Beantwoord

Wat moet ik doen om IPv6 te activeren op mijn router

  • 13 October 2019
  • 24 reacties
  • 3274 Bekeken

Ik probeer de XBOX One te connecteren via de LAN maar krijg als error dat HDCP server niet actief is. Dit is wel het geval en ook IPv6 is niet beschikbaar op de BBOX 3
icon

Beste antwoord door Annvdh 23 October 2019, 10:01

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

24 reacties

TUI: Dat kunnen de Proximus medewerkers in orde brengen morgen als ze terug op het forum langskomen
Reputatie 7
Badge +4
Ik probeer de XBOX One te connecteren via de LAN maar krijg als error dat HDCP server niet actief is. Dit is wel het geval en ook IPv6 is niet beschikbaar op de BBOX 3
hi op het nr dat gelinkt is aan je aacount zie ik de ipv6 optie wel actief staan van onze kant
Mss dan toch eens proberen om je bbox te herstarten (5sec stroomloos zetten) of mss nog beter eens te resetten (resetten > klik hier)
Bij een reset moet je indien je zelf instellingen veranderd hebt op je bbox, deze na een reset weer opnieuw invoeren)
Bbox herstarten had ik al gedaan maar zonder succes. Ik probeer dan nog eens te resetten.
Reputatie 7
Badge +6

@Annvdh Waarvoor heb je juist een LAN IPv6 nodig op je xbox? Kan deze niet met IPv4 overweg? Als je in de instellingen van je xbox gaat kijken, hoe staan de internet instellingen? Staan deze op ‘automatisch’ of ‘handmatig’?

Wat je ook kan doen, is je internet instellingen op je xbox even op handmatig zetten en dan terug automatisch. Dit zorgt voor een DCHP release. Een factory reset van de b-box doet dit natuurlijk ook. 

vandaar kwam mijn voorstel van eens een reset te doen :relaxed:

@Annvdh Waarvoor heb je juist een LAN IPv6 nodig op je xbox? Kan deze niet met IPv4 overweg? Als je in de instellingen van je xbox gaat kijken, hoe staan de internet instellingen? Staan deze op ‘automatisch’ of ‘handmatig’?

Wat je ook kan doen, is je internet instellingen op je xbox even op handmatig zetten en dan terug automatisch. Dit zorgt voor een DCHP release. Een factory reset van de b-box doet dit natuurlijk ook. 

 

De instellingen staan op “automatisch”. Ik weet niet of de Xbox One niet overweg kan met IPv4 maar IPv6 is sowieso beter. Het feit dat ik geen internetverbinding krijg via LAN is eerder doordat de DHCP server niet bereikt wordt ook al staat deze actief in de bbox3

na een reset van de bbox staat de DHCP zeker default actief.

Pas op:exclamation:
niet vergeten dat  er momenteel geen IPv6 adressen uitgedeeld op de LAN kant van de bbox.

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb van hieruit ook een reset gedaan. Kan je kijken of het nu in orde is ?

@HadewychT weet je soms of het in de pijplijn zit dat er ook IPv6 adressen uitgedeeld zullen worden op de LAN kant van de bbox?

@HadewychT heb zonet de xbox gestart maar vanzodra ik wil contacten via de LAN verbreekt de verbinding.

Nog als bijkomende info: 

Je kunt toch controleren via de UI van je bbox op http://192.168.1.1 of je aangesloten toestellen via wifi of lan een automatisch ipv4 adres uitgedeeld gekregen hebben, dan weet je toch dat de bbox DHCP opstaat, en als je Xbox er ook ene gekregen heeft is toch alles in orde!

Reputatie 7
Badge +6

Even ter verduidelijking. Proximus ondersteunt wel degelijk IPv6. Dit betekend dat, wanneer IPv6 actief staat en je toestel IPv6 compatibel is, dat je device/host een IPv6 krijgt. Let er wel op dat we werken met “dual-stack”. Je krijgt dus zowel een IPv4 als een IPv6. 

Op je xbox dus enkel IPv6 instellen vind ik dus wat vreemd. In principe zal deze beide IP’s (automatisch) moeten krijgen.@Annvdh Heb je de reset al geprobeerd? (niet te verwarren met een herstart link)

@ThomasP Bedankt voor de verduidelijking,

dit wil dus zeggen dat de vroegere melding hier op het forum “dat  er momenteel geen IPv6 adressen uitgedeeld op de LAN kant van de bbox.” verleden tijd is?

Reputatie 7
Badge +6

@Martin Als je refereert naar bericht van 2 jaar geleden, correct. Deze is intussen gedateerd. :)

Ik merk wel dat er soms wat verwarring is omtrent IPv6. Misschien nog nuttige info voor een FAQ. :thinking:

👍Is inderdaad een heel goed idee om dit bij een FAQ onder te brengen

@ThomasP Ik heb vandaag de BBOX- kunnen resetten . Spijtig genoeg is het probleem niet opgelost. De DHCP staat wel degelijk actief in de BBOX maar toch blijf ik dezelfde error krijgen. Bekabeld netwerk werkt niet. 

wat krijg je eigenlijk als resultaat op > https://ipv6-test.com/  ik krijg daar een 17/20

@Martin een 16/20

 

Om te kunnen vergelijken, dit is het resultaat van mijn test met de bbox3:

IPv4 Supported  
Address    
Hostname .adsl-dyn.isp.belgacom.be  
ISP Proximus BE.png  

IPv6 connectivity

IPv6 Supported  
Address 2a02…….……………….………………….……………...  
Type Native IPv6  
SLAAC No  
ICMP Not tested  
Hostname None  
ISP Belgacom BE.png  

Score

 

17 / 20

 

Browser

Default IPv6  
Fallback to IPv4 in < 1 second  

DNS

DNS4 + IP6 Reachable  
DNS6 + IP4 Reachable  
DNS6 + IP6 Reachable
Reputatie 7
Badge +6

@Annvdh Kan je eens manueel een IP geven aan je xbox, via de instellingen van de xbox. Geef hem een IPv4 adres, vb 192.168.1.50. De rest van de instellingen zijn:

  • gateway: 192.168.1.1
  • subnetmask 255.255.255.0

Zoals ik al eerder zei, je hebt altijd een IPv4 adres nodig. Het IPv6 komt automatisch.

Andere toestellen werken wel correct? Bijvoorbeeld laptops en smartphones, deze krijgen wel een IP? (zowel IPv4 als IPv6?)

II heb zonet mijn laptop rechtstreeks via LAN op de router geconnecteerd en hier krijg ik een IPV6 adres mee.Ik denk dat ik weet waar de error zit . Ik heb Duo Devolo stekkers geïnstalleerd en via deze krijg ik geen internetverbinding via de kabel. De wifi verbinding werkt echter wel .

Ik heb alles werkende gekregen. Danku wel allemaal voor jullie hulp !