Vraag

We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?

Toon eerste bericht

211 reacties

Reputatie 4
Badge +1

1Gbps of hoger is gangbaar voor draadloze bedrijfslinken waardoor ik héél voorzichtig uitga van 1GBps  

Hier zelfde verhaal als @TimWitt . Ik woon ook op 5km van ronse in het dorp Saint-Sauveur. 

Haal amper snelheden op oude adsl lijn van 3.9mpbs . Lachwekkend is dit we zijn eind 2021!

Kan er mij iemand van proximus zeggen wanneer er werken voor ons gepland staan?

Reputatie 5
Badge +1

Beste Proximus (@HadewychT @SamuelD @jonathandr

we zijn straks ‘einde 2020, begin 2021’. Is er nu al een concrete datum waarop wij de ROP mogen verwelkomen?

Indien niet zo, gelieve zo eerlijk te zijn om dit topic ook niet meer als ‘beantwoord’ te markeren gezien jullie zelf jullie vorige belofte (eind 2019 een ROP!!!) hebben verbroken en het op basis van die belofte was dat ik dit topic als beantwoord had gemarkeerd.

5 jaar ben ik ondertussen al bezig, stel het je maar eens voor. Vooruitzichten 0,0..

2020, op enkele km van mij surfen ze aan 1Gbps en beschikken ze over 4.5G (Ronse). Websites, emails, updates van smartphones, tablets en zelfs elektrische auto’s worden steeds maar groter, er worden steeds meer digitale tv & streamingservices zoals Disney+, Netflix, Amazon, Streamz etc. aangeboden waar wij de facto geen gebruik van kunnen maken, in de huidige Covid-tijden wordt verwacht dat je van thuis online kan werken en vergaderen via Teams, Zoom of Skype, kinderen moeten tegelijk online thuisonderwijs kunnen volgen… Leg het maar eens uit waarom zij dat niet kunnen en al hun andere klasgenoten wel..

Het is ondertussen gewoonweg onwerkbaar om aan dit alles met een verbinding van – in het beste geval – 6Mbps download / 1Mbps upload te kunnen voldoen.

Nogmaals: bedankt!

Reputatie 7
Badge +4

@TimWitt Ik ben blij dit te lezen en kan me je opluchting goed voorstellen. Een exacte datum kan ik je jammer genoeg nog niet geven. 

Reputatie 7
Badge +4

Beste Proximus (@HadewychT @SamuelD @jonathandr

we zijn straks ‘einde 2020, begin 2021’. Is er nu al een concrete datum waarop wij de ROP mogen verwelkomen?

Indien niet zo, gelieve zo eerlijk te zijn om dit topic ook niet meer als ‘beantwoord’ te markeren gezien jullie zelf jullie vorige belofte (eind 2019 een ROP!!!) hebben verbroken en het op basis van die belofte was dat ik dit topic als beantwoord had gemarkeerd.

5 jaar ben ik ondertussen al bezig, stel het je maar eens voor. Vooruitzichten 0,0..

2020, op enkele km van mij surfen ze aan 1Gbps en beschikken ze over 4.5G (Ronse). Websites, emails, updates van smartphones, tablets en zelfs elektrische auto’s worden steeds maar groter, er worden steeds meer digitale tv & streamingservices zoals Disney+, Netflix, Amazon, Streamz etc. aangeboden waar wij de facto geen gebruik van kunnen maken, in de huidige Covid-tijden wordt verwacht dat je van thuis online kan werken en vergaderen via Teams, Zoom of Skype, kinderen moeten tegelijk online thuisonderwijs kunnen volgen… Leg het maar eens uit waarom zij dat niet kunnen en al hun andere klasgenoten wel..

Het is ondertussen gewoonweg onwerkbaar om aan dit alles met een verbinding van – in het beste geval – 6Mbps download / 1Mbps upload te kunnen voldoen.

Nogmaals: bedankt!

hi @TimWitt 
ik por nog even de mensen van de planning hiervoor om na te gaan wat men hier nu van plan is
ik zou je op de hoogte en hoop je snel goed nieuws te kunnen melden

mvg

Reputatie 5
Badge +1

Ongelofelijk: ik zag vanmorgen 2 vrachtwagens met kraantje staan bij de kast in onze straat. Ik hoop dat het deze keer echt zo ver komt! :fingers_crossed::fingers_crossed::fingers_crossed:

Later meer…! 

Zou mij heel sterk verwonderd hebben dat ze nog met een straalverbinding zouden werken, nu iedereen de straalverbindingen afschaft (niet proximus alleen trouwens) en men op glasvezel over gaat.

Reputatie 4
Badge +1

Geen twijfel mogelijk

ROP-sokkel én Glasvezelbuis.
Het wordt m.i. volwaardige Fiber voeding ROP

Reputatie 5
Badge +1

@HadewychT

Wat verwachten jullie nu eigenlijk?

6 jaar van mijn leven hiermee bezig en miserie. Bijna 10% van een mensenleven.

Ik 38jaar, mijn vrouw 36jaar, 3 kinderen die tienerjaren bereiken.

6 jaar geleden was de snelheid al erbarmelijk, nu is ze onbeduidend.

6Mbps DL / 0,6Mbps UL  

600kB/sec DL, 80kB/sec UL in de praktijk

6 jaar geleden nauwelijks HD tv, 4K staat voor mij voor het jaar waarin we misschien geholpen zullen worden

6 jaar geleden geen Netflix, Disney, Amazon. Ik weet niet hoe dat eruit ziet

6 jaar geleden geen Covid en wettelijk verplicht thuiswerken met continue up/downstream naar de ‘cloud’ van je pc, smartphone en dan nog gelijktijdig skype-meetings met 4 andere personen.

Hallo Proximus, we zijn bijna 2016

Hallo Proximus we zijn bijna 2017

Hallo Proximus we zijn bijna 2018

Hallo Proximus we zijn bijna 2019

Hallo Proximus we zijn bijna 2020

Hallo Proximus we zijn bijna 2021

Hallo Proximus we zijn bijna..2022?

Nogmaals: Wat verwachten jullie nu eigenlijk? 

Het gaat hier niet over vragen als ‘dat ik geen +topics meer kan lezen via mijn proximus sinds dat gelinkt werd met HLN..’. Het is eerder een situatie waarbij je je hele huis van tegenwoordig via één stopcontact zou moeten voeden en de elektriciteitsmaatschappij zou weigeren om je aansluiting te komen verzwaren omdat de zekering steeds springt..

Jullie onderschatten schromelijk wat dat met een mens teweeg brengt. En de minachting die blijkt uit de verscheidene topics die ik in jullie archieven teruggevonden heb, bevestigt eigenlijk mijn gelijk. Daar hoeft ook niet veel meer over gezegd. Dat ik die ene uiteindelijk ook gepost heb, is daar niet meer dan een logisch gevolg van. Waren wij gedurende al die jaren met respect behandeld geweest dan had ik dat ook nooit gepubliceerd. Ik zie wel wat ik met de overige opgeslagen topics doe, ik reageer niet graag impulsief en na 6 jaar wachten lijkt me dat ook niet meer nodig.

Wel krijg ik dan plots weer een zoveelste uitleg waarom het toch nog steeds niet in orde is. Ik heb er eerlijk gezegd lak aan. Was er in al die voorbije jaren een kabel getrokken dan zaten we hier niet over een mast te discussiëren. Windmolens en masten zijn niet al te populair dus dat ze die hier niet met open armen verwelkomen hadden jullie toch kunnen verwachten en er zich bijgevolg dan ook op voorbereiden?

Waarom zijn die werken dus in godsnaam al uitgevoerd als er daarna nog over gediscussieerd kan worden?

De sokkel voor de mast staat er ondertussen wel en de wachtbuis naar de kast ligt al onder de grond, het verplaatsen van de mast betekent onherroepelijk weer het verschuiven op de lange termijn. Dat weet jij ook maar dat durf je ons gewoon weer niet te vertellen. Het bewijs is er eigenlijk al want volgens de toenmalige planning ging ik nu ongeveer een jaar geleden over VDSL2 beschikken en vandaag kan je ons opnieuw zelfs geen datum opgeven!?

Wat verwachten jullie nu eigenlijk?

Er bestaat wellicht wel weer een ander bulletin board dat onder medewerkers gebruikt wordt om achter de rug te bekokstoven wat er precies in plaats van de waarheid zal verteld worden maar ons eens persoonlijk contacteren om de situatie ten gronde uit te leggen, dat wat eigenlijk zou moeten gebeuren, ho maar, dat is een andere zaak.

*Zucht*

Het probleem is eigenlijk zo overduidelijk en schrijnend dat het gewoon weerzinwekkend is dat ik er al 6 jaar talloze uren - ondertussen wellicht dagen -  aan heb moeten spenderen, er bovendien al verscheidene datums volgens de planning zijn beloofd die vervolgens één na één overschreden werden en dat allemaal zonder enige verbetering tot op dit eigenste moment.. We zijn meer dan 2000 dagen verder..

Jullie zullen jullie slaap er niet voor laten, wij doen dat ondertussen wel. De hoop dat wij hier echt serieus behandeld, correct geïnformeerd of gepast geholpen zullen worden, die hebben jij en je collega’s al lang aan diggelen geslagen. 

Reputatie 5
Badge +1

De links offline halen heeft overigens geen enkele zin, ik heb alle compromitterende topics op verschillende plaatsen opgeslagen..

https://web.archive.org/web/20210628212913/https://nl.forum.proximus.be/archieven-2010-2017-44/tim-wittebrood-timwitt-uit-frasnes-lez-anvaing-en-zijn-adsl-lijn-33316

Reputatie 5
Badge +1

Beste Proximus-medewerker,

gelieve toch eindelijk eens het ‘beantwoord’-vinkje van dit topic te halen. 

De vraag - tevens onderwerp van dit topic - was namelijk als volgt:

“We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?”

Het antwoord dat ik na 4,5 jaar van jullie (@HadewychT) mocht ontvangen en op basis waarvan ik dit topic als beantwoord had aangevinkt was het volgende:

@Tim, Ik heb antwoord, en een duidelijk... 🙂 
Eind 2019 wordt er een ROP geplaatst. Begin 2020 zal je dus aan een deftige snelheid op VDSL2 kunnen surfen. 

Dat antwoord bleek niets minder dan een flagrante leugen. We zijn ondertussen eind 2020, anderhalf jaar na het maken van bovenstaande belofte, straks een jaar nadat de ROP hier zou moeten zijn geplaatst en ik zie op geen enkele manier een evolutie of verbetering. Integendeel, zelfs een nieuwe concrete datum kan ons nu nog steeds niet gegeven worden.

Een beetje intellectuele eerlijkheid is hier wel op zijn plaats dus, nogmaals, gelieve het vinkje ‘beantwoord’ van dit topic te halen want een leugen kan nu eenmaal nooit een correct en eerlijk antwoord vormen.

Reputatie 5
Badge +1

@Snor Nee nog geen kast, situatie is nog zoals op (bovenste) foto, dat is op ongeveer 300m van mijn huis. De vraag is dus wanneer komt deze kast er dan?

@Martin @M_016 bedankt voor de extra info, ik ben nu heel benieuwd wat Proximus mij kan vertellen..

Reputatie 4
Badge +1

Idd niet te hard van stapel lopen aangezien na opstelling ROP-kast nog een pak werken volgen zoals:

1. Graafwerken HDPE-buizen ±1300m naar de in regel dichtste reeds actieve ROP in de buurt (meest kritische werken en grootste kost)
  2. Blazen Fiber in HDPE-buizen (slechts handvol aannemers en/of  Proximusploegen met expertkennis)
  3. Fiber laswerken (expertjob)
  4. Koperwerken KVD & ROP
  5. Elektriciteitsaansluiting ROP
  6. Installatie VDSL-apparatuur in ROP en LEX (expertjob)
  7. Elektriciteitskeuring ROP (aarding etc.)
  8. Finale testprocedures (expertjob)

N.a.v. de nationale VDSL rollouts, toen gegroepeerd per net, was de doorlooptijd tussen opstelling ROP en oplevering 6 á 12 maanden.
Gelet op de thans eerder sporadische extra ROP’s heb ik geen glazen bol maar ik gok op ±01/05/2021.

Sinds de grote rollout heb ik nergens nog weet van automatisch contact vanuit Proximus tbv upgrade naar VDSL. Sindsdien geeft Proximus op hun site ook géén datum meer.
Dus vanaf april 2021 persoonlijk de beschikbaarheid van HDTV checken op !!adres.

Reputatie 5
Badge +1

Hoi Snor, geen idee. Er is eigenlijk nog niets veranderd sinds laatste foto. Ik zal voor de zekerheid nog eens nieuwe foto posten maar *zucht* het blijft maar duren, nieuwjaar 2022 is straks al weer dichter dan 2021 en Covid voorbij.. #frustratie

Reputatie 7
Badge +3

@TimWitt 

Op dit moment hebben echter enkel een adsl technologie met 4,6Mbts beschikbaar. 

Enig zicht op de plannen om de technologie te wijzigen naar VDSL of fiber hebben we helaas nog niet.

Ik heb dit opnieuw doorgestuurd helaas heb ik geen verdere info hierover. 

Onze oprechte veronschuldigingen hiervoor. 

Geert

Reputatie 5
Badge +1
Beste ThomasP,

al jarenlang probeer ik te informeren wanneer hier VDSL2 beschikbaar zou zijn, tientallen keren heeft men al 'mijn vooruitzichten' bekeken en evenveel keren heeft men mij moeten afwimpelen met "Wij kunnen u geen exacte datum geven, maar we werken er voortdurend aan".
Hoe kunnen jullie dat nu al jarenlang blijven zeggen zonder een concrete andere oplossing aan te bieden, zeker nu steeds meer en meer van de hedendaagse aangeboden diensten ook echt wel een beduidend hogere snelheid vragen?
We zijn ondertussen bijna 2016, jullie beseffen blijkbaar niet hoelang wij al aan het wachten zijn tegenover andere mensen die werden omgezet?

En als nu als uitleg voor aankomende prijsverhoging vooral een snelheidsverhoging van 70/5 naar 100/10 naar voren wordt geschoven, terwijl wij al tientallen jaren rond 5Mbps blijven hangen en de hoogdringende snelheidsverhoging op onze buik kunnen schrijven doch eveneens de volle pot betalen, voelen wij ons stilaan belachelijk gemaakt door Proximus!
Reputatie 4
Badge +1

Thx feedback,

doch zwaar ontgoocheld.

Als u langs de wegen, vanaf een bestaande actieve ROP tot aan uw ROP,  de voorbije maanden geen ingrijpende sleufwerken zag wordt het wellicht een straalverbinding naar een extra kastje in de onmiddellijke omgeving van uw ROP.  Persoonlijk vind ik het een marginale aansluittechniek voor een ROP maar het kan. 
We blijven reuzebenieuwd naar’t vervolg.

Reputatie 4
Badge +1

Vergeten vermelden,

doe toch nog eens de check als “nieuwe klant”.
Voor recente actieve ROP en/of nieuwe adressen(verkavelingen), wegeniswerken etc.  kanske van 1 op 1000 op succes

Reputatie 6
Badge +2
Ik vind toch dat Proximus in zulke gevallen een korting moet geven op de abonnementsprijzen want ik vind dat niet kunnen dat mensen die op ADSL zitten evenveel moet betalen als degenen die op VDSL of op VDSL2 zitten.
Als Proximus geen kosten wil doen om ADSL lijnen om te zetten in VDSL lijnen getuigt eerder van onwil en laten ze de mensen zo verstaan dat ze maar moeten verhuizen hetzij naar een andere provider hetzij naar een andere woonst maar ze zijn wel zo beleefd om dat niet uit te spreken maar daar komt het zo een beetje op neer.
Reputatie 6
Badge +4
TimWitt,

De snelheid van een lijn hangt af van de afstand tussen uw woning en onze centrales. Hoe groter de afstand, hoe minder de kwaliteit van het signaal zal zijn. De snelheid hangt eveneens af van het type verbinding dat in gebruik is. Proximus investeert continu in z’n netwerk. Zo zijn we volop bezig met de vervanging van ons kopernetwerk in de veel performantere glasvezeltechnologie.
Helaas kunnen we niet ons hele netwerk in 1x vervangen. Hierdoor beschikken ook niet alle klanten over hetzelfde type verbinding. Op basis van de informatie die u geeft, vermoed ik dus dat u nog op ADSL zit, in een zone waar VDSL (of andere) nog niet voorhanden is.
Vandaag kunnen we niet zeggen wanneer uw verbinding wordt ge-upgrade. U kan zelf online uw situatie raadplegen via de pagina http://proximus.be/internetsnelheid, ook worden klanten die worden overgeschakeld persoonlijk verwittigd.

Over waarom er geen alternatieven beschikbaar zijn op uw adres, kan ik uiteraard geen commentaar geven. Daarvoor moet u zich tot de concurrenten wenden.

Wat betreft uw opmerking over waar uw woning gelegen is (in een straat met huizen, niet als kluizenaar)... De geografische inplanning van ons netwerk hangt van vele factoren af. Het is inderdaad zo, dat gebieden met dichte bebouwing veelal sneller worden ge-update, maar er zijn altijd uitzonderingen (in beide richtingen: dichtbevolkte gebieden waar upgrades later komen of dunbevolkte gebieden die sneller worden overgeschakeld). Dit heeft te maken met de inplanning van de werken, vergunningen, etc. Uiteraard trachten we zelf zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen een betere ervaring te bieden.
Ik weet ook wel dat deze uitleg geen concrete oplossing biedt voor u persoonlijk (dat kan ik namelijk niet), maar ik hoop dat de uitleg toch steek houdt (daar kan ik namelijk wel iets aan doen).

Mijn collega's en ik hebben vastgesteld dat u uw problemen op verschillende plaatsen hebt gedeeld, telkens met een gelijkaardig bericht. Het spijt ons, zoals gezegd, dat we u vandaag geen concrete oplossing kunnen bieden, maar weet aub dat uw situatie niet representatief is voor al onze klanten.
Indien u niet tevreden bent over u Proximus producten (wat ook blijkt uit uw reacties), dan raden we u aan om ons persoonlijk te contacteren (http://www.proximus.be/contact), zodat u samen met 1 van onze medewerkers een geschikte oplossing kunt uitwerken.

Met excuses & vriendelijke groeten,
Bram
Reputatie 7
Badge +4

@TimWitt De voorbereidende werken zijn gestart en de activatie zal gebeuren in het eerste kwartaal van 2021. Mijn excuses voor de foutieve beloftes die eerder gemaakt zijn. 

Reputatie 5
Badge +1
ik ga nu de tijd niet nemen om hier al jouw argumenten te weerleggen, ik ben nog aan het werk maar dat volgt later nog wel. Dat jij tegen mij alweer over "continu investeren" durft te beginnen is gewoon een absolute schande en daarvan beginnen mijn vingers alweer te jeuken. Nog even..

Nochtans is het wel zo. Meer en meer mensen worden overgeschakeld op VDSL2; we rollen vectoring uit voor meer en meer klanten waardoor hun internetsnelheid wordt verhoogd, de uitrol van fibre is begonnen, etc. En da's alleen nog maar voor het vaste netwerk.
Maar zoals ik ook zei (en wat u ook reeds aanhaalde in andere posts), niet iedere klant profiteert hier op dit moment van. En we doen ons best om ervoor te zorgen dat dit voor zoveel mogelijk klanten wél het geval is (da's immers ook in ons belang), maar het klopt dat er geen 100% landelijke dekking is van al onze nieuwe ontwikkelingen. Op basis van uw getuigenis begrijp ik dat u dus 1 van die klanten bent.

Vertel mij dan maar onmiddellijk eens waarom wij voor internet gewoonweg evenveel betalen als iemand waar jullie wel voor kiezen om te investeren in vDSL(2)?

Als uitleg voor jullie prijsverhoging wordt verwezen naar de 100/20 snelheidsverhoging. Welke verhoging krijgen wij aan de allerlaagste snelheid?
Moeten wij dan niet bijbetalen va 2016?
Reputatie 3
Badge
TimWitt

Proximus investeert nog steeds in nieuwe infrastructuur om zoveel mogelijk klanten op de laatste nieuwe technologie aan te sluiten. Concreet houdt dit in dat er nog steeds verdeelkasten worden bijgeplaatst in straat.
Dit kan natuurlijk niet overal tegelijk. Ik begrijp dat dit behoorlijk frustrerend wordt.

Kan je via privébericht je telefoonnummer of klantennummer sturen naar: https://nl.forum.proximus.be/members/proximus-team-51679
Dan kijk ik even na wat de vooruitzichten zijn voor jou.

Mvg

Thomas

dat kan best zijn proximus, maar ik vind wel dat die mensen met die snelheid minder moeten betalen, en niet evenveel als de hoge snelheden.
Reputatie 5
Badge +1
Eigenlijk is het allemaal heel simpel:

"Vinden jullie jullie 'investeringspolitiek' of dus de manier waarop wij door jullie behandeld worden eerlijk?"
"Kunnen jullie echt niet de moeite doen om voor ons een oplossing te zoeken?"

Op geen van beide duidelijke ja/nee-vragen heb ik al een duidelijke ja of nee mogen ontvangen.
Reputatie 5
Badge +1

Ook noppes als nieuwe klant @Snor, zelfde resultaat (ook eens paar naburige adressen genomen en allemaal hetzelfde 1tv - 0hd). Ik vind toch snel een 50-tal woningen/adressen rond deze ROP, waarom moet dit allemaal zo lang duren @HadewychT ? De werken worden dan uiteindelijk begonnen om vervolgens een jaar stil te liggen??

Nogmaals, we zijn straks begin 2022.. 4G-modem is verre van ideale oplossing, dat kan ik ondertussen beamen. Die moet ik minstens wekelijks eens resetten om dan even aan een 20Mbps te geraken en na x aantal dagen ‘werkt die niet meer’ = Je merkt niets aan de B-box of 4G modem (alle lichtjes OK) maar toch val je uiteindelijk vroeg of laat terug op ca 5,8 Mbps download en 0,iets Mbps upload. De stabiliteit is ook niet te vergelijken.

Helemaal gek word ik er ondertussen van, een eindeloze queeste zonder weerga is het geworden.

Bijna 3 jaar (!) geleden werd ons een VDSL aansluiting beloofd, nog voor er maar sprake was van Covid. Tegen de tijd dat we er één zullen hebben is iedereen Covid al vergeten.. #frappant

Reageer