doen via het internet, decoder opstaat enz….. 

 

maar de speed test via de myproximus app word toch niet via de smartphone gedaan? ik kan mijn snelheid vanaf het werk nakijken ermee

voer eens de automatische lijntest uit om te zien of de DLM je lijnsnelheid kan verhogen 

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart.
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.

Indien dit geen verbetering geeft, dan toch best de helpdesk bellen of wachten tot maandag als de prox forummedewerkers hier terug langskomen.

Als je die test doet via wifi dan kun je moeilijk staat maken op hetgeen je vroeger gemeten hebt en zeker als je deze meet op 2.4 GHz wat wel betrouwbaarder is als je dan toch via wifi wilt meten is via wifi op 5.0 GHz en je dicht bij de bbox staat en dan nog moet je zeker zijn dat er geen andere toestellen iets doen via het internet, decoder opstaat enz….. 

 

ik zal voor de zekerheid een speedtest doen op de xbox die bekabeld met de modem verbonden is

 

lees ook eens mijn bericht hier juist boven die ik nog gepost heb voor jouw bericht, in verband met de automatische lijntest.

Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

lees ook eens mijn bericht hier juist boven die ik nog gepost heb voor jouw bericht, in verband met de automatische lijntest.

Ik zal dat proberen, hier zijn ondertussen meerdere test resultaten

De 2 eerste tests zijn gedaan via mijn xbox die met kabel aan de modem verbonden is en de laatste via de proximus app wanneer deze niet met mijn wifi verbonden is

 

voer eens de automatische lijntest uit om te zien of de DLM je lijnsnelheid kan verhogen 

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart.
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.

Indien dit geen verbetering geeft, dan toch best de helpdesk bellen of wachten tot maandag als de prox forummedewerkers hier terug langskomen.

Deze dienst is momenteel niet beschikbaar

Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

Heb je het sagemtool al geprobeerd.

want je zit waarschijnlijk op een basis profiel (gegarandeerde max snelheid ) aangezien je bijna 60 meet en de DLM zou dit eventueel kunnen verhogen indien mogelijk.

anders moet je ook eens de test doen met een laptop verbonden met de bbox via utp zodat je kunt zien of het iets te maken heeft met je Xbox.

Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

Heb je het sagemtool al geprobeerd.

want je zit waarschijnlijk op een basis profiel (gegarandeerde max snelheid ) aangezien je bijna 60 meet en de DLM zou dit eventueel kunnen verhogen indien mogelijk.

anders moet je ook eens de test doen met een laptop verbonden met de bbox via utp zodat je kunt zien of het iets te maken heeft met je Xbox.

ik heb net de sagemtool geprobeert maar ik snap echt niet waar deze testen voor dienen, ik heb al vastgesteld dat ik 20 mbps minder heb dan normaal zonder zelf iets te veranderen in het huishouden, niks verplaatst en geen nieuwe toestellen, misschien kan ik beter wachten tot maandag en de service bellen.

bedankt voor uw tijd!

Om te kunnen achterhalen waar de reden zit, het is niet omdat je tv nog gisteren goed werkte dat hij vandaag ook nog goed werkt zonder dat je zelf iets verander hebt :wink:

Je lijnsnelheid staat op 70 Mbps dus kun je zeker met de speedtest niet meer halen dan dan zo rond de 65 Mbps als er anders niks  met je bbox contact maakt, want die snelheid die één of ander toestel verbruikt gaat er af en ook als er op de achtergrond iets draait op je toestel waar je de speedtest mee doet , daarom dat het soms best is van een speedtest te doen met twee toestellen (niet op wifi uiteraard) om vast te stellen of het ook niet ten gevolge is wat er op je toestel gebeurt waarmee je eerst een lagere snelheid gemeten hebt.

De DLM zou je lijnsnelheid eventueel nog kunnen iets verhogen (bvb naar 80 Mbps ...90 Mbps maar bij 90 wordt de lijn mss al onstabiel!!) volgens de gegevens van het sagemtool , daarom dat een automatische lijntest uitvoeren dikwijls resultaat geeft doordat de DLM getriggerd wordt, maar aangezien je zegt dat het momenteel niet werkt kan iemand van prox zelf dit morgen doen enz…

bbox eens resetten kan ook geen kwaad (20 sec reset knopje ingedrukt houden)

Reputatie 7
Badge +4

@Arshenio Ik heb je lijn getest en zie dat de snelheid inderdaad gezakt is op 27/1 van 100Mbps naar 70. Dit omdat de lijnkwaltiteit wat verminderd is. Is er in huis iets veranderd sinds die tijd (electriciteit (extra toestel,...), modem verplaatst,….) ? 

@Arshenio Ik heb je lijn getest en zie dat de snelheid inderdaad gezakt is op 27/1 van 100Mbps naar 70. Dit omdat de lijnkwaltiteit wat verminderd is. Is er in huis iets veranderd sinds die tijd (electriciteit (extra toestel,...), modem verplaatst,….) ? 

Goeiedag Hadewych,

Sinds die tijd is er niks in huis verandert en zijn er ook geen nieuwe toestellen binnengekomen of met het netwerk verbonden geweest.

mss best toch eens de automatische lijntest uitvoeren:

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart.
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.
Reputatie 7
Badge +4

De test die Martin voorstelt zal op dit ogenblik niet helpen vermits de kwaliteit van de lijn niet goed genoeg is om ze te verhogen van snelheid. Ze draait stabiel op 70Mbps, maar dit zou niet zo blijven bij een hogere snelheid.

De test die Martin voorstelt zal op dit ogenblik niet helpen vermits de kwaliteit van de lijn niet goed genoeg is om ze te verhogen van snelheid. Ze draait stabiel op 70Mbps, maar dit zou niet zo blijven bij een hogere snelheid.

Kunt u dit alsnog verhogen? Het zit nu onder de 60mb/s en onder de gegarandeerde snelheid

 

Doe eens een speedtest → Speedtest Custom - Test your internet speeds terwijl je met een netwerkkabel verbonden bent met je pc/laptop aan de bbox.

Als je dit om één of andere reden moeilijk kan doe dan die speedtest met een ander toestel op wifi-5.0 terwijl je dicht naast de bbox staat. 

Je moet natuurlijk er ook op letten dat je tijdens de speedtest geen andere apparaten hebt zoals de decoder enz….. die contact/(dataverbruik) maken met de bbox want dan daalt uiteraard de snelheid : Speedtest van Proximus: Uitleg.

Reputatie 7
Badge +5

@Arshenio Ik heb net een meting gedaan en ik zie dat er 70mbps per seconde binnenkomt op je modem. Dat wilt zeggen dat ik geen problemen zie op je lijn.

@Arshenio Ik heb net een meting gedaan en ik zie dat er 70mbps per seconde binnenkomt op je modem. Dat wilt zeggen dat ik geen problemen zie op je lijn.

Dankje, dan zal ik wel een foutmelding naar myproximus sturen want dan klopt hun info overduidelijk niet

Dankje, dan zal ik wel een foutmelding naar myproximus sturen want dan klopt hun info overduidelijk niet

Die 70 Mbps is de totale lijnsnelheid waarop je bbox synct en daar moet je dan ook rekening mee houden dat je zo’n plus minus 10% mag aftrekken aan overhead dat wil zetten dat er bitjes gebruikt worden van die 70 Mbps voor error correctie enz… 
Dan heb je ook nog je speedtest die niet altijd dit netto zal halen.

Dankje, dan zal ik wel een foutmelding naar myproximus sturen want dan klopt hun info overduidelijk niet

Die 70 Mbps is de totale lijnsnelheid waarop je bbox synct en daar moet je dan ook rekening mee houden dat je zo’n plus minus 10% mag aftrekken aan overhead dat wil zetten dat er bitjes gebruikt worden van die 70 Mbps voor error correctie enz… 
Dan heb je ook nog je speedtest die niet altijd dit netto zal halen.

Maar waarom is er dan nog steeds geen verklaring voor het feit dat ik met diezelfde test rond de 76 mb/s af kon lezen, men zou denken dat als er niks in het huis verandert dat er dan ook niks met die test of mijn snelheid zou veranderen toch?

DLM (automatisch lijnmeetsysteem) kan altijd je lijn verhogen of verlagen als hij na evaluatie merkt dat al dan niet de lijn onstabieler wordt hierdoor en dit kan vele redenen hebben, als hij je lijn hoger zet kan dit een tijd zo goed werken maar na een tijd later kan het zijn dat hij dit moet laten zakken omdat de stabiliteit niet zou in het gedrang komen. Ik heb daar jaren terug ook veel last van gehad en nu de laatste jaren blijft mijn snelheid wel stabiel. Daarom spreken ze ook bij de lijntest van de max gegarandeerde snelheid en die kan dan door de DLM verhoogd worden.

Reageer