Beantwoord

We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?


Reputatie 5
Badge +1
Beste Proximus,

we zijn ondertussen al bijna 2016 en nog steeds zitten wij op ADSL. Wanneer kunnen wij eindelijk omgeschakeld worden naar VDSL2? Het feit dat deze vraag de laatste jaren steeds minder opduikt op dit forum verontrust mij enorm gezien wij blijkbaar tot een marginale groep gebruikers gaan behoren waarvoor er geen VDSL2 wordt mogelijk gemaakt.
Jarenlang zie ik met lede ogen aan hoe bijna overal rondom VDSL2 wordt mogelijk gemaakt maar bij ons in de buurt blijft dat onmogelijk.
Ondertussen steken jullie wel onze ogen uit met de aangekondige 100/10 'snelheidsverhoging', Netflix en andere HD-content die voor ons gewoon ontoegankelijk blijkt..
Vandaag kunnen jullie ons 5,5Mbps download en 0,4Mbps aanbieden, dat betekent downloaden aan 700kb/sec en uploaden aan 40kb/sec. Wij kunnen 1 Tv aansluiten, HD kijken is niet mogelijk. Als wij Belgacom Tv kijken daalt de internetsnelheid naar het nulpunt.

Ik woon op 5 kilometer van centrum Ronse, je kan dat maar bezwaarlijk 'in the middle of nowhere' noemen. Er staan hier tientallen huizen in mijn straat.

Bovendien moeten wij evenveel betalen als klanten waarvoor jullie wel kiezen te investeren en VDSL2 beschikbaar te maken. Ik las net op www.proximus.be/tarieven dat het tarief voor mijn Comfort pack naar €63,95 wordt verhoogd maar geen paniek want daarvoor zou ik moeten terugkrijgen:
- Vanaf 1 januari zal de downloadsnelheid van vast internet in de Comfort en Maxi Packs verhoogd worden tot 100 Mbps, waardoor u een betere internet- en tv-ervaring zal genieten
- Ook de uploadsnelheid van internet in al onze Packs zal op 1 januari opgetrokken worden.

Wij kregen al het gevoel dat wij moeten betalen voor de investeringen bij een ander, dit wordt hierdoor alleen nog maar bevestigd. Wat zal onze snelheidswinst worden va 1 januari? Vele mensen die nu al aan 70Mbps zitten zullen naar 100Mbps worden overgeschakeld, terwijl wij die nog aan voorhistorische snelheden rond 5Mbps zitten voortaan niet een 15x maar 20x tragere snelheid aangeboden krijgen voor een hogere prijs of waar lees ik het verkeerd? Hoe kan je dat nu nog verklaren?
Een "kosten/baten" verdediging is allemaal wel mooi maar als je gewoon meer geld voor een 20x lagere snelheid begint te vragen gaat die vlieger ook niet meer op. Dan betalen zij met de lagere snelheden simpelweg voor de investeringen bij zij met de hogere snelheden, meer analyse is daar toch niet voor nodig. Zelfs tegenover jullie 'laagste' abonnement krijgen wij 10x lagere snelheden aangeboden!

Bovendien hebben wij hier geen enkele alternatieve internetoperator, dus aanraden om bij een ander te gaan is geen alternatief. We zijn al jarenlang klant maar toch blijkt dat ook van geen tel en worden de nodige investeringen niet gedaan. Ik ben een jonge vader met opgroeiende kinderen. Hoe moet ik hen gaan uitleggen dat we in 2016 in een modern West-Europees land bij de grootste operator die beweert een kwaliteitsvol netwerk te bezitten en voortdurend evolueert om ons de beste ervaring te kunnen bieden qua infrastructuur danig beperkt en in de steek gelaten worden?

Is dit nu echt nog eerlijk in jullie ogen? Kunnen jullie echt niet de moeite doen om voor ons een oplossing te zoeken?
icon

Beste antwoord door TimWitt 9 December 2022, 17:06

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

221 reacties

Reputatie 5
Badge +1
Beste Bram, hierbij ga ik nog even een poging ondernemen om jullie standaarduitleg die steeds maar naar ons gespuwd wordt, nogmaals te ontkrachten.
Gelieve hierna dan ook met dat soort standaarduitleg te stoppen want dat zet alleen nog maar meer kwaad bloed en helpt ons ook niet dichter bij het antwoord op mijn vragen noch het uiteindelijk echte investeren in onze verbinding.


TimWitt,

De snelheid van een lijn hangt af van de afstand tussen uw woning en onze centrales. Hoe groter de afstand, hoe minder de kwaliteit van het signaal zal zijn. De snelheid hangt eveneens af van het type verbinding dat in gebruik is.

Hoewel het zeker eerder andersom is: de snelheid hangt vooral af van het type verbinding, en daarna nog van de afstand, ben ik blij dat u dit hier eindelijk eens openlijk durft te zeggen. Op jullie site klinkt het namelijk anders en wordt er bij weergave van de abonnementen met snelheden plots van deze voornaamste parameter - het type verbinding dus - al niet meer gepiept, daar klinkt het eerder zo:

"Je downloadsnelheid thuis hangt voornamelijk af van de afstand tussen het aansluitingspunt en de centrale, je computerinstallatie en de binnenbekabeling. Enkel als deze 3 optimaal zijn, kun je genieten van de maximale snelheid."

En dat mag u gerust zelf eens controleren: http://www.proximus.be/nl/id_cr_int/particulieren/producten/internet/internet.html



Ik dacht het al, want alle 3 (afstand tot centrale, computer en bekabeling binnen) zijn ze bij mij "zeer goed" tot "uitstekend" te noemen, en in plaats van de maximale snelheid die mij daar bijgevolg wordt beloofd (70Mbps) komen wij maar uit op een fractie daarvan: 5,5Mbps. Ergens klopt iets niet?


Proximus investeert continu in z’n netwerk. Zo zijn we volop bezig met de vervanging van ons kopernetwerk in de veel performantere glasvezeltechnologie.
Helaas kunnen we niet ons hele netwerk in 1x vervangen. Hierdoor beschikken ook niet alle klanten over hetzelfde type verbinding. Op basis van de informatie die u geeft, vermoed ik dus dat u nog op ADSL zit, in een zone waar VDSL (of andere) nog niet voorhanden is.

Hoe zal ik hieraan beginnen? Alvast met te zeggen dat uw vermoeden klopt en wij nog op ADSL uit de vorige eeuw zitten. Mocht u trouwens iets aandachtiger dit topic gevolgd hebben en de moeite hebben genomen om mijn openingsbrief hierboven eens volledig te lezen, dan zou u dat al weten. Dat vertelt ook al veel..

Bij ons hebben jullie sinds mensenheugenis geen investeringen uitgevoerd, verras mijzelf en laat mij zelfs maar eens horen wanneer hier laatst een investering gedaan werd? Je zal het alvast niet digitaal terugvinden!
Als je mensen vertelt dat er continu geïnvesteerd wordt, dan verwachten ze logischerwijs dat de 'oudste' en/of 'traagste' centrales het eerst zullen worden omgeschakeld, hou daar maar eens een poll over! Spijtig genoeg volgt jullie investeringspolitiek die u hier vandaag durft te verdedigen deze logica niet meer en dat belangrijke feit vergeet u er net toevallig bij te vertellen!

En dat jullie nu zelfs eerder beslissen om mensen die al snel kunnen surfen, nóg sneller te laten surfen alvorens ons al een normale en hedendaagse snelheid te bezorgen, kunnen wij niet anders opnemen dan dat jullie ons gewoon in ons gezicht staan uit te lachen. Dat is net wat er nu allemaal gebeurd maar dat wordt door u natuurlijk niet verkondigd. Dat is ook wat wij hier na JAREN wachten, helemaal beu geworden zijn.

Indien u met het hand op het hart zou kunnen zeggen dat jullie systematisch de oudste en traagste verbindingen aan het morderniseren waren, zou iedereen daarmee kunnen leven. Uw probleem is natuurlijk dat dat in uw geval grove leugens zijn en u & ik dat ook weten of beweer hier maar eens het omgekeerde?

Lagere snelheden dan de onze bestaan de dag vandaag niet meer in jullie netwerk, waarom zou er dus eerst niet in ons geïnvesteerd moeten worden?


Vandaag kunnen we niet zeggen wanneer uw verbinding wordt ge-upgrade. U kan zelf online uw situatie raadplegen via de pagina http://proximus.be/internetsnelheid.


Dat is het nu net, er wordt niets aan deze oude wantoestand gedaan: géén plan, planning of zelfs geen datum voor iets dat al hopeloos verouderd is!
En u wil mij dan laten geloven dat u weldegelijk nog investeert? U moet toch begrijpen dat zoiets lachwekkend overkomt, al is het in onze situatie gewoon schrijnend om aan te horen.
We worden ook door u gewoon nog eens verwezen naar een pagina waarop je snelheid enkel kan 'vaststellen' alsook het feit dat Proximus dus nog niet op deze locatie heeft geïnvesteerd!


ook worden klanten die worden overgeschakeld persoonlijk verwittigd.

Wat hebben wij daar nu aan in ons geval? Ik zal alvast niet boos zijn als u ons niet persoonlijk verwittigt, maar wij toch worden omgeschakeld!


Over waarom er geen alternatieven beschikbaar zijn op uw adres, kan ik uiteraard geen commentaar geven. Daarvoor moet u zich tot de concurrenten wenden.

Dat doe ik dan ook met evenveel passie maar dat kan u op dit forum niet zien.


Wat betreft uw opmerking over waar uw woning gelegen is (in een straat met huizen, niet als kluizenaar)... De geografische inplanning van ons netwerk hangt van vele factoren af. Het is inderdaad zo, dat gebieden met dichte bebouwing veelal sneller worden ge-update, maar er zijn altijd uitzonderingen (in beide richtingen: dichtbevolkte gebieden waar upgrades later komen of dunbevolkte gebieden die sneller worden overgeschakeld). Dit heeft te maken met de inplanning van de werken, vergunningen, etc. Uiteraard trachten we zelf zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen een betere ervaring te bieden.

En er staan hier in groepjes vele huizen bij elkaar, én wij hebben de oudste snelheden van het netwerk. Als dat nog niet genoeg reden blijkt, op welke belangrijkere basis worden jullie werken dan wel in godsnaam ingepland?


Ik weet ook wel dat deze uitleg geen concrete oplossing biedt voor u persoonlijk (dat kan ik namelijk niet), maar ik hoop dat de uitleg toch steek houdt (daar kan ik namelijk wel iets aan doen).

Zoals u hierboven en verder al kon lezen, houdt uw uitleg voor mij inderdaad geen enkele steek, wel in tegendeel. Het heeft eerder iets weg van een soort spijtbetuiging vermengd met vergoeilijkte excuses en ik vraag mij af wat andere forumbezoekers hierover vinden? Blijkbaar ben ik ook niet de enige die vindt dat jullie argumentering niet al te veel steek houdt.

En als u mij als medewerker van Proximus inzake materie die Proximus aangaat niet verder kan helpen, wie zou dat dan wel moeten kunnen? Tot wie moet ik mij dan in godsnaam wenden? Ik zit hier toch met een Proximus-probleem op het Proximus-forum met Proximus-medewerkers te praten opdat PROXIMUS mijn probleem zou kunnen aanpakken of waar zit ik hier in hemelsnaam anders??


Mijn collega's en ik hebben vastgesteld dat u uw problemen op verschillende plaatsen hebt gedeeld, telkens met een gelijkaardig bericht. Het spijt ons, zoals gezegd, dat we u vandaag geen concrete oplossing kunnen bieden, maar weet aub dat uw situatie niet representatief is voor al onze klanten.

Met spijt koop ik niks en ik betaal er nochtans wel voor!
Als u eerlijk bent, en beweert dat mijn situatie niet representatief is, leg mij dan eens uit waarom ik wel evenveel mag betalen voor mijn niet-representatieve situatie als iemand anders die zich niet in mijn geval bevindt?

Wat heb ik ook aan dergelijke antwoorden? Denkt u nu echt dat ik een beter gevoel ga krijgen door te weten dat mijn situatie niet representatief is voor al uw klanten? Het is in ieder geval representatief voor heel mijn gezin, mijn straat en mijn buurt! Wij zijn dus weldegelijk de kneusjes die voor alle investeringen die jullie elders uitvoeren mogen opdraaien en betalen.
Als je van iemand vandaag de dag een concrete oplossing mag verwachten dan zijn het jullie toch wel zeker of op welk forum zit ik hier, nogmaals?
Ontloop niet steeds jullie verantwoordelijkheid!


Indien u niet tevreden bent over u Proximus producten (wat ook blijkt uit uw reacties), dan raden we u aan om ons persoonlijk te contacteren (http://www.proximus.be/contact), zodat u samen met 1 van onze medewerkers een geschikte oplossing kunt uitwerken.

Ik heb die nu net toch nog eens gecontacteerd om het eerlijk te spelen maar wat had je gedacht? Geen oplossing. Wel was die man tenminste eerlijker als jou en kon mij vertellen dat +/-90% op VDSL(2) zit in België vandaag en er bij investeringen vooral gekeken wordt naar kosten/baten analyse en dat onze groep wellicht te weinig zou opbrengen.
Toen ik hem daarop vroeg waarom ik dan evenveel betaal aan €63,95/maand voor deze ADSL snelheden zei hij mij dat er ook binnen VDSL grote verschillen bestaan en die abonnementen eigenlijk al daarop afgestemd zijn. Een andere (echte) verklaring had hij ook niet, alleen was hij uiteindelijk wel zo eerlijk om te vertellen dat hij persoonlijk dus mijn frustratie hierover zeker kon begrijpen, maar daar professioneel deze dingen over moest zeggen.


Met excuses & vriendelijke groeten,
Bram


Ja doe dus maar voort of er niets gebeurd is zeker? Morgen weer fluitend het bed uit om rechtmatig gefrustreerde klanten af te wimpelen.
Ik durf te wedden dat u, net als alle anderen die ons jullie discriminerend investeringsbeleid proberen goed te praten, NIET over ADSL beschikken!
En wij weten dus niet of we - sinds 2004 - ooit aan hogere snelheden dan ADSL zullen kunnen surfen? Mijn kinderen bedanken jullie!
Reputatie 5
Badge +1
Ja voor ieder een zalig kerstfeest, spijtig genoeg is het er voor ons nog maar eens één met ADSL..
ja en spijtig genoeg heeft @PX je ook geen bevredigend antwoord gebracht!

ook een zalig en prettig kerst,
Elsa.
Reputatie 1
Ja voor ieder een zalig kerstfeest, spijtig genoeg is het er voor ons nog maar eens één met ADSL..

Ja Tim van mij ook de beste kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar.En word je spijtig genoeg niet geholpen door PX en ben je niet diegene die gaat verhuizen dan geef ik je één goede raad.Neem telenet.Want tegen mij zeggen ze ook dat we rond de pot blijven draaien en sluiten ze de traid af als ze geen zin hebben om er nog langer op te antwoorden.
Reputatie 7
Badge +6
Gydo, TimWitt heeft al verschillende keren duidelijk gemaakt dat Telenet voor hem geen alternatief is. Wij werken aan een oplossing.
Ik zal hier andermaal advocaat van de duivel spelen ... ;-)

Ik zal een cru voorbeeld geven .. men kan in Bommerskonten geen VDSL2 verwachten als, zeg maar, er in "Kortrijk" geen glasvezel ligt vat je 'm ? DWZ dat men niet kan vooruit lopen op de uitrol van de technologie, men kent de planningen van PX niet noch de jaarlijks voorziene budgetten en dan sla ik met opzet nog dingen over ...
Goed, dat lost TS zijn probleem niet op ... de enige raad die ook op het "andere forum" gegeven wordt is om zijn abo formule zover te downgraden als maar mogelijk is tot zolang de "verbindingsproblemen" geen concrete oplossing krijgt.

Ok nog een bijkomende steen in de kikkerpoel ... De dag dat ik naar Telenet over stap zal dat over mijn dood lijf zijn ! De peer die die gasten mij (bijna) gestoofd hebben dat is voer voor Kafka en de "histoire belges", en ik had nochtans getekend voor een "dikke" pack !
Gelukkig hadden ze bij, destijds Belgacom, alle begrip voor de verwarring en hebben ze alles vlot opgelost (Heeft mij wel 300€ aan decoders an antennes gekost want ik heb een paar maanden TV moeten kijken via DVB-T ! Dank u Telenet haha) ... DWZ2 ik heb met Bcom/PX nog nooit een probleem gehad dat niet binnen een schappelijke termijn en vakkundig opgelost werd maar ijzer breken met de handen dat kan niemand, ook PX niet !
Met enig geduld en met globaal gezien, niet te (veel te) lopen zagen heb ik nu 85/10 in zone 2 ... OK, soms moet men een heel klein duwtje geven maar ik vind dat ze over het algemeen wel hun best doen .. & BTW, toeval of niet: ik heb altijd gebruik gemaakt van hun promoties dus een aantal faciliteiten vielen mij vrijwel geheel kostenloos in de schoot .. enkel een verplaatsingske naar een PX shop was al wat nodig was ... waarom zou ik mij veel beklagen ? 😃 😃
Als die glasvezel genoeg geld moest opbrengen dan zou hij er inderdaad heel vlug liggen, 't gaat altijd over kosten/baten analyse
Maar het is kerst dus gaan we nu geen glasvezel beginnen trekken hé 😉
Voila ... ik heb met opzet niets gezegd over een koste/baten analyse EN het feit dat zelfs PX de machtiging niet heeft om overal te lande "putten" te gaan graven en kasten te gaan neerpoten !! LOL ! .. in "schoon vlaams" .. als de gemeente zegt "nu effe niet" dan blijft de schup in de camionette ... LOVL !
Reputatie 5
Badge +1
Wie gaat die ROP die hier nodig is dan uiteindelijk moeten plaatsen? Sinterklaas? Het klinkt op den duur alleszins realistischer dan Proximus.
En dat die hier niet zou opbrengen kan ik bijna niet geloven, te weten dat IEDEREEN hier bij Proximus zit en zou blijven zitten. er zouden dus honderden aansluitingen ineens overgeschakeld worden.

Natuurlijk: gezien geen concurrentie heerst, waarom zou Proximus dan ooit de werken uitvoeren? Wij betalen nu al de volle pot voor een marginale snelheid, nu valt er natuurlijk veel meer geld aan ons te verdienen maar wel op een schandelijke wijze. Dat is nu net wat ik hier aankaart.

Ik ben met mijn bedrijf (KMO van +30 man met vertegenwoordigers overal ten lande, allemaal bij Belgacom/nu Proximus) al meer dan 30 jaar klant. Wij hebben altijd correct betaald, nooit om een of andere korting gevraagd. In mijn bedrijf (te Oudenaarde) is het nog maar zo'n 3 jaar geleden dat ze onze ADSL zijn komen vervangen, ik heb de eerste generatie ADSL modem hier nog liggen. Daarvoor hadden wij een ISDN 128kbps lijn daar.
Uiteindelijk hebben wij daar toen zelfs zolang gewacht tot ze ons zelf zijn komen aanbieden om onze ADSL modem te vervangen naar een Bbox3 en dus VDSL.

Op mijn thuislocatie zijn we echter al zoveel jaren verder. Hier wordt er een volledig abonnement genomen, TV + vast + mobiel internet.
Het getuigt voor mij simpelweg van wat respect om die al lang achtergestelde locaties ook om te vormen.

Wat er voor mij gewoon NIET kan:
- gebieden / regio's zodanig achterop schuiven dat ze meer dan één generatie achter zitten, dat is nu het geval
- de abonnementen zodanig optrekken dat de achterblijvers waarin niet geïnvesteerd wordt, evenveel betalen, en uiteindelijk natuurlijk zelf beginnen te protesteren, dat is nu ook het geval.

Maar dat is toch een logisch gevolg van dergelijke politiek? De arme schaapjes blijven jarenlang wachten, en men verwacht dat ze braaf meebetalen. Op een bepaald ogenblik hebben ook deze schaapjes er genoeg van.

Ik kan mij alleen maar vasthouden aan de opmerking van Wim en aan enkele anderen die mij via privebericht toch wat meer concrete uitleg over planning en dergelijke proberen te verschaffen. Wat wij eigenlijk gewoon nodig hebben, is een datum. Mocht dat zelfs met wat marge omwille van de werken 2020 zijn, zou dat nog geen enorm probleem vormen, maar zelfs dat kan men ons blijkbaar niet beloven.

Het valt mij verder enorm op dat iedereen die hier 'advocaat van de duivel' speelt, wel al op VDSL(2) zit, dat is toch zeer toevallig??
Vraag jullie allen maar eens af wat jullie zouden doen mochten jullie nog op ADSL zitten en in mijn situatie?

Ik blijf nog even klant en ga geen ondoordachte en impulsieve beslissing nemen. Ik laat eerst Proximus zelf aan het woord en ben zeker bereid om hen hierin nog een kans te geven, maar als ik echt de bevestiging krijg dat de huidige politiek gewoon wordt doorgetrokken en wij nog 'onbepaald' langer mogen wachten, verhuis ik alles naar een andere operator. Bedrijf en iedereen die daar ook maar iets mee te maken heeft inbegrepen! Is dat dan ook zo onlogisch?
Op mijn thuislocatie zou dat dan internet via de satelliet betekenen, en ik heb voor sneller internet zelfs €100/maand over, maar ook daarvoor kan Proximus mij geen sneller internet aanbieden..

Hoe dan ook nog 'n fijne kerst en laat ons duimen!!
Reputatie 2
Wij zitten een beetje in hetzelfde straatje, met misschien iets betere vooruitzichten, maar die maken het wachten alleen erger!

Wij wonen in Reninge (in de dorspkern) en we zitten hier ook nog op ADSL, al van toen ik hier 14 jaar geleden kwam wonen (toen was het mischien nog 2mbps, nu ondertussen iets van een 6). Nu is bij ons Telenet wel beschikbaar, maar voor mijn noden geen optie: ik kijk TV via satelliet en heb al te veel in hardware geinvesteerd om het zomaar buiten te zwieren en voor een Pack van Telenet te gaan, dus is het internet-only en daarvoor is Telenet gewoon belachelijk duur als je wat volume verzet. Ik zit echt niet te wachten op 200mbps, met 30 ben ik al dik tevreden (als je van 6 komt is dat al 5x), maar 100GB volume? In 2016? Really? Komaan Telenet, dat heb je aan 30mbps in 7.5 uur opgesoupeerd: da's een Ferrari met een 5l tank...

September 2013 ben ik naar EDPNet overgegaan (van Dommel) en heb me toen onmiddellijk ook maar een BBox 3 aangeschaft omdat de overschakeling naar VDSL toe voorzien was begin 2014 (denk dat dit toen in lijntest.be zichtbaar was). Maar begin 2014 kwam en ging, maar VDSL bleef weg en bij navraag was het plots oktober 2014 geworden. Maar ook die kwam en ging zonder VDSL en de datum werd juni 2015. Rond eindejaar 2014 deed ik nog eens mijn ronde bij een aantal alternatieven en wist één van de andere xDSL operatoren me te vertellen dat ik aansluitbaar was op VDSL. Ik dacht 'Yeah, right...', maar lijntest leek dit te bevestigen alsook navraag bij zowel EDPNet als Belgacom. Onmiddellijk de upgrade aangevraagd bij EDPNet, maar die werd na een aantal dagen onderbroken nadat 'tijdens een extra technische controle bleek dat we toch niet aansluitbaar waren'. Dus terug ADSL en de datum van juni volledig van de planning en bij herhaaldelijke navragen geen nieuwe datum tot het een maandje terug de datum eind maart zou zijn. Nu ben ik niet bepaald geneigd dit zomaar te geloven (hoe zou dat komen?)...

Nu moet je wel weten dat 2 jaar geleden de volledige dorpskern is heraangelegd (scheiding afval- en regenwater) en meteen ook alle nutsvoorzieningen. En sinds ongeveer een dik jaar prijkt er voorwaar een ROP kast op nog geen 50m van mijn deur! Dus in dat opzicht zijn wij misschien wel beter af, maar zolang die niet aangesloten of geactiveerd wordt zijn wij daar natuurlijk vet mee! En dat is nu net wat het wachten nog ondraaglijker maakt: de volledige infrastructuur is er schijnbaar, hoogstwaarschijnlijk moet alleen nog iemand eens ingepland worden om het boetje te activeren en het is in orde. Of is er toch nog meer aan de hand?

Ik ben het wachten ook stilaan kotsbeu, maar meer dan mijn tanden stuk bijten en wachten kan ik niet doen, zeker? Behalve af en toe eens zagen of de datum nog steeds klopt...
Reputatie 2
Ge gaat het niet geloven, maar toen ik deze morgen wegreed stonden er 2 camionettes bij de ROP kast.
Mijn vrouw is 't dan eens gaan vragen en 't was inderdaad voor VDSL en 't zou voor februari zijn (als ze 't goed verstaan heeft, want 't was in 't Frans...).
Zou het er dan toch eens van komen...

Wat ik dus wel erg vind, is dat er bij PX dus geen gewoon ADSL abo meer bestaat tegen een lager tarief. Zolang niet iedereen op VDSL kan aangesloten worden, vind ik dat toch wel een must! (Daarmee dat ik dus niet bij PX zit voor mijn internet)
Reputatie 2
Vergeet het maar, nieuwe datum is nu alweer 30/6/2016... En waarom zou ik het deze keer wél geloven?

Dat terwijl het bedrijventerrein vlak naast ons volgens http://www.proximus.be/nl/id_cl_opticalfiber/grote-bedrijven-en-overheden/discover/boost-uw-business/glasvezel-voor-bedrijven.html al aansluitbaar is op glasvezel!

Nu wil ik wel eens weten wat er nu eigenlijk nog allemaal moet gebeuren zodat het GVD nog 6! maanden moet duren om die glasvezel (die er dus duidelijk al ligt) aan te sluiten op de oude koperparen... Zoiets vind ik dus echt wraakroepend: alles is schijnbaar aanwezig om het te kunnen doen, het moet gewoon nog eens gebeuren, maar ja, 't is toch een boerengat, wie ligt daar wakker van VDSL. En natuurlijk, ik ben geen klant voor mijn internet (enkel telefoon), dus waarom zouden ze moeite doen... (terwijl ze wel nog aan mij verdienen via EDPNet, wat niet meer het geval is als ik kabel zou nemen). Als ze zo voort doen wordt het misschien nog kabel via Mobistar...

Zou het dan misschien sneller gaan om me rechtstreeks op glasvezel aan te sluiten?

Ik denk trouwens niet dat er één van die bedrijven wakker ligt van glasvezel. Een kleine greep uit het soort bedrijven dat daar gevestigd is: stalinrichting, schrijnwerkerij, een tankstation en isolatie voor industriële koelcellen... ik denk dat ze VDSL evenzeer zouden appreciëren...
Reputatie 5
Badge +1
Beste Jeroen, ik kan je frustratie natuurlijk maar al te goed snappen.
Ik heb mijn uitleg hier al gedaan maar er zijn wel 2 markante verschillen met jouw situatie:
1. ik ben bereid om laat ons zeggen €150/maand te betalen voor een goede internetconnectie. Daarvoor verwacht ik minimum 50/6 - 'onbeperkt', geen onmogelijke opdracht lijkt me, maar toch is het hier heel simpel: Sneller dan ADSL is ONMOGELIJK, bij NIEMAND.
2. ons kunnen ze zelfs geen datum geven, dit komt er op neer dat we voor 2020 al zeker GEEN VDSL zullen hebben. Een ROP kast staat normaal enkele maanden alvorens ze wordt aangesloten, bij ons is in de verste verte nog geen kast te bespeuren, laat staan een plan of datum wanneer die wel gezet zou worden.

Nogmaals, ik snap je beklag maar al te goed, en technisch begrijp ik ook niet waarom dat allemaal zo lang moet duren. Maar bedrijven als Belgacom zijn gewoon zo belachelijk groot dat het 30 dagen duurt om een boodschap van boven naar beneden te sturen of omgekeerd, daar ligt het echte probleem maar daar liggen zij allerminst wakker van, net als van het feit dat wij nog op ADSL zitten (maar wel mogen betalen).

Het beste en ik hoop voor jou dat 30/06 eindelijk verlossing mag brengen, het ziet er alleszins naar uit dat wij bij Proximus nog minstens 5 jaar mogen wachten, we zullen zien of dit forum dan alvast nog bestaat..
Reputatie 5
Badge +1
We zijn alweer een half jaar verder. Nog steeds geen oplossing voor dit dringende geval, Proximus?
Reputatie 2
Troost je, hier is de voorlopige ook alweer opgeschoven naar 30/09...
Laatst was hier nog een technieker (in onderaanneming) en die dacht dat wij al lang op VDSL zaten, hij verstond er ook niks van: blijkbaar zit alles klaar in beide kasten en moet het dus nog gewoon geconfigureerd worden. 5 minuten politieke moed om een technieker in te plannen, dus...
Reputatie 2
@TimWitt: mijn uitspraak 'politieke moed' is er dus niet ver naast gegrepen, blijkbaar. Ik was het spuugzat en heb het gemeentebestuur eens aangeschreven en de zaak uitgelegd, met de vraag in hoeverre zij daar iets kunnen aan doen of wat meer gewicht in de schaal leggen dan een gewone burger. Dit is blijkbaar op het schepencollege besproken want uiteindelijk heeft de burgemeester himself contact opgenomen met Proximus. Ze hebben hem dan beloofd dat tegen begin september alles in orde zou zijn om aansluitbaar te worden.
En effectief een paar dagen geleden bleek via lijntest en de Proximus beschikbaarheidstest dat ik inderdaad aansluitbaar was. Dinsdag dan bij EDPnet de omschakeling aangevraagd, maar die is nu nog lopende... Nu ben ik een groot jaar terug al eens zogezegd aansluitbaar geweest, maar bij de omschakeling bleek dat 'na een extra technische controle' ik toch niet aansluitbaar was en hebben ze de procedure moeten stopzetten, dus ik geloof er maar pas in als ik VDSL-waardige download speeds zie op mijn lijn. Maar toch, er is hoop...
Het kan nu natuurlijk toevallig zijn dat ze sowieso van plan waren het tegen september in orde te hebben, maar dat geloof ik niet echt, gezien de datum die ik zelf nog vroeg nog steeds een voorlopige datum voor 30/9 was (nog niets ingepland, dus).
Kleine tip, dus: klop eens aan bij de gemeente met je verhaal, dan weet je meteen ook op wie je (niet?) moet stemmen de volgende gemeenteraadsverkiezingen 😉
Het is mij kompleet onduidelijk wat dit met "politieke moed" te doen heeft temeer omdat het verdorie de gemeentebesturen zijn die meestal hun poot stijf houden en verbieden dat er iemand nog maar een schop in de grond steekt ... maar die met de "politieke moed" hebben zeker nog nooit huiduitslag gekregen van hun eerste/laatste leugen ... en vergeef mij mijn cynisme maar uw burgervader persoonlijk contact opgenomen met PX ? cool ! met sin-juttemis zeker?, als de kalveren op het ijs dansen LOL ! och wel ...
Reputatie 2
Tja, ieder recht op zijn eigen mening, maar als mijn burgemeester mij persoonlijk mailt om mij dat te zeggen, dan ben ik eerder geneigd dat te geloven. En zelfs al heeft hij het gedelegeerd: ze hebben me duidelijk niet met een kluitje in het riet gestuurd (wat PX telkens wel deed), wat dan weer alles met 'politieke moed' te maken heeft. In een kleine gemeente wonen heeft wat dat betreft dan toch wel voordelen...
ja ik zou dit ook mailen om stemmen te winnen hoor :lol: 🆒
Badge +4
Je denkt toch niet dat één of andere burgemeester PX gaat opjagen om dingen gedaan te krijgen ? haha sommigen geloven toch nog echt in sinterklaas 😉
Reputatie 2
Sommigen willen ook steeds blijven geloven dat alle politiekers slechteriken zijn en enkel op hun luie krent zitten en alleen aan hun centen denken en complottheoriën allerhande. Whatever. Ik weet enkel dat we sindsdien plots wel aansluitbaar zijn en voordien een datum van 'misschien eind september'. Toeval? Kan best. Het heeft in elk geval geen averechts effect gehad de gemeente erbij te betrekken, zoveel is mij duidelijk.
De waarheid zal wel altijd ergens tussen in liggen waarschijnlijk heeft de burgemeester ergens bij iemand kunnen te rade gaan die wist dat prox er mee bezig was en het vervolg kan je zelf invullen ......maar hoe dan ook je hebt van sinterklaas dan toch je speelgoed gekregen :LOL: en dat is het voornaamste.
Reputatie 4
Badge +1
Dat een individuële benadeelde ADSL-klant, in wezen steeds tenguste van een grotere gedupeerde dorp/wijk/straat, zijn gemeentebestuur aanspreekt kan m.i. bijdragen tot extra investeringen in de resterende 10% ADSL-achtergestelde regio's. Op 5G is het minstens nog 5 jaar wachten en wellicht worden bewuste regio's andermaal laatst bediend.
Even in herinnering dat de TV-dakantennes pas verdwenen zijn nadat de gemeenten (belastingbetaler) méé geïnvesteerd hebben in coax naar de afgelegen dorpen en woningen.
Idem voor de niet rendabele afgelegen telefooncellen.
Is het dan teveel gevraagd dat de !!hoofdaandeelhouder van Proximus, Belgische staat, zou tussenkomen voor zijn resterende zwaar achtergestelde 10% ADSL-burgers?
De speed die hierbij moet geleverd worden is vatbaar voor discussie maar het VDSL2 profiel 4 (12/1 Mbps = DLM 16,5/4 Mbps) zou reeds baanbrekende vooruitgang zijn.
Ik meen dat de meeste lokale overheden zelfs niet in kennis zijn van hun achtergestelde regio's. Enige !!groepsactie, uitgaande van de achtergeslde regio's, kan misschien iets in beweging zetten. Zoniet vrees ik dat enkel de commerciële kortetermijnbelangen zullen blijven primeren.
Reputatie 2
Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat een gemeentebestuur zich daarvan aantrekt: het is toch uiteindelijk hun taak de belangen van hun burgers te behartigen? Het is toch uiteindelijk ook in hun eigen belang ervoor te zorgen dat ze mee blijven met hun tijd. Dat ze het niet graag zien dat er weer eens een trottoir moet opengebroken worden kan ik inkomen, maar vroeg of laat moet het toch wel eens gebeuren en dan kunnen ze zoveel mogelijk werken bundelen als ze tenminste weten dat er nood aan is.
En inderdaad, de gemeente wist niks van het feit dat een deelgemeente nog altijd op ADSL zat en dat dit voor sommigen een probleem was. Als niemand het hun ooit vertelt, kunnen ze het uiteraard niet weten (of ze moeten zelf alles in de gaten houden) en kunnen ze er uiteraard niks aan gaan doen.
In mijn geval hoefde er zelfs niet eens een trottoir worden opengebroken: dat was 2 jaar geleden al gebeurd (en 't was meer dan een trottoir: 't was heel de straat) en alles zal al op zijn plaats, er moest gewoon eens een gedacht van gemaakt worden.
hier het zelfde verhaal maar dan met de watervoorziening, de leidingen zijn zo lek als een zeef bijna maandelijks putje graven en dure inox afsluitmof rond de lekke leiding plaatsen, kost hun hopen geld maar toelating om de ganse straat open te breken hebben ze nog altijd niet gekregen, en het is hun al lang genoeg vertelt geweest en zijn zeer goed op de hoogte, zoals ik zeg de waarheid ligt ergens tussenin want beiden steken het op opeen en ze doen naar hun zeggen allebei heel veel moeite om het er door te krijgen, dus aan wie ligt het dan.