Weekje geen internet...


Reputatie 2
Badge
Vorige donderdag geen internet meer thuis. Natuurlijk tot onvrede van de twee thuiszittende tieners. 's Middags de bbox eens herstart, zonder effect. Ik kwam pas na 16u, probeerde dit ook nog eens, eveneens zonder effect. Naar de klantendienst gebeld, daar zeiden ze dat er een technicus zou moeten langskomen. We zouden een halfuurtje vooraf opgebeld worden.
De tieners waren weer thuis, wijzelf gaan werken. Plots een berichtje van de dochter dat de technieker er was.Na tien minuutjes nog een berichtje: hij was weer weg.
Ik bel naar mijn dochter en ze zegt dat er nog een ploeg zal moeten komen. Niet veel info dus, zelf niet opgebeld geweest door de technieker. Dus ik bel naar de klantendienst. Daar zien ze dat er inderdaad een lasploeg zal moeten passeren. Ze zullen bellen voor een afspraak.
Rond 13u30 krijg ik plots een SMS, een bevestiging van mijn afspraak 10 juli tussen 8u en 17u. Bevestiging? Ik bel weer naar de klantendienst om te zeggen dat dit wel lang is, van donderdag tot woensdag zonder internet, telefoon..
Iemand rapper sturen kan ze niet doen, maar eventueel wel wat meer data via mijn mobiel abonnement. Maar dit zit bij mijn werkgever. Dus leg ik bij hen mijn probleem uit. Uiteindelijk krijg ik 3 smsjes dat er een 500MB extra geactiveerd is, dus 1,5GB . Met een dochter die heel wat taken moet uitvoeren voor de speelpleinwerking, is dit er na één dag al door! Ook raar dat dit eerst opgebruikt wordt en niet mijn gewone 5GB datapakket.
Dat onze gasten eens wat minder met hun 'schermen' bezig zijn, is niet zo onoverkomelijk. Maar bijna 7 dagen zonder, is wel wat heel lang. Geen netflix, PS4, spotify… Een week abonnementen betalen, waar we geen gebruik van kunnen maken.
We zijn blijkbaar ook de enigen in de straat met problemen, dus een kabeldefect lijkt ook onwaarschijnlijk, of het moet aan onze eigen aansluiting zijn.
Hopelijk woensdag weer connectie...
Frederik

73 reacties

Reputatie 2
Badge

Net thuisgekomen en nu branden alle lampjes op de bbox, ook LAN. Op LAN zijn twee kabels aangesloten, een naar de vaste PC en één naar de TV (niet voor Proximus TV, is hier nog niet mogelijk, wel voor Netflix).

Net nog eens een speedtest gedaan, nu 9,1Mbps. Zonder de 4G antenne aangesloten, 3Mbps.

ja dan is de bijdrage inderdaad van 4G inderdaad maar zwakjes, waarschijnlijk gaat er wel iemand die  van Proximus zelf is, voorstellen om een technieker te sturen voor verdere aanlyse.

NB:Je kunt die ook altijd gratis zelf aanvragen via deze weg > http://proximus.be/happyhouse 

Reputatie 2
Badge

Er heeft al eens een happy house bezoek plaats gevonden.

Momenteel geen verbinding,  kan geen enkele website bezoeken. Gisteren was het ook in de avond. Later ging het weer iets sneller. Net modem heropgestart. Geen effect.

Reputatie 2
Badge

Nu toch verbinding. Snelheid 6Mbps.

Reputatie 2
Badge

En nu weer 9,8. Net als gisteren was mijn dochter ook bezig op haar laptop met bestanden op onedrive toen we problemen hadden. Zal wel toeval zijn?

heb je al geprobeerd om toch eens de bbox te resetten via het verzonken resetknopje achteraan zo’n 15 seconden in te blijven drukken.

Reputatie 6
Badge +3

Alvorens de LAN lampjes oplichten en flikkeren wanneer er gegevensoverdracht is moet aan de andere kant de aangesloten apparatuur ook ingeschakeld zijn. Anders blijft de LED uitgeschakeld. Heb je al een andere antenne geprobeerd?  Probeer ook eens de Sagemcom LTE 4 modem te resetten. Normaal gezien zou je een reset gaatje moeten zien waar je met een paperclip 30 seconden moet indrukken tot alle lampjes uitgaan, dan loslaten. Blijkbaar zijn er 2 versies van de F@st 4360 AIR met ingebouwde antennes en ook met uitwendige antennes. Je zou enkel maar invloed op de snelheid kunnen hebben wanneer uw dochter heel grote bestanden van > 500 MB upload naar OneDrive. Welke snelheid haal je op een speedtest wanneer je via uw smartphone verbinding wil maken met het 4G netwerk? Wanneer je dan ook heel trage snelheden haalt dan ligt het echt aan het zwakke signaal.

@familievandesype kan nog altijd niet volgen, wat bedoel je met heb je een andere antenne geprobeerd ?

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Omdat de topicstarter zijn eigen antenne om het signaal te versterken dat naar de LTE Modem gaat. Zie hier: Ik heb een binnenhuis antenne.  Wanneer het inkomende 4G signaal te zwak is gaat de LTE modem ook geen al te beste snelheid binnenkrijgen om te combineren met de ADSL snelheid. Vandaar mijn suggestie voor een sterkere antenne.

@familievandesype Maar is dit dan een actieve of passieve antenne?

want normaal zal je zo’n antenne buiten zetten, maar dan afhankelijk van de lengte van je coax kabel kan het zeker dan nodig zijn van een actieve buitenantenne te gebruiken, want anders kan het zelf zo zijn dat je ipv van te winnen je dan nog beter met de binnenantennes werkt op de modem.

Reputatie 6
Badge +3

Dat hangt ook af welke antenne of antenne(s) de topic starter in gebruik heeft. Zie hier de variant met buitenantennes: https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/9472fc99-a956-46ac-bf8c-3cfcaa1b8631.jpg Normaal gezien is een binnenantenne altijd passief en de buitenantenne actief.Klopt wat je zegt Martin.

daarom ook dat je moet opletten als je een binnenantenne plaatst dat je coax kabel ook niet lang wordt van de aan de LTE modem tot waar je antenne staat opgesteld.

Reputatie 2
Badge

Ik heb gewoon binnen naast mijn bbox een 4g antenne staan die ik bij een happy house bezoek gekregen heb. Het betreft een Segacom LTE modem die gewoon met een ups kabel naar de bbox gaat.

Ik merk nu al twee dagen dat het lampje op deze antenne bij 4G rood brandt. Ik heb de LTE modem zelf al verschillende keer gereset door de spanning weg te nemen, nog niet via de reset knop.

Gisteren heb ik wel de bbox gereset door de reset knop in te drukken. 

Met mijn telefoon is de snelheid van de 4g ongeveer rond de 7Mbps

Als je zegt “Ik merk nu al twee dagen dat het lampje op deze antenne bij 4G rood brandt”

Dan moet een actieve antenne zijn als op die een antenne een lampje 4G rood brandt.

Er kan dan natuurlijk iets aan deze actieve antenne defect zijn 

Reputatie 7
Badge +4

= u hebt reeds 2 dagen enkel xdls en geen 4G&xdsl (geen 4G ondersteuning)

eventueel in afwachting van een reactie van Px medewerkers op dit publieke forum én de 4G modem én de BBox heropstarten en eventueel zelfs een “hard reset” geven, vervolgens eerst Bbox voor xdsl volledig laten opkomen (voeding, internet, dsl LEDs Bbox blauw) en dan pas 4G modem activeren (Bbox Wan LED wordt blauw)

indien op 4G modem 4G LED rood blijft is en blijft een tussenkomst van Proximus op afstand of ter plaatse nodig

indien u op uw mobiele telefoon (meestal) slechts +/- 7 Mbps haalt, lijkt het mij absoluut noodzakelijk dat Proximus dit voor uw locatie toch eens nader bekijkt (geen 4G antenne op 900 MHz in de buurt,….) om tot “een enigzins behoorlijke oplossing” te komen...

 

 

Dit voorstel heb ik inderdaad ook al, opgegeven om een technieker te laten komen aangezien alles al een heropgestart geweest is kun je zelf niet veel meer ondernemen en zal de hulp/oplossing van, Proximus moeten komen.

Reputatie 7
Badge +4

Wat zei de happyhouse technieker toen hij ter plaatse is geweest?

Als je een ander toestel (laptop of vaste pc) aan de modem gaat hangen, werkt dit wel? (antenne even loskoppelen van je modem en enkel dat 1 toestel testen op de modem)

Reputatie 2
Badge

Hallo,

wou nog eens een update geven.

Een kennis woont in dezelfde straat als ik en zit ook bij Proximus, met een beetje dezelfde problemen :traag internet, af en toe de bbox moeten herstarten. Hij heeft intussen ook al een 4G antenne die aangesloten is op de bbox…

Met dat de kinderen nu constant thuis (en verbonden) zijn, is traag internet nu nog meer een probleem, moeilijkheden om via Smartschool dingen te downloaden,…

Mijn kennis had ook nog eens via de app ofzo gevraagd of ze dit nog eens allemaal konden controleren. Eerste reactie was dat er niet veel kon aan verbeterd worden, beetje afgelegen, slechts een 10tal klanten in de straat….

Hij kreeg toen toch nog eens een bezoekje van een technieker die zei dat hij aangesloten was in een kast en dat ze van een bepaalde centrale komen en dat er nu een ander kabel ligt die van een andere centrale komt. Hij zou hem dan in de kast op die nieuwe kabel aansluiten.

Sinds maandag heeft hij nu beter internet en zou zelfs TV mogelijk zijn.

Ik hoop nu dat ze mij ook op die kabel aansluiten en dat ik hetzelfde resultaat zal hebben.

Gisteravond nog eens de speedtest gedaan: 12Mbps, dus zal ik wss nog op de oude kabel zitten.

 

toch hoopvolle vooruitzichten

Vriendelijke groeten,

Frederik

 

Reputatie 7
Badge +4

@frederik 6628 Helaas is er geen nieuwere technologie of kabel beschikbaar op je adres , de kennis zal wellicht dichter bij de aansluit kast wonen als jij , enkele meters kan al veel verschil maken voor de snelheid.

Reputatie 2
Badge

Volgens woon ik dichter bij die kast dan hem. Of er moet een andere kabel liggen. En normaal zitten we op dezelfde verdeelkast.

 

Mvg Frederik 

kan je moeilijk weten natuurlijk welke weg je kabel aflegt, ik woon bijna tegen de ROP en toch is de lengte van de kabel waar ze mij op aftakken veel langer!

Reputatie 7
Badge +4

Indien u en uw kennis over een Bbox3 type Sagem beschikken kunnen jullie de afstand tot vermoedelijk apparatuur in de lokale centrale (LEX) ramen op basis van de Sagemtool 0.13 (als user op basis van het userpaswoord voorhanden op de Bbox)

https://www.proximuscloud.be/web/app/share/view/qUcKvYwEe7?shareUid=b8de9055940b439cbac398cfd8c53753

Ik vind het vreemd dat jullie zo weinig 4G-ondersteuning krijgen in de xdsl&4G Tessares oplossing (tenzij de antenne ver verwijderd is, er omgevingshindernissen/dekkingsproblemen zijn en/of deze reeds zwaar belast is met het gewone mobiele verkeer)

Misschien zouden Proximus-medewerkers dit apspect toch eens nader onder te loep moeten laten nemen toch een technische backend

 

eigenlijk is zou dit ook wel heel vreemd zijn dat ze van proximus uit dit niet automatisch zouden uitdokteren voor klanten op een trage lijn of de 4G gateway oplossing niet tot de mogelijkheden behoort tot dat er een nog betere oplossing komt.

Of mss werd frederik hiervoor al opgebeld of het al dan niet mogelijk was, want normaal bellen ze u hiervoor op.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin hij heeft een dergelijke xdsl&4G oplossing maar de bijdrage 4G is “beperkt” (zie hoger)

sorry ik vergiste mij met een andere post waar ik het over de 4G gateway had.

Reageer