We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?
we zijn ondertussen al bijna 2016 en nog steeds zitten wij op ADSL. Wanneer kunnen wij eindelijk omgeschakeld worden naar VDSL2? Het feit dat deze vraag de laatste jaren steeds minder opduikt op dit forum verontrust mij enorm gezien wij blijkbaar tot een marginale groep gebruikers gaan behoren waarvoor er geen VDSL2 wordt mogelijk gemaakt.
Jarenlang zie ik met lede ogen aan hoe bijna overal rondom VDSL2 wordt mogelijk gemaakt maar bij ons in de buurt blijft dat onmogelijk.
Ondertussen steken jullie wel onze ogen uit met de aangekondige 100/10 'snelheidsverhoging', Netflix en andere HD-content die voor ons gewoon ontoegankelijk blijkt..
Vandaag kunnen jullie ons 5,5Mbps download en 0,4Mbps aanbieden, dat betekent downloaden aan 700kb/sec en uploaden aan 40kb/sec. Wij kunnen 1 Tv aansluiten, HD kijken is niet mogelijk. Als wij Belgacom Tv kijken daalt de internetsnelheid naar het nulpunt.
Ik woon op 5 kilometer van centrum Ronse, je kan dat maar bezwaarlijk 'in the middle of nowhere' noemen. Er staan hier tientallen huizen in mijn straat.
Bovendien moeten wij evenveel betalen als klanten waarvoor jullie wel kiezen te investeren en VDSL2 beschikbaar te maken. Ik las net op www.proximus.be/tarieven dat het tarief voor mijn Comfort pack naar €63,95 wordt verhoogd maar geen paniek want daarvoor zou ik moeten terugkrijgen:
- Vanaf 1 januari zal de downloadsnelheid van vast internet in de Comfort en Maxi Packs verhoogd worden tot 100 Mbps, waardoor u een betere internet- en tv-ervaring zal genieten
- Ook de uploadsnelheid van internet in al onze Packs zal op 1 januari opgetrokken worden.
Wij kregen al het gevoel dat wij moeten betalen voor de investeringen bij een ander, dit wordt hierdoor alleen nog maar bevestigd. Wat zal onze snelheidswinst worden va 1 januari? Vele mensen die nu al aan 70Mbps zitten zullen naar 100Mbps worden overgeschakeld, terwijl wij die nog aan voorhistorische snelheden rond 5Mbps zitten voortaan niet een 15x maar 20x tragere snelheid aangeboden krijgen voor een hogere prijs of waar lees ik het verkeerd? Hoe kan je dat nu nog verklaren?
Een "kosten/baten" verdediging is allemaal wel mooi maar als je gewoon meer geld voor een 20x lagere snelheid begint te vragen gaat die vlieger ook niet meer op. Dan betalen zij met de lagere snelheden simpelweg voor de investeringen bij zij met de hogere snelheden, meer analyse is daar toch niet voor nodig. Zelfs tegenover jullie 'laagste' abonnement krijgen wij 10x lagere snelheden aangeboden!
Bovendien hebben wij hier geen enkele alternatieve internetoperator, dus aanraden om bij een ander te gaan is geen alternatief. We zijn al jarenlang klant maar toch blijkt dat ook van geen tel en worden de nodige investeringen niet gedaan. Ik ben een jonge vader met opgroeiende kinderen. Hoe moet ik hen gaan uitleggen dat we in 2016 in een modern West-Europees land bij de grootste operator die beweert een kwaliteitsvol netwerk te bezitten en voortdurend evolueert om ons de beste ervaring te kunnen bieden qua infrastructuur danig beperkt en in de steek gelaten worden?
Is dit nu echt nog eerlijk in jullie ogen? Kunnen jullie echt niet de moeite doen om voor ons een oplossing te zoeken?
ook een zalig en prettig kerst,
Elsa.
Ja Tim van mij ook de beste kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar.En word je spijtig genoeg niet geholpen door PX en ben je niet diegene die gaat verhuizen dan geef ik je één goede raad.Neem telenet.Want tegen mij zeggen ze ook dat we rond de pot blijven draaien en sluiten ze de traid af als ze geen zin hebben om er nog langer op te antwoorden.
Ik zal een cru voorbeeld geven .. men kan in Bommerskonten geen VDSL2 verwachten als, zeg maar, er in "Kortrijk" geen glasvezel ligt vat je 'm ? DWZ dat men niet kan vooruit lopen op de uitrol van de technologie, men kent de planningen van PX niet noch de jaarlijks voorziene budgetten en dan sla ik met opzet nog dingen over ...
Goed, dat lost TS zijn probleem niet op ... de enige raad die ook op het "andere forum" gegeven wordt is om zijn abo formule zover te downgraden als maar mogelijk is tot zolang de "verbindingsproblemen" geen concrete oplossing krijgt.
Ok nog een bijkomende steen in de kikkerpoel ... De dag dat ik naar Telenet over stap zal dat over mijn dood lijf zijn ! De peer die die gasten mij (bijna) gestoofd hebben dat is voer voor Kafka en de "histoire belges", en ik had nochtans getekend voor een "dikke" pack !
Gelukkig hadden ze bij, destijds Belgacom, alle begrip voor de verwarring en hebben ze alles vlot opgelost (Heeft mij wel 300€ aan decoders an antennes gekost want ik heb een paar maanden TV moeten kijken via DVB-T ! Dank u Telenet haha) ... DWZ2 ik heb met Bcom/PX nog nooit een probleem gehad dat niet binnen een schappelijke termijn en vakkundig opgelost werd maar ijzer breken met de handen dat kan niemand, ook PX niet !
Met enig geduld en met globaal gezien, niet te (veel te) lopen zagen heb ik nu 85/10 in zone 2 ... OK, soms moet men een heel klein duwtje geven maar ik vind dat ze over het algemeen wel hun best doen .. & BTW, toeval of niet: ik heb altijd gebruik gemaakt van hun promoties dus een aantal faciliteiten vielen mij vrijwel geheel kostenloos in de schoot .. enkel een verplaatsingske naar een PX shop was al wat nodig was ... waarom zou ik mij veel beklagen ? 😃 😃
Wie kan er nog zeggen dat hij in 2022 straks aan 5Mbps kan surfen, exact even snel als meer dan 20 jaar geleden..? En upload <1Mbps is al helemaal lachwekkend, probeer maar HD-video naar Google Photos, iCloud of dergelijke te syncen..
Als onze factuur ook 1/200e van de maximale snelheid van anderen zou bedragen, spreken we ondertussen over een maandelijks bedrag van zo’n €0,35; dat is het duidelijk niet.
In oktober 2007 koos BELGACOM voor de VDSL2 ‘fiber to the node’ oplossing van Alcatel-Lucent. We zijn 14 jaren later en eigenlijk alweer minstens een generatie verder..
Nogmaals, stop aub met ‘vertrouwen’, dat is er na 6 jaren meer en meer afzien natuurlijk niet meer.
Stop aub met “ik kan VDSL2 aanleg niet versnellen & ‘mijn verantwoordelijken’”. Dat paraplugedoe is jullie probleem en niet het mijne. Welk bedrijf beslist uiteindelijk dan waar/wanneer/hoe e.d. VDSL2 wordt aangelegd?
Alle infrastructuurwerken doen en dan tot de vaststelling komen dat er over de antennemast nog gediscussieerd kan worden waardoor we - opnieuw - een jaar later nog geen stap verder staan is nu eenmaal niet zo slim, en als jullie ons ten tijde van die ROP’s die jullie hier niet zoveel verder jaren geleden wel hebben gezet, ook al hadden aangesloten, hadden we deze discussie vandaag de dag simpelweg niet.
Tenslotte, wat betreft die LTE-modem.. Alle lichtjes zoals in de foto, alleen die van ontvangst geeft meestal 2 en niet 3 streepjes om eerst op je vraag te antwoorden.
In theorie is dat een mooi systeem, maar zoals dikwijls is de praktijk wat anders. Mijn huis ligt in een kom: achteraan ligt mijn tuin al 1m hoger, loopt dan nog hoger op naar achteren toe en helemaal achteraan is dan een muur waarachter de grond plots 3 meter hoger ligt. Verder is het een oud huis met heel dikke, volle stenen muren (40cm) en staan er heel veel bomen en andere beplanting rondom mijn huis. Heel deze paragraaf aub eens herlezen want dit begrijpen jullie duidelijk niet. Dit is van groot belang voor onze ontvangst.
Ik heb Proximus eveneens op mijn smartphone en ik kan eigenlijk niet behoorlijk bellen beneden op ons gelijkvloers, de verbinding is verschrikkelijk slecht en valt dikwijls weg, zelfs als je aan een van de ruiten gaat staan. Alleen al bereikbaar zijn is soms een probleem. Dus de ontvangst bij ons thuis mag ‘theoretisch’ en volgens jullie of BIPT-kaartjes wel in orde zijn, in de praktijk is dat niet zo. Het is maar als ik me naar de 1e en vooral 2e verdieping begeef, dat ik meer dan (g)een streepje ontvangst krijg.
De telefoonlijn voor de gewone modem komt natuurlijk op het gelijkvloers binnen, dan nog aan de kant die weggericht staat van de meest dichtstbijzijnde antenne. De 4G modem moet uiteindelijk via een UTP kabel met de ADSL modem verbonden worden. De laatste 4G modem beschikt ook over een inwendige antenne, aan de vorige kon een externe antenne aangesloten worden. Dat maakte het voor mij mogelijk om een 4G antenne buiten te plaatsen en die daar vast mee te verbinden om de ontvangst veel te verbeteren, maar die mogelijkheid hebben jullie ons sinds de ‘upgrade’ van de modem ook ontnomen. Ik heb al overwogen om zelf een 4G modem te kopen waarop wel een externe 4G antenne kan worden aangesloten en dat sim-kaartje eens te proberen versteken maar waarom zou ik die kost in godsnaam ook nog maken?
Verder is het uiterst vervelend doch onvermijdelijk dat we na X aantal dagen helemaal terugvallen op oude ADSL snelheid en de 4G-modem weer opnieuw moeten heropstarten om het systeem weer te laten werken.
Alles bij elkaar is het een tijdrovende bezigheid waarbij de kortstondige ‘snelheidswinst’ die wij krijgen niet opweegt tegen alle miserie, tijd en moeite die we er in moeten steken. Honderden keren heb ik het toestel al heropgestart ondertussen maar kom er niet mee af dat dat voor ons een goede oplossing is. Ik kan je na 5 jaar zeggen dat dat niet zo is.
Nog een uur van mijn tijd hieraan gespendeerd om geen poot verder te komen.
Laatst was hier nog een technieker (in onderaanneming) en die dacht dat wij al lang op VDSL zaten, hij verstond er ook niks van: blijkbaar zit alles klaar in beide kasten en moet het dus nog gewoon geconfigureerd worden. 5 minuten politieke moed om een technieker in te plannen, dus...
Even in herinnering dat de TV-dakantennes pas verdwenen zijn nadat de gemeenten (belastingbetaler) méé geïnvesteerd hebben in coax naar de afgelegen dorpen en woningen.
Idem voor de niet rendabele afgelegen telefooncellen.
Is het dan teveel gevraagd dat de !!hoofdaandeelhouder van Proximus, Belgische staat, zou tussenkomen voor zijn resterende zwaar achtergestelde 10% ADSL-burgers?
De speed die hierbij moet geleverd worden is vatbaar voor discussie maar het VDSL2 profiel 4 (12/1 Mbps = DLM 16,5/4 Mbps) zou reeds baanbrekende vooruitgang zijn.
Ik meen dat de meeste lokale overheden zelfs niet in kennis zijn van hun achtergestelde regio's. Enige !!groepsactie, uitgaande van de achtergeslde regio's, kan misschien iets in beweging zetten. Zoniet vrees ik dat enkel de commerciële kortetermijnbelangen zullen blijven primeren.
En inderdaad, de gemeente wist niks van het feit dat een deelgemeente nog altijd op ADSL zat en dat dit voor sommigen een probleem was. Als niemand het hun ooit vertelt, kunnen ze het uiteraard niet weten (of ze moeten zelf alles in de gaten houden) en kunnen ze er uiteraard niks aan gaan doen.
In mijn geval hoefde er zelfs niet eens een trottoir worden opengebroken: dat was 2 jaar geleden al gebeurd (en 't was meer dan een trottoir: 't was heel de straat) en alles zal al op zijn plaats, er moest gewoon eens een gedacht van gemaakt worden.
Via welke technologie (VDSL, 5G, FTTH, ...) wordt niet vermeld.
https://www.proximus.com/nl/news/20161216_Fiber
https://nl.forum.proximus.be/nieuws-3/project-glasvezel-de-huiskamer-36860
1. Downloadsnelheid
2. Datalimiet
Een ander verschil bestaat er eigenlijk niet tussen de abonnementen.
Tegenwoordig (of heel binnenkort) kunnen de meesten enkel nog kiezen tussen een grof afgeronde 100Mbps en 200Mbps aan tarieven van ongeveer €55 resp. €70/maand.
Deze mensen zitten nog (steeds) aan 6Mbps (&
de doelstelling 100Mbps tegen 2025 is nog 8 jaar.
Kreeg u reeds vooruitzichten voor uw straat/regio?
Deden ze reeds glasvezelgraafwerken naar de nog te plaatsen ROP (geplaatst)?
Hopelijk ondertussen meer succes met de implemenering hun proefproject "Multipath TCP-standaard" in Frasnes-lez-Anvaing samen met start-up Tessares.
Kan je mss toch wat extra inspanning leveren om dat kleine gebied te ontsluiten ?
Stap over op de goedkoopste internet start of Scarlet
Reageer
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.