Beantwoord

Wifi booster herstart regelmatig


Reputatie 1
Badge +1
  • Practitioner
  • 74 reacties

Sinds ik overgeschakeld ben naar Flex, vanaf het pack beschikbaar kwam, heb ik dus ook een wifi-booster die als access point geconfigureerd staat. Deze herstart zichzelf regelmatig, ook tijdens gebruik. Is dit een gekend probleem? Ik heb al eens een reset uitgevoerd, maar zonder resultaat… 

icon

Beste antwoord door Martin 7 August 2021, 17:30

Bekijk origineel

27 reacties

Als de schakelaar op Automatisch staat zou je deze eens kunnen op AP zetten om te zien of dit helpt.

PS: Proximus forummedewerkers komen pas maandag hier terug langs.

Reputatie 1
Badge +1

Bedankt voor uw antwoord.

Schakelaar staat de hele tijd al op AP, maar werkt dus nog steeds niet naar behoren.

Mvg

Je hebt dus al de Wifibooster opnieuw gereset en gesynchroniseerd met de bbox, maar als die uitvalt wat duiden de lampjes dan aan op de booster → Lampjes op je wifi booster | Proximus

PS: pas maandag komt iemand, van het Prox forumteam, terug langs hier.

Reputatie 1
Badge +1

Inderdaad, al 2 maal gedaan in de afgelopen 8 maand. De wifi booster herstart werkelijk (reboot), dus lampjes geven opstartsequentie weer. Verder zijn sommige apparaten wat traag in het verbinden met het 5Ghz netwerk.

De proximus forummedewerkers kunnen dan maandag eventueel beslissen om deze eens te vervangen, zij kunnen ook wel je lijn eens testen, mss zien ze daaruit meer.

Reputatie 1
Badge +1

Danku voor uw hulp!

Misschien ook nog even ter info, elke keer dat dit voorvalt (niet veel, maar toch) controleer ik ook de lampjes op de Bbox3 om zeker te zijn dat deze zich niet opnieuw opstart. De Bbox3 functioneert correct, het is enkel de wifi-booster die dus merkwaardig gedrag vertoont. Ook de PLC apparaten waarop deze aangesloten is, werken naar behoren (Devolo dLan 1000 duo+).

Wijst er inderdaad op dat het probleem zich in de richting van de booster wijst, maar we zullen horen wat de @Proximus forummedewerkers morgen voorstellen.

Reputatie 7
Badge +4

@klok Het is zeker niet normaal dat je toestel zich herstart.

Als ik het goed begrijp valt ook het ‘power’lichtje uit op dat ogenblik ? Heb je het toestel eventueel al eens op een andere plaats/stopcontact getest ? 

Reputatie 1
Badge +1

Dank voor uw antwoord.

Goede vraag, het is een plotse, onverklaarbare herstart. Dit gebeurt niet veel, maar ongeveer om de 20 dagen, maar kan vervelend zijn.

De booster is normaal gezien aangesloten op een ikea stekkerdoos waarop ook de v7 decoder en een led-tv aangesloten zijn. De herstart heb ik nog niet meegemaakt als de tv speelde (zoveel staat die niet aan) maar wel als er enkel op internet gesurft werd. 

Ik heb uw raad gevolgd en de booster aangesloten op een ander stopcontact dat in de muur zit.

Over het traag verbinden met 5Ghz, is dit een gekend probleem, of ligt dit aan onze Nokia Android gsm’s?

Reputatie 7
Badge +4

@klok Ik heb je wifi nagemeten, maar zie niet onmiddellijk een oorzaak. 5.0GHz zou zeker niet traag mogen zijn. Het is wel zo dat dit signaal net zo ver rijkt als het 2.4GHz-signaal. Je moet dus relatief dicht bij de B-box3 zitten om een goede verbinding te hebben. Heb je hier ook last van op andere toestellen ? 

Reputatie 1
Badge +1

Oei excuseert u mij, ik ben niet duidelijk genoeg geweest, de verbinding op zich is perfect, maar het tot stand komen van de verbinding duurt een hele tijd, waardoor het eenvoudiger is om met 2.4Ghz verbinding te maken. Met andere apparaten komt de verbinding zonder problemen tot stand, dus ik verdenk de Nokia toestellen van minder kwalitatieve (implementatie van) drivers , ook al is het zowel op het Qualcomm als op het Mediatek platform een probleem blijkbaar.

Reputatie 7
Badge +4

@klok Als je dit probleem enkel voorhebt met je Nokiatoestellen en niet met de rest vrees ik dat wij daar weinig aan kunnen doen. We zullen het opvolgen of we dezelfde klachten krijgen van andere klanten, maar dat is tot nu toe niet zo. 

Reputatie 1
Badge +1

Ok, danku!

Ik zal zien hoe de booster zich verder gedraagt op vlak van opnieuw opstarten. Als deze dit nog doet zal ik het u laten weten!

Reputatie 1
Badge +1

@HadewychT Ik ben hier nog eens, het herstarten is achterwege gebleven, maar is dit normaal dat wanneer ik nu met een Samsung A22 ook ongeveer10 seconden moet wachten eerdat het 5Ghz gevonden wordt wanneer ik me op ongeveer 4 meter van de access point bevindt?

Met vriendelijke groeten

Is dat alleen met de Samsung A22 dat het zo lang duurt.

Reputatie 1
Badge +1

Neen, ook met de Nokia 5, en voordien ook met de Nokia 5.1 Plus, waardoor ik verbinding maakte met 2.4 Ghz.

ik weet niet of smart wifi (one ssid) opstaat bij u in de bbox want ik heb dit ook voor als ik smart wifi opstaan heb, enfin ik geef het maar mee, en niet zeker dat dit ook bij u de reden is 

hieronder zet ik wat meer info hieromtrent:

Smart wifi / slimme wifi / One SSID

Wat je voor alle zekerheid eens eerst zou kunnen proberen om te zien of het probleem zich nog voordoet als je "One SSID" op de bbox deactiveerd.

Het is zo dat als je geen problemen ondervindt je zeker "One SSID" niet moet uitzetten,
pas als er wel problemen opduiken dat je dit eventueel eens kunt uitzetten,
namelijk om te zien of het er iets mee te maken zou kunnen hebben,
maar uiteraard zullen zeker niet alle wifi problemen met One SSID iets te maken hebben.

  • "One SSID" wil zeggen dat één en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 GHz,
    namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" of "Wifi-home-xxxx" of ook Proximus-Home-xxx i.p.v. de twee wifi netwerknamen wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx bij One SSID niet actief.
  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.

Reputatie 1
Badge +1

Bedankt voor uw antwoord, maar dit heb ik gedeactiveerd van de eerste dag dat die functie beschikbaar kwam, en heb ook op toegezien dat er een aparte SSID aangemaakt was voor 2.4 en 5 Ghz. Het was inderdaad een behoorlijke ramp, die One SSID!

Reputatie 7
Badge +4

@klok Had je dit probleem voordien ook al met de Samsung A22, of is dit recent begonnen ? Heb je nog andere toestellen dan de Nokia ? Hebben die dit probleem ook ? 

Kan je eens testen of het probleem blijft nadat je je B-box herstart hebt ? 

Hoe herstart je toestellen voor internet en tv?

10 tips om je wifi en internet te verbeteren

Reputatie 1
Badge +1

De Samsung Galaxy A22 5G is nog maar net aangekocht, voordien dacht ik dat het aan Nokia toestellen (5 en 5.1 Plus) lag, dit blijkt niet zo te zijn. Ik zal nu de B-box3 herstarten en hou jullie op de hoogte.

Reputatie 1
Badge +1

@HadewychT De B-box3 is net herstart, maar het probleem blijft hetzelfde. Ongeveer 10 seconden nadat ik de wifi op de gsm geactiveerd heb, maakt hij verbinding. De wifi is enkel actief op de access point (en op de telefoons natuurlijk), niet op de B-box3.

Badge +4

Is er een reden waarom je de wifi van de B-box hebt uitgeschakeld ? werkt het eventueel niet beter als de wifi aanstaat op de Bbox ...

Waarschijnlijk om uit te sluiten dat eventueel doordat een toestel twee wifi signalen binnenkrijgt van bbox en booster (als access point), dat de vertraging eventueel daar iets zou mee kunnen te maken hebben.

Reputatie 1
Badge +1

De reden dat de wifi op de B-box3 uit staat, is omdat de access point veel toegankelijker geplaatst is om verbinding te maken met wifi dan de B-box3. Access point staat in living, terwijl de B-box3 in de bureau staat en alles daar met ethernet verbonden is.

maar als je nu eens als test de wifi van je bbox moest terug inschakelen en dan met dat toestel er eens dicht bij gaat staan om te controleren of je dan ook zo traag verbinding krijgt dan zou je al weten of het enkel via de booster is dat het gebeurt of niet.

Reageer