Vraag

wifi sterkte en snelheid

  • 29 August 2021
  • 46 reacties
  • 651 Bekeken

Reputatie 3
Badge

hallo

Na wat problemen te hebben gehad met mijn b-box3 is me vorige week een nieuwe box toegestuurd.

na deze te hebben aangesloten en getest was alles ok,echter gisteren en ook vandaag zijn er problemen opgedoken..

De wifi is momenteel zodanig zwak dat de snelheidstest volgende resultaten geeft:

download 3.17 Mbps en Upload 4.84 de ping is 62 ms daardoor kan ik geen verbinding maken met mijn wifi versterker via de wps knop,de versterker staat met een rood lampje,ook de extender boven in de kamer maakt geen verbinding door de zwakke wifi,gevolg geen tv op de kamer,daar de decoder geen signaal ontvangt.

Gebeld naar klantendienst en lijn laten controleren,zagen dat deze goed was maar te zwak.

Gingen iets veranderen,wat weet ik niet zojuist,maar in ieder geval is het probleem hiermee niet opgelost. Mijn laatste snelheidsmeting was download 2.32en upload 26.77 de ping 252

Hoe kan dit probleem van de wifi opgelost worden? vorige b-box is reeds teruggestuurd naar proximus dus kan die niet meer terug plaatsen om te kijken wat dit geeft.

Versterker ook dichter bij de router gebracht en aangelegd ter controle,alles was ok,dus liegt het wel aan de sterkte van de wifi.

Wat kan ik doen om dit op te lossen?of dient er een technieker langs te komen om het probleem op te lossen.

Vorige keer hebben jullie mij kunnen helpen met deze nieuwe decoder op te sturen,dus ik hoop terug op jullie hulp,waarvoor mijn gemeende dank.

NB: na installatie nieuwe modem heeft deze twee dagen en 1 avond perfect gewerkt.

       Plots zonder ook maar op internet te gaan is de wifi zodanig afgezwakt dat de andere toestellen geen verbinding meer maken via de WPS knop.

Met vriendelijke groeten,


46 reacties

@jojo_01 vooraleer de Prox forummedewerkers morgen terug langkomen zou je al kunnen proberen door eerst de bbox te resetten = 20 sec het resetknopje achteraan blijven indrukken en pas loslaten als enkel en alleen de nog de power led vooraan nog oplicht.

Zodat je al kan weten of het met de wifi versterkers hiermee in orde komt.

Ook is het altijd best bij zo’n problemen  van de snelheid ( http://speedtest.net ) eens te meten direct op de bbox als je met een utp  kabel aangesloten bent bv met laptop of pc.
Deze dan vergelijken met je wifi snelheid als je heel dicht bij de bbox staat en dit zeker op de 5.0 wifi band.
Anders is het moeilijk te weten of het van de bbox of van de wifi boosters komt.

Betekenis van lampjes op je toestellen.html

Reputatie 3
Badge

Hallo,

dank dat ik je hier terug kan aantreffen,doordat het een nieuwe b_box betreft dacht ik dat alle problemen gingen opgelost zijn.

Daarom heb ik die stap nog niet uitgevoerd in de overtuiging dat de box wel ok zou zijn.

Het eerste wat ik zal doen is dus de box resetten.

Wat ik toch ook wil vertellen is het volgende:

Nadat de box werd geinstalleerd heb ik geen gebruikersnaam en wachtwoord moeten instellen,mijn gegevens waren al juist wat ik raar vond.

De wifi netwerknaam en wachtwoord opgegeven op het witte klevertje meegeleverd met de modem heb ik nergens terug gevonden,dus deze heb ik dan ook niet moeten veranderen,mijn oude gegevens waren meteen juist.

Wat ook vreemd is dat ik niet kan inloggen in de modem met 192.168.1.1 of 192.168.0.1 om alles van de gegevens eens na te kijken.

Zou er dan toch iets mis gegaan zijn bij de installatie? Heel raar dat alles een paar dagen perfect gewerkt heeft.

Sorry alvast voor het lastigvallen op een zondag hoor.

Groetjes

Na een reset kan je ook zien of  je nog kunt inloggen op wifi met de oude wifi login of dat je deze moet nemen die op een sticker van de bbox zelf staat.

En ook na een reset kun je mss dan wel inloggen op de interface http://192.168.1.1 met de naam User en het paswoord van de User die ook op een sticker van de bbox staat

Reputatie 3
Badge

Hallo,

juist even een meting gedaan met kabel,deze was download 62,2 en upload 19,1

Dat is dan al OK nu zou je de snelheid moeten kunnen meten op wifi terwijl je heel dicht van de bbox staat.

Nog als bijkomede info :

Naam en wachtwoord van het wifi-netwerk | Proximus

Waar vind je het wachtwoord van je b-box 3 ?

Het standaardwachtwoord (bv. A1B2C3D4) bevindt zich op een sticker aan de achter- of onderkant van je modem, naast User password of Modem password. Verwar het niet met het wachtwoord van je wifi-netwerk. 
User password op uw modem sticker

Wachtwoord van je modem | Proximus

 

  

https://nl.forum.proximus.be/internet-10/wifi-sterkte-en-snelheid-54168?postid=687174#post687174
Na een reset kan je ook zien of  je nog kunt inloggen op wifi met de oude wifi login of dat je deze moet nemen die op een sticker van de bbox zelf staat.

En ook na een reset kun je mss dan wel inloggen op de interface http://192.168.1.1 met de naam User en het paswoord van de User die ook op een sticker van de bbox staat

 

FAQ Wifi netwerk → Internet | Proximus

Reputatie 3
Badge

Hallo,

Momenteel harde reset gedaan door knopje in te drukken met stylo,na terug opstart was alles zo goed als ok,terug verbinding met extender boven in kamer en dus ook terug voorlopig tv.

wifi versterker beneden,alle lichtjes branden groen behalve de link quality deze blijft momenteel rood,ondanks de wps knop verscheidene keren te hebben ingedrukt,we hebben wel wifi in de keuken waar versterker gebruikt wordt.

Dus voorlopig tevreden en hopen dat ik niet iedere dag de b-box moet gaan resetten.

Alvast dank terug voor de gedane moeite,dit weet ik te appreciëren.

Nog een leuke zondag toegewenst 👋👋

wifi versterker beneden,alle lichtjes branden groen behalve de link quality deze blijft momenteel rood,ondanks de wps knop verscheidene keren te hebben ingedrukt,we hebben wel wifi in de keuken waar versterker gebruikt wordt.

Dan zal de verzwakking (afstand en /of de verzwakking door muren bvb enz) te groot zijn en zou je eventueel kunnen proberen indien mogelijk van die even van plaats te veranderen bvb dichter naar de bbox toe, tot de link quality niet meer rood wordt.

Infeite moet je de wifi versterker (wifi booster / wifi bridge ) synchroniseren met de WPS knop als je die eerst dicht bij de bbox zet en alle lampjes correct oplichten dan verplaatsen waar je deze wilt en dan zouden de lichtjes ook  correct moet blijven oplichten.
Betekenis van lampjes op je toestellen.html

Reputatie 3
Badge

Momenteel 21u30 en terug van dat,geen tv,wifi weg,modem krijgt geen signaal komt op scherm.

Het is godgeklaagd nadat ik al terug alles heb gedaan vandaag,reset modem,versterker dichter bij modem gebracht,niets helpt.

Nu weet ik geen raad meer!

21u 40 plots terug beeld soms met happeringen,maar voor hoelang?
Verdere info volgt!

Reputatie 3
Badge

21u43 terug alles weg!

Onverwacht probleem,geen verbinding,enz

tv kijken gedaan vermoed ik,ga mogen slapen 😠😠😠

Reputatie 3
Badge

Ik denk dat het wenselijk is om een technieker te sturen ?

Morgen komen de proximus medewerkers terug langs en kunnen dan verder beslissen om een technieker te sturen om alles eens na te trekken, zij kunnen ook de lijn op fouten nog eens bekijken.

Reputatie 3
Badge

Dank je wel hoor

@jojo_01 Heb je ook geen internet meer als je tv wegvalt of anders gezegd als dit voorvalt blijft je DSL led lampje op de bbox/modem waarschijnlijk niet continu meer oplichten.
In dit geval kan het ook verderop richting proximus zitten in de ROP waarop je lijn (bbox) op aangesloten is, maar normaal moeten ze dit morgen ook op de lijnmetingen/lijntest zien.

Reputatie 3
Badge

Hallo,

Vraag nog eens om een grondige test te doen op de lijn.

het is het volgende,we hebben op het gelijkvloers de b-box staan alsook een versterker wat verderop om ook achteraan het huis wifi te hebben,ook inde living een decoder aangesloten met kabel naar de box.

Boven in de slaapkamer die gelegen is in de ruimte ongeveer schuin boven de b-box staat een extender en decoder en tv,hier wordt het signaal draadloos overgebracht via de extender.

blijkbaar beneden blijven we tv hebben daar deze verbonden is met de kabel,de wifiversterker krijgt een heel zwak signaal want het lampje van link quality blijft rood,wat we voordien niet hadden.

Wat betreft boven waar alles draadloos moet gebeuren hebben we het volgende.

De extendermaakt ook moeilijk verbinding met de wifi,beeld van tv is niet te kijken ( blokjes,strepen,vastlopen,slechte klank)

soms kan het een tijdje goed gaan,maar daarna weer alles om zeep,alle lichtjes op de extender gaan uit.

Mijn mening is dat onze wifi heel variabel en wisselend is,soms heel zwak andere keren iets beter. De wifisterkte is niet genoeg om de versterker te verbinden,alsook voor de extender boven in de kamer.

de fout ligt bij de zwake wifi,die we vroeger niet hadden met de oude b-box. Ook onze cromecast boven werkt ook niet doordat deze ook een degelijke wifi nodig heeft.

ziezo nog wat meer uitleg,waarmee ik jullie probeer te helpen

we horen nog wel iets van jullie

alvast dank

delrue Johan tel 0475874698 of 056646664

 

Als je beneden tv blijft hebben dan blijft inderdaad het DSL lampje op de bbox continu oplichten anders zou je geen TV meer hebben.
Maar we zullen afwachten wat straks een prox forummedewerker voorstelt, ik denk dat een technieker sturen wel de beste oplossing zal zijn, want je kunt blijven toestellen, zoals bbox, extender, wifiversterker enz., resetten en dit blijft dan toch maar een tijdje in orde, dus zal dit eens goed moeten uitgedokterd worden, enfin we zien wel straks wat het voorstel wordt.

Reputatie 7
Badge +4

Betreft het Proximus extenders (boosters/bridges/CPL)?

Indien de link quality niet ok is, zit r mijns inziens in eerste instantie niet veel anders op om deze “ietwat” dichteer bij de Bbox te positioneren om een “groene” verbinding te krijgen

Op basis van bovenstaande info (boven achteraan & gelijkvloers op 14 m) vermoed ik dat u WiFi 2.4 gebruikt en deze band is gevoelig aan storingen door andere WiFi 2.4-netwerken in de buurt en/of andere apparaten zoals TL/LED-lampen microgolf,  …. 

 

 

ik zit ook op 14 m maar dat wil bijlangeniet zeggen dat het daarom niet goed werkt en aangezien na reset bbox het wel goed werkt duidt er ook al op dat de ontvangst wel zal goed zijn, het verplaatsen dichter bij de bbox had ik ook al voorgesteld en met de vervanging (nieuwe?)  bbox is het er op verslechterd, na al wat er al geprobeerd werd denk ik naar mijn bescheiden mening dat er best een Technieker verder onderzoek doet.

Reputatie 3
Badge

Inderdaad met de vorige bbox  werkte de versterker goed,de afstand is al jaren zo en alles werkte en had altijd een groene led voor llinkquality.

De grote miserie is begonnen na het plaatsen van de nieuwe bbox

Kan ook niet meer casten met chromcast,de wifi is te weinig sterk

Extender was deze nacht volledig af gegaan dus geen lampjes meer,enkel van de stroom.

Deze morgen nog een poging gedaan om extender terug te verbinden,maar werkt voor geen kanten.

Heb al spijt de vorige bbox terug gestuurd te hebben,anders kon ik nog eens terug testen met deze.

Hoe verloopt de procedure nu om een technieker te sturen?

YorickP Proximus forummedewerker is hier nog niet lang geleden (22 minuten geleden) langsgekomen en al op een bericht gereageerd, van zodra die hier komt, kan er beslist worden om een technieker te sturen.

 

@jojo_01 Ik vermoed dat YorickP  hier niet meer langskomt ! hopelijk heb je morgen meer succes!

of anders zelf één aanvragen via dit formulier → Aanvraagformulier gratis analyse | Proximus

je kunt er eventueel ook je link wifi sterkte en snelheid | Proximus Forum meegeven van je probleemstleling hier op het forum.

cfr.: gratis-analyse-internet-tv-telefonie

 

Reputatie 3
Badge

Hallo,

Dank terug voor het reageren.

Voor alle zekerheid heb ik het aanvraagformulier ingevuld en doorgestuurd,ook gevraagd om morgen 31 aug  tussen 16 en 19 uur terug te bellen.

Ondertussen versterker dichter bij modem geplaatst om te testen,maar ontvangst blijft zwak dus rode lampje blijft branden.

Extender terug gekoppeld via de wps knop het resultaat is erg pover,beeld tv laat te wensen over.

Bij testen snelheid wifi is deze wisselvallig met voortdurend wissel.

Eventueel best om de persoon ook eens aan te spreken of er via jullie weg aan het euvel kan verholpen worden.

Heel vreemd dat na de wissel van de bbox de problemen zijn begonnen ( ook slechte modem ?! )

Hier nog enkele resultaten van de metingen.

 

Badge +4

1ste test met een telenet verbinding ? andere Miamigo ??

Mogelijk niet verbonden met het juiste netwerk ?

Kans op een slechte modem is er altijd, er zit nu en dan eens ene tussen.

Dat zijn natuurlijk wifi snelheden die je meet en hangt ook veel af van hoe ver je van de bbox staat en als het op de 2.4 GHz band is dat je test dan kan het ook zijn dat naburige 2.4 wifi signalen je storen ook. 
Nu omdat je zegt dat het gebeurd is na een nieuwe bbox kan het zijn dat je bv nu op wifi 2.4 op kanaal 1 staat en dit is normaal het meest gebruikte kanaal, dus het zou kunnen dat je vroeger op kanaal 6  of kanaal 11 en dat dit beter resultaten gaf. maar ik denk dat het nu beter afwachten is tot een technieker komt uitvissen waar het probleem zit want van op afstand iets uitvissen en conclusies trekken is heel moeilijk en is het meer gissen van waar het zou kunnen, ter plaatse kan de technieker meer met zekerheid uitvissen van waar je probleem komt.

Reputatie 3
Badge

1ste test met een telenet verbinding ? andere Miamigo ??

Mogelijk niet verbonden met het juiste netwerk ?

Kans op een slechte modem is er altijd, er zit nu en dan eens ene tussen.

Deze meting was toen we waarschijnlijk op de wifi zaten van de buren,daar onze wifi zo zwak is gaan onze toestellen vaak over naar de telenet wifi van de buren. Deze gaat wel door muren hé

Reageer