Beantwoord

Wat is "Wave"? 5.0Ghz verbinding tijdelijk verdwenen

  • 13 March 2019
  • 20 reacties
  • 5546 Bekeken

Wifi 5.0 in mijn modem was opeens verdwenen vandaag, geen enkel apparaat verbond er nog mee. In de interface van de modem ontdek ik een nieuw gedeelte dat "Wave" heet, met de volgende boodschap:

U krijgt een geoptimaliseerd Wi-Fi netwerk voor al uw apparaten.

...en de boodschap dat dit "geoptimaliseerd netwerk" enkel 2.4Ghz is. Aangezien al mijn extenders en apparaten verbonden zijn met 5.0, en het hele netwerk goed draait, heb ik op "annuleren" geklikt, en na een reboot staat mijn 5.0Ghz gedeelte terug aan.

Maar dat was wel even zweten. Betekent dit dat iedereen te maken zal krijgen met deze "Wave" feature?
icon

Beste antwoord door jonathandr 13 March 2019, 16:42

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +4
hi john
de wave feature is een andere naam voor de one ssid
uiteindelijk zal deze bij iedereen op de bbox komen maar de uitrol hiervan zal in fasen gebeuren
Die staat niet default actief (toch in ieder geval bij mij niet) dus als ik deze wil gebruiken moet ik die eerst activeren.
Wave
U krijgt een geoptimaliseerd Wi-Fi netwerk voor al uw apparaten. Hieronder vindt u de naam en het wachtwoord die op uw Wi-Fi netwerk zullen worden toegepast
Naam van het netwerk (SSID) xxxxxxxxxxxxx
Wachtwoord xxxxxxxxxxxx
Toon het wachtwoord
Het zou nodig kunnen zijn om sommigen van uw apparaten terug aan uw Wi-Fi netwerk te verbinden.
Reputatie 7
Badge +4
De modem zal dan zelf kiezen op welke frequentie er het beste bereik is op een bepaald moment wat voor een stabielere draadloze verbinding moet zorgen. Het is dus niet zo dat de 5.0 uitgeschakeld wordt. De benaming is enkel niet meer apart zichtbaar.
het ssid is het dezelfde voor 2.4 en 5.0 maar Is het dan enkel en alleen de modem die kiest welk apparaat er moet verbonden worden met 2.4 of met 5.0 en niet het toestel zelf?
Reputatie 6
Badge +3
De modem bepaalt welk signaal het beste is voor het toestel.
Bedankt YorickP
modem die bepaald met wave wat beste verbinding is .... neen liefst niet, ik bepaal dat wel zelf, en zal aldus mijn macbook pro bij het afspelen van filmpjes niet meer blokkeren .... en andere apparatuur niet meer naar behoren werken, ook even checken naar verschil in downloadsnelheid ....
Graag ook bij dergelijke ingrepen liefst de cliënten daarvan op de hoogte te brengen zou toch het minste moeten zijn.
Ook zou het aan te raden zijn dat eindelijk de links naar help onderwerpen enz. werken en zoveel meer dat niettegenstaande dat bepaalde mensen bij Proximus hun uiterste best doen volledig in de soep gaat .
Ik heb inderdaad toch ook geen problemen meer sedert ik "Wave" op non actief gezet heb.
Reputatie 6
Badge +2
Wel een grap dat de 5GHz band nu ook de naam "WiFi-2.1-xxxx" heeft.
Dat zal veel verwarring en vragen met zich meebrengen 🙄
Reputatie 7
Badge +4
@ Proximus
Voor Wave zou het misschien beter kunnen zijn om één SSID type WiFi-xxxx te gebruiken in plaats van WiFi-2.4-xxx om én WiFi-2.4-xxxx én WiFi-5.0-xxxx te vervangen, kwestie van eventuele mogelijke misverstanden te voorkomen
Ik begrijp uit bovenstaande dat Wave door de gebruiker zelf kan uitgeschakeld worden; andere berichten op de fora Nl/Fr tonen aan dat diverse gebruikers hiervan niet op de hoogte zijn; misschien op te nemen in de FAQ internet support, nee?
Sommige (oudere) toestellen die enkel WiFi 2.4 ondersteunen hebben een probleem met SSID type WiFi-xxxx die gecombineerd én 2.4 én 5.0 onderteunen
je kunt die naam WiFi-2.4-xxxx voor One SSID ook wel zelf veranderen natuurlijk, maar nu kun je die niet meer zelf uitschakelen en ik weet ook niet of het nog zal in de toekomst mogelijk blijven om dit via de Proximus medewerkers te laten uitzetten.
Reputatie 7
Badge +4
@ Martin
thanks maar dan heb ik een bovenstaand bericht van jou verkeerd geïnterpreteerd
dat de gebruiker een gecombineerde SSID niet zelf wetens en willens (terug) zou kunnen opsplitsen via MyPx of op de Bbox is mijns inziens een zeer spijtige en te betreuren zaak
ja dat ik schreef dat ik Wave op non actief gezet had is verwarrend, eigenlijk kon je dit alleen vroeger, maar dat heeft niet lang geduurd, dit is wat ik toch afleid uit enkele topics van klanten waar ze de proximus medewerkers vragen om dit uit te schakelen aangezien ze het zelf niet kunnen op hun bbox interface, ik kan het zelf niet uittesten want dan zou ik One SSID eerst moeten actief kunnen zetten terug via de bbox interface maar dat kan niet!
Ik vind ik ook heel spijtig dat je het niet meer kan zelf uitschakelen.
Gelukkig staat het nog bij mij non actief, want ik had er ook problemen mee met één van mijn toestellen.
Volgens mij gaat het voor vele klanten onduidelijk blijven zelf al wordt er een andere naam gekozen bv als SSID = One_SSD (ik zeg nu maar iets) , dan zullen ze nog totaal niet weten of ze op 2.4 of 5.0 bezig zijn, voor mensen die thuis zijn in de materie speelt de naam natuurlijk totaal geen rol... en eigenlijk iemand die daar niet in thuis is zal ook niet weten dat je "One SSID" kunt uitzetten in geval het terug zou mogelijk worden gemaakt!

NB: toch zijn er nog altijd die wel beweren dat ze zelf One SSID kunnen uitschakelen op hun BBOX3, zou er dan verschil zijn mss tussen de verschillende types BBOX3 of volgen de versie van de software die er op staat?

Daarom een oproep aan Proximus medewerkers om het toch eens te verduidelijken of het al dan niet kan bij alle versies van de BBOX3 ???
Reputatie 7
Badge +6
We zijn inderdaad langzaamaan begonnen met One SSID. Een 'soft launch' als het ware. Momenteel hebben we OneSSID enkel geactiveerd voor klanten die enkel 2.4Ghz gebruiken (en dus niet de 5.0GHz). Om geen impact te hebben, hebben we voorlopig de One SSID genoemd naar het 2.4Ghz netwerk zodat er geen impact is naar de toestellen.

In een volgende fase, welke spoedig zal komen, is er een communicatie gepland waar je zelf dan OneSSID kan activeren (via een webpagina en niet b-box GUI), welke dan een duidelijkere naam zal krijgen (geen verwijzing meer naar de frequentieband).

Voorlopig is One SSID dus enkel actief voor klanten die enkel 2.4Ghz gebruiken en dit enkel voor de Techniclor b-boxen (ac versie). We zijn deze week ook gestart met het Sagemcom type. Deze uitrol loopt nog tot Oktober. Met beide versies moet het mogelijk zijn de One SSID uit te schakelen via de GUI van de b-box (192.168.1.1). De 'wave' button zal tevens ook een andere naam krijgen.
Reputatie 7
Badge +4
@ThomasP thanks

1)
enkel bijkomend Sagem Bbox3v+ of ook de andere types?
2)
wat indien én 2.4 én 5.0 gebruikt wordt maar bv. de toestellen op 5.0 tijdelijk uitgeschakeld zijn, wordt One SSID dan bv. 's nachts door jullie toch automatisch geïmplementeerd?
3)
misschien de boodschap ook doorgeven op het franstalige forum (de info hieromtrent van @DavidW was iets minder volledig
Voorlopig is One SSID dus enkel actief voor klanten die enkel 2.4Ghz gebruiken
Ref.: Plus de connexion internet avec wifi 2.4, pourquoi ?
Reputatie 7
Badge +6
1) Sagemcom 3v+ is ook inbegrepen.
2) Er is een monitoring gebeurd van 2 weken. Dit was enkel voor deze fase waarbij we uitrollen naar 2.4 only. Indien er in deze periode geen 5.0Ghz hebt gebruikt, wordt de One SSID geactiveerd. Dit is enkel voor deze fase van de uitrol. In de latere fase dien je zelf de OneSSID te activeren. Maar meer info hierover volgt nog.
Als die alleen actief is voor mensen die alleen 2.4 GHz gebruiken zou mijn bbox toch niet mogen actief staan.
Ik heb die nu wel kunnen zelf uitschakelen

NB: De wave button heeft bij mij al een hele tijd de naam One SSID.
Er is ook verschil tussen Sagemcom en technicolor in die zin als je One SSID inschakelt dan kun je alleen bij de Sagemcom nog de settings veranderen zoals 5.0 uitschakelen of 2.4 uitschakelen, de SSID namen veranderen enz..

Voor mijn was One SSID nu wel geen probleem maar voor mijn buur enkele huizen verder met de technicolor was het wel een probleem omdat hij de 2.4 niet meer van kanaal kon veranderen naar een beter kanaal waar hij niet meer gestoord was namelijk kanaal 11.

Ik hoop in ieder geval dat het in de toekomst zal mogelijk blijven om One SSID uit te zetten en zelf de keuze kan maken, anders zal men verplicht zijn bij problemen om zelf een eigen lokaal netwerk te maken via een bijkomende (wifi)/router/switch die je aan een bbox internetpoort aansluit, zodat je alles zelf in de hand hebt.
Reputatie 7
Badge +6
Martin, het is de bedoeling dat je altijd de One SSID kan in/uit schakelen. Momenteel is dit via de toggle button in de GUI 'WAVE' of 'One SSID' (afhankelijk van de FW). In de toekomst is het allemaal 'One SSID'. 😉
@ThomasP Ok, bedankt om dit te verduidelijken en zal voor velen een geruststelling zijn dat men er zelf controle over heeft ook als fout opsporing als men problemen heeft met één of ander toestel om zo vast te stellen of het al dan niet iets met One SSID te maken heeft.

NB: op de helpdesk werd onlangs nog beweert dat het in de toekomst niet meer zou mogelijk zijn om nog One SSID uit te schakelen!

PS: Momenteel is dit via de toggle button in de GUI 'WAVE' of 'One SSID' (afhankelijk van de FW)

Via de toggle button was dit duidelijker, want nu zijn er veel die in de war zijn en denken dat ze One SSSID niet kunnen deactiveren gewoon omdat ze niet door hebben dat ze in de bbox zijn GUI, op de One SSID banner moet klikken en dan gewoon op 'OK' waardoor One SSID gedeactiveerd wordt.

Reageer