Welk fibermodem gebruikt Proximus?

  • 22 January 2023
  • 20 reacties
  • 1369 Bekeken

Reputatie 1

 

Binnenkort hebben we glasvezel in ons appartementsgebouw. Fiberklaar komt dan de glasvezelkabel binnentrekken via een onbenutte wachtbuis. Dat zal vrij vlot verlopen denk ik dan.

Maar dan komt het moeilijkere werk van de proximus technieker. Die moet het signaal naar de bbox 3 brengen! Ik heb ondertussen een paar youtube video’s opgevraagd, en daar zag ik dat men de glasvezelkabel tegen de muren / plinten plakt, en zelfs te boren door muren!

Now dat zal bij mij niet doorgaan denk ik dan, in de jaren 60/70 wist men niet beter, maar we zijn ondertussen 2023. Heb dan maar eens gezocht online of dat er geen elegantere oplossing was.

En ja, daar is een elegantere oplossing via een #DEVOLO GIGA BRIDGE” adapterkit. Met deze adapters kun je het ethernetsignaal dat uit de fibermodem komt, met de DEVOLO via een bestaande COAX / TEL lijn naar de juiste plaats brengen waar de BBOX3 staat. Zie hieronder het schema.

Ik wil nu al een montagebord maken waar alle componenten opkomen in mijn PRIVE kelder.

Daar moet ook nog een stopkontakt voorzien worden om de DEVOLO te voeden.

Kan iemand me zeggen welk fibermodem er gebruikt wordt? ( fabrikant / foto / afmetingen ?? )

zodat ik een idee heb hoe groot het motagebord moet worden?

Hieronder de link naar DEVOLO GIGA BRIDGE:

https://www.devolo.be/giga-bridge-telefoonset

 

 

 

 

 

 


20 reacties

@Gilbert_030 Ter info: Een paar bedenkingen die ik mij maak:
het nadeel is volgens mij, als je vroeg of laat met een probleem zit dat Proximus geen ondersteuning zal geven op de verbinding met devolo en bijkomend als er bv. een PX technieker zou aan te pas komen om het probleem op te sporen, en stel dat het probleem dan van die devolo’s komt, dat de tussenkomst dan ook niet meer gratis zal zijn!

wat ik ook niet weet is, als je een fiberpack met 1giga neemt of je  met die devolo’s over koper dan ook wel degelijk die snelheid gaat halen want normaal geven ze theoretische snelheden op? 

je zegt: Maar dan komt het moeilijkere werk van de proximus technieker. Die moet het signaal naar de bbox 3 brengen! Ik heb ondertussen een paar youtube video’s opgevraagd, en daar zag ik dat men de glasvezelkabel tegen de muren / plinten plakt, en zelfs te boren door muren!

Ik weet niet zeker of ze altijd met glasvezel naar boven gaan, het kan ook met UTP netwerkkabel zijn die dan van de glasvezel modem toekomt in je appartement waar die aan de bbox aangesloten wordt.

NB: Hoe verloopt de installatie van glasvezel? | Proximus

 

Reputatie 1

Hello Martin,

 

Bedankt voor de reactie.

  • 1.Als er problemen moesten zijn, dan probeer ik het zelf eerst op te lossen.Is het echt een zwaar probleem dat er een PXT bij komt kijken, dan kan het misschien zijn dat dit niet meer gratis is.
  • 2 Of er nu met glasvezel of UTP kabel naar boven moet, daar gaat het niet om, de manier waarop men het signaal naar boven brengt daar gaat het om. DEVOLO doet dit op een eenvoudige manier, geen plakwerk, boorwerk!!
  • 3 Ik heb de specs nog eens opgevraagd van de DEVOLO GIGA BRIDGE. Deze zijn hieronder te raadplegen. Wat transmissiesnelheid betreft ziet dat er zeer goed uit! Je zult via deze adapters weinig tot geen snelheidsverlies hebben! De coax en de TEL lijnen kunnen 2Gbits aan! De ethernetpoort 1Gbits.
  • 4 Ik ben dit topic gestart om te weten te komen welke fibermodem nu gebruikt word bij de installatie! Hopelijk kan een PXT me hier mee verder helpen. (Foto - Specs, vooral de afmetingen) zodat ik weet hoe groot mijn montagebord moet worden. Er zouden ondertussen al 3 verschillende fibermodems in gebruik zijn!
  • 5 SPECS

     

 

Hallo Gilbert,

Bedankt voor de verder info.

Ik twijfelde gewoon aan de eventuele doorvoersnelheid in de praktijk, gewoon omdat bv. de devolo specs voor devolo powerline adapters ook goed zijn maar dat dit in de praktijk wel kan veel lager uitvallen.
Natuurlijk is het wel zo dat je mss niet moogt vergelijken met poweline adapters over elektriciteitsdraden! vandaar komt mijn twijfel en met devolo giga bridge over telefonielijnen heb ik totaal geen ervaring. 

In ieder geval eens de fiber installatie bij u achter de rug is, laat het in ieder geval hier eens weten wat de resultaten en  je ondervindingen zijn.

Hopelijk kan nu iemand je meer gegevens verstrekken over de glasvezelmodems die PX gebruikt.

Reputatie 7
Badge +4

@Gilbert_030 Zoals Martin al schreef wordt het gebruik van devolo’s niet ondersteunt door ons. De snelheid van je verbinding zal dan niet alleen afhangen van onze apparatuur maar ook van de devolo en de bekabeling tussen de devolo en de modem. 

Onze techniekers moeten de aansluiting via kabel doen en zullen die devolo dus niet gebruiken.  

De fibermodem die nu meestal geïnstalleerd wordt, is  8cm breed 2.5cm dikte en 8,5cm lang. 

Reputatie 6
Badge +2

Ik twijfelde gewoon aan de eventuele doorvoersnelheid in de praktijk, gewoon omdat bv. de devolo specs voor devolo powerline adapters ook goed zijn maar dat dit in de praktijk wel kan veel lager uitvallen.

Natuurlijk is het wel zo dat je mss niet moogt vergelijken met poweline adapters over elektriciteitsdraden! vandaar komt mijn twijfel en met devolo giga bridge over telefonielijnen heb ik totaal geen ervaring.

 

Er is m.i. geen enkel verschil tussen deze Devolo Giga Bridge en de nieuwe Devolo (of andere) Powerlines. Ze werken beide met het G.hn protocol (Homegrid).

G.hn is een standard (die theoretisch 2 Gbit/s haalt), en waarbij 4 soorten bestaande bekabeling kan gebruikt worden: het electriciteits netwerk (= grid), telefoonkabel, coax kabel en POF (plastic optical fiber): https://en.wikipedia.org/wiki/G.hn

Er is dus geen enkele reden om niet aan te nemen, dat net zoals met Powerlines:

  1. de theoretische snelheid nooit gehaald wordt.
  2. de snelheid zeer zal afhangen van de afstand die moet overbrugd worden.
  3. kwaliteit van de verbinding

Ik zou daar ook geen gebruik van maken om een Fibermodem (in de kelder) met een router (in het appartement) te verbinden …

my 2 cents

@philippe_d Het is omdat ik verwacht dat er over elektriciteitsdraden meer netvervuiling kan voorkomen  tov telefoniekabel.

Reputatie 1

@HadewychT Oei, dat ziet er niet goed uit dan! Heb net mijn montagebord geinstalleerd in mijn privekelder. Zoals je kunt zien volgens de specs van DEVOLO GIGA BRIDGE is de transmissiesnelheid zeer goed zowel via TEL. als de COAX aansluiting! Het dubbele van de max. PX snelheid.

Kabels leggen vanuit de kelder naar het 1e en 2e verdiep via trapzaal, dan op elk verdiep nogeens door verschillende muren / langs plafonds? Neen, als Syndicus zie dat niet zitten. Als PX weigerd, dan moet ik naar een andere provider uitkijken. Ik ga onmiddellijk opzoek die de DEVOLO wel wilt gebruiken!

Nogmaals, deze DEVOLO werkt NIET via het elektriciteitsnetwerk zoals alle andere DEVOLO systemen!  Deze  DEVOLO is speciaal ontworpen voor de overdracht van glasvezelsignalen!! Moest dit een slecht, onbetrouwbaar, snelheidsverlieslatend zijn, dan zou DEVOLO dit toch niet op de markt brengen denk ik dan.

Enfin, erg jammer PX.

 

Reputatie 6
Badge +2

Neen, als Syndicus zie dat niet zitten. Als PX weigerd, dan moet ik naar een andere provider uitkijken.

Ik zou ervoor zorgen dat de B-box3, tenminste tijdens de Proximus installatie, ook naast de Fibermodem hangt. Dan kunnen ze de aansluiting niet weigeren.

Je kan dan eventueel jouw “magische Devolo” gebruiken om het internet signaal van de B-box3 naar je appartement te brengen?

Ook indien er later eventueel problemen zijn, breng je de B-box3 terug naar de kelder voor eventuele testen.

 

Ik ga onmiddellijk opzoek die de DEVOLO wel wilt gebruiken!

Andere provider?

  • Bij EDPNet moet je zelf zorgen dat je de modem aansluit. Support zal er ook maar zijn als jouw router direct op de ONT aangesloten word.
  • Bij Mobile Vikings werk je ook met de B-box3, net zoals bij Proximus.

 

Nogmaals, deze DEVOLO werkt NIET via het elektriciteitsnetwerk zoals alle andere DEVOLO systemen!  Deze  DEVOLO is speciaal ontworpen voor de overdracht van glasvezelsignalen!! Moest dit een slecht, onbetrouwbaar, snelheidsverlieslatend zijn, dan zou DEVOLO dit toch niet op de markt brengen denk ik dan.

Deze devolo gebruikt - net zoals de Powerline - G.hn. Het is zelfs dezelfde electronica (chip) als bij de Powerlines.

Je schijnt niet te willen begrijpen dat dit theoretische snelheden zijn, die niet gegarandeerd worden.

Devolo schrijft van zijn PLC’s ook dat ze 2.400 Mbps overdrachtsnelheid ondersteunen (zie: https://www.devolo.global/technology/ghn, tabel: PLC transmission speed), maar ik heb nog geen enkele PLC zien werken aan 2.400 Mbps. Dus liegen ze daar ook ???

Trouwens, het zou mij niet verwonderen dat deze gepubliceerde “data rates” de som is van upload en download, dus dat moet je al halveren dacht ik …

In ieder geval: het proberen waard. Hou ons a.u.b. op de hoogte van de ervaringen. Success!

Reputatie 1

Ik hoop dan maar dat ze de bestaande TEL kabel of misschien de bestaande COAX kabel kunnen vervangen, anders zie ik dat niet zitten om kabels te leggen via de trapzaal, boren door muren om binnen te komen, kabels plakken tegen het plafond ?!
Echt de jaren ' 70 

Volgende week komt de FIBERKLAAR aannemer kijken, ik ben benieuwd

Reputatie 6
Badge +2

Bestaande telefoonkabel vervangen lukt meestal wel, op voorwaarde:

  1. dat je precies weet waar de telefoonkabel je appartement binnenkomt (er kunnen meerdere telefoondozen aanwezig zijn, maar ééntje is de “intro”).
  2. je in de kelder precies weet welke telefoonkabel naar jouw appartement loopt.

Ik zou niet wachten tot de Fiberklaar technieker komt, maar nu al eens deze zaken proberen uit te vissen:

  • Telefoondozen in je appartement openmaken, en kijken welke kabel er daar binnenkomt.
  • Beneden kijken waar deze kabel uitkomt (eventueel eens uitmeten met een multimeter).

Dan is er een kans dat ze de fiber via de bestaande telefoonkabel kunnen doortrekken tot boven…

Laat ons a.u.b weten (in deze topic) hoe het afgelopen is

@Gilbert_030 Ze zouden inderdaad gewoon de bestaande buis waar nu je coax in ligt of waar nu je telefoniekabel in ligt kunnen gebruiken om naar boven te gaan. Beter coax behouden want telefoniedraden zal je niet meer nodig hebben, Telefoon kan dan aan de bbox aangesloten worden. Houdt ons zeker op de hoogte van het verder verloop. 

Reputatie 5
Badge +1

Eigenlijk dienen we toch niet te negatief te zijn over de werking van devolo’s …

Onze eerste configuratie met 2 TV’s : TV1 verbonden met wifi bridge TV2 verbonden met PLC van Proximus . Deze configuratie omdat bekabeling niet mogelijk was . Installatie zo gedaan door Proximus technieker.

Ervaring : voor TV1  wifi bridge ( van Proximus )viel de laatste tijd constant uit en diende dan terug geïnitieerd te worden.

TV2 met plc (van Proximus) geen problemen.

 

Wij hebben nu om de problemen met de wifi bridge te vermijden de twee tv’s verbonden met modem door middel van DEVOLO MAGIC 2 wifi 6 home configuration . Dus alles via het electriciteitsnet.

Gehaalde snelheid van de verbindingen op dit moment : TV 1 devolo 1.224 Mbit/s en TV2 devolo 1120 Mbit/s .

Werking perfect .

Dus wat ons netwerk betreft , geen enkel probleem om met devolo’s te werken.

Pluspunt is ook bij deze devolo’s, dat we nu perfecte wifi hebben in alle ruimtes waar deze devolo’s staan. Dit is bijkomend voordeel.

Natuurlijk kijken wij uit , hoe bij ons de verbindingen zullen gelegd worden, eens de optische vezelaansluiting zou gebeuren ( tot aan de buitenmuur zijn door Fiberklaar de buizen reeds gelegd ).

ro

 

@Ro Dat is net het probleem dat je op voorhand niet weet met devolo’s of je al dan niet in de problemen zult geraken, hangt van situatie tot situatie af en zoals je zegt zijn er velen die content zijn met hun devolo oplossing net als er andere zijn die negatieve ervaringen hebben met devolo oplossingen.

Maar één ding is zeker als je kunt bekabeld werken doe het zeker en vast bekabeld en niet met draadloze oplossingen, wat spijtig genoeg niet altijd mogelijk is.

Reputatie 7
Badge +4

@Gilbert_030 Het zal het beste zijn om zoals Philippe aangeeft ervoor te zorgen dat je heel goed weet waar welke kabels lopen die eventueel vervangen kunnen worden. De mensen van Fiberklaar kunnen dan samen met u bespreken wat de beste optie zal zijn voor u. 

Reputatie 1

@philippe_d Ik ben vorige week naar een voorstelling / kennismaking van Fiberklaar gaan kijken ( uitnodiging gekregen ) Daar waren alle huidige internetproviders en natuurlijk een stand van FIBERKLAAR. Op die stand hebben ze mij verteld dat er in ons appartementsgebouw via de straat en de onbenutte wachtbuis de fiberkabel zal binnengebracht worden. FIBERKLAAR plaatst dan een contactpunt waar alle appartementen kunnen aangesloten worden. Totdaar, en dan stopt het voor de firma FIBERKLAAR. Dus die brengen de glasvezel NIET in het appartement ! dit is het werk voor de gekozen internetprovider hebben ze mij verteld.

Als ik in de kelder ( technische ruimte ) sta aan de straatkant, zie ik de kabels voor TEL en COAX binnenkomen . De dikke TEL kabel loopt naar een verdeeldoos, van daaruit gaat elke TEL zijn eigen weg, ze gaan alle drie via een plexibuis naar boven. De COAX kabels gaan vanaf een TELENET kast ( die buiten staat ) ook via een wachtbuis straatkant en een plexibuis naar boven. Gemakkelijk te volgen! In mijn appartement heb 3 COAX aansluitingen en 3 TEL aansluitpunten. TEL is op dit ogenblik in gebruik, de COAX niet. Nu zou ik op zoek moeten gaan naar het “INTRO” aansluitpunt zowel van de TEL als van de COAX.

Via de COAX lijn zou het beste zijn voor mij. Mag je de COAX kabel afsluiten, verwijderen uit die TELENET kast?

Reputatie 6
Badge +2

Ik zou absoluut de coax niet verwijderen. Je weet nooit of jij - of een toekomstige bewoner - later naar een coax provider wilt switchen.

Je zegt de telefoon is in gebruik, maar van zodra je internet hebt via de glasvezel, zal jouw telefoonaansluiting ook verdwijnen (je krijgt dan vaste telefonie via de fiber router).

Ik zou dan eerder kiezen om de telefoonkabel te vervangen door fiber.

En meestal is in zo’n plexibuis genoeg plaats om zowel de telefoonkabel (VVT of UTP?) en de glasvezel , zodat je misschien niets moet opofferen...

Reputatie 7
Badge +4

FYI

Kies voor fiber in je appartementsgebouw: klaar in 5 stappen - Fiberklaar

Ondergronds

In de meeste gevallen brengen we fiber ondergronds binnen van in de straat tot in de technische ruimte. De aannemer brengt je hiervan uiteraard op de hoogte.

Kies voor fiber in je appartementsgebouw: klaar in 5 stappen - Fiberklaar

Hoe brengen we fiber tot in de appartementen?

De persoonlijke fiberkabel vertrekt vanaf het distributiepunt in de technische ruimte of op de gevel. Er zijn verschillende oplossingen om de appartementen te voorzien van glasvezel. De aannemer gaat de beste optie na tijdens de inspectie.

 

=

Ik lees hier niet dat Fiberklaar systematisch geen individueel (gratis) fiberaansluitpunt zou plaatsen in ieder appartement (bij de initiële aansluiting van het appartementsgebouw op het fibernetwerk)  

Werd er door u en door Fiberklaar contact opgenomen met de syndicus hieromtrent?

En is er dienaangaande eventueel reeds een beslissing m.b.t. de eventuele fiberaansluiting en bijhorende werken van de algemene vergadering (eigenaars)?

 

Reputatie 1

De aannemer , de firma APK, is komen kijken naar de mogelijkheden om de fiber in onze appartementen te brengen. Ze stelde eerst voor om de kabel tegen de voorgevel te plaatsen!!! - Dat heb ik geweigerd! - Ik heb die man meegenomen naar de kelder ( technische ruimte ) en alles aangetoond waar de telefoonkabels binnen komen, en ook waar ze naar toe gingen via de plexibuizen. Toen stelde hij voor om de kabels via kabelgoten langs de traphal naar de appartementen te brengen! Dat heb ik ook geweigerd! - Ze waren met 2 personen, de tweede persoon, ik denk een technicus is daarbij gekomen, heb het nog eens allemaal aangetoond, en ja, die zag daar geen enkel probleem in om de fiberkabels langs de bestaande plexibuizen naar de appartementen te brengen. Moest dit een recent gebouw zijn dat met flexibele kabelgeleiders ( op de rol ) zijn zoals ze nu allemaal gebruiken, zou dit NIET kunnen! Heb ik geluk zeg ! Ze hebben ( bijna ) alles gefotografeerd. Op GV en 1V moeten ze nog van de aansluitpunten in het appartement een foto maken. Ondertussen al een PDF ( dossier ) gekregen met de beschrijving van de plaatsing  samen met de foto’s. Komt nog goed denk ik dan!

Reputatie 6
Badge +2

@Gilbert_030 

Heb je nu al Fiber? Hoe is het allemaal afgelopen bij jou?

  • glasvezel in bestaande buis getrokken?
  • of de Devolo gebruikt?
Reputatie 1

Huidige toestand:

Blauwe glasvezelkabelgeleider binnengebracht van de straat naar de kelderruimte.

In de kelderruimte hebben ze een verdeeldoos geplaatst, maar die is nog niet aangesloten op de straat.

Ze hebben de glasvezel kabels gelegd naar elk appartement via de bestaande koperleidingen!

Die kabel kwam binnen op het aansluitpunt in mijn living en moest dan verder getrokken worden naar het bureel, maar dat laatste is hun niet gelukt! De FTU hangt nu in mijn living! Wat NIET de bedoeling was.

Wat nu de volgende stap is weet ik niet, wachten tot ze contact opnemen? ( als het signaal terbeschikking is in onze straat )

Reageer