Beantwoord

We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?



Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

221 reacties

Reputatie 5
Badge +1
Martin: 4 jaar, bijna 5000 keer bekeken en 105 reacties later dus heb ik alvast nog géén enkele medewerker gezien die echt de moeite deed om mij verder te helpen.. Hoeveel tientallen of honderden medewerkers zouden er ondertussen niet gepasseerd zijn? Laat dat even bezinken. Ook nu, bij het simpelweg navragen waarom er bij mijn Proximus-telefoonnummer op hun Proximus-site vermeld staat dat supersnel internet en HDTV niet lang meer zal duren, zijn al die volgens jou toch zó overijverige Proximus-medewerkers weer eens spoorloos verdwenen..?
Stop bovendien ook eens met te spreken van 'bevoegde diensten'. Dat is gewoon een woord dat als paraplu gebruikt wordt en werd uitgevonden door grote, logge en hoogst inefficiënte organisaties en overheden die zoals een kat in eigen nest hun jongen niet meer terugvinden maar dat hun klanten of burgers niet durven te vertellen om geen mal figuur te slaan.
Vergeef me, je bent wellicht een goede jongen maar ik vind bovenstaande reactie zeer naïef.
Reputatie 4
Badge +1

Network transformation outlook 2024 :

  • Coverage VDSL2 end 2019: 95,4%
  • Fiber To The Home: € 3 billion the coming 10 years voor 50% Belgische gezinnen.
  • Vooruitzichten Upgrade resterende 5% ADSL: +/- NIHIL
    ​​​​​​​Het enige sprankelke hoop is bijgevolg uw gepost ROP-lijstje .
    ​​​​​​

Voor 5G en FTTH is’t voor de (semi)landelijke regio’s respectievelijk nog ruim 5 en 20 jaar nagelbijten.
 

Persoonlijk zie ik voor de resterende 5% aftandse ADSL’s enkel een  uitweg  mits dwangmatig ingrijpen van de overheid als meerderheidsaandeelhouder.

Vraag is of de Coronacrisis een Wake-up call  zal zijn voor een inhaal-investering van +/-  200.000.000€ (2000 ROP’s x 100.000€/ROP) t.b.v.  performante Telewerking voor álle Belgen

​​​​​​​

 
👍 Ik had het moeten weten dat de zij's het grootste doorzettingsvermogen hebben 😉 ☺️
Reputatie 7
Badge +4
Ik kan je frustratie inderdaad begrijpen. Heel fijn om je reactie te lezen. Die maakt ook mijn dag goed, daar doen we het voor, toch ? 🙂 Met dank ook aan de collega die me het antwoord bezorgde natuurlijk.
Ik duim met je mee dat er geen uitstel komt van het plaatsen van de rop. Nu kan het aftellen beginnen 😉
Reputatie 4
Badge +1

1Gbps of hoger is gangbaar voor draadloze bedrijfslinken waardoor ik héél voorzichtig uitga van 1GBps  

Reputatie 5
Badge +1

De mast hangt er ondertussen maar we zijn bijna 2023 en wij zitten nog steeds op ADSL… Zit hier nog enige evolutie in want het gaat de laatste jaren weer traag traag traag vooruit? 6 Mbps in 2023 op 50km van de Europese hoofdstad. De russen lachen eens goed in hun vuistje en zelfs in kapotgeschoten Oekraïne kan Starlink sneller internet bieden dan hier bij ons thuis.

 

Hier zelfde verhaal als @TimWitt . Ik woon ook op 5km van ronse in het dorp Saint-Sauveur. 

Haal amper snelheden op oude adsl lijn van 3.9mpbs . Lachwekkend is dit we zijn eind 2021!

Kan er mij iemand van proximus zeggen wanneer er werken voor ons gepland staan?

 

Reputatie 5
Badge +1

Beste Proximus (@HadewychT @SamuelD @jonathandr

we zijn straks ‘einde 2020, begin 2021’. Is er nu al een concrete datum waarop wij de ROP mogen verwelkomen?

Indien niet zo, gelieve zo eerlijk te zijn om dit topic ook niet meer als ‘beantwoord’ te markeren gezien jullie zelf jullie vorige belofte (eind 2019 een ROP!!!) hebben verbroken en het op basis van die belofte was dat ik dit topic als beantwoord had gemarkeerd.

5 jaar ben ik ondertussen al bezig, stel het je maar eens voor. Vooruitzichten 0,0..

2020, op enkele km van mij surfen ze aan 1Gbps en beschikken ze over 4.5G (Ronse). Websites, emails, updates van smartphones, tablets en zelfs elektrische auto’s worden steeds maar groter, er worden steeds meer digitale tv & streamingservices zoals Disney+, Netflix, Amazon, Streamz etc. aangeboden waar wij de facto geen gebruik van kunnen maken, in de huidige Covid-tijden wordt verwacht dat je van thuis online kan werken en vergaderen via Teams, Zoom of Skype, kinderen moeten tegelijk online thuisonderwijs kunnen volgen… Leg het maar eens uit waarom zij dat niet kunnen en al hun andere klasgenoten wel..

Het is ondertussen gewoonweg onwerkbaar om aan dit alles met een verbinding van – in het beste geval – 6Mbps download / 1Mbps upload te kunnen voldoen.

 

Nogmaals: bedankt!

Reputatie 7
Badge +4

@TimWitt Ik ben blij dit te lezen en kan me je opluchting goed voorstellen. Een exacte datum kan ik je jammer genoeg nog niet geven. 

Reputatie 7
Badge +4

Beste Proximus (@HadewychT @SamuelD @jonathandr

we zijn straks ‘einde 2020, begin 2021’. Is er nu al een concrete datum waarop wij de ROP mogen verwelkomen?

Indien niet zo, gelieve zo eerlijk te zijn om dit topic ook niet meer als ‘beantwoord’ te markeren gezien jullie zelf jullie vorige belofte (eind 2019 een ROP!!!) hebben verbroken en het op basis van die belofte was dat ik dit topic als beantwoord had gemarkeerd.

5 jaar ben ik ondertussen al bezig, stel het je maar eens voor. Vooruitzichten 0,0..

2020, op enkele km van mij surfen ze aan 1Gbps en beschikken ze over 4.5G (Ronse). Websites, emails, updates van smartphones, tablets en zelfs elektrische auto’s worden steeds maar groter, er worden steeds meer digitale tv & streamingservices zoals Disney+, Netflix, Amazon, Streamz etc. aangeboden waar wij de facto geen gebruik van kunnen maken, in de huidige Covid-tijden wordt verwacht dat je van thuis online kan werken en vergaderen via Teams, Zoom of Skype, kinderen moeten tegelijk online thuisonderwijs kunnen volgen… Leg het maar eens uit waarom zij dat niet kunnen en al hun andere klasgenoten wel..

Het is ondertussen gewoonweg onwerkbaar om aan dit alles met een verbinding van – in het beste geval – 6Mbps download / 1Mbps upload te kunnen voldoen.

 

Nogmaals: bedankt!


hi @TimWitt 
ik por nog even de mensen van de planning hiervoor om na te gaan wat men hier nu van plan is
ik zou je op de hoogte en hoop je snel goed nieuws te kunnen melden

 

mvg

Reputatie 5
Badge +1

Ongelofelijk: ik zag vanmorgen 2 vrachtwagens met kraantje staan bij de kast in onze straat. Ik hoop dat het deze keer echt zo ver komt! :fingers_crossed::fingers_crossed::fingers_crossed:

Later meer…! 

Reputatie 5
Badge +1

 

Gaan wij tegen 2028 één van die 4,2 miljoen gezinnen zijn of hebben we dan ook nog steeds ADSL?!?

Vergeet vooral niet de ogen uit te steken van zij die nog op ADSL zitten met jullie Fiber. Het vergelijkend grafiekje “FIBER vs VDSL” heb ik bij deze eens uitgebreid naar ADSL zodat visueel zichtbaar wordt wat het verschil en probleem is. Het zou eerlijk zijn mochten jullie dit ook op jullie site vermelden of toch tenminste na 7 jaar wat moeite doen om dit ook op te lossen.

 

 

 

 

Zou mij heel sterk verwonderd hebben dat ze nog met een straalverbinding zouden werken, nu iedereen de straalverbindingen afschaft (niet proximus alleen trouwens) en men op glasvezel over gaat.

Reputatie 4
Badge +1

Geen twijfel mogelijk

ROP-sokkel én Glasvezelbuis.
Het wordt m.i. volwaardige Fiber voeding ROP
 

Reputatie 5
Badge +1

@HadewychT

 

Wat verwachten jullie nu eigenlijk?

6 jaar van mijn leven hiermee bezig en miserie. Bijna 10% van een mensenleven.

Ik 38jaar, mijn vrouw 36jaar, 3 kinderen die tienerjaren bereiken.

 

6 jaar geleden was de snelheid al erbarmelijk, nu is ze onbeduidend.

6Mbps DL / 0,6Mbps UL  

600kB/sec DL, 80kB/sec UL in de praktijk

 

6 jaar geleden nauwelijks HD tv, 4K staat voor mij voor het jaar waarin we misschien geholpen zullen worden

6 jaar geleden geen Netflix, Disney, Amazon. Ik weet niet hoe dat eruit ziet

6 jaar geleden geen Covid en wettelijk verplicht thuiswerken met continue up/downstream naar de ‘cloud’ van je pc, smartphone en dan nog gelijktijdig skype-meetings met 4 andere personen.

 

Hallo Proximus, we zijn bijna 2016

Hallo Proximus we zijn bijna 2017

Hallo Proximus we zijn bijna 2018

Hallo Proximus we zijn bijna 2019

Hallo Proximus we zijn bijna 2020

Hallo Proximus we zijn bijna 2021

Hallo Proximus we zijn bijna..2022?

 

Nogmaals: Wat verwachten jullie nu eigenlijk? 

Het gaat hier niet over vragen als ‘dat ik geen +topics meer kan lezen via mijn proximus sinds dat gelinkt werd met HLN..’. Het is eerder een situatie waarbij je je hele huis van tegenwoordig via één stopcontact zou moeten voeden en de elektriciteitsmaatschappij zou weigeren om je aansluiting te komen verzwaren omdat de zekering steeds springt..

 

Jullie onderschatten schromelijk wat dat met een mens teweeg brengt. En de minachting die blijkt uit de verscheidene topics die ik in jullie archieven teruggevonden heb, bevestigt eigenlijk mijn gelijk. Daar hoeft ook niet veel meer over gezegd. Dat ik die ene uiteindelijk ook gepost heb, is daar niet meer dan een logisch gevolg van. Waren wij gedurende al die jaren met respect behandeld geweest dan had ik dat ook nooit gepubliceerd. Ik zie wel wat ik met de overige opgeslagen topics doe, ik reageer niet graag impulsief en na 6 jaar wachten lijkt me dat ook niet meer nodig.

Wel krijg ik dan plots weer een zoveelste uitleg waarom het toch nog steeds niet in orde is. Ik heb er eerlijk gezegd lak aan. Was er in al die voorbije jaren een kabel getrokken dan zaten we hier niet over een mast te discussiëren. Windmolens en masten zijn niet al te populair dus dat ze die hier niet met open armen verwelkomen hadden jullie toch kunnen verwachten en er zich bijgevolg dan ook op voorbereiden?

Waarom zijn die werken dus in godsnaam al uitgevoerd als er daarna nog over gediscussieerd kan worden?

De sokkel voor de mast staat er ondertussen wel en de wachtbuis naar de kast ligt al onder de grond, het verplaatsen van de mast betekent onherroepelijk weer het verschuiven op de lange termijn. Dat weet jij ook maar dat durf je ons gewoon weer niet te vertellen. Het bewijs is er eigenlijk al want volgens de toenmalige planning ging ik nu ongeveer een jaar geleden over VDSL2 beschikken en vandaag kan je ons opnieuw zelfs geen datum opgeven!?

Wat verwachten jullie nu eigenlijk?

Er bestaat wellicht wel weer een ander bulletin board dat onder medewerkers gebruikt wordt om achter de rug te bekokstoven wat er precies in plaats van de waarheid zal verteld worden maar ons eens persoonlijk contacteren om de situatie ten gronde uit te leggen, dat wat eigenlijk zou moeten gebeuren, ho maar, dat is een andere zaak.

 

*Zucht*

Het probleem is eigenlijk zo overduidelijk en schrijnend dat het gewoon weerzinwekkend is dat ik er al 6 jaar talloze uren - ondertussen wellicht dagen -  aan heb moeten spenderen, er bovendien al verscheidene datums volgens de planning zijn beloofd die vervolgens één na één overschreden werden en dat allemaal zonder enige verbetering tot op dit eigenste moment.. We zijn meer dan 2000 dagen verder..

Jullie zullen jullie slaap er niet voor laten, wij doen dat ondertussen wel. De hoop dat wij hier echt serieus behandeld, correct geïnformeerd of gepast geholpen zullen worden, die hebben jij en je collega’s al lang aan diggelen geslagen. 

Reputatie 5
Badge +1

De links offline halen heeft overigens geen enkele zin, ik heb alle compromitterende topics op verschillende plaatsen opgeslagen..

https://web.archive.org/web/20210628212913/https://nl.forum.proximus.be/archieven-2010-2017-44/tim-wittebrood-timwitt-uit-frasnes-lez-anvaing-en-zijn-adsl-lijn-33316

 

Reputatie 5
Badge +1

Beste Proximus-medewerker,

gelieve toch eindelijk eens het ‘beantwoord’-vinkje van dit topic te halen. 

De vraag - tevens onderwerp van dit topic - was namelijk als volgt:

“We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?”

Het antwoord dat ik na 4,5 jaar van jullie (@HadewychT) mocht ontvangen en op basis waarvan ik dit topic als beantwoord had aangevinkt was het volgende:

@Tim, Ik heb antwoord, en een duidelijk... 🙂 
Eind 2019 wordt er een ROP geplaatst. Begin 2020 zal je dus aan een deftige snelheid op VDSL2 kunnen surfen. 

Dat antwoord bleek niets minder dan een flagrante leugen. We zijn ondertussen eind 2020, anderhalf jaar na het maken van bovenstaande belofte, straks een jaar nadat de ROP hier zou moeten zijn geplaatst en ik zie op geen enkele manier een evolutie of verbetering. Integendeel, zelfs een nieuwe concrete datum kan ons nu nog steeds niet gegeven worden.

Een beetje intellectuele eerlijkheid is hier wel op zijn plaats dus, nogmaals, gelieve het vinkje ‘beantwoord’ van dit topic te halen want een leugen kan nu eenmaal nooit een correct en eerlijk antwoord vormen.

Reputatie 7
Badge +4

@TimWitt @Stevenvhb Je account is terug vrij gezet. Het was niet de bedoeling deze te blokkeren. Onze excuses hiervoor. Zolang er op een respectvolle manier gepost wordt, zullen we niemand bannen. 

Ik zie dat er ondertussen een order lopende is om je lijn om te zetten naar VDSL2, welke info je normaalgezien ook via de ombudsdienst ontvangen hebt. Zolang het ombudsdossier open staat moet alle communicatie via daar verlopen. De informatie ivm de omvorming van je lijn zal via onze klantendienst gebeuren. 

Reputatie 5
Badge +1

@Snor Nee nog geen kast, situatie is nog zoals op (bovenste) foto, dat is op ongeveer 300m van mijn huis. De vraag is dus wanneer komt deze kast er dan?

 

@Martin @M_016 bedankt voor de extra info, ik ben nu heel benieuwd wat Proximus mij kan vertellen..

Reputatie 4
Badge +1

Idd niet te hard van stapel lopen aangezien na opstelling ROP-kast nog een pak werken volgen zoals:

  1. Graafwerken HDPE-buizen ±1300m naar de in regel dichtste reeds actieve ROP in de buurt (meest kritische werken en grootste kost)
  2. Blazen Fiber in HDPE-buizen (slechts handvol aannemers en/of  Proximusploegen met expertkennis)
  3. Fiber laswerken (expertjob)
  4. Koperwerken KVD & ROP
  5. Elektriciteitsaansluiting ROP
  6. Installatie VDSL-apparatuur in ROP en LEX (expertjob)
  7. Elektriciteitskeuring ROP (aarding etc.)
  8. Finale testprocedures (expertjob)

N.a.v. de nationale VDSL rollouts, toen gegroepeerd per net, was de doorlooptijd tussen opstelling ROP en oplevering 6 á 12 maanden.
Gelet op de thans eerder sporadische extra ROP’s heb ik geen glazen bol maar ik gok op ±01/05/2021.
 

Sinds de grote rollout heb ik nergens nog weet van automatisch contact vanuit Proximus tbv upgrade naar VDSL. Sindsdien geeft Proximus op hun site ook géén datum meer.
Dus vanaf april 2021 persoonlijk de beschikbaarheid van HDTV checken op !!adres.

Reputatie 5
Badge +1

Hoi Snor, geen idee. Er is eigenlijk nog niets veranderd sinds laatste foto. Ik zal voor de zekerheid nog eens nieuwe foto posten maar *zucht* het blijft maar duren, nieuwjaar 2022 is straks al weer dichter dan 2021 en Covid voorbij.. #frustratie

Reputatie 7
Badge +3

@TimWitt 

Op dit moment hebben echter enkel een adsl technologie met 4,6Mbts beschikbaar. 

Enig zicht op de plannen om de technologie te wijzigen naar VDSL of fiber hebben we helaas nog niet.

Ik heb dit opnieuw doorgestuurd helaas heb ik geen verdere info hierover. 

Onze oprechte veronschuldigingen hiervoor. 

 

Geert

Reputatie 5
Badge +1
Beste ThomasP,

al jarenlang probeer ik te informeren wanneer hier VDSL2 beschikbaar zou zijn, tientallen keren heeft men al 'mijn vooruitzichten' bekeken en evenveel keren heeft men mij moeten afwimpelen met "Wij kunnen u geen exacte datum geven, maar we werken er voortdurend aan".
Hoe kunnen jullie dat nu al jarenlang blijven zeggen zonder een concrete andere oplossing aan te bieden, zeker nu steeds meer en meer van de hedendaagse aangeboden diensten ook echt wel een beduidend hogere snelheid vragen?
We zijn ondertussen bijna 2016, jullie beseffen blijkbaar niet hoelang wij al aan het wachten zijn tegenover andere mensen die werden omgezet?

En als nu als uitleg voor aankomende prijsverhoging vooral een snelheidsverhoging van 70/5 naar 100/10 naar voren wordt geschoven, terwijl wij al tientallen jaren rond 5Mbps blijven hangen en de hoogdringende snelheidsverhoging op onze buik kunnen schrijven doch eveneens de volle pot betalen, voelen wij ons stilaan belachelijk gemaakt door Proximus!
Reputatie 4
Badge +1

Thx feedback,

doch zwaar ontgoocheld.

Als u langs de wegen, vanaf een bestaande actieve ROP tot aan uw ROP,  de voorbije maanden geen ingrijpende sleufwerken zag wordt het wellicht een straalverbinding naar een extra kastje in de onmiddellijke omgeving van uw ROP.  Persoonlijk vind ik het een marginale aansluittechniek voor een ROP maar het kan. 
We blijven reuzebenieuwd naar’t vervolg.

 

Reputatie 4
Badge +1

Vergeten vermelden,

 doe toch nog eens de check als “nieuwe klant”.
Voor recente actieve ROP en/of nieuwe adressen(verkavelingen), wegeniswerken etc.  kanske van 1 op 1000 op succes