Beantwoord

We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?


Reputatie 5
Badge +1
Beste Proximus,

we zijn ondertussen al bijna 2016 en nog steeds zitten wij op ADSL. Wanneer kunnen wij eindelijk omgeschakeld worden naar VDSL2? Het feit dat deze vraag de laatste jaren steeds minder opduikt op dit forum verontrust mij enorm gezien wij blijkbaar tot een marginale groep gebruikers gaan behoren waarvoor er geen VDSL2 wordt mogelijk gemaakt.
Jarenlang zie ik met lede ogen aan hoe bijna overal rondom VDSL2 wordt mogelijk gemaakt maar bij ons in de buurt blijft dat onmogelijk.
Ondertussen steken jullie wel onze ogen uit met de aangekondige 100/10 'snelheidsverhoging', Netflix en andere HD-content die voor ons gewoon ontoegankelijk blijkt..
Vandaag kunnen jullie ons 5,5Mbps download en 0,4Mbps aanbieden, dat betekent downloaden aan 700kb/sec en uploaden aan 40kb/sec. Wij kunnen 1 Tv aansluiten, HD kijken is niet mogelijk. Als wij Belgacom Tv kijken daalt de internetsnelheid naar het nulpunt.

Ik woon op 5 kilometer van centrum Ronse, je kan dat maar bezwaarlijk 'in the middle of nowhere' noemen. Er staan hier tientallen huizen in mijn straat.

Bovendien moeten wij evenveel betalen als klanten waarvoor jullie wel kiezen te investeren en VDSL2 beschikbaar te maken. Ik las net op www.proximus.be/tarieven dat het tarief voor mijn Comfort pack naar €63,95 wordt verhoogd maar geen paniek want daarvoor zou ik moeten terugkrijgen:
- Vanaf 1 januari zal de downloadsnelheid van vast internet in de Comfort en Maxi Packs verhoogd worden tot 100 Mbps, waardoor u een betere internet- en tv-ervaring zal genieten
- Ook de uploadsnelheid van internet in al onze Packs zal op 1 januari opgetrokken worden.

Wij kregen al het gevoel dat wij moeten betalen voor de investeringen bij een ander, dit wordt hierdoor alleen nog maar bevestigd. Wat zal onze snelheidswinst worden va 1 januari? Vele mensen die nu al aan 70Mbps zitten zullen naar 100Mbps worden overgeschakeld, terwijl wij die nog aan voorhistorische snelheden rond 5Mbps zitten voortaan niet een 15x maar 20x tragere snelheid aangeboden krijgen voor een hogere prijs of waar lees ik het verkeerd? Hoe kan je dat nu nog verklaren?
Een "kosten/baten" verdediging is allemaal wel mooi maar als je gewoon meer geld voor een 20x lagere snelheid begint te vragen gaat die vlieger ook niet meer op. Dan betalen zij met de lagere snelheden simpelweg voor de investeringen bij zij met de hogere snelheden, meer analyse is daar toch niet voor nodig. Zelfs tegenover jullie 'laagste' abonnement krijgen wij 10x lagere snelheden aangeboden!

Bovendien hebben wij hier geen enkele alternatieve internetoperator, dus aanraden om bij een ander te gaan is geen alternatief. We zijn al jarenlang klant maar toch blijkt dat ook van geen tel en worden de nodige investeringen niet gedaan. Ik ben een jonge vader met opgroeiende kinderen. Hoe moet ik hen gaan uitleggen dat we in 2016 in een modern West-Europees land bij de grootste operator die beweert een kwaliteitsvol netwerk te bezitten en voortdurend evolueert om ons de beste ervaring te kunnen bieden qua infrastructuur danig beperkt en in de steek gelaten worden?

Is dit nu echt nog eerlijk in jullie ogen? Kunnen jullie echt niet de moeite doen om voor ons een oplossing te zoeken?
icon

Beste antwoord door TimWitt 9 December 2022, 17:06

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

221 reacties

Zou mij heel sterk verwonderd hebben dat ze nog met een straalverbinding zouden werken, nu iedereen de straalverbindingen afschaft (niet proximus alleen trouwens) en men op glasvezel over gaat.

Reputatie 4
Badge +1

Geen twijfel mogelijk

ROP-sokkel én Glasvezelbuis.
Het wordt m.i. volwaardige Fiber voeding ROP
 

Reputatie 5
Badge +1

Ik ben zo opgelucht, kan het tamelijk moeilijk omschrijven, na 5 lange jaren van frustraties… 1 emoji vat het allemaal het beste samen: :relaxed:

Ik wil niet te hard van stapel lopen en niet te ver vooruit kijken, maar iemand een idee wanneer we na installatie van de kast in de praktijk ook ‘sneller’ internet mogen verwachten, en gaat dit automatisch of moeten we daarvoor toch nog eens naar Proximus bellen?

Alvast bedankt aan de jarenlange ondersteuners hier: @Snor en ook @Martin , jullie zullen wel begrijpen dat ik moeilijk blijf weet met mijn vreugde :wink:

 

Reputatie 4
Badge +1

Idd niet te hard van stapel lopen aangezien na opstelling ROP-kast nog een pak werken volgen zoals:

  1. Graafwerken HDPE-buizen ±1300m naar de in regel dichtste reeds actieve ROP in de buurt (meest kritische werken en grootste kost)
  2. Blazen Fiber in HDPE-buizen (slechts handvol aannemers en/of  Proximusploegen met expertkennis)
  3. Fiber laswerken (expertjob)
  4. Koperwerken KVD & ROP
  5. Elektriciteitsaansluiting ROP
  6. Installatie VDSL-apparatuur in ROP en LEX (expertjob)
  7. Elektriciteitskeuring ROP (aarding etc.)
  8. Finale testprocedures (expertjob)

N.a.v. de nationale VDSL rollouts, toen gegroepeerd per net, was de doorlooptijd tussen opstelling ROP en oplevering 6 á 12 maanden.
Gelet op de thans eerder sporadische extra ROP’s heb ik geen glazen bol maar ik gok op ±01/05/2021.
 

Sinds de grote rollout heb ik nergens nog weet van automatisch contact vanuit Proximus tbv upgrade naar VDSL. Sindsdien geeft Proximus op hun site ook géén datum meer.
Dus vanaf april 2021 persoonlijk de beschikbaarheid van HDTV checken op !!adres.

Reputatie 7
Badge +4

@TimWitt Ik ben blij dit te lezen en kan me je opluchting goed voorstellen. Een exacte datum kan ik je jammer genoeg nog niet geven. 

Reputatie 4
Badge +1

Met 1 maand marge had ik 01/06/2021 genoteerd om naar’t voetbal in HD te kijken?
Zo ja, heeft Proximus hiervoor ±1 km Fiber aangelegd naar uw ROP of werd er (uitzonderlijk) een extra kastje  tbv straalverbindingsunit  geplaatst in de buurt van uw ROP?
 

Reputatie 5
Badge +1

Hoi Snor, geen idee. Er is eigenlijk nog niets veranderd sinds laatste foto. Ik zal voor de zekerheid nog eens nieuwe foto posten maar *zucht* het blijft maar duren, nieuwjaar 2022 is straks al weer dichter dan 2021 en Covid voorbij.. #frustratie

Reputatie 5
Badge +1

@Snor : Geen voetbal in HD hier alleszins :grimacing: 

1 tv mogelijk. Je begint je op zo’n moment af te vragen of er dan mensen bestaan die meerdere tv’s bezitten?!? :rolling_eyes:

 

Reputatie 4
Badge +1

Thx feedback,

doch zwaar ontgoocheld.

Als u langs de wegen, vanaf een bestaande actieve ROP tot aan uw ROP,  de voorbije maanden geen ingrijpende sleufwerken zag wordt het wellicht een straalverbinding naar een extra kastje in de onmiddellijke omgeving van uw ROP.  Persoonlijk vind ik het een marginale aansluittechniek voor een ROP maar het kan. 
We blijven reuzebenieuwd naar’t vervolg.

 

Reputatie 4
Badge +1

Vergeten vermelden,

 doe toch nog eens de check als “nieuwe klant”.
Voor recente actieve ROP en/of nieuwe adressen(verkavelingen), wegeniswerken etc.  kanske van 1 op 1000 op succes

Reputatie 5
Badge +1

Ook noppes als nieuwe klant @Snor, zelfde resultaat (ook eens paar naburige adressen genomen en allemaal hetzelfde 1tv - 0hd). Ik vind toch snel een 50-tal woningen/adressen rond deze ROP, waarom moet dit allemaal zo lang duren @HadewychT ? De werken worden dan uiteindelijk begonnen om vervolgens een jaar stil te liggen??

Nogmaals, we zijn straks begin 2022.. 4G-modem is verre van ideale oplossing, dat kan ik ondertussen beamen. Die moet ik minstens wekelijks eens resetten om dan even aan een 20Mbps te geraken en na x aantal dagen ‘werkt die niet meer’ = Je merkt niets aan de B-box of 4G modem (alle lichtjes OK) maar toch val je uiteindelijk vroeg of laat terug op ca 5,8 Mbps download en 0,iets Mbps upload. De stabiliteit is ook niet te vergelijken.

Helemaal gek word ik er ondertussen van, een eindeloze queeste zonder weerga is het geworden.

Bijna 3 jaar (!) geleden werd ons een VDSL aansluiting beloofd, nog voor er maar sprake was van Covid. Tegen de tijd dat we er één zullen hebben is iedereen Covid al vergeten.. #frappant

 

 

Reputatie 5
Badge +1

Hallo Moderatoren @HadewychT @AntonellaD @SamuelD @Bram @ThomasP @DaisyS @Luc.M @YorickP @jonathandr @GeertC @HeidiE @tina.b,

kan ik hier aub nog eens een update over krijgen?

Of zijn hier dan nog zoveel topics die ten gronde een ernstiger probleem aankaarten & jaren langer lopen en/of aan het lijntje worden gehouden? 

Beeld jullie nu eens 1 minuutje in dat jullie thuis over 5Mbps DL / 0,5Mbps UL beschikken zonder alternatief… De eerste die bijgevolg mijn strijd niet kan begrijpen mag het mij hier steeds laten weten.

Reputatie 7
Badge +4

@TimWitt Mijn excuses dat het ondanks vorige beloftes nog steeds niet in orde is. Ik heb geen idee waarom de werken stil liggen, maar heb mijn contactpersoon opnieuw gecontacteerd om de stand van zaken op te vragen. We houden je zeker op de hoogte zodra we meer info hebben. 

Reputatie 5
Badge +1

@Snor hierbij laatste foto’s die ik daarnet nog heb genomen:

(Alleen deze 5 foto’s uploaden - 12.5 MB in totaal - neemt bij mij al meer dan 4 minuten..) 

 

Reputatie 4
Badge +1

De extra sokkel, rechts naast de KVD, is wellicht voor straalverbindingskastje.
Wordt slechts héél uitzonderlijk gebruikt om ROP te voeden als alternatief voor Fiber.
Zou primeur zijn  

Als het een straalverbinding is dan denk ik niet dat ze daar veel klanten kunnen laten van aftakken op100Mbps ?

Reputatie 5
Badge +1

Ik ben zeker geen kenner maar is het dan niet een beetje raar dat er bij het plaatsen van de ROP ook tegelijkertijd een sleuf onder de weg is gegraven? Zie foto’s hieronder van situatie na plaatsen ROP vs voor plaatsen ROP.

Of zou de verbinding van bij ons ‘doorgestraald’ worden naar een ander punt? Again, ik ben geen kenner maar geef ondertussen ook maar mee wat ik ter plaatse zie..

Bij het nog eens bekijken van de foto van tijdens werken begin ik ook meer te ‘vrezen’ (moet dat?) dat het géén Fiber zal worden en @Snor gelijk heeft. Waarvoor alle kabels dienen is mij een raadsel maar als je ze beetje logisch doortrekt zie ik dat de kabel naar ROP inderdaad van dat stukje dat nog niet geplaatst werd zou moeten komen.. Als iemand meer weet over functie van de kabels en hoe deze tussen de kasten lopen, mag hij steeds meer uitleg geven.

 

Reputatie 4
Badge +1

@Martin 

in hun jaarverslagen korte vermelding doch nog géén technische specificaties.
Met 1Gbps Straal idd 10 klanten terzelfdertijd 100Mbps
Ik veronderstel ROP-kaart vr 48 klanten  doch zelden of nooit allen terzelfdertijd aan’t downloaden

Reputatie 4
Badge +1

Sleuf naar overkant straat en zwarte kabel is wellicht elektriciteitskabel voor 240Vnetspanning  ROP

Reputatie 5
Badge +1

Blijft bij mij de vraag: zal die straalverbinding er nog van komen voor die andere - langere -straalverbinding er van zal komen? (Vergunningsgewijs wordt dat wellicht ook plezant)

De Amerikaanse provider zal ons allicht sneller en stabieler internet kunnen bieden dan elkander Belgische ons hier kan bieden. Had je me dat in 2016 verteld, had ik je zeker gek verklaard. Het toont nog maar eens aan hoe lethargisch en zelfgenoegzaam velen hier geworden zijn..

Europa wil 30 (100!) Mbps voor iedereen, en uiteindelijk zullen wij - notabene op een steenworp van het zogenoemde centrum van en in een van de meest dichtbevolkte regio’s van datzelfde Europa - langs de Amerikanen moeten passeren om er aan te kunnen geraken.. #fail

 

Reputatie 7
Badge +4

@Snor 

Nieuwe techniek om de internetsnelheid in landelijke gebieden te verbeteren | Proximus Groep

We gebruiken ook twee andere technieken om deze optische kasten,die zich in afgelegen dorpen bevinden),op een minder kostbare manier met ons netwerk te verbinden:

  • Een radioverbinding tussen een kleine mast in de buurt van onze optische kast;
  • Het leggen van optische glasvezels op de palen van de elektriciteitsverdelers

En het nu nog waar maken ook!

En als er al bestande optische kasten staan, dan vraag ik mij af of ze die daarmee dan ook direct of toch tamelijk vlug zullen kunnen uitbreiden, het is in ieder geval rapper gezegd dan gedaan.

@Snor Ik vraag mij toch af hoeveel klanten ze kunnen verbinden met zo’n  radio verbinding zijn die wel 1Gbps?

Reputatie 4
Badge +1

1Gbps of hoger is gangbaar voor draadloze bedrijfslinken waardoor ik héél voorzichtig uitga van 1GBps  

Reputatie 5
Badge +1

Hallo Moderatoren @HadewychT @AntonellaD @SamuelD @Bram @ThomasP @DaisyS @Luc.M @YorickP @jonathandr @GeertC @HeidiE @tina.b hierbij nogmaals een poging..

 

Er zijn alweer meer dan 2 weken verstreken sinds de melding dat er een stand van zaken ging gegeven worden maar die komt er maar niet. 

 

Wat

een

lijdensweg

Reputatie 5
Badge +1

Hallo, iemand van Proximus nog hier of allemaal op vakantie?