Vraag

Wifi booster en TestAankoop


  • Practitioner
  • 26 reacties

Ik heb sedert verleden week een wifi booster, omdat ik vnl. bij het streamen van film (Netflix, VTM GO, VRTNU...) problemen ondervond: traag, haperend, uitval… Na contact met de helpdesk, die mij een Wifi booster aanraadde (omdat die veel beter zou zijn dan de PLC adapter, die ik een tweetal jaar geleden aanschafte via Proximus) heb ik nu een booster (abo/maand = 2,49€). Ik zie echter weinig tot geen verbetering en nu lees ik in het laatste nummer van TestAankoop (juni 2020 pag.59 onderaan): “ je kan je thuisnetwerk verbeteren met bijvoorbeeld wifireapeters, powerline-adapters of mesh-systemen.

KIES NIET VOOR WIFI BOOSTERS, DIT ZIJN ONDANKS DE RECLAME INFERIEURE PRODUCTEN “. Ik voel me nu wel een beetje koud gepakt… OK, ik kan het abonnement stopzetten, maar dan ben ik terug bij af! De bedoeling was wel een stabieler wifi netwerk te hebben. 

Wat nu? Ethernet is onmogelijk, gezien de plaats waar de Bbox3 staat en het aansluitingspunt van de telefoonlijn van Proximus.


61 reacties

Na de hard reset is de uitslag nog slechter! Aan de bbox gemeten: 13,5 download 2,44 upload dus even slecht als gisteren…

MAAR: aan de booster nu: 10,5 download en 17,8 upload = vele malen slechter dan voorheen.

Tenslotte in mijn bureel aan mijn Imac: 36,3 download en 19,6 upload: dit blijft zoals vroeger, dus redelijk maar absoluut niet de opgegeven waarden van Proximus. Ik zeg hierbij wel dat ik in mijn bureel wel nog de PLC adapter heb staan.

@Wenzel: toch maar omruilen aub in de hoop dat het dan beter wordt!

Ik heb de nieuwe modem dan laten opsturen. Normaal komt deze morgen via BPost binnen. De oude modem kan je dan terug opsturen met retourlabels die je via mail ontvangt.
Zeker niet vergeten de voedingsadapter ook mee te vervangen.

Reputatie 6
Badge +3

Voor de speedtest uit te voeren schakel ook even bluetooth uit om geen invloed te hebben op de draadloze snelheid. Dat kan het geval zijn wanneer zowel bluetooth als Wi-Fi op dezelfde chip zitten. De doorlussing zou een oorzaak kunnen zijn, maar dan zou het signaal normaal gezien onstabiel moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +4

@vbm het lijkt mij aangewezen dat de situatie ter plaatse eens van naderbij bekeken wordt door een Proximus medewerker, wanneer het u past 

https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_happyhouse/particulieren/blog/news/service/gratis-analyse-internet-tv-telefonie.html

 

 

Voor de speedtest uit te voeren schakel ook even bluetooth uit om geen invloed te hebben op de draadloze snelheid. Dat kan het geval zijn wanneer zowel bluetooth als Wi-Fi op dezelfde chip zitten. De doorlussing zou een oorzaak kunnen zijn, maar dan zou het signaal normaal gezien onstabiel moeten zijn.

maar dat zou dan toch  voor beide metingen het geval moeten zijn dat BT partner speelt.

@vbm anders zoals m_016 en ik zelf ook reeds voorgesteld had, toch eens een happyhouse technieker laten komen voor een analyse.

Reputatie 6
Badge +3

Alles hangt af wat er op het moment via bluetooth gekoppeld is. Wanneer er niets bezig is dan maakt dit inderdaad geen invloed op de metingen. Buiten een happyhouse technieker kan je niet veel meer doen, maar dan mag het probleem niet liggen bij de doorlussing en verplaatsing van de bbox van het aansluitpunt of het moet door Proximus zelf gedaan zijn.

je mag je bbox zelf verplaatsen tov het NTP en aansluiten over een max lengte van max 20 m met de gewone vvt ronde telefonie kabel.

  • zoals reeds eerder gemeld is het momenteel niet aan de orde een technicus te laten komen, gezien er werkzaamheden worden uitgevoerd; hoe spijtig ik het ook vind
  • ik heb meerdere testen uitgevoerd op meerdere plaatsen. Ik heb de indruk dat de downloadsnelheid iets hoger ligt zonder bluetooth dan met. Maar het zou ook een momentopname kunnen zijn. Ik kom toch niet hoger dan 40Mbps. De uploadsnelheid daarentegen lijkt lager zonder bluetooth…
  • gezien hogervermelde werkzaamheden kan ik ook geen testen uitvoeren met een gewone vvt ronde telefonie-kabel.

Ik denk dat ik beter wat afwacht, regelmatig controleer en desgevallend een technicus laat komen bij beëindiging van de werken. 

Iedereen alleszins bedankt voor de inbreng!

Inderdaad dan kun je eerst het einde v/d werkzaamheden afwacht want dan zouden ze geen waarschijnlijk ook geen happyhouse technieker sturen om die reden.

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Op mijn smartphone krijg ik toch wel heel rare resultaten wanneer ik de speedtest app gebruik. Het is altijd mogelijk. Maar wanneer je het op verschillende toestellen hebben dan is het iets anders. Het eerste is altijd een reset van de netwerkinstellingen doen.

 

Enfin aangezien Wenzel toch voorstelt van een modem om te ruilen zullen we maar afwachten en zien hoe het dan verder uitdraait..

het hangt ook af waar de booster staat als er een afstand moet overbrugd worden bbox en en de plaats waar je wifi signaal te zwak is dan moet die booster daar ergens tussenin komen te staan op een plaats waar er nog voldoende wifi ontvangst is want anders kan die booster bij slechte ontvangst ook alleen maar het slecht wifi signaal versterken bij manier van spreken!

 

“KIES NIET VOOR WIFI BOOSTERS, DIT ZIJN ONDANKS DE RECLAME INFERIEURE PRODUCTEN” 

Geven ze ook de uitleg waarom want je leest op de socials, kortom op het internet evenzeer problemen en klachten over al de rest PLC’s repeaters , boosters enz….

 

NB: ik ben niet van Proximus zelf :relaxed:

 

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb ooit eens een repeater gekocht van 30 euro en die is nu voor de tweede keer op 6 maanden terug opgestuurd naar de support, die is nog onder waarborg. Ik zal wel weer een nieuwe krijgen. Het is een Premier 05, dat werkt als hij niet kapot is hé. Maar ik heb nu een andere tablet gekocht en daarop is de ontvangst goed genoeg. Het hangt dus wel af van vele factoren. Het signaal dat uit de bbox  komt, de configuratie van uw woning, de ontvanger,  en toch ook van de provider. Mijn zoon had gelijkaardige problemen, met een andere provider nu niet meer. Die repeater van mij is eigenlijk wel Chinese brol, maar kost ook niet veel. 

Ter bijkomede info: voor wis  liever niet betaald voor de booster

RE305 is dual-band WiFi access point (AC1200) / Repeater

(De RE650 is hun beste model, maar heeft ook een extra prijs.)

TP-Link biedt altijd de beste prijs-kwaliteit-functionaliteit.
Maar het kan perfect met een RE305.
Je kan ook een booster modus voor het versterken van het signaal inschakelen. 
Deze kan je inschakelen via de webinterface van de RE450.
Het kan ook zijn dat je eerst voor een firmware upgrade van jouw access point moet kijken en
deze downloaden en installeren.
Let wel heel goed op de hardware revisie anders kan je jouw access point/repater onbruikbaar maken.
De RE305 V3 booster mode zie deze handleiding: 
https://www.tp-link.com/us/user-guides/re205&re305_v3/chapter-5-customize-your-network#ug-sub-title-4 
(je moet die zetten op maximum coverage).
Klik op de sectie adjust wi-fi coverage.

ander vb: 

 https://www.tp-link.com/nl-be/home-networking/range-extender/re450/ , 
https://www.tp-link.com/nl-be/home-networking/range-extender/re650/.
Of hier hun powerline adapters (plc): 
https://www.tp-link.com/nl-be/home-networking/powerline/?filterby=5793 
Je gaat wel een kit nodig hebben. 1 adapter bij jouw bbox en
de andere op een plek waar je graag Wi-Fi bereik wil hebben.

Mijn booster staat op een kamer waar de ontvangst optimaal is: alle lampjes branden groen (op andere plaatsen rood = geen/slechte ontvangst). Het rare is dat de ontvangst bij mijn b-box3 uiterst zwak is, gemeten met mijn iphone via Speedtest: rond 14.45u. download 2,16 Mbps upload 2,66Mbps… Waar mijn booster staat download respectievelijk 40,2 Mbps en 19,1 Mbps! Speedtest via Ookla op mijn Imac in mijn bureel (waar noch de b-box3 noch de booster staat) geeft volgende gegevens: 23,71 Mbps download 19,08 Mbps upload 9 ping ms. Ik begrijp het niet. 

Ik heb geen TP link maar een PLC adapter dus kan ik op dit punt geen onderzoek doen.

De Premier 05 ken ik persoonlijk niet.
Tenslotte moet ik wel meegeven dat er heel wat apparaten aan de b-box hangen (wifi): 2 TV decoders, HP printer, Iphone 11, een oude Ipad mini, PLC adapter, hub bewakingscamera, draadloze alarminstallatie, 2 bridges voor TV.

De support van Proximus laat zeer te wensen over, niet enkel qua snelheid van reageren (aan de telefoon), maar voornamelijk op gebied van competentie. Slechte bijstand of zelfs verkeerde.

Ik weet echt niet goed meer wat te doen, voornamelijk qua streaming, de rest is nog redelijk...

Het rare is dat de ontvangst bij mijn b-box3 uiterst zwak is, gemeten met mijn iphone via Speedtest: rond 14.45u. download 2,16 Mbps upload 2,66Mbps…

Is de speedtest op wifi-2.4-xxxx gebeurd als je dicht bij de bbox staat, probeer dit anders ook eens op wifi-5.0-xxxx

Om echt een goed idee te hebben van de speed zou je inderdaad alleen met het toestel mogen verbinding maken waarmee je de speed meet en al de rest eigenlijk losgekoppeld (= geen verbinding met de bbox maken) om uit te sluiten dat er op één of ander toestel deze snelheid goed naar beneden getrokken wordt...

Volgens de support van Proximus kan ik niet bepalen of Wifi 2.4 dan wel Wifi 5.0 dient gebruikt te worden. De laatste versie van b-box 3 bepaalt dit zelf. Ik kan blijkbaar ook geen andere kanalen testen.

Ik ben niet genoeg op de hoogte om te weten of dit klopt en zoniet hoe ik dit zelf kan doen: ik vermoed via 192.168.1.1? Martin, bedankt voor het snelle antwoord, waar meer kennis uit blijkt dan bij de helpdesk!

@vbm Dat is smart wifi die op staat in de bbox maar je kunt eventueel deze ook uitzetten als je daar problemen mee ondervindt en dat kun je als volgt 

via de bbox3 zijn web GUI, door te surfen naar http://192.168.1.1
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSID uitgeschakeld,
en kan je terug kiezen voor wifi-2.4-xxxx en wifi-5.0-xxxx en ook de wifi kanalen zelf kiezen als je dit wenst ipv default automatisch.

je kan ook later altijd nog one ssid (smart wifi) terug activeren net op de zelfde manier zoals je die geactiveerd hebt

Wat bijkomende info: 

One SSID wil zeggen dat beide wifi banden onder de zelfde wifi-naam (SSID) uitgezonden worden,
dus zowel wifi 5.0 als wifi 2.4 wordt uitgezonden onder één en de zelfde naam, namelijk "wifi-2.4-xxxx".
Daarom zie je op je toestellen de wifi naam "wifi-5.0-xxxx" niet meer toekomen.

Toestellen die vroeger op SSID = "wifi-5.0-xxxx" ingesteld stonden moeten nu op SSID "wifi-2.4-xxxx" ingesteld worden.

 

"Smart" Wifi" :
bbox met smart wifi detecteert wat een draadloos toestel ondersteunt en
stuurt het automatisch naar de best beschikbare frequentieband
wanneer u verbinding maakt met een Wi-Fi-netwerk,
dus automatische keuze tussen 2.4 GHz en 5 GHz band, roaming tussen AP's, enz.
Maar je kunt zelf niet meer kiezen welke WiFi band je wilt gebruiken, beide hebben dezelfde naam (SSID).
De SSID is nu deze van je 2.4 GHz = wifi-2.4-xxxx voor beide frequenties 2.4 en 5.0.
Daardoor denken sommige klanten dat hun 5 GHz WiFi niet meer werkt op hun bbox.

Maar het positieve is dat je nog altijd One SSID kunt uitzetten als je hiermee problemen ondervindt en terug kunt inschakelen als je bv de reden van het probleem kunt achterhalen als je nog met toestellen zit die daar last mee hebben (en er geen oplossing voor te vinden  is, bv door mogelijks  firmware updates…. ) kun je smart wifi beter laten uitstaan.

Thanks, ik ga het morgen uit proberen! Weet u welke de beste kanalen zijn voor Wifi 2.4 en Wifi 5.0? Zijn deze voor beiden dezelfde? Vindt u het ook niet raar dat de ontvangst aan de modem zo laag is in vergelijking met waar de Wifi booster staat? Trouwens zelfs daar zijn de cijfers ook niet zo hoog, dacht ik.

Ik las onlangs in Het Nieuwsblad in een artikel met als titel EERSTE HULP BIJ WIFI PROBLEMEN o.m. het volgende: “Vervolgens test je hoe snel het internet is dat je binnenkrijgt. Met je laptop kan dat door de netwerkkabel even in te steken en vervolgens naar een site als speedtest.net te surfen. Op je smartphone of tablet doe je hetzelfde zonder kabel. Vervolgens krijg je de downloadsnelheid te zien, uitgedrukt in Mbps, en kun je die controleren met de snelheid waarvoor je betaalt bij je provider. Is die heel laag, bijvoorbeeld maar 30 van de beloofde 200 Mbps? Bel je provider en vraag of hij het signaal en de modem kan controleren. De oplossing zal dan van hem moeten komen. Welke snelheid in je pakket zit, vind je op de website van Telenet, Proximus of wie je provider ook is.” Denk niet dat Proximus met een ernstige oplossing zal komen...

(NB: ik heb nog wat meer info in mijn vorig bericht bijgezet)

De kanalen voor wifi-2.4 zijn niet de zelfde als bij wifi-5.0 voor wifi 5.0 is het eigenlijk niet echt nodig om die te veranderen omdat deze band veel minder gestoord wordt

bij wifi 2.4 is dit een ander geval want is een drukke bezette band en kun je kiezen tussen kanaal 1 , 6 en kanaal 11 over het algemeen is kanaal 1 een  slechtste keuze omdat veel naburige wifi signalen (die binnenkomen van buren bvb) ook op kanaal 1 staan bij mij staat die op kanaal 11 maar dit kontroleer ik met mijn laptop waar ik de gratis windows app “wifi analyzer” geïnstalleerd heb uit de windows store.

Hiermee kun je zien welk kanaal er het minst bezet is en dus deze dan kan instellen op je bbox  

Met die wifi analyzer kun je ook zien hoe sterk het wifi signaal is van je bbox , als je dicht van je bbox staat met je laptop bv als de wifi analyzer daarop geïnstalleerd is.

 

wifi-2.4 kanalen k1 / k6 / k11

je kunt de bbox ook altijd eens heropstarten als die zou laag lijken.

De snelheid die proximus kan bieden kun je opvragen hier 

> http://proximus.be/internetsnelheid  daar kun je je zien welke minimale snelheid verzekerd wordt.

De snelheid waarvoor je betaalt bij je provider is te interpreteren als volgt, als je bv ziet staan voor je pack (abonnement) 100Mbps (zie screenshot hieronder, aangegeven als geadverteerde snelheid voor abonnement maxi) dan is dit enkel het geval indien je lijn ook deze snelheid aankan afhankelijk van de kwaliteit/ lengte / verzwakking/ van die lijn waarop je aangesloten bent, dit staat op hun site ook bv vermeld onder de voorwaarden.

een voorbeeld van het resultaat van http://proximus.be/internetsnelheid 

 

Reputatie 6
Badge +3

Goedkopere Wi-Fi AP’s,extenders,boosters hebben problemen wanneer er een aantal apparaten tegelijkertijd draadloos verbonden zijn. De duurdere modellen hebben daar niet echt last van. Je gaat al moeten kijken op de ondersteuningspagina’s wat het maximaal tegelijkertijd verbonden apparaten is. Op de duurder modellen kan je ook quality of service instellen zo kan je bijvoorbeeld streaming voorgang geven, … .Wel een beetje grappig want de booster is in feite 3 producten in 1 : repeater,accesspoint,netwerk adapter waar je uw decoder op aansluit. Je gaat natuurlijk altijd problemen hebben.

Toevallig of niet maar er zijn toch altijd maar meer en meer meldingen in dit verband sedert one ssid!

Reputatie 6
Badge +3

Dat is inderdaad een vaststelling. 

Momenteel ben ik aan het onderzoeken wat Martin geschreven heeft ivm de Smart Wifi en de kanalen.

Ik heb eveneens Internet Maxi (met max. beschikbare snelheid van 81% en gegarandeerde snelheid van

62,4 Mbps en 14Mbps upload. Ik kom in de verste verte niet aan deze cijfers. Wat mij intrigeert is dat de snelheid aan mijn b-box3 zeer laag is: hoe is het dan mogelijk dat de snelheid in de buurt van de booster vele malen hoger ligt… Ik dacht dat die nooit hoger kon zijn dan bij de b-box3 waar toch alles bij vertrekt.

Ik dank ook de familie vandesype voor haar inbreng. Ik begrijp dat goedkope Wifi AP’s, extenders, boosters voor problemen kunnen zorgen, maar het zijn allemaal toestellen van Proximus zelf, dus ga ik er van uit dat deze toch geen “brol” zijn. Kan je me informeren over de werkwijze om via quality of service voorrang te geven aan streaming?

Iedereen bedankt! 

Marc

@vbm die speedtest die je doet dicht bij de bbox en bij de booster is dit met het zelfde toestel en is dit zowel op 5.0 als op 2.4 dat je die test doet.

haal je ook die lage snelheid met dit zelfde toestel als one ssid uit staat.

Wat haal je als snelheid als je de speedtest doet bv met een laptop rechtstreeks verbonden met een utp kabel aan de bbox 

Reageer