Vraag

werking wifi booster op bbox4

  • 28 March 2023
  • 16 reacties
  • 671 Bekeken

Beste, wanneer ik mijn wifi booster v1 synchroniseer naast mijn modem (glasvezel modem) dan krijg ik het volgende : het lampje 5 ghz , line quality lampjes branden, de booster . doe ik hetzelfde 10 seconden wps drukken op de booster dan zie ik dat het lampje van de 2,4 ghz flikkert maar gaat uit na de synchronisatie. Er blijft enkel de lampjes power, 5 ghz, line  quality branden. Verder merk ik dat de frequenties niet uitgezonden worden.Ik kan verder wel de wifi booster synchroniseren met de wifi booster v2 , maar de frequenties worden niet uitgezonden. Een reset van de booster gaf op dat vlak geen resultaat, een andere v1 booster evenmin. Wat moet ik doen om dit te laten werken. Vriendelijke groeten. 2023 Jozef


16 reacties

@2023 jozef je hebt een glasvezelmodem die is verbonden aan de bbox3 of bbox4 zijn WAN poort (rode poort)  NB: bbox werkt hier als router.

Nu weet ik niet of je een bbox3v+ hebt of een Bbox4 (wordt “Internet box” genoemd).

Met de wifi booster V1 werkt normaal samen met de bbox3 en de wifi booster V2 met de bbox4.

Dus als je een bbox3 hebt probeer eerst alleen van de wifi boosterV1 te synchroniseren met de bbox3 

In het ander geval als je een bbox4 hebt probeer eerst alleen van de wifi boosterV2 te synchroniseren met de bbox4 of dit al lukt.

Als je een bbox3 hebt moet je in zijn Userinterface geraken als je surft naar http://192.168.1.1 en daar inloggen Als User en met het Userwachtwoord dat op een sticker van je bbox3 zelf staat vermeld.
 

Als dit likt heb je een bbox3 en als dit niet lukt heb je een bbox4 = Internet box en bij deze kun je maar in zijn User interface geraken via http://myproximus.be of ook via http:proximus.be/myinternet 

Zend je bbox zelf beide signalen uit SSID = “wifi-2.4-xxxx” en SSID = “wifi-5.0-xxxx”

want als je bbox in ONE SSID mode staat (= Smart Wifi actief) wordt en maar 1 SSID (zoals: Proximus-Home-xxx ) uitgezonden voor beide wifi banden  2.4 en 5.0 en is het je toestel die de wifi verbinding maakt die het beste signaal kiest 2.4 of 5.0.

One SSID kan ook uitgezet worden:
dit kun je gewoon bij de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1 (daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK". Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
Opmerking : Bij een bbox4 = "Internet Box"  moet je One SSID uitschakelen via MyProximus  in de Wifi instelling:  Wi-Fi Beherren
op deze pagina kunt u uw Wi-fi netwerk configureren
Privé Wi-Fi
Enkelvoudige SSID = Aan/Uit 

Ter bijkomende info:
Wi-Fi Booster - Installatiegids (proximus.be)
Je Wi-Fi Booster resetten | Proximus

 

Martin, dank je voor de snelle reactie, ik ben misschien niet duidelijk geweest van daar mijn reactie. Mijn aansluiting is internet start fiber, volgens de proximus app heb ik een internet box. Ik veronderstel dat dit een bbox 4 is.Ik zie maar 1 ssid : proximus- home. Mijn tv is aangesloten via de wifi booster v2. Beide de internetbox als de v2 zenden beide frequenties 2,4 en 5ghz uit.Wanneer ik de v2 vervang door de v1 booster dan werkt de tv, maar worden de frequenties niet uitgezonden eender welke stand van schakelaar achteraan. Normaal gezien zou de v1 , zoals de v2 beide frequenties moeten oppikken en terug uitzenden maar dit gebeurt niet.Ik heb 2 wifi boosters v1, beide werken niet zoals het hoort op de internet box. Waarom niet is mij een raadsel, volgens de website Scarlet (dochter onderneming) die deze te koop aanbieden staat vermeld dat je een bbox 3 of hoger moet hebben. Ik denk dat een bbox 4 daaraan voldoet. .Dus blijft mijn vraag wat moet ik doen opdat de v1 volledig werkt op de internet box.

In afwachting van een reactie van een PX moderator :

Volgens mij heeft het ook o.a. iets te maken met wifi6 die de bbox4 ondersteunt alsook de booster V2 maar niet de booster V1.

Reputatie 2
Badge

Booster V1 ondersteund WiFi 6 niet alleen de V2

maar of dit de enigste reden is dat er geen wifi5 kan uitgezonden worden door de booster V1 samen met bbox4 dat is voor mij niet duidelijk?

Edit: wat ook verwarrend is bij de installatiegids van de wifi booster en je de booster V1 aangeklikt hebt er o.a te lezen staat “Kijk even na of je een b-box of hoger geïnstalleerd hebt….. “ wat dan de indruk geeft dat die V1 booster wel zou samenwerken met de een Internet box!!!!

Reputatie 7
Badge +3

Booster V1 ondersteund WiFi 6 niet alleen de V2

dit klopt niet, een wifi booster ondersteund enkel Wi-Fi 4 en 5.

de wifi booster v2 ondersteund wifi 6.

 

Geert

Reputatie 7
Badge +3

Martin, dank je voor de snelle reactie, ik ben misschien niet duidelijk geweest van daar mijn reactie. Mijn aansluiting is internet start fiber, volgens de proximus app heb ik een internet box. Ik veronderstel dat dit een bbox 4 is.Ik zie maar 1 ssid : proximus- home. Mijn tv is aangesloten via de wifi booster v2. Beide de internetbox als de v2 zenden beide frequenties 2,4 en 5ghz uit.Wanneer ik de v2 vervang door de v1 booster dan werkt de tv, maar worden de frequenties niet uitgezonden eender welke stand van schakelaar achteraan. Normaal gezien zou de v1 , zoals de v2 beide frequenties moeten oppikken en terug uitzenden maar dit gebeurt niet.Ik heb 2 wifi boosters v1, beide werken niet zoals het hoort op de internet box. Waarom niet is mij een raadsel, volgens de website Scarlet (dochter onderneming) die deze te koop aanbieden staat vermeld dat je een bbox 3 of hoger moet hebben. Ik denk dat een bbox 4 daaraan voldoet. .Dus blijft mijn vraag wat moet ik doen opdat de v1 volledig werkt op de internet box.

 

je hebt inderdaad een internet box zie ik, enkel de v2 Wifi booster werkt in combi. met de internetbox. Wanneer je hier v1 wifi boosters gebruikt zal je inderdaad problemen krijgen.

 

Geert

@GeertC ik kan niet goed volgen, tenzij het een typ fout is,  dat je zegt wifi booster V6  ondersteunt wifi 6 ?

Reputatie 2
Badge

@Martin hij bedoeld WiFi booster V2 waarschijnlijk type fout lol 

Reputatie 7
Badge +4

Indien een internetbox geplaatst wordt vervangt Proximus een eventueel voorhanden booster v1 door een booster v2

Mogelijks heeft de auteur aangekochte v1 boosters van Scarlet

Ik vermoed dat een via kabel aangesloten v1 booster wel zal werken op de internetbox 

Waarom een aansluiting in WiFi niet (correct) werkt is mij niet direct duidelijk mogelijks heeft dit te maken met ook voor andere toestellen vastgestelde problemen 

Cfr bv.

Internet box wifi connexion refusée | Proximus Forum

Symptômes : les appareils voient le Wifi mais ne peuvent pas s’y connecter alors que WPA2 est bien le protocole utilisé. De notre côté pour ces appareils dont pouvons voir des brèves connexions sur le Wifi mais celle-ci sont directement drop.
La cause est la fonction PMF (Protected Management Frames) qui ajoute une sécurité supplémentaire à WPA2 et contrairement à une bbox 3, elle est de base dans une internet box. Nous avons pu voir ce phénomène surtout sur des Smartphone Huawei et des imprimantes HP.

Vertaling

Symptomen: apparaten zien Wi-Fi, maar kunnen er geen verbinding mee maken terwijl WPA2 het gebruikte protocol is. Van onze kant zien we voor deze apparaten korte verbindingen op Wifi kunnen zien, maar worden deze direct gelost.

De oorzaak is de PMF-functie (Protected Management Frames) die extra beveiliging toevoegt aan WPA2 en in tegenstelling tot de Bbox 3, is deze standaard voorhanden in de internetbox. We hebben dit fenomeen vooral gezien op Huawei-smartphones en HP-printers

ik had het vermoeden dat het iets met de protectie te zien had, want bbox4 gebruikt WPA3 en de veiligheid met een v1 boosters zou dan niet zo goed zijn. Maar TS ziet ook geen SSID’s voor 2.4 en 5.0 van de booster V1 als ik het goed begrijp?

dag allemaal, zoals m_16 vermoed, de wifi booster aangesloten met een rj kabel werkt met de internet box met de schakelaar in stand auto en ap. De stand ap is beter want de booster wil zich nog verbinden met de v2, of je moet deze eerst uitschakelen. Je verliest wel functionaliteit omdat je hem enkel kunt gebruiken met een rj kabel en niet via wifi ook krijg je de naam van je ssid proximus -home niet te zien maar een andere ssid naam en moet je uw smartphone , laptop veranderen naar deze ssid. Bij het lezen van de Franse tekst en de vertaling ervan lees ik dat bepaalde toestellen ook last hebben met het verbinden, zo heb ik ook een pc  besturing W10 met een wifi kaart welke niet wil verbinden  en steevast vraagt naar een geldig ip adres .Ik denk dat Proximus de internet box toch eens goed moet bekijken en dat Scarlet vermeld dat de wifi booster v1 niet compatibel is met de internet box.2023 Jef

@2023 jozef 
TBI: Vroeger stond het op de PX site er ook bij dat de booster V1 niet werkte met de bbox4 maar dat hebben ze om één af andere reden aangepast, naar bbox3 of hoger en geven zo de verkeerde indruk dat de Booster V1 wel zou goed werken met de bbox4, want hoger dan de bbox3 versta ik toch als bbox4  (=Internet box)!!!

Ik herinner het mij niet meer direct hoe je het juist moet doen, maar je kan ook in de UI van de booster en dan zou je wel de SSID kunnen veranderen volgens mij zodat die de zelfde is.

Dank je Martin, ik ga op zoek hoe je de UI van de booster kan aanpassen.2023 Jef

@2023 jozef ter info:
ik heb ooit ergens het volgende gekopieerd (mogelijks komt dit van http://userbase.be )

wifi booster  webinterface:
Sluit de Wi-Fi booster met een netwerkkabel aan op jouw B-BOX 3.
Normaal gezien op een sticker vind je de gebruikersnaam en wachtwoord (MAC adres) 
om in te loggen daar zou je ook de mogelijkheid moeten hebben om van daaruit een reset uit te voeren.
Om het IP adres te bekijken surf je eerst in jouw browser naar 192.168.1.1 en log in als User
en voer het User password in dat je op een sticker van bbox terugvindt.
Verifieer welk IP adres overeenkomt met het MAC adres van de Wi-Fi booster.
Dat IP adres heb je nodig om te kunnen inloggen op de webinterface van de booster.

NB: ik had het hier ook gepost: boost channel keuze en web access | Proximus Forum

Dank je Martin en alle anderen die mee gedacht  en tips hebben gegeven. Het is met mijn kennis simpel der om het toestel te verkopen dan er verder mijn tijd in te steken. 2023 Jozef  

Reageer