Beantwoord

We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?


Reputatie 5
Badge +1
Beste Proximus,

we zijn ondertussen al bijna 2016 en nog steeds zitten wij op ADSL. Wanneer kunnen wij eindelijk omgeschakeld worden naar VDSL2? Het feit dat deze vraag de laatste jaren steeds minder opduikt op dit forum verontrust mij enorm gezien wij blijkbaar tot een marginale groep gebruikers gaan behoren waarvoor er geen VDSL2 wordt mogelijk gemaakt.
Jarenlang zie ik met lede ogen aan hoe bijna overal rondom VDSL2 wordt mogelijk gemaakt maar bij ons in de buurt blijft dat onmogelijk.
Ondertussen steken jullie wel onze ogen uit met de aangekondige 100/10 'snelheidsverhoging', Netflix en andere HD-content die voor ons gewoon ontoegankelijk blijkt..
Vandaag kunnen jullie ons 5,5Mbps download en 0,4Mbps aanbieden, dat betekent downloaden aan 700kb/sec en uploaden aan 40kb/sec. Wij kunnen 1 Tv aansluiten, HD kijken is niet mogelijk. Als wij Belgacom Tv kijken daalt de internetsnelheid naar het nulpunt.

Ik woon op 5 kilometer van centrum Ronse, je kan dat maar bezwaarlijk 'in the middle of nowhere' noemen. Er staan hier tientallen huizen in mijn straat.

Bovendien moeten wij evenveel betalen als klanten waarvoor jullie wel kiezen te investeren en VDSL2 beschikbaar te maken. Ik las net op www.proximus.be/tarieven dat het tarief voor mijn Comfort pack naar €63,95 wordt verhoogd maar geen paniek want daarvoor zou ik moeten terugkrijgen:
- Vanaf 1 januari zal de downloadsnelheid van vast internet in de Comfort en Maxi Packs verhoogd worden tot 100 Mbps, waardoor u een betere internet- en tv-ervaring zal genieten
- Ook de uploadsnelheid van internet in al onze Packs zal op 1 januari opgetrokken worden.

Wij kregen al het gevoel dat wij moeten betalen voor de investeringen bij een ander, dit wordt hierdoor alleen nog maar bevestigd. Wat zal onze snelheidswinst worden va 1 januari? Vele mensen die nu al aan 70Mbps zitten zullen naar 100Mbps worden overgeschakeld, terwijl wij die nog aan voorhistorische snelheden rond 5Mbps zitten voortaan niet een 15x maar 20x tragere snelheid aangeboden krijgen voor een hogere prijs of waar lees ik het verkeerd? Hoe kan je dat nu nog verklaren?
Een "kosten/baten" verdediging is allemaal wel mooi maar als je gewoon meer geld voor een 20x lagere snelheid begint te vragen gaat die vlieger ook niet meer op. Dan betalen zij met de lagere snelheden simpelweg voor de investeringen bij zij met de hogere snelheden, meer analyse is daar toch niet voor nodig. Zelfs tegenover jullie 'laagste' abonnement krijgen wij 10x lagere snelheden aangeboden!

Bovendien hebben wij hier geen enkele alternatieve internetoperator, dus aanraden om bij een ander te gaan is geen alternatief. We zijn al jarenlang klant maar toch blijkt dat ook van geen tel en worden de nodige investeringen niet gedaan. Ik ben een jonge vader met opgroeiende kinderen. Hoe moet ik hen gaan uitleggen dat we in 2016 in een modern West-Europees land bij de grootste operator die beweert een kwaliteitsvol netwerk te bezitten en voortdurend evolueert om ons de beste ervaring te kunnen bieden qua infrastructuur danig beperkt en in de steek gelaten worden?

Is dit nu echt nog eerlijk in jullie ogen? Kunnen jullie echt niet de moeite doen om voor ons een oplossing te zoeken?
icon

Beste antwoord door TimWitt 9 December 2022, 17:06

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

221 reacties

Wij kunnen hier samen inderdaad heel veel tijd blijven insteken om alles uit te pluizen maar daar ben je bij manier van spreken vet mee als Proximus die het moet uitvoeren verstek laat.
Toch kan het zeker geen kwaad om bv bij de ombudsman en mss minister van telecom enz. om toch eens aan de boom te gaan schudden, je hebt er tenslotte niks bij te verliezen.
Reputatie 5
Badge +1
Martin, zoals ik bijna 4 jaar geleden hier al eens zei (in een van de eerste reacties op dit topic):
"Het lijkt hier wel alsof hoe ernstiger het probleem is dat beschreven wordt, hoe minder je echt geholpen wordt!"
De idioot die vindt dat hij de opgegeven 100Mbps niet haalt via zijn Wifi zal onmiddellijk gevat antwoord krijgen, maar iemand die - toch enigszins gegrond, ik denk dat we het daar ondertussen wel over eens kunnen zijn - over het gebrek aan infrastructuur begint te klagen, ho maar!! Daar hebben wij geen zicht op hoor, jongen! Dat blijkt een verre, bijna ontoegankelijke afdeling van Proximus te zijn en liefst zouden ze jou nog laten geloven dat de bevoegdheid daarvoor bij één of ander bedrijf in een land ver van hier ligt en "zij" daar niets over te zeggen hebben.. Ik stel hier vele duidelijke vragen die compleet onbeantwoord blijven als ik alles nog eens nalees:
- Waarom wordt er nu op de PROXIMUS-website vermeld dat "supersnel internet en HDTV" op mijn nummer niet zo lang meer zal duren?
=> Geen antwoord
- Jullie beweren jullie uiterste best te doen om ervoor te zorgen dat iedereen de hoogst mogelijke snelheid kan halen, maar dat 'helaas' niet alle factoren in jullie handen liggen: WELKE factoren liggen niet in jullie handen?
=> Geen antwoord
- Wanneer zal er bij ons verbeterde infrastructuur komen? (Dé uiteindelijke vraag waarmee dit topic 4 jaar geleden werd opgestart)
=> 4 jaar later nog geen antwoord
...
En ik kan zo nog even doorgaan, bij het opnieuw lezen van dit topic is het werkelijk degoutant hoeveel hier door Proximus-medewerkers telkens opnieuw naast de vraag wordt geantwoord.
Ja maar volgens mij krijgen de Proximus medewerkers geen exacte zoals je die wilt krijgen, want anders zouden ze die dan toch met heel veel plezier mededelen, nee?
Het probleem is dat je de vraag niet aan deze mensen rechtstreeks kunt stellen die er echt zelf mee bezig zijn en het kunnen weten.
Ik besef maar al te goed dat het frustrerend is om in al die tijd geen sluitende antwoorden te krijgen, maar je bent zeker niet alleen op het forum die met hun vragen op hun honger blijven zitten al is dat maar een povere troost!
Reputatie 5
Badge +1
Dan is het volgens mij de taak van een medewerker om ervoor te zorgen dat hij wel een exact antwoord krijgt op een duidelijke vraag. Ik denk eerder dat ze geen gemakkelijk antwoord krijgen of vinden en dat een beetje moeite dan gewoon te veel gevraagd is. Het is hun organisatie en niet de mijne, jij doet nu eveneens alsof "Proximus forum" en "Proximus infrastructuur" 2 verschillende bedrijven zijn en die 'schaapjes' die bij "Proximus forum" werken er nu eenmaal ook niet aan kunnen doen..
Erger is dan nog dat 'anderen' (Snor, M_016 en misschien jij ook) mij hierbij nog verder kunnen en willen helpen en gerichter kunnen antwoorden dan dat een Proximus medewerker dat wil en/of kan, begrijpen wie het kan..
Dat ik niet de enige ben die op zijn honger blijft zitten met zijn vraag dat kan best zijn, maar doen alsof iedereen hier belangrijke, fundamentele vragen of problemen heeft dat is er ook wel over. Problemen of vragen voor dummy's zal je mij inderdaad niet horen stellen want ik los zoveel als mogelijk zelf op en probeer mij eerst altijd zelf te informeren. Dit betreft echter een fundamenteel, ernstig en reeds lang aanslepend probleem dat ik nu eenmaal zelf spijtig genoeg niet kan oplossen. Ze zouden moeten staan springen, maar net op dit soort fundamentele vragen mag je blijkbaar geen antwoord verwachten dan?
ik kan mij moeilijk inbeelden dat er geen één van de Proximus medewerkers zou zijn die geen moeite wilt doen om verder meer details te kunnen geven op je vraag, (akkoord dat de ene medewerker de andere niet is en dit geldt uiteraard niet alleen voor Prox medewerkers alleen maar dit kom je overal tegen)
Ik weet zeker dat ze dit bij de bevoegde dienst opvragen maar ik weet natuurlijk niet welk antwoord ze dan terugkrijgen, in ieder geval niet hetgeen er altijd gevraagd en verwacht wordt, dit is wel heel duidelijk.
Enfin ik hoop dat je eender door wie uiteindelijk eens een doeltreffend antwoord op je vragen gaat krijgen.
Reputatie 5
Badge +1
Martin: 4 jaar, bijna 5000 keer bekeken en 105 reacties later dus heb ik alvast nog géén enkele medewerker gezien die echt de moeite deed om mij verder te helpen.. Hoeveel tientallen of honderden medewerkers zouden er ondertussen niet gepasseerd zijn? Laat dat even bezinken. Ook nu, bij het simpelweg navragen waarom er bij mijn Proximus-telefoonnummer op hun Proximus-site vermeld staat dat supersnel internet en HDTV niet lang meer zal duren, zijn al die volgens jou toch zó overijverige Proximus-medewerkers weer eens spoorloos verdwenen..?
Stop bovendien ook eens met te spreken van 'bevoegde diensten'. Dat is gewoon een woord dat als paraplu gebruikt wordt en werd uitgevonden door grote, logge en hoogst inefficiënte organisaties en overheden die zoals een kat in eigen nest hun jongen niet meer terugvinden maar dat hun klanten of burgers niet durven te vertellen om geen mal figuur te slaan.
Vergeef me, je bent wellicht een goede jongen maar ik vind bovenstaande reactie zeer naïef.
Reputatie 7
Badge +4
Tim, mijn excuses voor je lijdensweg om een duidelijk antwoord te krijgen. Ik heb nog eens aangedrongen op een antwoord op de mail van Samuel. Ik heb ook nog iemand anders hierover aangesproken. Hopelijk krijg ik snel een duidelijk antwoord. Ik hou je zeker op de hoogte.
Reputatie 5
Badge +1
@HadewychT: bedankt voor je reactie en ik blijf alvast hopen..!
En daarmee kan Hadewych ook bewijzen dat ik nog niet zo naief ben als je denkt 😉 en er toch nog altijd doorzetters bestaan zoals ik toch al zelf al dikwijls ervaren heb…..
ik ben even benieuwd als u wat voor antwoord hij zal krijgen van de specialisten ter zake.
Reputatie 7
Badge +4
@Tim, Ik heb antwoord, en een duidelijk... 🙂
Eind 2019 wordt er een ROP geplaatst. Begin 2020 zal je dus aan een deftige snelheid op VDSL2 kunnen surfen.
De melding dat het niet lang meer zal duren zal ook niet meer weergegeven worden vermits dat inderdaad enkel voor frustratie zorgt als het dan op zich laat wachten.
Je zegt ook dat de snelheid van je lijn nu zo hard schommelt. Dit zou ook niet mogen. Normaalgezien zou je met zo'n 4G-modem op ADSL toch wel ongeveer 20Mbps moeten halen. Als je wil kan ik eens een technieker sturen om na te kijken waar daar het probleem zit.
@Martin Het bewijs is geleverd (en het is 'zij' ipv 'hij') 😉
👍 Ik had het moeten weten dat de zij's het grootste doorzettingsvermogen hebben 😉 ☺️
Reputatie 5
Badge +1
Hadewych, amai... dat maakt mijn weekend (en zelfs langer) goed! 🙂 Even bekomen..
Alvast SUPER bedankt voor het antwoord, dat inderdaad duidelijk is en zelfs onverhoopt veruit mijn verwachtingen overtreft!
Bij deze toch alvast mijn excuses aan jou, maar ik denk dat je de opgebouwde frustratie wel kan begrijpen.
Zeer tevreden nu, al moet ik nog altijd hopen dat de uitleg die je geeft zal kloppen maar daar ga ik toch van uit. Ik beloof je hierbij plechtig dat, vanaf als die ROP geplaatst is, ik eindelijk een Proximus-supporter word, wie had dat ooit durven dromen.. !?!

Ik weet van het vorige bezoek van de technieker dat de 4G ontvangst bij mij zeker niet optimaal is. Zoals ergens eerder vermeldt ligt mijn huis in een 'kom' en staan zowel BBox 3 als 4G modem op de benedenverdieping. Ik denk dat het daaraan zal liggen. Bij de eerste versie van de modem, waarop je externe antennes kon aansluiten, had ik die antennes naar buiten gebracht en was de ontvangst en stabiliteit uiteindelijk veel beter. Sinds die laatste versie (met inwendige antennes) is dat niet meer mogelijk of toch niet zo eenvoudig meer. Wat er ook van zij, met wat ik nu weet, kan ik er nog wel een jaar mee verder.

M E R C I! Je weet niet hoe blij je mij hebt gemaakt..
Reputatie 7
Badge +4
Ik kan je frustratie inderdaad begrijpen. Heel fijn om je reactie te lezen. Die maakt ook mijn dag goed, daar doen we het voor, toch ? 🙂 Met dank ook aan de collega die me het antwoord bezorgde natuurlijk.
Ik duim met je mee dat er geen uitstel komt van het plaatsen van de rop. Nu kan het aftellen beginnen 😉
Reputatie 4
Badge +1

Anno eind 2019 nog veel rood en oranje op de BIPT-kaart voor vast Internet 10Mbps bezuiden Ronse. 
4 jaar na uw post ben ik beslist niet de enige die benieuwd  blijf naar de beloofde (Kerst-2019) ROP,.

Is hij ondertussen geplaatst en gebeurlijk reeds actief?

Nog geen glasvezel aanleg in de buurt, dit zou nog een mooier kerstgeschenk zijn :slight_smile:

Reputatie 5
Badge +1

Beste Proximus, Beste HadewychT,

 

ik zal niet al te pessimistisch openen maar ik bemerk inderdaad zeer weinig vooruitgang tov de oorspronkelijke planning. Volgens die planning zouden al 7 ROP’s geplaatst en actief moeten zijn maar op de BIPT kaart is daar maar zeer weinig van te merken.. We zijn nu ongeveer halfweg 1e semester 2020 en de situatie bij ons ziet er ook nog steeds dezelfde uit en is onveranderd (basisaansluiting ADSL). Kan u mij aub vertellen wat huidige stand van zaken in deze regio is en wanneer wij beloofde veranderingen ook effectief kunnen verwachten?

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Op basis van uw in vorige posts terug te vinden info bent u volgens Proximus nog in adsl(2+) aangesloten maar bent u volgens Edpnet (dat gebruik maakt van het Proximus netwerk) aansluitbaar in vdls2 (60/15 -  1 FP(vrije poort))

→ Proximus medewerkers kunnen zeker licht in de duisternis scheppen (ik vermoed vooruitgang ...)

 

Is dit via edpnet dat je die gegevens hebt bekomen ?

Reputatie 7
Badge +4

@Martin uiteraard ...

maar wat ik niet begrijp is dat met 0 FP, tochaangegeven wordt dat vdsl beschikbaar is !

Reputatie 4
Badge +1

Voor de sporadische ROP’s die er alsnog bijkomen is het raadzaam om op terrein te checken of uw geplande extra ROP-kast reeds geplaatst werd.

  • Zo ja dan is het 1ste semester 2020 nog haalbaar.
  • Zo niet dan mag u er van uitgaan dat de planning verdaagd werd.


 

 
Reputatie 5
Badge +1

@Snor Nee nog geen kast, situatie is nog zoals op (bovenste) foto, dat is op ongeveer 300m van mijn huis. De vraag is dus wanneer komt deze kast er dan?

 

@Martin @M_016 bedankt voor de extra info, ik ben nu heel benieuwd wat Proximus mij kan vertellen..

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb opnieuw een mail gestuurd naar de verantwoordelijken voor meer nieuws. We houden je op de hoogte.

Reputatie 5
Badge +1

@HadewychT heb je al meer nieuws? ADSL-aansluiting ten tijde van Corona waar alles nu ‘van thuis uit’ dient te gebeuren is dus duidelijk een ware marteling.. Ik nodig iedereen uit om dat hier eens te komen proberen. 2015 2016 2017 2018 2019 2020, ongelofelijk toch als ik er nog eens over nadenk..

Reputatie 4
Badge +1

Network transformation outlook 2024 :

  • Coverage VDSL2 end 2019: 95,4%
  • Fiber To The Home: € 3 billion the coming 10 years voor 50% Belgische gezinnen.
  • Vooruitzichten Upgrade resterende 5% ADSL: +/- NIHIL
    ​​​​​​​Het enige sprankelke hoop is bijgevolg uw gepost ROP-lijstje .
    ​​​​​​

Voor 5G en FTTH is’t voor de (semi)landelijke regio’s respectievelijk nog ruim 5 en 20 jaar nagelbijten.
 

Persoonlijk zie ik voor de resterende 5% aftandse ADSL’s enkel een  uitweg  mits dwangmatig ingrijpen van de overheid als meerderheidsaandeelhouder.

Vraag is of de Coronacrisis een Wake-up call  zal zijn voor een inhaal-investering van +/-  200.000.000€ (2000 ROP’s x 100.000€/ROP) t.b.v.  performante Telewerking voor álle Belgen

​​​​​​​