Vraag

wifi


Mijn up- en downloadsnelheid is laag, hoe kan ik dit het best oplossen? Hoe krijg ik het hoger?


14 reacties

ter bijkomende info: zelfs als je de wps niet binnen de 2 minuten ingedrukt hebt of zelfs niet ingedrukt hebt, dan nog zou die op de bbox moeten uit gaan na een tijd

Reputatie 6
Badge +3

Die WPS knippert enkel wanneer je een nieuw apparaat draadloos wil koppelen.  Dat is tijdens het synchronisatie proces om al de gegevens van het draadloos internet inclusief de netwerksleutel naar jouw extender over te brengen. Eerst moet je de WPS knop indrukken op het apparaat dat je wil koppelen aan de bbox3 en dan moet je binnen 2 minuten ook op de WPS knop drukken om de synchronisatie te starten.

die smart wifi of one ssid geeft een verkeerd beeld want dit wil niet zeggen dat je het wifi signaal gaat beter worden het is meer de als je met een draagbaar toestel zich verplaatst dat die automatisch het beste signaal gaat krijgen ofwel 2.4 ofwel 5.0 als one ssid opstaat 

 

Het WPS op je modem moet na het gebruikt te hebben, na een tijd weer uitgaan.

Reputatie 7
Badge +4

Koen 

 

WPS gaat branden gedurende 1 minuut als je het knopje zelf gaat indrukken.

Maar anders brand dit lampje niet. 

hallo,

 

 

 

laatste vraag, is het noodzakelijk op de modem dat het lampje WPS oplicht?

 

mvg,

 

Koen Wastijn

hallo,

 

 

hartelijk dank voor uw professionele reactie dat ook als antwoord diende op mijn vraag.

deze morgen heb opnieuw de synchronisatie gedaan met PLC en Extender door die net naast elkaar in te pluggen in stopcontact en dat is dus nu wel gelukt. witte lampjes lichtten beide op..op beide apparaten..(gisteren waren die door een muurtje gescheiden , vandaar dat die niet op elkaar reageerden...) het is een kwestie van bijna fysiek contact..(in tegenstelling tot de tijden die we beleven:)

ik heb de site http://192.168.1.1 bezocht en dus is nu ‘One SSID enabled’ 

op mijn devices vind ik opnieuw beide kanalen terug 5.0-DE18 (die was verdwenen)en 2.4-DE18.

betekent dat dat ik opnieuw sterke WIFI overal zal terugkrijgen?

ik heb gecheckt en vind niet onmiddellijk hetzelfde debiet als vroeger overal in huis(350m2)

 

mvg,
koen Wastijn

je bedoelt dat je het wifi kanaal wifi-5.0-xxxx niet meer terug vindt

Da kan de reden  gewoon zijn omdat op je bbox “One SSID “ (Eén SSID) actief staat 

Dat wil zeggen dat voor zowel de wifi 2.4  band als voor wifi 5.0 onder de zelfde wifi naam (SSID) uitzenden namelijk SSID = wifi-2.4-xxxx

Toestellen waarop vroeger  SSID = "wifi-5.0-xxxx" gekozen werd ,
moet er nu voor SSID "wifi-2.4-xxxx" gekozen worden.

Of one SSID actief staat kun je controleren via de bbox3 zijn web GUI,
door te surfen naar http://192.168.1.1
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat)

NB:
"One SSID" deactiveren of activeren kan op de zelfde manier:
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSID uitgeschakeld of ingeschakeld,

ik heb mijn wifi extender hersynchroniseerd enz en nog steeds vind ik mijn 2de wifi kanaal niet terug

je kan inderdaad proximus qua snelheid niet vergelijken met Telenet (tenzij je over glasvezel aangesloten kunt worden) , twee verschillende techniekenken en verschillen infrastructuren: over koperparen voor telefonie bij Prox en TN over coax!

nu als je wilt weten of je de snelheid krijgt die prox belooft moet om te beginnen de snelheidstest ( https://pxs.speedtestcustom.com/ ) doen via een ethernet kabel (netwerkkabel) verbonden rechtstreeks aan de bbox en deze vergelijken met de gegarandeerde max snelheid als je kijkt op http://proximus.be/internetsnelheid 

als je die snelheid ongeveer haalt dan is de reden mss omdat je via wifi minder resultaten behaalt, dan is het meer in die richting dat je moet uitvissen hoe dit eventueel komt.

bv is het beter van op wifi-5.0-xxxx te werken dan op 2.4 tenzij je te ver bent met je toestel van de bbox of er dempende muren voor wifi tussen staan.

TUI: tips om je wifi te verbeteren > klik hier en ook hier

Ikzelf heb ook en hele trage up/download snelheid via Proximus.

 

De waarden die ik via speedtest krijg zijn zeer variabel: Download tussen 5 en 25 Mbps, Upload tussen 1,5 en 6 Mbps. Gemiddeld zit ik rond de 20 Mbps Download en 4 Mbps Upload. Hieronder een screenshot van vandaag.

 

Proximus heeft online testen gedaan en heeft geen probleem gevonden

Proximus heeft mijn modem volledig reset (dus alle setting weg) ==> geen oplossing

Proximus heeft mij een nieuwe modem opgestuurd ==> geen oplossing

Er is een technieker langsgekomen van Proximus om alles te checken (aangevraagd via Proximus Happy House) maar hij kan er ook niets aan doen. Blijkbaar zitten we te ver van de centrale kast en is er geen oplossing.

Wachten op fiber is een oplossing volgens de technieker maar dan zijn we nog een aantal jaren verder want onze locatie staat nog niet ingepland.


De enige oplossing die ik vandaag zie voor mij is om voor grotere downloads naar mijn gebuur te gaan die een Telenet internet connectie heeft. Daar heb ik via speedtest een downloadsnelheid van 269 Mbps en upload snelheid van 26 Mbps gemeten. 

 

@Mario VDC en als je niet te ver van de bbox zit dan best kiezen voor wifi-5.0-xxxx (als je laptop wifi adapter de 5.0 ondersteunt) waar je ook hogere snelheden kunt halen tov wifi-2.4-xxxx

Reputatie 6
Badge +3

Alles hangt ook af welke draadloze netwerkkaart er in jouw laptop steekt en ook hoeveel interne antennes deze heeft en ook hoe sterk het Wi-Fi signaal is van de bbox. Door een Wi-Fi booster of extender te plaatsen juist op de plek waar je nog net een voldoende goed draadloos signaal hebt. Daardoor zal de snelheid ook verhogen, maar opgelet dit gaat altijd minder zijn dan wanneer je bedraad verbonden bent.

best de speedtest ook eens doen als je bv met een laptop of pc  rechtstreeks verbonden bent met een netwerkkabel aan de bbox, zodat je kunt vergelijken tussen wifi en bekabelde verbinding, aangezien de snelheid om verschillende redenen kan lager zijn over wifi zeker o^p de druk bezette 2.4 GHz wifi-band 

beter als je op wifi test via wifi 5.0 GHz en dit terwijl je met je toestel dicht bij de bbox staat.

Reputatie 7
Badge +4

Welke resultaten krijg je als je een speedtest doet? Kan je deze even proberen en een screenshot hier delen? https://pxs.speedtestcustom.com/

Reageer