Vraag

wifi sterkte en snelheid

  • 29 August 2021
  • 46 reacties
  • 651 Bekeken

Reputatie 3
Badge

hallo

Na wat problemen te hebben gehad met mijn b-box3 is me vorige week een nieuwe box toegestuurd.

na deze te hebben aangesloten en getest was alles ok,echter gisteren en ook vandaag zijn er problemen opgedoken..

De wifi is momenteel zodanig zwak dat de snelheidstest volgende resultaten geeft:

download 3.17 Mbps en Upload 4.84 de ping is 62 ms daardoor kan ik geen verbinding maken met mijn wifi versterker via de wps knop,de versterker staat met een rood lampje,ook de extender boven in de kamer maakt geen verbinding door de zwakke wifi,gevolg geen tv op de kamer,daar de decoder geen signaal ontvangt.

Gebeld naar klantendienst en lijn laten controleren,zagen dat deze goed was maar te zwak.

Gingen iets veranderen,wat weet ik niet zojuist,maar in ieder geval is het probleem hiermee niet opgelost. Mijn laatste snelheidsmeting was download 2.32en upload 26.77 de ping 252

Hoe kan dit probleem van de wifi opgelost worden? vorige b-box is reeds teruggestuurd naar proximus dus kan die niet meer terug plaatsen om te kijken wat dit geeft.

Versterker ook dichter bij de router gebracht en aangelegd ter controle,alles was ok,dus liegt het wel aan de sterkte van de wifi.

Wat kan ik doen om dit op te lossen?of dient er een technieker langs te komen om het probleem op te lossen.

Vorige keer hebben jullie mij kunnen helpen met deze nieuwe decoder op te sturen,dus ik hoop terug op jullie hulp,waarvoor mijn gemeende dank.

NB: na installatie nieuwe modem heeft deze twee dagen en 1 avond perfect gewerkt.

       Plots zonder ook maar op internet te gaan is de wifi zodanig afgezwakt dat de andere toestellen geen verbinding meer maken via de WPS knop.

Met vriendelijke groeten,


46 reacties

Als je kunt wifi oplossingenvermijden tussen bbox en decoder dan is dit altijd de beste oplossing.

Reputatie 3
Badge

Hallo,

na enkele dagen test kan ik meedelen dat alles momenteel ok is.

Door de bridge  weg te laten en de decoder aan te sluiten met UTP kabel,zijn alle problemen opgelost,daar we nu tv kijken zonder gebruik van de wifi.

De wifi is redelijk goed te noemen,maar het lampje van link quality op de booster blijft rood oplichten,ondanks we toch overal goed bereik hebben.

Hopelijk blijft alles nu zoals het nu is.      
groetjes
 

Reputatie 3
Badge

Hallo iedereen,

graag deelde ik nog wat info door omtrend de draadloze verbinding die ik maak naar mijn tweede tv via de wifi- bridge.

Na enkele dagen testen wat betreft het beeld op de tv,kan ik het volgende zeggen.

Met de bridge is deze nog niet optimaal,regelmatig storingen in het beeld,geluid niet gelijk met het beeld,…

ook is gisteren terug het beeld volledig weggevallen doordat de bridge was uitgevallen,is wel na enige tijd terug opgestart.

Het DSL lampje op de bbox bleef wel branden.

Morgen is me beloofd dat ik een UTP KABEL kan afhalen bij een electrieker.

De decoder van de tweede tv ga ik dus nu aansluiten rechtstreeks met een UTP kabel,daarna zien wat het zal geven.

Verder info kan je later volgen hier op het forum.

Alvast dank je wel aan iedereen op het forum voor de bezorgdheid en hulp.

Tot later!

Groetjes

Als het een rode is kan het een cross connect  kabel zijn 

anders sluit je laptop of pc eens aan via deze kabel aan de bbox om te zien of het dan wel werkt.

Reputatie 3
Badge

Ben een beetje bang om andere te bestellen en deze die ik heb terug te sturen.

deze werkt niet,wanneer ik de kabel inplug in de bbox en decoder gebeurt er niets,lampje achteraan aan ingang kabel brand niet en ook alle lampjes op de decoder blijven uit. Op tv uiteraard geen beeld

UTP cat5e is inderdaad voldoende om een decoder aan te sluiten. Is het rode van kleur mss ?

je kan die ook online bestellen bv een cat6 is ook geschikt voor hoger snelheden

UTP Kabel AWG 24-1 Winkel: Bestel goedkoop uw AWG 24-1 (allekabels.be)

Reputatie 3
Badge

Hallo,

ik heb mijn proximus decoder V5 willen verbinden met kabel i.p.v met de bridge maar is niet gelukt.

Bij het inpluggen van de kabel in de bbox brand het gele lampje achteraan niet en op de decoder zijn lichtjes uit.

Ik veronderstel dat ik niet over de juiste utp kabel beschik,deze die ik heb heeft volgende gegevens:

Netwerk patch cable 24 AWG 5E 4PR-ETL UTP CAT 5E TIA/EIA-568B

Welke kabel heb ik van doen ( type ) en kan deze aangekocht worden in eenproximus schop? Indien niet,waar dan wel?

Ik heb een 25 tal meter nodig.

dank voor jullie hulp!

Reputatie 3
Badge

Hallo,

heb deze zopas ook gereset en terug verbonden,als ik de booster in de ruimte plaats waar de bbox staat is het lampje van linkquality groen,dit is op een afstand van 8m van de bbox.

Wanneer ik deze weer plaats waar deze altijd heeft gestaan en terug opstart is lampje terug rood.

Ik moet wel zeggen dat de booster werkt want de ontvangst via de booster is goed in de ruimte ernaast.

Vandaag ook gewerkt met chromecast in de living en deze was ook ok.

Enkel op bovenverdieping blijven we nog wat ginder ondervinden,maar ik ga dit nu nog een paar dagen opvolgen,andres overweeg ik om de decoder te verbinden met kabel utp.

vriendelijke groetjes

Staat het knopje op Repeater achteraan de booster ? en niet als accespoint….

Kijk morgen nogeens na

Hallo,knopje repeater staat juist

Reputatie 3
Badge

Hallo,

heb deze zopas ook gereset en terug verbonden,als ik de booster in de ruimte plaats waar de bbox staat is het lampje van linkquality groen,dit is op een afstand van 8m van de bbox.

Wanneer ik deze weer plaats waar deze altijd heeft gestaan en terug opstart is lampje terug rood.

Ik moet wel zeggen dat de booster werkt want de ontvangst via de booster is goed in de ruimte ernaast.

Vandaag ook gewerkt met chromecast in de living en deze was ook ok.

Enkel op bovenverdieping blijven we nog wat ginder ondervinden,maar ik ga dit nu nog een paar dagen opvolgen,andres overweeg ik om de decoder te verbinden met kabel utp.

vriendelijke groetjes

Staat het knopje op Repeater achteraan de booster ? en niet als accespoint….

Kijk morgen nogeens na

@RedsFan Zou zijn decoder dan nog werken, ik veronderstel van niet ?

Badge +4

Hallo,

heb deze zopas ook gereset en terug verbonden,als ik de booster in de ruimte plaats waar de bbox staat is het lampje van linkquality groen,dit is op een afstand van 8m van de bbox.

Wanneer ik deze weer plaats waar deze altijd heeft gestaan en terug opstart is lampje terug rood.

Ik moet wel zeggen dat de booster werkt want de ontvangst via de booster is goed in de ruimte ernaast.

Vandaag ook gewerkt met chromecast in de living en deze was ook ok.

Enkel op bovenverdieping blijven we nog wat ginder ondervinden,maar ik ga dit nu nog een paar dagen opvolgen,andres overweeg ik om de decoder te verbinden met kabel utp.

vriendelijke groetjes

Staat het knopje op Repeater achteraan de booster ? en niet als accespoint….

Als je dat kunt om de decoder te verbinden met een UTP aan de bbox,  is dit zeker de beste oplossing, ik heb dit vroeger met problemen ivm wifi oplossingen tussen bbox en decoder ook gedaan ik heb een utp kabel bijgetrokken door de buis waar ook de telefoondraad naar mijn vaste telefoon instak.

Reputatie 3
Badge

Hallo,

heb deze zopas ook gereset en terug verbonden,als ik de booster in de ruimte plaats waar de bbox staat is het lampje van linkquality groen,dit is op een afstand van 8m van de bbox.

Wanneer ik deze weer plaats waar deze altijd heeft gestaan en terug opstart is lampje terug rood.

Ik moet wel zeggen dat de booster werkt want de ontvangst via de booster is goed in de ruimte ernaast.

Vandaag ook gewerkt met chromecast in de living en deze was ook ok.

Enkel op bovenverdieping blijven we nog wat ginder ondervinden,maar ik ga dit nu nog een paar dagen opvolgen,andres overweeg ik om de decoder te verbinden met kabel utp.

vriendelijke groetjes

heb je de wifibooster ook opnieuw gereset en gesynchroniseerd volgens de methode beschreven hier 

→ Je Wi-Fi Booster resetten & Synchroniseren | Proximus

Reputatie 3
Badge

O ja ook nog vermelden dat ik het formulier heb ingevuld om eventueel een technieker te sturen.

Heb moeten invullen wanneer ze me konden opbellen,heb tot op heden nog geen telefoontje gekregen

Dat ter zijde

groetjes

Reputatie 3
Badge

Beste,

we hebben de indruk dat de wifi inderdaad beter is geworden.

Boven in de slaapkamer waar we het signaal binnenkrijgen via een Wifi Bridge (draadloos) is het beeld op de tv al heel wat beter,maar af en toe zijn er storingen (blokjes,klank die wegvalt,…)

Wat de wifi Booster betreft beneden blijft het rode lampje branden,wat we voordien niet hadden met oude bbox.

Ik bekijk alvast nog enkele dagen naar het resultaat.

Alvast dank al voor de gedane moeite.

nb: ik had ook al gedacht om de decoder boven in de slaapkamer te verbinden met een utp kabel,de afstand naar bbox is 21 meter.

      welke kabel moet ik hiervoor aanschaffen ( type )

hier ook nog enkele speedtests,één van wifi in woonkamer waar bbox staat en één rechtstreeks verbonden met kabel op laptop

 

Reputatie 7
Badge +5

@jojo_01 Ik heb een meting gedaan van je lijn en de wifi aangepast. Kan je dit nu enkele dagen uitproberen?

Reputatie 3
Badge

Ok,heel leuk om weten,maar dit is voor mij latijn,dus best maar overlaten aan mensen die er wat van kennen.

Ik ben geen ingenieur maar een gewone mens die veel moet leren van anderen.

Toch bedankt voor de info,tof van jou.

Hopelijk kan ik vlug een afspraak maken met een technieker 🙂

voorbeeld van de wifi analyzer die ik gebruik

je ziet dat mijn bbox op kanaal 6 staat voor wifi-2.4, want op kanaal 1 zitten er te veel signalen van buren

wifi-2.4 staat op kanaal 6
wifi 5.0 staat bij mij op kanaal 108 en van een buur komt een signaal binnen op kanaal 100

 

Ja maar je zegt zelf dat wifi binnenkomt door de muren van de buren dus eigenlijk heb je dan de snelheidstest gedaan op wifi van de buren.
Maar juist daarmee dat je wifi van de bbox, zeker die van de wifi band 2.4, kan verstoord worden door het 2.4 wifi signaal van de buren en dit signaal sterk binnenkomt van de buren kan zelfs de wifi band 5.0 ook verstoord worden. Misschien daarmee dat je wifi extender ook niet goed werkt. 
Het is daarom zeker best dat een technieker eens ter plaatse komt meten en voor de  bbox dan kijkt om op het beste kanaal te zetten voor zijn wifi signalen.
Je kunt natuurlijk via de bbox zijn interface http://192.168.1.1 ook zien op welk kanaal je bbox uitzendt en dit voor wifi 2.4 en ook voor wifi 5.0 en dan kun je via een wifi analyzer bv op je laptop kijken op welke kanalen de wifi van je buur staat. Ik gebruik hiervvoor een gratis wifi analyzer die je vinden in de windows app store.

Nogmaals het blijft bij gissen en wie weet is het gewoon de bbox waarvan zijn wifi radio niet genoeg vermogen uitstraalt….

Reputatie 3
Badge

Dat zijn natuurlijk wifi snelheden die je meet en hangt ook veel af van hoe ver je van de bbox staat en als het op de 2.4 GHz band is dat je test dan kan het ook zijn dat naburige 2.4 wifi signalen je storen ook. 
Nu omdat je zegt dat het gebeurd is na een nieuwe bbox kan het zijn dat je bv nu op wifi 2.4 op kanaal 1 staat en dit is normaal het meest gebruikte kanaal, dus het zou kunnen dat je vroeger op kanaal 6  of kanaal 11 en dat dit beter resultaten gaf. maar ik denk dat het nu beter afwachten is tot een technieker komt uitvissen waar het probleem zit want van op afstand iets uitvissen en conclusies trekken is heel moeilijk en is het meer gissen van waar het zou kunnen, ter plaatse kan de technieker meer met zekerheid uitvissen van waar je probleem komt.

Deze metingen zijn gedaan een viertal meter van de bbox

Reputatie 3
Badge

1ste test met een telenet verbinding ? andere Miamigo ??

Mogelijk niet verbonden met het juiste netwerk ?

Kans op een slechte modem is er altijd, er zit nu en dan eens ene tussen.

Deze meting was toen we waarschijnlijk op de wifi zaten van de buren,daar onze wifi zo zwak is gaan onze toestellen vaak over naar de telenet wifi van de buren. Deze gaat wel door muren hé

Dat zijn natuurlijk wifi snelheden die je meet en hangt ook veel af van hoe ver je van de bbox staat en als het op de 2.4 GHz band is dat je test dan kan het ook zijn dat naburige 2.4 wifi signalen je storen ook. 
Nu omdat je zegt dat het gebeurd is na een nieuwe bbox kan het zijn dat je bv nu op wifi 2.4 op kanaal 1 staat en dit is normaal het meest gebruikte kanaal, dus het zou kunnen dat je vroeger op kanaal 6  of kanaal 11 en dat dit beter resultaten gaf. maar ik denk dat het nu beter afwachten is tot een technieker komt uitvissen waar het probleem zit want van op afstand iets uitvissen en conclusies trekken is heel moeilijk en is het meer gissen van waar het zou kunnen, ter plaatse kan de technieker meer met zekerheid uitvissen van waar je probleem komt.

Badge +4

1ste test met een telenet verbinding ? andere Miamigo ??

Mogelijk niet verbonden met het juiste netwerk ?

Kans op een slechte modem is er altijd, er zit nu en dan eens ene tussen.

Reputatie 3
Badge

Hallo,

Dank terug voor het reageren.

Voor alle zekerheid heb ik het aanvraagformulier ingevuld en doorgestuurd,ook gevraagd om morgen 31 aug  tussen 16 en 19 uur terug te bellen.

Ondertussen versterker dichter bij modem geplaatst om te testen,maar ontvangst blijft zwak dus rode lampje blijft branden.

Extender terug gekoppeld via de wps knop het resultaat is erg pover,beeld tv laat te wensen over.

Bij testen snelheid wifi is deze wisselvallig met voortdurend wissel.

Eventueel best om de persoon ook eens aan te spreken of er via jullie weg aan het euvel kan verholpen worden.

Heel vreemd dat na de wissel van de bbox de problemen zijn begonnen ( ook slechte modem ?! )

Hier nog enkele resultaten van de metingen.

 

Reageer