Vraag

Werken met een Router achter de modem


5 jaar lang hebben wij op de firma een witte modem gehad.
Nu komt Proximus een zwart model hangen en reset ongevraagd mijn router die er achter hing en alle port forwarding bevatte voor het camera systeem en dergelijke. Gelukkig had ik hier een backup van, is dit de normale procedure ffs ????

Ik kan nu enkel het internet laten werken als ik in de router Dynamic IP selecteer, echter dan krijg ik als wan ip 192.168.1.21 welke mij niet correct lijkt. Ik kan ook mijn camera's niet benaderen van buitenaf.

Volgens mij moet ik een PPPoE connectie hebben... Ik kan deze laten werken en dan krijgt de router een IP adres dat me wel ok lijkt, echter geen internet verbinding ....
Hoe kan ik dit terug in orde krijgen ?

15 reacties

je moet inderdaad een pppoe sessie opstarten op de router die achter uw bbox hangt, je kunt op de Prox support site hieromtrent iets van terugvinden hier:
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_router_install/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/uw-priverouter-instellen-als-draadloze-router.html

Dat je bbox modem aan je router een ip adres toekent zoals 192.168.1.21 kan inderdaad zoals hij aan elk toestel die op zijn poorten hangen, via zijn DHCP een dyn IP toekent.

Als je een pppoe sessie in je router opstart, krijg je via de bbox modem via zijn pppoe passtrough een Wan IP adres van de Prox server, wat natuurlijk geen lokaal IP adres is zoals de DHCP van de bbox die toekent in de range 192.168.1.X
Ik krijg onderstaande status van mijn router bij een PPPoE sessie.....



Echter van dat moment heeft geen enkele client van de router of de router zelf nog een internet connectie ...
Ik veronderstel toch dat het paswoord en inlog dat je nodig hebt voor deze sessie niet wijzigd met een nieuwe modem ?
Herstart eens je bbox modem door zijn spanning 5sec te onderbreken.
Het is precies of dat je maar één pppoe sessie krijgt van Proximus dus alleen de bbox3 en niet je router !
Gedaan .... geen verschil buiten een ander IP adres ....

Je krijgt nog altijd een private ip adres. Is je wan uitgang van je router verbonden met één van gele ethernetpoorten van je bbox.
Ik zie er enkel maar gele ... dus ja ...

en loopt die naar de wan poort van je router of is het naar de LAN poort.

Werkte je vroeger ook met een pppoe sessie op je router. want als het de lan poort is van je router die aangesloten is op gele lan poort van je bbox dan werk je router als switch.
Nu liep ik ff enthousiast naar de router van 'het zal toch niet zijn dat ze die verstoken hebben...' maar nee, zit netjes op de wan poort. (gele)

Ja, vroeger ook, want in de backup van men router stonden nog de loging gegevens voor de pppoe sessie ...

zou het dan zo zijn dat je nu maar één pppoe sessie krijgt, dan zou je eens kunnen proberen als je kan, door naar je interface van je bbox te gaan via http://192.168.1.1 en daar sta je default as user ingelogd en het wachtwoord staat op een sticker van je bbox3 tussen zijn onderkant en voet en daar dan je pppoe sessie even uitzetten van de bbox, om te zien of je router dan wel een pppoe sessie kan opbouwen.
Heb deze uit gezet in de bbox via onderstaande ...



Echter vanaf dan kon ik de bbox ook niet meer benaderen en moest ik men laptop rechtstreeks in de bbox steken om het terug te kunnen op zetten.

Maar ook tijdens het uit stond kon ik via de router geen pppoe sessie werkend krijgen ...
Dan denk ik dat er iets niet in orde is met de bbox zijn "pppoe passtrough" aangezien je met de zelfde instellingen van vroeger op je router nu geen pppoe sessie kunt opbouwen en vroeger met de andere bbox wel.
Als je geen echte routerfunctie nodig hebt zou je de router als switch kunnen gebruiken en dus ipv van zijn wan met de bbox te verbinden nu met zijn lan aan de bbox verbinden.
Ik heb die router nodig. Wij hebben verschillende netwerk printers staan die allemaal hun IP adres krijgen van mijn router op basis van hun MAC adres. Bovendien zijn er dingen die ik van buitenaf moet kunnen benaderen en dat lukt nu niet meer. Ik weet dat ik dit grotendeels allemaal door de bbox zou kunnen laten afhandelen maar ik heb dit liever zelf volledig in de hand. Bewijs is dat ze van de ene dag op de andere gewoon kunnen binnen vallen en dat apparaat gewoon mee nemen en vervangen door een ander. Surplus resetten ze dan zonder vragen onze persoonlijke router naar zijn fabrieksinstellingen ... ik weet het niet maar ik vind dit not done...

Ik vrees dat ik dus naar support zal moeten of heeft er nog iemand een trukje in zijn mouw ?
(19u00)
Waarschijnlijk heeft de technieker de router gereset omdat hij mss vastgesteld heeft net als u dat er geen internet verbinding was in de hoop dat het terug ging werken, enfin dit is maar een gissing van mij ik ben tenslotte niet van Proximus dus inside info heb ik natuurlijk niet, mss regeert er nog iemand van Proximus zelf hier op je post.
Als je zeker bent dat je de zelfde instellingen hebt op je router als voorheen dan zou het direct moeten werken met de bbox3 als hij geen problemen heeft met de pppoe passtrough en ik veronderstel dat de pppoe passtrough met alle types bbox3 werkt zonder probleem en als dit zo niet is zullen de mensne van het Proximus team dit wel weten of kunnen zij dit opvragen aan de bevoegde dienst.
Mss daarom ook best hier ook vermelden welke type bbox3 je hebt, normaal zijn het nu Bbox3V+ dat ze plaatsen en ik denk niet dat die problemen hebben met pppoe passtrough.

EDIT @ 19u20:
ik heb eens een test gedaan met mijn windows 10 laptop om een pppoe sessie op te bouwen met de bbox3v+ en dit lukt in ieder geval terwijl de bbox zijn pppoe sessie ook nog heeft.
(pppoe laptop > IP =87.244.X.X / pppoe bbox3 > IP =87.243.Y.Y)
Dus zou je dit eventueel ook eens kunnen proberen dan weet je zeker dat de bbox3 passtrough goed werkt.
Reputatie 7
Badge +4
Hey Gunther, kan je mij een privé bericht sturen met je klantennummer of vaste lijnnummer zodat ik het voor jou verder kan nakijken.
Ter bijkomende info: privébericht sturen kun je door op de naam van de Proximus medewerker te klikken die je vraagt om een privébericht te sturen.

Reageer