Beantwoord

We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?


Reputatie 5
Badge +1
Beste Proximus,

we zijn ondertussen al bijna 2016 en nog steeds zitten wij op ADSL. Wanneer kunnen wij eindelijk omgeschakeld worden naar VDSL2? Het feit dat deze vraag de laatste jaren steeds minder opduikt op dit forum verontrust mij enorm gezien wij blijkbaar tot een marginale groep gebruikers gaan behoren waarvoor er geen VDSL2 wordt mogelijk gemaakt.
Jarenlang zie ik met lede ogen aan hoe bijna overal rondom VDSL2 wordt mogelijk gemaakt maar bij ons in de buurt blijft dat onmogelijk.
Ondertussen steken jullie wel onze ogen uit met de aangekondige 100/10 'snelheidsverhoging', Netflix en andere HD-content die voor ons gewoon ontoegankelijk blijkt..
Vandaag kunnen jullie ons 5,5Mbps download en 0,4Mbps aanbieden, dat betekent downloaden aan 700kb/sec en uploaden aan 40kb/sec. Wij kunnen 1 Tv aansluiten, HD kijken is niet mogelijk. Als wij Belgacom Tv kijken daalt de internetsnelheid naar het nulpunt.

Ik woon op 5 kilometer van centrum Ronse, je kan dat maar bezwaarlijk 'in the middle of nowhere' noemen. Er staan hier tientallen huizen in mijn straat.

Bovendien moeten wij evenveel betalen als klanten waarvoor jullie wel kiezen te investeren en VDSL2 beschikbaar te maken. Ik las net op www.proximus.be/tarieven dat het tarief voor mijn Comfort pack naar €63,95 wordt verhoogd maar geen paniek want daarvoor zou ik moeten terugkrijgen:
- Vanaf 1 januari zal de downloadsnelheid van vast internet in de Comfort en Maxi Packs verhoogd worden tot 100 Mbps, waardoor u een betere internet- en tv-ervaring zal genieten
- Ook de uploadsnelheid van internet in al onze Packs zal op 1 januari opgetrokken worden.

Wij kregen al het gevoel dat wij moeten betalen voor de investeringen bij een ander, dit wordt hierdoor alleen nog maar bevestigd. Wat zal onze snelheidswinst worden va 1 januari? Vele mensen die nu al aan 70Mbps zitten zullen naar 100Mbps worden overgeschakeld, terwijl wij die nog aan voorhistorische snelheden rond 5Mbps zitten voortaan niet een 15x maar 20x tragere snelheid aangeboden krijgen voor een hogere prijs of waar lees ik het verkeerd? Hoe kan je dat nu nog verklaren?
Een "kosten/baten" verdediging is allemaal wel mooi maar als je gewoon meer geld voor een 20x lagere snelheid begint te vragen gaat die vlieger ook niet meer op. Dan betalen zij met de lagere snelheden simpelweg voor de investeringen bij zij met de hogere snelheden, meer analyse is daar toch niet voor nodig. Zelfs tegenover jullie 'laagste' abonnement krijgen wij 10x lagere snelheden aangeboden!

Bovendien hebben wij hier geen enkele alternatieve internetoperator, dus aanraden om bij een ander te gaan is geen alternatief. We zijn al jarenlang klant maar toch blijkt dat ook van geen tel en worden de nodige investeringen niet gedaan. Ik ben een jonge vader met opgroeiende kinderen. Hoe moet ik hen gaan uitleggen dat we in 2016 in een modern West-Europees land bij de grootste operator die beweert een kwaliteitsvol netwerk te bezitten en voortdurend evolueert om ons de beste ervaring te kunnen bieden qua infrastructuur danig beperkt en in de steek gelaten worden?

Is dit nu echt nog eerlijk in jullie ogen? Kunnen jullie echt niet de moeite doen om voor ons een oplossing te zoeken?
icon

Beste antwoord door TimWitt 9 December 2022, 17:06

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

221 reacties

ik hoop het voor u en de anderen die in de zelfde situatie verkeren, maar je weet wat de blinde zei hé 😉
Reputatie 5
Badge +1
Het lijkt mij inderdaad een sarcastische knipoog naar zij die het al JARENlang met snelheden onder de MB/sec moeten doen terwijl zowat 95% van Vlaanderen gemakkelijk boven de 6MB/sec uitkomt.
Een reactie van een Proximus-medewerker hoef ik blijkbaar niet te vlug verwachten, dat zegt alweer veel...
Dit wil nog niet zeggen dat de mensen van Proximus met geen antwoord zullen afkomen als ze van de bevoegde dienst positief nieuws doorkrijgen zullen ze dit ook met veel plezier hier komen melden want voor de medewerkers is het ook niet leuk om altijd met onduidelijk antwoorden te moeten afkomen omdat ze tenslotte ook geen ± exacte datums meekrijgen van de bevoegde dienst.
Reputatie 7
Badge +4
Het lijkt mij inderdaad een sarcastische knipoog naar zij die het al JARENlang met snelheden onder de MB/sec moeten doen terwijl zowat 95% van Vlaanderen gemakkelijk boven de 6MB/sec uitkomt.
Een reactie van een Proximus-medewerker hoef ik blijkbaar niet te vlug verwachten, dat zegt alweer veel...


Ik heb de vraag nog eens aan de betrokken dienst gesteld, van zodra ik antwoord krijg laat ik je hier nog iets weten.
Reputatie 4
Badge +1
We kijken écht uit naar de feedback van Proximus omdat er maar een beperkt aantal dragers potentieel hebben om HD aan te bieden:
1) Ofwel werd er (of graafwerken bezig) ondertussen een ROP geplaatst naast uw KVD?
2) Ofwel zit uw net 69ARC0 in de rollout voor VDSL2 tot +/-2500m vanuit de moedercentrale?
3) Ofwel zal er ook HD aangeboden worden via uw extra 4G-modem?
4) Ofwel FTTH (quasi onmogelijk)?
5) ???

Indien de ROP er thans nog niet staat acht ik optie 2 (VDSL2 Long Reach) het meest waarschijnlijke gelet op mijn persoonlijke ervaring die ik gepost heb op 29 jan. 2019 mbt plotse beschikbaarheid van VDSL2 op 2200m. Het was weliswaar in een MANTRA+ net, 91LAN0.
3) Ofwel zal er ook HD aangeboden worden via uw extra 4G-modem?

Is dit dan mogelijk met Multipath TCP (MPTCP) !?

2019 mbt plotse beschikbaarheid van VDSL2 op 2200m
Is ook geen vette als je dit krijgt 8Mbps/1,5 en als je veel geluk hebt max tot 30/2
Reputatie 1
Snor, ik weet dat jij technisch in de materie onderlegd bent, nogmaals bedankt voor de duidelijke feedback die ik eigenlijk van Proximus verwacht.. Is er voor die VDSL2 'long reach' dan geen ROP nodig en wat moet er dan wél veranderen (modem)?
Martin, blijkbaar staat het topic toch weer sneller online dan gedacht, dan moet ik bij deze mijn fout erkennen. Op een antwoord van Proximus op de echte vraag blijft het weliswaar wachten..
Mocht ik over een stabiele 30/2 beschikken dan zou ik voor de komende 10 tot 20 jaar al lang tevreden zijn en kan dit topic eindelijk verwijderd worden..
Is er voor die VDSL2 'long reach' dan geen ROP nodig en wat moet er dan wél veranderen (modem)?

nee geen ROP en de bbox3 kun je hiervoor verder gebruiken.

Maar niet in alle centrales kan men VDSL kaarten steken volgens ik eens gehoord heb, maar aangezien snor in de technische materie onderlegt is zal hij wel meer details kunnen geven dan.
Reputatie 4
Badge +1
Een extra ROP naast élke KVD is het beste mbt Speed & 3 HDTV's doch Proximus opteerde om +/-90% KVD's te voorzien van extra ROP.
Zoals Martin vermeldt biedt Proximus, sinds de lancering, ook VDSL2 aan vanuit (quasi) alle moedercentrales.
In hun Proximus-BIPT document van 09/01/2018 las ik " VDSL2 beyond 1,6dB attenuation are planned to be deployed etc."
Het is Uitzonderlijk & verrassend Nieuw dat Proximus voor zijn resterende ADSL's thans terug voorzichtige vooruitzichten geeft zoals TimWitt in primeur opmerkte.
Met "aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" zal m.i. TimWitt binnen enkele maanden kunnen beschikken over VDSL2 voor 1HDTV en dito hogere speed (decoder afzetten is evenwel de boodschap als er géén TV gekeken wordt om maximale Internetspeed te halen).
Voor de rest is't (m.i. positief) wachten op de bevestiging van Proximus of TimWit himself
Wel vraag ik mij af wat ze doen in het geval zijn een ROP moest volzet zijn, zoals bij een vriend van mij die in 't stad woont (beter zou ik nu zeggen woonde, want is ondertussen verhuisd) en ze konden hem niet meer aansluiten op de ROP zelf maar rechtstreeks op de KVD met als gevolg een trage snelheid !
Enfin hoe lange we ook speculeren en gissen 't zal toch Proximus aan Proximus zijn om een oplossing te verzorgen...
Reputatie 4
Badge +1
Onderhavige feedback als antwoord op Martin doch zonder link met case TimWitt
N.a.v. werken aan een bestaande (standaard)ROP-kast vernam ik dat ze vervangen werd door een 50% ruimer type waarna er een extra kaart ingeplugd werd.
Een ROP-kast upgraden ziet Proximus graag komen, dixit installatieploeg, doch ze doen dit in regel enkel actief (n.a.v. volzetting) wat inhoudt dat er uitzonderlijk een delay van 3 á 4 maand kan zijn.

Nb: in't stad komt een "volzette ROP" dikwijls na enkele dagen reeds terug vrij. Bv. als de vorige huurder pas zijn opzeg doet ná aanvraag nieuw huurder.
ja maar enkele maanden kan blijkbaar ook enkele jaren zijn als ik van sommige hun verhaal hoor!
Er zullen wel factoren meespelen waarom het op bepaalde plaatsen vlugger gaat dan op andere, bijvoorbeeld zeker het geval als het een vergeten gat betreft waar je woont ☺️
Reputatie 7
Badge +4
@TimWitt, jullie betalen nooit voor snelheid, jullie betalen altijd voor het volume aan internet in jullie pack. Snelheid gaan wij nooit garanderen, omdat alles gaat afhangen van de afstand van de woning tot de centrale of bekabeling in de straten. Wij doen onze uiterste best om te zorgen dat iedereen de hoogst mogelijke snelheid kan halen, maar helaas liggen niet alle factoren in onze handen.
Reputatie 5
Badge +1
Beste Charlotte,

uw antwoord is verwerpelijk, pertinent onjuist en bovendien nog eens naast de kwestie. Ik ga hier niet te veel woorden aan vuilmaken maar wat u hierboven beweert is pure larie en apekool:

1. Men betaalt niet voor de snelheid?? Verklaar mij dan maar eens het volgende, wat ik net bij jullie kon terugvinden:



Dus geen snelheidsverschil tussen verschillende abonnementen, enkel volume?!? NIET dus..

2. Met het standaard gezever "Wij doen onze uiterste best om te zorgen dat iedereen de hoogst mogelijke snelheid kan halen, maar helaas liggen niet alle factoren in onze handen" ben ik al talloze keren wandelen gestuurd maar verklaar mij dan toch maar eens waarom wij qua infrastructuur 20 jaar achtergesteld worden tov anderen met een snelheid die tot 160x hoger ligt?!? En waarom jullie daar niets aan kunnen veranderen, welke "factor niet in jullie handen" zorgt daar dan wel voor???
Het probleem bij mij is niet de afstand tot de ROP. Het is de ROP die door jullie simpelweg niet geplaatst wordt. Wie moet dat dan wel komen doen, sinterklaas?!?

3. Gelieve mij liever een antwoord te geven op mijn huidige vraag in plaats van jouw fake empathisch gedrag. De vraag is heel simpel maar een antwoord daarop toch blijkbaar niet. Dus, nog maar eens:
ik had graag geweten hoe men er nu bij komt om op de 'beschikbaarheid VDSL2'-pagina te vermelden dat het 'gelukkig niet lang meer zal duren' vooraleer ik over 'HDTV en supersnel internet' zal beschikken? Dat is toch een normale vraag waarop men een even normaal antwoord zou moeten kunnen geven?

Het is wel al altijd zo geweest dat gelijk welk abo evenveel kost voor zowel een klant die op een lijn zit die de maar minimale adsl snelheid kan halen als deze die op een lijn zit die de hoogst mogelijke VDSL+Vectoring+DLM snelheid kan halen.
hahaha, ook waar best het goedkoopste tarief nemen, dan haal je nog 50 Mbps ? ? ?
hier in het centrum van oudenburg (dus geen 5 km van een centrale he) haal ik bekabeld 8.44Mbps download en upload 0.91 Mbps ? ?
als de zoon naar netflix kijkt op zijn pc kunnen we zelden uitgsteld kijken (haperd dan halverwege en zodoende kun je weer herbeginnen van het begin), soms zelfs valt een opname uit ... of zelfs Hd kijken lukt niet altijd
zelf wifi valt geregeld weg.
heb al meermaals een klacht ingediend, maar helpt niet veel ... nu gingen ze mij vandaag contacteren ivm of ik in aanmerking zou komen om een 4G modem .... maar nog niemand gehoord
dochter heeft het basispaket van telenet en zij haalt ..29.2 Mbps dowload en 6.79Mbps upload...
kben het hier serieus aant ovewegen
pffff al die jaren ...en wel direkt een nieuwe modem of decoder plaatsen omdat het beter zou zijn, dat wel , maar we bliven nog op de snelheid van het stenen tijdperk zitten he
Reputatie 5
Badge +1
Hallo?? Iemand die eindelijk eens uitleg kan geven? Moet dat echt een week duren?
Reputatie 7
Badge +4
Tim, zoals gisteren gemeld, voor snelheid ga je nooit betalen. Je betaalt voor een volume aan internet in je abonnement.

https://www.proximus.be/dam/jcr:93ead084-7550-4739-89ce-e368bd5fcc94/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/common/Conditions_internetpolicy_nl~2017-05-31-16-56-49~cache.pdf
Reputatie 5
Badge +1
1. betaalT is met een T..
2. Jullie pricing op de website spreekt dat dus tegen, zoals hiervoor al aangetoond..
3. En VOORAL: Waarom zeggen jullie dan dat het "gelukkig niet lang meer zal duren" vooraleer ik over HDTV en supersnel internet zal beschikken?!?

Reputatie 7
Badge +4
Tim, je kan hier contact voor opnemen met onze collega's van de administratieve dienst via het gratis nummer 080022800, wij kunnen enkel maar de technische uitleg verschaffen over de snelheid. De collega's van de administratieve dienst kunnen nakijken of er al een datum is gekend. Fijne dag nog.
natuurlijk is het internetvolume wel onbeperkt bij Maxi en voor Start wel beperkt, en werd er altijd een cap gelegd op de snelheid volgens het soort abo die je hebt bij mijn comfort bvb is de upload gecapt op 6Mbps
Beste martin upload gecapt op 6mbps .... ik haal nog geen 1 Mbps met een maxi abonnement en een downloud van 8 Mbps, we betalen allemaal toch even veel
Als de een fiat zou krijgen en de andere een Porsche voor dezelde prijs zal die van zijn fiat ook wel reklameren hoor en ze kunnen ook beiden rijden
ja maar als je met een 2PK rijdt (equivalent aan een lange lijn met grote verzwakking) en je rijdt bv op een autostrade waar normaal tot 300km/u mag gereden worden (equivalent aan een korte lijn met kleine verzwakking) en ze zetten er verkeersborden max 200km/u (equivalent aan een cap) dan zal je inderdaad daar niet veel aan hebben met je 2PK die maar max 120km/u kan halen 😄

Ik zat vroeger ook maar op een trage ADSL lijn en moest ook jaren wachten tot er uiteindelijk VDSL kwam, dus ik begrijp wel de frustraties van klanten die nu nog de dag van vandaag op een trage adsl snelheid moeten werken.
Ik geef hier alleen maar mee hoe de vork in de steel steekt bij Proximus en is zeker geen reclame verre van..
Reputatie 7
Badge +4
@facteurtje
u hebt 200% gelijk, dus indien Proximus u geen oplossing en/of info over een oplossing op korte termijn kan geven en Telenet/Orange op kabel (coax) op uw locatie een beter aanbod kan leveren lijkt het mij aangewezen - maar aan u de keuze uiteraard - over te schakelen (tenzij u bv. een behoorlijke korting via uw werkgever zou verliezen = kosten/baten inschatten en beslissen)
succes
@Charlotte.D & Comm Mgr
voorgesteld wordt dat door de forummedewerkers toch contact opgenomen wordt met de achterliggende diensten om na te lijken wat wanneer eventueel ingepland is zodat bv. TimWitt naar 0800 moet bellen en eventueel nog geen stap verder geraakt qua info
@TimWitt
op basis van uw hogervermeld nummer kan ik noch bij Px noch bij EDP een resultaat met "het zal gelukkig niet lang meer duren" simuleren
telkens kom ik uit op adsl, toegegeven in het Px jaarverslag staat dat het aantal ROP in 2019 verder zal uitgebreid worden en in 2020 (begin/eind?)dient cfr EU directive elkeen over een min. 30 Mbps breedband aanbod te kunnen besc hikken
vermits elk (groot) bedrijf een planning heeft en PX de alternatieve operatoren minstens 6 maand vooraf over wijzigingen/aanpassingen dient te informeren is mijns inziens binnen Px (maar niet noodzakelijk de klantendienst) info beschikbaar over wat waar wanneer tot eind dit jaar/begin volgend jaar beschikbaar komt)
vermits er op uw locatie geen Voo/Telenet coax oplossing beschikbaar is kunt u eventueel indien nodig een klacht indienen bij de ombudsman telecommunicatie teneinde mogelijkerwijze van Px een voorstel van oplossing te bekomen
zelf heb ik én Telenet én Px adsl&4G é Orange 4G Flybox, mijn Px 4G modem moet ik evenwel "zelden herstarten" (de vraag is of de synchro tussen Sagem 4G en BBox verloren gaat of de 4G modem zijn contact met de GSM-antenne verliest -> technieker laten komen voor controle?)
de info op de website van het BIPT m.b.t. breedband op uw locatie is ietwat tegenstrijdig (foutief?), t.t.z. uw gemeente is zeker slechts gedeeltelijk gedekt voor vast internet, maar op uw locatie (buurt joncquoy/longue) zou meer dan +/- 33% (raming) een snelheid van 30 Mbps kunnen halen bij een niet geïdentificeerde vaste operator … ???
succes
Reputatie 5
Badge +1
M_016 bedankt voor uw grondig antwoord en de tijd die u daarin hebt gestopt. Daar kunnen de Proximus-medewerkers hier op dit forum nog aardig wat van leren.
Hoe ik tot dit resultaat ben gekomen, dat vind je hier terug:
https://www.proximus.be/nl/id_cr_vdsl2check/particulieren/producten/beschikbaarheid-van-vdsl2.html#/tvResult (vervolgens 'Bestaande klant met vaste lijn' en dan telefoonnummer zoals opgegeven ingeven)
Dat van die 2020 min. 30Mbps heb ik ook al horen waaien, maar in hoeverre is dat bindend? Dat zal zeker niet het geval zijn als alles blijft zoals nu, maar tot wie zal ik mij uiteindelijk moeten richten als dat niet zo zou zijn tegen 2020? Dat de ombudsman voor een oplossing zal zorgen lijkt me eerder wishful thinking & de uiteindelijke verantwoordelijkheid zal zoals altijd in dit land wel doorgeschoven worden naar een ander, daar zijn ze bij Proximus ook zeer goed in, zelfs intern zoals het antwoord van Charlotte hierboven ons weer eens leert.. Dat zij verwijst naar de klantendienst van Proximus toont nog maar eens aan hoe graag ze allemaal in hun eigen cocon blijven werken en het liefst vanal zo weinig mogelijk samenwerken en eens moeite doen..
De website van het BIPT is inderdaad niet juist, ons 'dorpscentrum' (ainières) betreft een aparte zone, maar die krijg je niet te zien in de juiste kleur en is niet afgebakend. Je moet expliciet op de juiste plaats klikken om de juiste gegevens te krijgen en dan zie je dat de kleur niet overeenkomt met het opgegeven percentage (2% die over 30Mbps beschikt lijkt me juister...).



Ik zit met 3 opgroeiende kinderen en 'stabiel snel internet' is tegenwoordig een must, aan Netflix moet ik zelfs niet denken en 1x 100% HDTV is ook niet mogelijk. Toch woon ik niet in het grootste gat van België, er staan tientallen huizen naast en rond mij (zie satellietfoto), ik woon op minder dan 5km van een stadscentrum met 30.000 inwoners, 2km van een 'primaire weg type I' en op 4km van een autostrade.. Ik ken talloze plaatsen die veel meer 'gat' zijn dan bij ons maar toch veel beter bediend en bij ons wil men er niet in investeren? Vandaag nog gezien dat er nog 4 loten bouwgrond van 1400m² te koop komen te staan, ook in dezelfde satellietfoto..



Het frappante is dat de 39,3% die rond 'ons dorpcentrum' wonen echt alleenstaande huizen in een veld betreffen en die hebben dus blijkbaar 15x meer kans om snel internet te hebben, daarmee dat die kosten/baten analyse van Proximus waar steeds mee gegoocheld wordt voor mij ook dikke quatsch betreft.
Ivm die 4G-modem, die zorgt voor een kleine verbetering maar ik merk dikwijls dat downloaden blijft hangen onder 700kB/sec, dus daar klopt toch iets niet mee. Zoals ook al gezegd, geraak je daar eens boven dan kan het wel max. tot 2MB/sec gaan maar onstabiel, het valt terug tot 1MB/sec. Het is dan vooral ook zo dat er geen enkel andere computer/mobiele telefoon op internet kan, bij een vaste verbinding worden die bandbreedte veel beter gedeeld/verdeeld. Bij onze oplossing is het alles of niets. De computer die 2MB haalt zal ervoor zorgen dat andere apparaten geen toegang meer hebben tot het internet ('not connected' fout in browser dan bijvoorbeeld). Je moet weten dat mijn huis zich ook wat in een 'kom' bevindt. Achter mijn tuin ligt een weiland ca. 3 meter hoger en voor/naast mij gaat het ook wat omhoog.
Het is om moedeloos van te worden, we zijn nu bijna 4 jaar nadat dit topic werd geopend en zelfs een toekomstige datum ter verbetering van de infrastructuur kan mij nog niet gegeven worden..