Vraag

We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?



Toon eerste bericht

211 reacties

Reputatie 5
Badge +1
Beste Bram, hierbij ga ik nog even een poging ondernemen om jullie standaarduitleg die steeds maar naar ons gespuwd wordt, nogmaals te ontkrachten.
Gelieve hierna dan ook met dat soort standaarduitleg te stoppen want dat zet alleen nog maar meer kwaad bloed en helpt ons ook niet dichter bij het antwoord op mijn vragen noch het uiteindelijk echte investeren in onze verbinding.


TimWitt,

De snelheid van een lijn hangt af van de afstand tussen uw woning en onze centrales. Hoe groter de afstand, hoe minder de kwaliteit van het signaal zal zijn. De snelheid hangt eveneens af van het type verbinding dat in gebruik is.

Hoewel het zeker eerder andersom is: de snelheid hangt vooral af van het type verbinding, en daarna nog van de afstand, ben ik blij dat u dit hier eindelijk eens openlijk durft te zeggen. Op jullie site klinkt het namelijk anders en wordt er bij weergave van de abonnementen met snelheden plots van deze voornaamste parameter - het type verbinding dus - al niet meer gepiept, daar klinkt het eerder zo:

"Je downloadsnelheid thuis hangt voornamelijk af van de afstand tussen het aansluitingspunt en de centrale, je computerinstallatie en de binnenbekabeling. Enkel als deze 3 optimaal zijn, kun je genieten van de maximale snelheid."

En dat mag u gerust zelf eens controleren: http://www.proximus.be/nl/id_cr_int/particulieren/producten/internet/internet.html



Ik dacht het al, want alle 3 (afstand tot centrale, computer en bekabeling binnen) zijn ze bij mij "zeer goed" tot "uitstekend" te noemen, en in plaats van de maximale snelheid die mij daar bijgevolg wordt beloofd (70Mbps) komen wij maar uit op een fractie daarvan: 5,5Mbps. Ergens klopt iets niet?


Proximus investeert continu in z’n netwerk. Zo zijn we volop bezig met de vervanging van ons kopernetwerk in de veel performantere glasvezeltechnologie.
Helaas kunnen we niet ons hele netwerk in 1x vervangen. Hierdoor beschikken ook niet alle klanten over hetzelfde type verbinding. Op basis van de informatie die u geeft, vermoed ik dus dat u nog op ADSL zit, in een zone waar VDSL (of andere) nog niet voorhanden is.

Hoe zal ik hieraan beginnen? Alvast met te zeggen dat uw vermoeden klopt en wij nog op ADSL uit de vorige eeuw zitten. Mocht u trouwens iets aandachtiger dit topic gevolgd hebben en de moeite hebben genomen om mijn openingsbrief hierboven eens volledig te lezen, dan zou u dat al weten. Dat vertelt ook al veel..

Bij ons hebben jullie sinds mensenheugenis geen investeringen uitgevoerd, verras mijzelf en laat mij zelfs maar eens horen wanneer hier laatst een investering gedaan werd? Je zal het alvast niet digitaal terugvinden!
Als je mensen vertelt dat er continu geïnvesteerd wordt, dan verwachten ze logischerwijs dat de 'oudste' en/of 'traagste' centrales het eerst zullen worden omgeschakeld, hou daar maar eens een poll over! Spijtig genoeg volgt jullie investeringspolitiek die u hier vandaag durft te verdedigen deze logica niet meer en dat belangrijke feit vergeet u er net toevallig bij te vertellen!

En dat jullie nu zelfs eerder beslissen om mensen die al snel kunnen surfen, nóg sneller te laten surfen alvorens ons al een normale en hedendaagse snelheid te bezorgen, kunnen wij niet anders opnemen dan dat jullie ons gewoon in ons gezicht staan uit te lachen. Dat is net wat er nu allemaal gebeurd maar dat wordt door u natuurlijk niet verkondigd. Dat is ook wat wij hier na JAREN wachten, helemaal beu geworden zijn.

Indien u met het hand op het hart zou kunnen zeggen dat jullie systematisch de oudste en traagste verbindingen aan het morderniseren waren, zou iedereen daarmee kunnen leven. Uw probleem is natuurlijk dat dat in uw geval grove leugens zijn en u & ik dat ook weten of beweer hier maar eens het omgekeerde?

Lagere snelheden dan de onze bestaan de dag vandaag niet meer in jullie netwerk, waarom zou er dus eerst niet in ons geïnvesteerd moeten worden?


Vandaag kunnen we niet zeggen wanneer uw verbinding wordt ge-upgrade. U kan zelf online uw situatie raadplegen via de pagina http://proximus.be/internetsnelheid.


Dat is het nu net, er wordt niets aan deze oude wantoestand gedaan: géén plan, planning of zelfs geen datum voor iets dat al hopeloos verouderd is!
En u wil mij dan laten geloven dat u weldegelijk nog investeert? U moet toch begrijpen dat zoiets lachwekkend overkomt, al is het in onze situatie gewoon schrijnend om aan te horen.
We worden ook door u gewoon nog eens verwezen naar een pagina waarop je snelheid enkel kan 'vaststellen' alsook het feit dat Proximus dus nog niet op deze locatie heeft geïnvesteerd!


ook worden klanten die worden overgeschakeld persoonlijk verwittigd.

Wat hebben wij daar nu aan in ons geval? Ik zal alvast niet boos zijn als u ons niet persoonlijk verwittigt, maar wij toch worden omgeschakeld!


Over waarom er geen alternatieven beschikbaar zijn op uw adres, kan ik uiteraard geen commentaar geven. Daarvoor moet u zich tot de concurrenten wenden.

Dat doe ik dan ook met evenveel passie maar dat kan u op dit forum niet zien.


Wat betreft uw opmerking over waar uw woning gelegen is (in een straat met huizen, niet als kluizenaar)... De geografische inplanning van ons netwerk hangt van vele factoren af. Het is inderdaad zo, dat gebieden met dichte bebouwing veelal sneller worden ge-update, maar er zijn altijd uitzonderingen (in beide richtingen: dichtbevolkte gebieden waar upgrades later komen of dunbevolkte gebieden die sneller worden overgeschakeld). Dit heeft te maken met de inplanning van de werken, vergunningen, etc. Uiteraard trachten we zelf zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen een betere ervaring te bieden.

En er staan hier in groepjes vele huizen bij elkaar, én wij hebben de oudste snelheden van het netwerk. Als dat nog niet genoeg reden blijkt, op welke belangrijkere basis worden jullie werken dan wel in godsnaam ingepland?


Ik weet ook wel dat deze uitleg geen concrete oplossing biedt voor u persoonlijk (dat kan ik namelijk niet), maar ik hoop dat de uitleg toch steek houdt (daar kan ik namelijk wel iets aan doen).

Zoals u hierboven en verder al kon lezen, houdt uw uitleg voor mij inderdaad geen enkele steek, wel in tegendeel. Het heeft eerder iets weg van een soort spijtbetuiging vermengd met vergoeilijkte excuses en ik vraag mij af wat andere forumbezoekers hierover vinden? Blijkbaar ben ik ook niet de enige die vindt dat jullie argumentering niet al te veel steek houdt.

En als u mij als medewerker van Proximus inzake materie die Proximus aangaat niet verder kan helpen, wie zou dat dan wel moeten kunnen? Tot wie moet ik mij dan in godsnaam wenden? Ik zit hier toch met een Proximus-probleem op het Proximus-forum met Proximus-medewerkers te praten opdat PROXIMUS mijn probleem zou kunnen aanpakken of waar zit ik hier in hemelsnaam anders??


Mijn collega's en ik hebben vastgesteld dat u uw problemen op verschillende plaatsen hebt gedeeld, telkens met een gelijkaardig bericht. Het spijt ons, zoals gezegd, dat we u vandaag geen concrete oplossing kunnen bieden, maar weet aub dat uw situatie niet representatief is voor al onze klanten.

Met spijt koop ik niks en ik betaal er nochtans wel voor!
Als u eerlijk bent, en beweert dat mijn situatie niet representatief is, leg mij dan eens uit waarom ik wel evenveel mag betalen voor mijn niet-representatieve situatie als iemand anders die zich niet in mijn geval bevindt?

Wat heb ik ook aan dergelijke antwoorden? Denkt u nu echt dat ik een beter gevoel ga krijgen door te weten dat mijn situatie niet representatief is voor al uw klanten? Het is in ieder geval representatief voor heel mijn gezin, mijn straat en mijn buurt! Wij zijn dus weldegelijk de kneusjes die voor alle investeringen die jullie elders uitvoeren mogen opdraaien en betalen.
Als je van iemand vandaag de dag een concrete oplossing mag verwachten dan zijn het jullie toch wel zeker of op welk forum zit ik hier, nogmaals?
Ontloop niet steeds jullie verantwoordelijkheid!


Indien u niet tevreden bent over u Proximus producten (wat ook blijkt uit uw reacties), dan raden we u aan om ons persoonlijk te contacteren (http://www.proximus.be/contact), zodat u samen met 1 van onze medewerkers een geschikte oplossing kunt uitwerken.

Ik heb die nu net toch nog eens gecontacteerd om het eerlijk te spelen maar wat had je gedacht? Geen oplossing. Wel was die man tenminste eerlijker als jou en kon mij vertellen dat +/-90% op VDSL(2) zit in België vandaag en er bij investeringen vooral gekeken wordt naar kosten/baten analyse en dat onze groep wellicht te weinig zou opbrengen.
Toen ik hem daarop vroeg waarom ik dan evenveel betaal aan €63,95/maand voor deze ADSL snelheden zei hij mij dat er ook binnen VDSL grote verschillen bestaan en die abonnementen eigenlijk al daarop afgestemd zijn. Een andere (echte) verklaring had hij ook niet, alleen was hij uiteindelijk wel zo eerlijk om te vertellen dat hij persoonlijk dus mijn frustratie hierover zeker kon begrijpen, maar daar professioneel deze dingen over moest zeggen.


Met excuses & vriendelijke groeten,
Bram


Ja doe dus maar voort of er niets gebeurd is zeker? Morgen weer fluitend het bed uit om rechtmatig gefrustreerde klanten af te wimpelen.
Ik durf te wedden dat u, net als alle anderen die ons jullie discriminerend investeringsbeleid proberen goed te praten, NIET over ADSL beschikken!
En wij weten dus niet of we - sinds 2004 - ooit aan hogere snelheden dan ADSL zullen kunnen surfen? Mijn kinderen bedanken jullie!
Reputatie 7
Badge +6
Gydo, TimWitt heeft al verschillende keren duidelijk gemaakt dat Telenet voor hem geen alternatief is. Wij werken aan een oplossing.
Als die glasvezel genoeg geld moest opbrengen dan zou hij er inderdaad heel vlug liggen, 't gaat altijd over kosten/baten analyse
Maar het is kerst dus gaan we nu geen glasvezel beginnen trekken hé 😉
Reputatie 2
Wij zitten een beetje in hetzelfde straatje, met misschien iets betere vooruitzichten, maar die maken het wachten alleen erger!

Wij wonen in Reninge (in de dorspkern) en we zitten hier ook nog op ADSL, al van toen ik hier 14 jaar geleden kwam wonen (toen was het mischien nog 2mbps, nu ondertussen iets van een 6). Nu is bij ons Telenet wel beschikbaar, maar voor mijn noden geen optie: ik kijk TV via satelliet en heb al te veel in hardware geinvesteerd om het zomaar buiten te zwieren en voor een Pack van Telenet te gaan, dus is het internet-only en daarvoor is Telenet gewoon belachelijk duur als je wat volume verzet. Ik zit echt niet te wachten op 200mbps, met 30 ben ik al dik tevreden (als je van 6 komt is dat al 5x), maar 100GB volume? In 2016? Really? Komaan Telenet, dat heb je aan 30mbps in 7.5 uur opgesoupeerd: da's een Ferrari met een 5l tank...

September 2013 ben ik naar EDPNet overgegaan (van Dommel) en heb me toen onmiddellijk ook maar een BBox 3 aangeschaft omdat de overschakeling naar VDSL toe voorzien was begin 2014 (denk dat dit toen in lijntest.be zichtbaar was). Maar begin 2014 kwam en ging, maar VDSL bleef weg en bij navraag was het plots oktober 2014 geworden. Maar ook die kwam en ging zonder VDSL en de datum werd juni 2015. Rond eindejaar 2014 deed ik nog eens mijn ronde bij een aantal alternatieven en wist één van de andere xDSL operatoren me te vertellen dat ik aansluitbaar was op VDSL. Ik dacht 'Yeah, right...', maar lijntest leek dit te bevestigen alsook navraag bij zowel EDPNet als Belgacom. Onmiddellijk de upgrade aangevraagd bij EDPNet, maar die werd na een aantal dagen onderbroken nadat 'tijdens een extra technische controle bleek dat we toch niet aansluitbaar waren'. Dus terug ADSL en de datum van juni volledig van de planning en bij herhaaldelijke navragen geen nieuwe datum tot het een maandje terug de datum eind maart zou zijn. Nu ben ik niet bepaald geneigd dit zomaar te geloven (hoe zou dat komen?)...

Nu moet je wel weten dat 2 jaar geleden de volledige dorpskern is heraangelegd (scheiding afval- en regenwater) en meteen ook alle nutsvoorzieningen. En sinds ongeveer een dik jaar prijkt er voorwaar een ROP kast op nog geen 50m van mijn deur! Dus in dat opzicht zijn wij misschien wel beter af, maar zolang die niet aangesloten of geactiveerd wordt zijn wij daar natuurlijk vet mee! En dat is nu net wat het wachten nog ondraaglijker maakt: de volledige infrastructuur is er schijnbaar, hoogstwaarschijnlijk moet alleen nog iemand eens ingepland worden om het boetje te activeren en het is in orde. Of is er toch nog meer aan de hand?

Ik ben het wachten ook stilaan kotsbeu, maar meer dan mijn tanden stuk bijten en wachten kan ik niet doen, zeker? Behalve af en toe eens zagen of de datum nog steeds klopt...
Reputatie 2
Ge gaat het niet geloven, maar toen ik deze morgen wegreed stonden er 2 camionettes bij de ROP kast.
Mijn vrouw is 't dan eens gaan vragen en 't was inderdaad voor VDSL en 't zou voor februari zijn (als ze 't goed verstaan heeft, want 't was in 't Frans...).
Zou het er dan toch eens van komen...

Wat ik dus wel erg vind, is dat er bij PX dus geen gewoon ADSL abo meer bestaat tegen een lager tarief. Zolang niet iedereen op VDSL kan aangesloten worden, vind ik dat toch wel een must! (Daarmee dat ik dus niet bij PX zit voor mijn internet)
Reputatie 2
Vergeet het maar, nieuwe datum is nu alweer 30/6/2016... En waarom zou ik het deze keer wél geloven?

Dat terwijl het bedrijventerrein vlak naast ons volgens http://www.proximus.be/nl/id_cl_opticalfiber/grote-bedrijven-en-overheden/discover/boost-uw-business/glasvezel-voor-bedrijven.html al aansluitbaar is op glasvezel!

Nu wil ik wel eens weten wat er nu eigenlijk nog allemaal moet gebeuren zodat het GVD nog 6! maanden moet duren om die glasvezel (die er dus duidelijk al ligt) aan te sluiten op de oude koperparen... Zoiets vind ik dus echt wraakroepend: alles is schijnbaar aanwezig om het te kunnen doen, het moet gewoon nog eens gebeuren, maar ja, 't is toch een boerengat, wie ligt daar wakker van VDSL. En natuurlijk, ik ben geen klant voor mijn internet (enkel telefoon), dus waarom zouden ze moeite doen... (terwijl ze wel nog aan mij verdienen via EDPNet, wat niet meer het geval is als ik kabel zou nemen). Als ze zo voort doen wordt het misschien nog kabel via Mobistar...

Zou het dan misschien sneller gaan om me rechtstreeks op glasvezel aan te sluiten?

Ik denk trouwens niet dat er één van die bedrijven wakker ligt van glasvezel. Een kleine greep uit het soort bedrijven dat daar gevestigd is: stalinrichting, schrijnwerkerij, een tankstation en isolatie voor industriële koelcellen... ik denk dat ze VDSL evenzeer zouden appreciëren...
Reputatie 5
Badge +1
Beste Jeroen, ik kan je frustratie natuurlijk maar al te goed snappen.
Ik heb mijn uitleg hier al gedaan maar er zijn wel 2 markante verschillen met jouw situatie:
1. ik ben bereid om laat ons zeggen €150/maand te betalen voor een goede internetconnectie. Daarvoor verwacht ik minimum 50/6 - 'onbeperkt', geen onmogelijke opdracht lijkt me, maar toch is het hier heel simpel: Sneller dan ADSL is ONMOGELIJK, bij NIEMAND.
2. ons kunnen ze zelfs geen datum geven, dit komt er op neer dat we voor 2020 al zeker GEEN VDSL zullen hebben. Een ROP kast staat normaal enkele maanden alvorens ze wordt aangesloten, bij ons is in de verste verte nog geen kast te bespeuren, laat staan een plan of datum wanneer die wel gezet zou worden.

Nogmaals, ik snap je beklag maar al te goed, en technisch begrijp ik ook niet waarom dat allemaal zo lang moet duren. Maar bedrijven als Belgacom zijn gewoon zo belachelijk groot dat het 30 dagen duurt om een boodschap van boven naar beneden te sturen of omgekeerd, daar ligt het echte probleem maar daar liggen zij allerminst wakker van, net als van het feit dat wij nog op ADSL zitten (maar wel mogen betalen).

Het beste en ik hoop voor jou dat 30/06 eindelijk verlossing mag brengen, het ziet er alleszins naar uit dat wij bij Proximus nog minstens 5 jaar mogen wachten, we zullen zien of dit forum dan alvast nog bestaat..
Reputatie 5
Badge +1
We zijn alweer een half jaar verder. Nog steeds geen oplossing voor dit dringende geval, Proximus?
Reputatie 2
@TimWitt: mijn uitspraak 'politieke moed' is er dus niet ver naast gegrepen, blijkbaar. Ik was het spuugzat en heb het gemeentebestuur eens aangeschreven en de zaak uitgelegd, met de vraag in hoeverre zij daar iets kunnen aan doen of wat meer gewicht in de schaal leggen dan een gewone burger. Dit is blijkbaar op het schepencollege besproken want uiteindelijk heeft de burgemeester himself contact opgenomen met Proximus. Ze hebben hem dan beloofd dat tegen begin september alles in orde zou zijn om aansluitbaar te worden.
En effectief een paar dagen geleden bleek via lijntest en de Proximus beschikbaarheidstest dat ik inderdaad aansluitbaar was. Dinsdag dan bij EDPnet de omschakeling aangevraagd, maar die is nu nog lopende... Nu ben ik een groot jaar terug al eens zogezegd aansluitbaar geweest, maar bij de omschakeling bleek dat 'na een extra technische controle' ik toch niet aansluitbaar was en hebben ze de procedure moeten stopzetten, dus ik geloof er maar pas in als ik VDSL-waardige download speeds zie op mijn lijn. Maar toch, er is hoop...
Het kan nu natuurlijk toevallig zijn dat ze sowieso van plan waren het tegen september in orde te hebben, maar dat geloof ik niet echt, gezien de datum die ik zelf nog vroeg nog steeds een voorlopige datum voor 30/9 was (nog niets ingepland, dus).
Kleine tip, dus: klop eens aan bij de gemeente met je verhaal, dan weet je meteen ook op wie je (niet?) moet stemmen de volgende gemeenteraadsverkiezingen 😉
Reputatie 2
Tja, ieder recht op zijn eigen mening, maar als mijn burgemeester mij persoonlijk mailt om mij dat te zeggen, dan ben ik eerder geneigd dat te geloven. En zelfs al heeft hij het gedelegeerd: ze hebben me duidelijk niet met een kluitje in het riet gestuurd (wat PX telkens wel deed), wat dan weer alles met 'politieke moed' te maken heeft. In een kleine gemeente wonen heeft wat dat betreft dan toch wel voordelen...
Reputatie 2
Sommigen willen ook steeds blijven geloven dat alle politiekers slechteriken zijn en enkel op hun luie krent zitten en alleen aan hun centen denken en complottheoriën allerhande. Whatever. Ik weet enkel dat we sindsdien plots wel aansluitbaar zijn en voordien een datum van 'misschien eind september'. Toeval? Kan best. Het heeft in elk geval geen averechts effect gehad de gemeente erbij te betrekken, zoveel is mij duidelijk.
Reputatie 5
Badge +1

Al antwoord?!? 2022 komt eraan..

Reputatie 6
Badge +3

Is het dan teveel gevraagd dat de !!hoofdaandeelhouder van Proximus, Belgische staat, zou tussenkomen voor zijn resterende zwaar achtergestelde 10% ADSL-burgers?
....
Zoniet vrees ik dat enkel de commerciële kortetermijnbelangen zullen blijven primeren.


Ja ik vind het teveel gevraagd om 1 van de operators (die allemaal privébedrijven zijn) te dwingen niet winstgevende dingen te doen. Indien de overheid wil dat iedereen snel internet heeft (+HD TV) dan moeten ze via het BIPT ervoor zorgen dat alle operatoren verplicht zijn om dit te voorzien, niet slechts 1. Proximus is geen staatsbedrijf, maar privé met de overheid als meerderheidsaandeelhouder!

En daarom moet Proximus steeds commerciele belangen volgen (korte en lange termijn)
Reputatie 5
Badge +1
Nog 0 werken hier, en het 4G project daar is status onveranderd:
B-box 3 moet dagelijks worden aan/uit-gezet om 20-25Mbps te halen anders val je terug op 'good old' 6Mbps, full ADSL speed voorwaarts. Een bug in het hele systeem dat na bijna een jaar blijft aanslepen. Ik hoor anderzijds snelheden van +1000Mbps, het begint surrealistisch te worden.
Reputatie 6
Badge +3
Ik wil gerust wachten op 4, 4,5 en 5G. Ik heb intussen daarvoor een aansluitend abonnement bij telenet.

Wat bedoel je hiermee? Dat je een mobiel abo hebt bij Telenet?
Heeft telenet geen kabel liggen? Dan kun je daar toch wel degelijke snelheden halen?
Reputatie 5
Badge +1
Beste mensen,

het blijft surrealistisch om te zien hoe snel de tijd voortschrijdt zonder dat er eigenlijk iets verandert.
Wel volgende belangrijke update: Wij maken ondertussen deel uit van het testproject van Proximus ism Tessares om een 4G-verbinding met de ADSL (*zucht*) verbinding te combineren tot een basic 'voldoende' internetverbinding die ons voor het surfen nu toch tot Max. 20Mbps geeft... Zeer stabiel is de snelheid natuurlijk niet, praktische snelheid ligt rond de 15Mbps maar het volstaat net voor het hedendaags internetgebruik van ons gezin. Echter, heel technisch weet ik precies de uitleg niet (is het TCP-UDP?) maar de verbinding van de modem en router kan enkel gebruikt worden voor puur INTERNETverkeer. Om Tv te kunnen kijken wordt een 'stream' opgestart die ongenummerde paketten gewoon continu doorstuurt. Als er eens een pakket zou wegvallen dan merk je dat nauwelijks op de tv (misschien heel ff kleine kwaliteitsvermindering). Met deze technologie is het niet mogelijk om die stream op te splitsen in een ADSL-deel en een 4G-deel en terug samen te stellen omdat de data in de stream niet wordt genummerd. Een ProximusTV verbinding zal er dus niet door verbeterd worden en bijgevolg is HDtv bij ons eigenlijk onmogelijk..

We zijn er bijna, 2020, ik heb het gevoel dat er niet veel zal veranderen en wij uiteindelijk op 'fixed' gebied in de vorige interneteeuw zullen blijven hangen.. Snor bedankt voor al je inspanning om toch maar achter hun vodden te blijven zitten zonder eigen belang, dat zie je vandaag niet veel meer. Meestal krijg je hier op je kop omdat je je bek opentrekt en zij met snelheden van tientallen Mbps het je wel even zullen komen vertellen of smijten anderen met andere tijdelijke en minder belangrijke problemen even hun gal tussendoor in je topic. Ik waardeer je werk, wel nog volgende vraag: komt er ooit een punt (uiterste datum) waarop PX gewoonweg verplicht onze infrastructuur zal moeten vervangen omdat ze echt niet meer compatibel zal zijn? Dat is het enige waarop ik momenteel nog kan hopen.

We zijn ondertussen 2018 Proximus... 2018.. Straks komt 2019 eraan, dat is dan het jaar waarin er geland moet worden?

1 ding is zeker: er bestaan in België anno 2018 nog mensen die geen andere keuze hebben dan een archaïsche & minderwaardige ADSL-aansluiting te nemen.

Bedankt Proximus, Bedankt BIPT, Bedankt Minister De Croo, Bedankt Overheid!
Reputatie 4
Badge +1

Met 1 maand marge had ik 01/06/2021 genoteerd om naar’t voetbal in HD te kijken?
Zo ja, heeft Proximus hiervoor ±1 km Fiber aangelegd naar uw ROP of werd er (uitzonderlijk) een extra kastje  tbv straalverbindingsunit  geplaatst in de buurt van uw ROP?
 

Op den duur zou je inderdaad ondertussen via Proximustv.be (of app) naar tv moeten kijken en bv via een google chromecast (HDMI) op je TV aansluiten om zo TV te kunnen kijken.
Hey Antoon, Ik bedoelde maar beter dan niks 😉
Reputatie 4
Badge +1
https://www.proximuswholesale.be/dam/jcr:17762199-5a11-47de-ba81-69f3306288af/cdn/sites/wholesale/document/access/network-transformation-outlook-2018-2022-2018-01-10-without-TC~2018-01-17-08-50-42~cache.pdf

Uit de publikatie van 09/01/2018 blijkt dat:
• de VDSL2 Coverage in oct 2017 gestegen was naar 94 % waarvan ik positief denkend aanneem t.g. extra ROP’s en/of Boost Box’s etc. en niet tg ADSL klanten die overstappen?
• er thans “64 local nets (met einddatum 2023)” opgenomen zijn in hun Mantra-project.
nb: via het aloude Mantra-pilot persbericht Ninove & -Ronse weten dat er dientengevolge extra ROP’s geplaatst werden, o.a. om de resterende ADSL’s up te graden naar VDSL2.

Vooruitzichten en vraag.
• Het net 69ARC0 is NIET opgenomen in de publikatie. Idem voor +/-500 gelijkaardige netten/regio’s met 6% vooreeuwse ADSL’s .
“Komt er ooit een punt (uiterste datum) waarop PX …… onze infrastructuur zal moeten vervangen omdat ze echt niet meer compatibel zal zijn”

Van Europa en sommige Belgische overheden mag u geen heil verwachten als u weet dat Brussel de opstart van 4G meer dan 2 jaar vertraagde en zichzelf buitenspel zet voor 5G door er de Internationale & Europese erkende stralingsnormen te boycotten.
De oplossing voor bewuste ADSL regio’s zal, zoals vervat in uw vraag, inderdaad komen van een door de constructeurs gedwongen ADSL uitfasering. Volgens hun sites +/-2025, dus na de veralgemening van FTTH en/of 5G.
🤔 er moet geen tekening gemaakt worden zeker aangezien ook daar (in veel gevallen) TN niet aanwezig is ....
Reputatie 7
Badge +4
Ter info:
Kamercommissie Infrastructuur... misschien kan de oppositie Mr Decroo eens aanpakken (verkiezingen in zicht)
https://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cfm?section=/comm&language=nl&cfm=/site/wwwcfm/comm/com.cfm?com=9300
&
in elk geval dient er (begin/eind?) 2020 conform aan een EU richtlijn (minstens) 1 operator in België een snelheid van min. 30 Mbps (100% dekking) aan te bieden (50% dekking van min 100 Mbps)
Reputatie 4
Badge +1

De extra sokkel, rechts naast de KVD, is wellicht voor straalverbindingskastje.
Wordt slechts héél uitzonderlijk gebruikt om ROP te voeden als alternatief voor Fiber.
Zou primeur zijn  

Reputatie 4
Badge +1

@Martin 

in hun jaarverslagen korte vermelding doch nog géén technische specificaties.
Met 1Gbps Straal idd 10 klanten terzelfdertijd 100Mbps
Ik veronderstel ROP-kaart vr 48 klanten  doch zelden of nooit allen terzelfdertijd aan’t downloaden

Reputatie 4
Badge +1

Sleuf naar overkant straat en zwarte kabel is wellicht elektriciteitskabel voor 240Vnetspanning  ROP

Reageer