Beantwoord

We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?



Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

221 reacties

Badge +1
ik dacht dat iedereen al vdsl had. Blijkbaar niet dus. Heel jammer is dit inderdaad voor mensen die nog geen vdsl hebben. Waarschijnlijk woon jij dan helemaal op de buiten waar bijna niemand rond je woont en/of waar dus ook bijna niemand Proximus internet heeft veronderstel ik. Maar toch is dit inderdaad geen excuus voor Proximus zeker omdat je evenveel betaald zoals iemand die wel geniet van vdsl.
Reputatie 5
Badge +1
Beste Swimmer4,

dat iedereen VDSL had neen dat is dus niet zo anno 2016 in België, al worden we wel meer en meer een marginale groep omdat de meesten wel al werden omgezet.
Wij wachten hier straks al zo'n 7 jaar op het uitrollen van VDSL. Ik woon niet in een stadscentrum, maar wel op 5km van Ronse centrum en toch in een straat met huizen naast elkaar dus helemaal niet "in een bos" of zo. Hierbij toch vlug een foto vanop Google maps om die eeuwige mythe te ontkrachten. Zoals je ziet ben ik geen kluizenaar in the middle of nowhere, normaal bebouwde straat: https://drive.google.com/file/d/0B-CZ83SpIUtIdmZlbS1iSzVVZU0/view?usp=sharing
Waar ik ben opgegroeid was het meer 'op den buiten' en toch hadden wij daar al vanaf 2003 Telenet en va 2010 VDSL beschikbaar dus dat houdt geen enkele steek.
Wat het hier nog wel dramatischer maakt is dat er geen alternatieve operator beschikbaar is en wij dus volledig afhankelijk zijn van Proximus. Na 7 jaar wachten willen zij nog steeds niet in ons investeren, het dreigt zelfs zover te komen dat er niet meer door Proximus geïnvesteerd zal worden maar men ons zal verplichten om één of ander (veel duurder) 4G abonnement te nemen of ADSL.
Het is echt verschrikkelijk, frustrerend en dégoutant want waar zitten die medewerkers? Wedden dat zij niet over ADSL beschikken?
Swimmer, je zegt ik dacht dat iedereen al vdsl had,

Meen je dat nu echt! dan heb je op het forum ,en andere, blijkbaar veel niet gelezen en ook niet op de sociale media,
hoeveel mensen nog hun beklag doen dat ze met een traag adsl lijntje zitten en toch even veel moeten betalen als de mensen die bij de gelukkigen behoren van aan VDSL snelheid te kunnen genieten.
Reputatie 5
Badge +1
Swimmer, je zegt ik dacht dat iedereen al vdsl had,

Meen je dat nu echt! dan heb je op het forum ,en andere, blijkbaar veel niet gelezen en ook niet op de sociale media,
hoeveel mensen nog hun beklag doen dat ze met een traag adsl lijntje zitten en toch even veel moeten betalen als de mensen die bij de gelukkigen behoren van aan VDSL snelheid te kunnen genieten.


mét bijkomend feit dat ik geen enkel alternatief heb, dat kunnen velen van die 'anderen' niet zeggen denk ik.. Hoeveel ken je er zo, Elsa?
En daar komt nog bij dat Proximus bij hoog en laag al jarenlang tegen mij staat te beweren dat ze in deze klanten investeren, maar na 7 jaar is dat liedje uitgezongen en koop ik dat niet meer. Wel integendeel, het is zelfs al zo ver gekomen dat ze nu eerst gaan investeren in snellere snelheden voor zij die al snel kunnen surfen dan eerder snel internet te voorzien voor iedereen, en wij daar het slachtoffer van zijn. Maar dat durven ze ons logischerwijs niet in het gezicht te zeggen. Dáár gaat het eveneens om!
Badge +1
Amai dan is het nog erger als je niet eens ergens op de buiten woont waar geen huizen staan. Buiten het feit dat dit de dag van vandaag ook schandalig is voor mensen die op de buiten wonen ook schandalig maar voor jou situatie is het nog erger vind ik.
Reputatie 1

Jep @Martin ik heb het net nog eens geprobeerd en paswoord is steeds hetzelfde gebleven (en opgeslagen in mijn google account). De boodschap die op het scherm komt is duidelijk. Ze zullen het uiteindelijk dan toch maar beu geworden zijn. Je hoort ook geen reactie meer van moderatoren he, is toch al even geleden.

Dus werd de ‘ignore’ button ingedrukt en de ‘vervelende gebruiker’ na 7 jaar maar stilletjes geliquideerd..

Inderdaad naïef want al bannen ze mijn IP ik zal er via VPN of TOR toch steeds opgeraken. Al verwijderen ze de berichten dan staan die er een dag later opnieuw op want dit topic staat al op talloze locaties geback-upt. En al verwijderen ze mijn gebruikersnaam, ik zal er steeds wel een nieuwe verzinnen..

Alles ten spijt, ze wilden de ‘quick fix’ op zijn minst toch wel eens proberen, zo blijkt.. 😄

Reputatie 1
Swimmer, je zegt ik dacht dat iedereen al vdsl had,

Meen je dat nu echt! dan heb je op het forum ,en andere, blijkbaar veel niet gelezen en ook niet op de sociale media,
hoeveel mensen nog hun beklag doen dat ze met een traag adsl lijntje zitten en toch even veel moeten betalen als de mensen die bij de gelukkigen behoren van aan VDSL snelheid te kunnen genieten.


mét bijkomend feit dat ik geen enkel alternatief heb, dat kunnen velen van die 'anderen' niet zeggen denk ik.. Hoeveel ken je er zo, Elsa?
En daar komt nog bij dat Proximus bij hoog en laag al jarenlang tegen mij staat te beweren dat ze in deze klanten investeren, maar na 7 jaar is dat liedje uitgezongen en koop ik dat niet meer. Wel integendeel, het is zelfs al zo ver gekomen dat ze nu eerst gaan investeren in snellere snelheden voor zij die al snel kunnen surfen dan eerder snel internet te voorzien voor iedereen, en wij daar het slachtoffer van zijn. Maar dat durven ze ons logischerwijs niet in het gezicht te zeggen. Dáár gaat het eveneens om!


En binnenkort zal je hier nog minder horen als hier enkel een bericht van binnen het bedrijf mag gepost worden.Zo weet je neets niet meer.En als je dan als iets post dan maakt men dat het zo vlug mogelijk verwijdert is zodat niemand het leest of men legt er een sleutel op dat er niets meer op gepost kan worden.
Reputatie 5
Badge +1
Ik heb alleszins nog geen afdoende antwoord mogen ontvangen van een medewerker...
Reputatie 5
Badge +1
Beste Bram,

ik ga nu de tijd niet nemen om hier al jouw argumenten te weerleggen, ik ben nog aan het werk maar dat volgt later nog wel. Dat jij tegen mij alweer over "continu investeren" durft te beginnen is gewoon een absolute schande en daarvan beginnen mijn vingers alweer te jeuken. Nog even..

Wel kan ik u al meegeven dat ik het niet zal nalaten mij met alle mogelijke middelen voorhanden tegen deze oneerlijke Proximuspolitiek te verzetten en ieder die ook maar denkt over Proximus en het op internet opzoekt of hier komt vragen mijn ongezouten mening ook te geven. Zoals ik al vermeld heb, totdat jullie mij een datum kunnen geven waarop wij en al onze buren EINDELIJK worden omgezet naar VDSL2 of tot ik sterf zal ik jullie politiek aan de schandpaal blijven nagelen want daar hoort ze ook thuis en nergens anders!

MVG
Reputatie 6
Badge +4
ik ga nu de tijd niet nemen om hier al jouw argumenten te weerleggen, ik ben nog aan het werk maar dat volgt later nog wel. Dat jij tegen mij alweer over "continu investeren" durft te beginnen is gewoon een absolute schande en daarvan beginnen mijn vingers alweer te jeuken. Nog even..


Nochtans is het wel zo. Meer en meer mensen worden overgeschakeld op VDSL2; we rollen vectoring uit voor meer en meer klanten waardoor hun internetsnelheid wordt verhoogd, de uitrol van fibre is begonnen, etc. En da's alleen nog maar voor het vaste netwerk.
Maar zoals ik ook zei (en wat u ook reeds aanhaalde in andere posts), niet iedere klant profiteert hier op dit moment van. En we doen ons best om ervoor te zorgen dat dit voor zoveel mogelijk klanten wél het geval is (da's immers ook in ons belang), maar het klopt dat er geen 100% landelijke dekking is van al onze nieuwe ontwikkelingen. Op basis van uw getuigenis begrijp ik dat u dus 1 van die klanten bent.

Dat is dan toch zeker al positief nieuws, hopelijk loopt de verwachte datum nu niet te veel uit

Reputatie 5
Badge +1
Ja voor ieder een zalig kerstfeest, spijtig genoeg is het er voor ons nog maar eens één met ADSL..
ja en spijtig genoeg heeft @PX je ook geen bevredigend antwoord gebracht!

ook een zalig en prettig kerst,
Elsa.
Reputatie 1
Ja voor ieder een zalig kerstfeest, spijtig genoeg is het er voor ons nog maar eens één met ADSL..

Ja Tim van mij ook de beste kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar.En word je spijtig genoeg niet geholpen door PX en ben je niet diegene die gaat verhuizen dan geef ik je één goede raad.Neem telenet.Want tegen mij zeggen ze ook dat we rond de pot blijven draaien en sluiten ze de traid af als ze geen zin hebben om er nog langer op te antwoorden.
Ik zal hier andermaal advocaat van de duivel spelen ... ;-)

Ik zal een cru voorbeeld geven .. men kan in Bommerskonten geen VDSL2 verwachten als, zeg maar, er in "Kortrijk" geen glasvezel ligt vat je 'm ? DWZ dat men niet kan vooruit lopen op de uitrol van de technologie, men kent de planningen van PX niet noch de jaarlijks voorziene budgetten en dan sla ik met opzet nog dingen over ...
Goed, dat lost TS zijn probleem niet op ... de enige raad die ook op het "andere forum" gegeven wordt is om zijn abo formule zover te downgraden als maar mogelijk is tot zolang de "verbindingsproblemen" geen concrete oplossing krijgt.

Ok nog een bijkomende steen in de kikkerpoel ... De dag dat ik naar Telenet over stap zal dat over mijn dood lijf zijn ! De peer die die gasten mij (bijna) gestoofd hebben dat is voer voor Kafka en de "histoire belges", en ik had nochtans getekend voor een "dikke" pack !
Gelukkig hadden ze bij, destijds Belgacom, alle begrip voor de verwarring en hebben ze alles vlot opgelost (Heeft mij wel 300€ aan decoders an antennes gekost want ik heb een paar maanden TV moeten kijken via DVB-T ! Dank u Telenet haha) ... DWZ2 ik heb met Bcom/PX nog nooit een probleem gehad dat niet binnen een schappelijke termijn en vakkundig opgelost werd maar ijzer breken met de handen dat kan niemand, ook PX niet !
Met enig geduld en met globaal gezien, niet te (veel te) lopen zagen heb ik nu 85/10 in zone 2 ... OK, soms moet men een heel klein duwtje geven maar ik vind dat ze over het algemeen wel hun best doen .. & BTW, toeval of niet: ik heb altijd gebruik gemaakt van hun promoties dus een aantal faciliteiten vielen mij vrijwel geheel kostenloos in de schoot .. enkel een verplaatsingske naar een PX shop was al wat nodig was ... waarom zou ik mij veel beklagen ? 😃 😃
Voila ... ik heb met opzet niets gezegd over een koste/baten analyse EN het feit dat zelfs PX de machtiging niet heeft om overal te lande "putten" te gaan graven en kasten te gaan neerpoten !! LOL ! .. in "schoon vlaams" .. als de gemeente zegt "nu effe niet" dan blijft de schup in de camionette ... LOVL !
Reputatie 5
Badge +1

@HadewychT,

 

Wie kan er nog zeggen dat hij in 2022 straks aan 5Mbps kan surfen, exact even snel als meer dan 20 jaar geleden..? En upload <1Mbps is al helemaal lachwekkend, probeer maar HD-video naar Google Photos, iCloud of dergelijke te syncen.. 

Als onze factuur ook 1/200e van de maximale snelheid van anderen zou bedragen, spreken we ondertussen over een maandelijks bedrag van zo’n €0,35; dat is het duidelijk niet.

In oktober 2007 koos BELGACOM voor de VDSL2 ‘fiber to the node’ oplossing van Alcatel-Lucent. We zijn 14 jaren later en eigenlijk alweer minstens een generatie verder..

Nogmaals, stop aub met ‘vertrouwen’, dat is er na 6 jaren meer en meer afzien natuurlijk niet meer.

Stop aub met “ik kan VDSL2 aanleg niet versnellen & ‘mijn verantwoordelijken’”. Dat paraplugedoe is jullie probleem en niet het mijne. Welk bedrijf beslist uiteindelijk dan waar/wanneer/hoe e.d. VDSL2 wordt aangelegd? 

Alle infrastructuurwerken doen en dan tot de vaststelling komen dat er over de antennemast nog gediscussieerd kan worden waardoor we - opnieuw - een jaar later nog geen stap verder staan is nu eenmaal niet zo slim, en als jullie ons ten tijde van die ROP’s die jullie hier niet zoveel verder jaren geleden wel hebben gezet, ook al hadden aangesloten, hadden we deze discussie vandaag de dag simpelweg niet.

Tenslotte, wat betreft die LTE-modem.. Alle lichtjes zoals in de foto, alleen die van ontvangst geeft meestal 2 en niet 3 streepjes om eerst op je vraag te antwoorden.

In theorie is dat een mooi systeem, maar zoals dikwijls is de praktijk wat anders. Mijn huis ligt in een kom: achteraan ligt mijn tuin al 1m hoger, loopt dan nog hoger op naar achteren toe en helemaal achteraan is dan een muur waarachter de grond plots 3 meter hoger ligt. Verder is het een oud huis met heel dikke, volle stenen muren (40cm) en staan er heel veel bomen en andere beplanting rondom mijn huis. Heel deze paragraaf aub eens herlezen want dit begrijpen jullie duidelijk niet. Dit is van groot belang voor onze ontvangst.

Ik heb Proximus eveneens op mijn smartphone en ik kan eigenlijk niet behoorlijk bellen beneden op ons gelijkvloers, de verbinding is verschrikkelijk slecht en valt dikwijls weg, zelfs als je aan een van de ruiten gaat staan. Alleen al bereikbaar zijn is soms een probleem. Dus de ontvangst bij ons thuis mag ‘theoretisch’ en volgens jullie of BIPT-kaartjes wel in orde zijn, in de praktijk is dat niet zo. Het is maar als ik me naar de 1e en vooral 2e verdieping begeef, dat ik meer dan (g)een streepje ontvangst krijg. 

De telefoonlijn voor de gewone modem komt natuurlijk op het gelijkvloers binnen, dan nog aan de kant die weggericht staat van de meest dichtstbijzijnde antenne. De 4G modem moet uiteindelijk via een UTP kabel met de ADSL modem verbonden worden. De laatste 4G modem beschikt ook over een inwendige antenne, aan de vorige kon een externe antenne aangesloten worden. Dat maakte het voor mij mogelijk om een 4G antenne buiten te plaatsen en die daar vast mee te verbinden om de ontvangst veel te verbeteren, maar die mogelijkheid hebben jullie ons sinds de ‘upgrade’ van de modem ook ontnomen. Ik heb al overwogen om zelf een 4G modem te kopen waarop wel een externe 4G antenne kan worden aangesloten en dat sim-kaartje eens te proberen versteken maar waarom zou ik die kost in godsnaam ook nog maken?

Verder is het uiterst vervelend doch onvermijdelijk dat we na X aantal dagen helemaal terugvallen op oude ADSL snelheid en de 4G-modem weer opnieuw moeten heropstarten om het systeem weer te laten werken.

Alles bij elkaar is het een tijdrovende bezigheid waarbij de kortstondige ‘snelheidswinst’ die wij  krijgen niet opweegt tegen alle miserie, tijd en moeite die we er in moeten steken. Honderden keren heb ik het toestel al heropgestart ondertussen maar kom er niet mee af dat dat voor ons een goede oplossing is. Ik kan je na 5 jaar zeggen dat dat niet zo is.

Nog een uur van mijn tijd hieraan gespendeerd om geen poot verder te komen.

 

 

Reputatie 2
Troost je, hier is de voorlopige ook alweer opgeschoven naar 30/09...
Laatst was hier nog een technieker (in onderaanneming) en die dacht dat wij al lang op VDSL zaten, hij verstond er ook niks van: blijkbaar zit alles klaar in beide kasten en moet het dus nog gewoon geconfigureerd worden. 5 minuten politieke moed om een technieker in te plannen, dus...
Het is mij kompleet onduidelijk wat dit met "politieke moed" te doen heeft temeer omdat het verdorie de gemeentebesturen zijn die meestal hun poot stijf houden en verbieden dat er iemand nog maar een schop in de grond steekt ... maar die met de "politieke moed" hebben zeker nog nooit huiduitslag gekregen van hun eerste/laatste leugen ... en vergeef mij mijn cynisme maar uw burgervader persoonlijk contact opgenomen met PX ? cool ! met sin-juttemis zeker?, als de kalveren op het ijs dansen LOL ! och wel ...
ja ik zou dit ook mailen om stemmen te winnen hoor :lol: 🆒
Badge +4
Je denkt toch niet dat één of andere burgemeester PX gaat opjagen om dingen gedaan te krijgen ? haha sommigen geloven toch nog echt in sinterklaas 😉
De waarheid zal wel altijd ergens tussen in liggen waarschijnlijk heeft de burgemeester ergens bij iemand kunnen te rade gaan die wist dat prox er mee bezig was en het vervolg kan je zelf invullen ......maar hoe dan ook je hebt van sinterklaas dan toch je speelgoed gekregen :LOL: en dat is het voornaamste.
Reputatie 4
Badge +1
Dat een individuële benadeelde ADSL-klant, in wezen steeds tenguste van een grotere gedupeerde dorp/wijk/straat, zijn gemeentebestuur aanspreekt kan m.i. bijdragen tot extra investeringen in de resterende 10% ADSL-achtergestelde regio's. Op 5G is het minstens nog 5 jaar wachten en wellicht worden bewuste regio's andermaal laatst bediend.
Even in herinnering dat de TV-dakantennes pas verdwenen zijn nadat de gemeenten (belastingbetaler) méé geïnvesteerd hebben in coax naar de afgelegen dorpen en woningen.
Idem voor de niet rendabele afgelegen telefooncellen.
Is het dan teveel gevraagd dat de !!hoofdaandeelhouder van Proximus, Belgische staat, zou tussenkomen voor zijn resterende zwaar achtergestelde 10% ADSL-burgers?
De speed die hierbij moet geleverd worden is vatbaar voor discussie maar het VDSL2 profiel 4 (12/1 Mbps = DLM 16,5/4 Mbps) zou reeds baanbrekende vooruitgang zijn.
Ik meen dat de meeste lokale overheden zelfs niet in kennis zijn van hun achtergestelde regio's. Enige !!groepsactie, uitgaande van de achtergeslde regio's, kan misschien iets in beweging zetten. Zoniet vrees ik dat enkel de commerciële kortetermijnbelangen zullen blijven primeren.
Reputatie 2
Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat een gemeentebestuur zich daarvan aantrekt: het is toch uiteindelijk hun taak de belangen van hun burgers te behartigen? Het is toch uiteindelijk ook in hun eigen belang ervoor te zorgen dat ze mee blijven met hun tijd. Dat ze het niet graag zien dat er weer eens een trottoir moet opengebroken worden kan ik inkomen, maar vroeg of laat moet het toch wel eens gebeuren en dan kunnen ze zoveel mogelijk werken bundelen als ze tenminste weten dat er nood aan is.
En inderdaad, de gemeente wist niks van het feit dat een deelgemeente nog altijd op ADSL zat en dat dit voor sommigen een probleem was. Als niemand het hun ooit vertelt, kunnen ze het uiteraard niet weten (of ze moeten zelf alles in de gaten houden) en kunnen ze er uiteraard niks aan gaan doen.
In mijn geval hoefde er zelfs niet eens een trottoir worden opengebroken: dat was 2 jaar geleden al gebeurd (en 't was meer dan een trottoir: 't was heel de straat) en alles zal al op zijn plaats, er moest gewoon eens een gedacht van gemaakt worden.
hier het zelfde verhaal maar dan met de watervoorziening, de leidingen zijn zo lek als een zeef bijna maandelijks putje graven en dure inox afsluitmof rond de lekke leiding plaatsen, kost hun hopen geld maar toelating om de ganse straat open te breken hebben ze nog altijd niet gekregen, en het is hun al lang genoeg vertelt geweest en zijn zeer goed op de hoogte, zoals ik zeg de waarheid ligt ergens tussenin want beiden steken het op opeen en ze doen naar hun zeggen allebei heel veel moeite om het er door te krijgen, dus aan wie ligt het dan.