Beantwoord

We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?


Reputatie 5
Badge +1
Beste Proximus,

we zijn ondertussen al bijna 2016 en nog steeds zitten wij op ADSL. Wanneer kunnen wij eindelijk omgeschakeld worden naar VDSL2? Het feit dat deze vraag de laatste jaren steeds minder opduikt op dit forum verontrust mij enorm gezien wij blijkbaar tot een marginale groep gebruikers gaan behoren waarvoor er geen VDSL2 wordt mogelijk gemaakt.
Jarenlang zie ik met lede ogen aan hoe bijna overal rondom VDSL2 wordt mogelijk gemaakt maar bij ons in de buurt blijft dat onmogelijk.
Ondertussen steken jullie wel onze ogen uit met de aangekondige 100/10 'snelheidsverhoging', Netflix en andere HD-content die voor ons gewoon ontoegankelijk blijkt..
Vandaag kunnen jullie ons 5,5Mbps download en 0,4Mbps aanbieden, dat betekent downloaden aan 700kb/sec en uploaden aan 40kb/sec. Wij kunnen 1 Tv aansluiten, HD kijken is niet mogelijk. Als wij Belgacom Tv kijken daalt de internetsnelheid naar het nulpunt.

Ik woon op 5 kilometer van centrum Ronse, je kan dat maar bezwaarlijk 'in the middle of nowhere' noemen. Er staan hier tientallen huizen in mijn straat.

Bovendien moeten wij evenveel betalen als klanten waarvoor jullie wel kiezen te investeren en VDSL2 beschikbaar te maken. Ik las net op www.proximus.be/tarieven dat het tarief voor mijn Comfort pack naar €63,95 wordt verhoogd maar geen paniek want daarvoor zou ik moeten terugkrijgen:
- Vanaf 1 januari zal de downloadsnelheid van vast internet in de Comfort en Maxi Packs verhoogd worden tot 100 Mbps, waardoor u een betere internet- en tv-ervaring zal genieten
- Ook de uploadsnelheid van internet in al onze Packs zal op 1 januari opgetrokken worden.

Wij kregen al het gevoel dat wij moeten betalen voor de investeringen bij een ander, dit wordt hierdoor alleen nog maar bevestigd. Wat zal onze snelheidswinst worden va 1 januari? Vele mensen die nu al aan 70Mbps zitten zullen naar 100Mbps worden overgeschakeld, terwijl wij die nog aan voorhistorische snelheden rond 5Mbps zitten voortaan niet een 15x maar 20x tragere snelheid aangeboden krijgen voor een hogere prijs of waar lees ik het verkeerd? Hoe kan je dat nu nog verklaren?
Een "kosten/baten" verdediging is allemaal wel mooi maar als je gewoon meer geld voor een 20x lagere snelheid begint te vragen gaat die vlieger ook niet meer op. Dan betalen zij met de lagere snelheden simpelweg voor de investeringen bij zij met de hogere snelheden, meer analyse is daar toch niet voor nodig. Zelfs tegenover jullie 'laagste' abonnement krijgen wij 10x lagere snelheden aangeboden!

Bovendien hebben wij hier geen enkele alternatieve internetoperator, dus aanraden om bij een ander te gaan is geen alternatief. We zijn al jarenlang klant maar toch blijkt dat ook van geen tel en worden de nodige investeringen niet gedaan. Ik ben een jonge vader met opgroeiende kinderen. Hoe moet ik hen gaan uitleggen dat we in 2016 in een modern West-Europees land bij de grootste operator die beweert een kwaliteitsvol netwerk te bezitten en voortdurend evolueert om ons de beste ervaring te kunnen bieden qua infrastructuur danig beperkt en in de steek gelaten worden?

Is dit nu echt nog eerlijk in jullie ogen? Kunnen jullie echt niet de moeite doen om voor ons een oplossing te zoeken?
icon

Beste antwoord door TimWitt 9 December 2022, 17:06

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

221 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Is het dan teveel gevraagd dat de !!hoofdaandeelhouder van Proximus, Belgische staat, zou tussenkomen voor zijn resterende zwaar achtergestelde 10% ADSL-burgers?
....
Zoniet vrees ik dat enkel de commerciële kortetermijnbelangen zullen blijven primeren.


Ja ik vind het teveel gevraagd om 1 van de operators (die allemaal privébedrijven zijn) te dwingen niet winstgevende dingen te doen. Indien de overheid wil dat iedereen snel internet heeft (+HD TV) dan moeten ze via het BIPT ervoor zorgen dat alle operatoren verplicht zijn om dit te voorzien, niet slechts 1. Proximus is geen staatsbedrijf, maar privé met de overheid als meerderheidsaandeelhouder!

En daarom moet Proximus steeds commerciele belangen volgen (korte en lange termijn)
Reputatie 2
En het is uiteraard zeer winstgevend glasvezel te trekken en een ROP-kast te plaatsen vol spitstechnologie en dan 2 jaar te wachten om ze in gebruik te nemen...
Reputatie 4
Badge +1
Voor de resterende 10% ADSL's "Europese doelstelling van 100 Mbps voor alle huishoudens bereiken tegen 2025".
Via welke technologie (VDSL, 5G, FTTH, ...) wordt niet vermeld.

https://www.proximus.com/nl/news/20161216_Fiber
Hier op het forum werd een topic gestart ook
https://nl.forum.proximus.be/nieuws-3/project-glasvezel-de-huiskamer-36860
Reputatie 7
Badge +6
Voor de resterende 10% ADSL's "Europese doelstelling van 100 Mbps voor alle huishoudens bereiken tegen 2025".
Via welke technologie (VDSL, 5G, FTTH, ...) wordt niet vermeld.
https://www.proximus.com/nl/news/20161216_Fiber

Het is evident dat Proximus, naast de € 3 miljard, verspreid over 10 jaar voor FTTH en FTTB, ook blijft investeren in de verdere uitrol van het VDSL2-netwerk, precies om die doelstelling in 2025 te kunnen halen.
Reputatie 1
Mensen toch hier, wees gewoon eens eerlijk: Welke factoren doen jullie kiezen welk internetabonnement je voor je gezin thuis zal betalen?
1. Downloadsnelheid
2. Datalimiet
Een ander verschil bestaat er eigenlijk niet tussen de abonnementen.
Tegenwoordig (of heel binnenkort) kunnen de meesten enkel nog kiezen tussen een grof afgeronde 100Mbps en 200Mbps aan tarieven van ongeveer €55 resp. €70/maand.

Deze mensen zitten nog (steeds) aan 6Mbps (&
Reputatie 4
Badge +1
Beste TimWitt,
de doelstelling 100Mbps tegen 2025 is nog 8 jaar.
Kreeg u reeds vooruitzichten voor uw straat/regio?
Deden ze reeds glasvezelgraafwerken naar de nog te plaatsen ROP (geplaatst)?
Vectoring is zelf nog niet volledig rond dus ...............geduld en nog eens geduld ..........:-)
Reputatie 5
Badge +1
Nog 0 werken hier, en het 4G project daar is status onveranderd:
B-box 3 moet dagelijks worden aan/uit-gezet om 20-25Mbps te halen anders val je terug op 'good old' 6Mbps, full ADSL speed voorwaarts. Een bug in het hele systeem dat na bijna een jaar blijft aanslepen. Ik hoor anderzijds snelheden van +1000Mbps, het begint surrealistisch te worden.
Reputatie 4
Badge +1
Als er nu nog geen ROP te zien is zal uw upgrade naar VDSL in elk geval niet in 2017 zijn.
Hopelijk ondertussen meer succes met de implemenering hun proefproject "Multipath TCP-standaard" in Frasnes-lez-Anvaing samen met start-up Tessares.
Ik zit in een ruraal gebied en heb ongeveer 1,8 mb/s ter beschikking, en toch de volle prijs betalend. Verschillende van uw techniekers zijn langs geweest en allemaal hebben ze dezelfde diagnose gesteld. Ik heb een ADSL lijn 5 km van het aansluitpunt, samen met een gehucht en een vakantiepark. Ik wil gerust wachten op 4, 4,5 en 5G. Ik heb intussen daarvoor een aansluitend abonnement bij telenet.

Kan je mss toch wat extra inspanning leveren om dat kleine gebied te ontsluiten ?
Reputatie 6
Badge +3
Wat is "de volle pot"
Stap over op de goedkoopste internet start of Scarlet
Reputatie 6
Badge +3
Ik wil gerust wachten op 4, 4,5 en 5G. Ik heb intussen daarvoor een aansluitend abonnement bij telenet.

Wat bedoel je hiermee? Dat je een mobiel abo hebt bij Telenet?
Heeft telenet geen kabel liggen? Dan kun je daar toch wel degelijke snelheden halen?
Multipath TCP?
Reputatie 5
Badge +1
Beste mensen,

het blijft surrealistisch om te zien hoe snel de tijd voortschrijdt zonder dat er eigenlijk iets verandert.
Wel volgende belangrijke update: Wij maken ondertussen deel uit van het testproject van Proximus ism Tessares om een 4G-verbinding met de ADSL (*zucht*) verbinding te combineren tot een basic 'voldoende' internetverbinding die ons voor het surfen nu toch tot Max. 20Mbps geeft... Zeer stabiel is de snelheid natuurlijk niet, praktische snelheid ligt rond de 15Mbps maar het volstaat net voor het hedendaags internetgebruik van ons gezin. Echter, heel technisch weet ik precies de uitleg niet (is het TCP-UDP?) maar de verbinding van de modem en router kan enkel gebruikt worden voor puur INTERNETverkeer. Om Tv te kunnen kijken wordt een 'stream' opgestart die ongenummerde paketten gewoon continu doorstuurt. Als er eens een pakket zou wegvallen dan merk je dat nauwelijks op de tv (misschien heel ff kleine kwaliteitsvermindering). Met deze technologie is het niet mogelijk om die stream op te splitsen in een ADSL-deel en een 4G-deel en terug samen te stellen omdat de data in de stream niet wordt genummerd. Een ProximusTV verbinding zal er dus niet door verbeterd worden en bijgevolg is HDtv bij ons eigenlijk onmogelijk..

We zijn er bijna, 2020, ik heb het gevoel dat er niet veel zal veranderen en wij uiteindelijk op 'fixed' gebied in de vorige interneteeuw zullen blijven hangen.. Snor bedankt voor al je inspanning om toch maar achter hun vodden te blijven zitten zonder eigen belang, dat zie je vandaag niet veel meer. Meestal krijg je hier op je kop omdat je je bek opentrekt en zij met snelheden van tientallen Mbps het je wel even zullen komen vertellen of smijten anderen met andere tijdelijke en minder belangrijke problemen even hun gal tussendoor in je topic. Ik waardeer je werk, wel nog volgende vraag: komt er ooit een punt (uiterste datum) waarop PX gewoonweg verplicht onze infrastructuur zal moeten vervangen omdat ze echt niet meer compatibel zal zijn? Dat is het enige waarop ik momenteel nog kan hopen.

We zijn ondertussen 2018 Proximus... 2018.. Straks komt 2019 eraan, dat is dan het jaar waarin er geland moet worden?

1 ding is zeker: er bestaan in België anno 2018 nog mensen die geen andere keuze hebben dan een archaïsche & minderwaardige ADSL-aansluiting te nemen.

Bedankt Proximus, Bedankt BIPT, Bedankt Minister De Croo, Bedankt Overheid!
Op den duur zou je inderdaad ondertussen via Proximustv.be (of app) naar tv moeten kijken en bv via een google chromecast (HDMI) op je TV aansluiten om zo TV te kunnen kijken.
Reputatie 7
Badge +1
Op den duur zou je inderdaad ondertussen via Proximustv.be (of app) naar tv moeten kijken en bv via een google chromecast (HDMI) op je TV aansluiten om zo TV te kunnen kijken.
Moet Proximustv.be of app wel alle zenders doorgeven anders heb je er ook niets aan. Geen NPO etc zenders.
Hey Antoon, Ik bedoelde maar beter dan niks 😉
Reputatie 7
Badge +1
Hey Antoon, Ik bedoelde maar beter dan niks 😉
Daar heb je ook weer gelijk in 🤔
Reputatie 4
Badge +1
https://www.proximuswholesale.be/dam/jcr:17762199-5a11-47de-ba81-69f3306288af/cdn/sites/wholesale/document/access/network-transformation-outlook-2018-2022-2018-01-10-without-TC~2018-01-17-08-50-42~cache.pdf

Uit de publikatie van 09/01/2018 blijkt dat:
• de VDSL2 Coverage in oct 2017 gestegen was naar 94 % waarvan ik positief denkend aanneem t.g. extra ROP’s en/of Boost Box’s etc. en niet tg ADSL klanten die overstappen?
• er thans “64 local nets (met einddatum 2023)” opgenomen zijn in hun Mantra-project.
nb: via het aloude Mantra-pilot persbericht Ninove & -Ronse weten dat er dientengevolge extra ROP’s geplaatst werden, o.a. om de resterende ADSL’s up te graden naar VDSL2.

Vooruitzichten en vraag.
• Het net 69ARC0 is NIET opgenomen in de publikatie. Idem voor +/-500 gelijkaardige netten/regio’s met 6% vooreeuwse ADSL’s .
“Komt er ooit een punt (uiterste datum) waarop PX …… onze infrastructuur zal moeten vervangen omdat ze echt niet meer compatibel zal zijn”

Van Europa en sommige Belgische overheden mag u geen heil verwachten als u weet dat Brussel de opstart van 4G meer dan 2 jaar vertraagde en zichzelf buitenspel zet voor 5G door er de Internationale & Europese erkende stralingsnormen te boycotten.
De oplossing voor bewuste ADSL regio’s zal, zoals vervat in uw vraag, inderdaad komen van een door de constructeurs gedwongen ADSL uitfasering. Volgens hun sites +/-2025, dus na de veralgemening van FTTH en/of 5G.
🤔 er moet geen tekening gemaakt worden zeker aangezien ook daar (in veel gevallen) TN niet aanwezig is ....
Reputatie 7
Badge +4
Ter info:
Kamercommissie Infrastructuur... misschien kan de oppositie Mr Decroo eens aanpakken (verkiezingen in zicht)
https://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cfm?section=/comm&language=nl&cfm=/site/wwwcfm/comm/com.cfm?com=9300
&
in elk geval dient er (begin/eind?) 2020 conform aan een EU richtlijn (minstens) 1 operator in België een snelheid van min. 30 Mbps (100% dekking) aan te bieden (50% dekking van min 100 Mbps)
Reputatie 5
Badge +1
Beste Proximus,

we zijn ondertussen 3 en half jaar verder, en eigenlijk is er op het ADSL vlak nog niets veranderd. Ja wij hebben nu een additionele 4G modem maar dat werkt toch bijlange niet zoals een normale VDSL2-verbinding. HD-tv is geen optie, meer dan 1 tv is geen optie, bij het voeren van verschillend internetverkeer (bestand uploaden, skypen en bvb. youtube kijken tegelijk) ben je bij momenten toch nog begrensd tot de goede ouwe 600kb/sec of blokkeert de boel helemaal (browsen lukt niet meer of andere toepassingen hebben geen toegang meer tot internet).

Bovendien komt er nu een mysterieuze melding te voorschijn bij het 'nagaan of je kan genieten van supersnel internet' op https://www.proximus.be/nl/id_cr_vdsl2check/particulieren/producten/beschikbaarheid-van-vdsl2.html?#/input
Het resultaat leest als volgt: Er is nog geen HD TV en supersnel internet beschikbaar. Het zal gelukkig niet lang meer duren. Neem daarom regelmatig een kijkje op deze pagina.

Beste Proximus medewerker, van dergelijke boodschap word ik natuurlijk gek want na bijna 4 jaar iemand met ADSL komen vertellen dat het "niet lang" meer zal duren vooraleer er VDSL2 beschikbaar is, smeekt gewoon om meer uitleg.. Wat is dat dan, niet lang?? Nog eens 4 jaar?

je kunt alleen maar ± zeker zijn als Proximus je kan bevestigen dat er al een planning is voor uitvoering van werken voor snelheidsuitbreiding op datum xx.
Als ze die niet kunnen geven zal je nooit zeker zijn hoelang het nog gaat duren.
Reputatie 5
Badge +1
Als ze deze boodschap (i.e. 'niet lang meer') meegeven ga ik er toch van uit dat dit op zijn minst wil zeggen dat ze dan een eind(streef)datum kunnen opgeven waarop het omgeschakeld zou moeten zijn..? Waarom zetten ze dit zinnetje er anders bij?