Wanneer upgrade van simpele ADSL naar VDSL/fiber

  • 23 April 2016
  • 26 reacties
  • 2986 Bekeken

Reputatie 1
Proximus claimt dat 90% van het netwerk over VDSL2 beschikt. Waarom beschikken wij dan niet eens over ADSL2? Het abo dat we betalen is nochtans even hoog als dat van VDSL2 inclusief TV. Wij betalen dus al vele jaren voor TV, terwijl we er geen gebruik kunnen van maken. Deze week een bestand van 1Gig upload gehad. >7 uur. Mail en alle internet verkeer uiteraard stil gezet. Dit was dan nog tijdens de nachtelijke uren.
Woon ik ergens in 'the bush'? Verre van. Op 1100m van onze woning (51.043150, 4.695792 staat niet eens een huis maar het adres wordt wel herkend) is VDSL2 beschikbaar. Misschien zelfs nog dichter. Ik heb maar met de natte vinger een straat in de buurt genomen. Op 400m (51.054029, 4.677542) ligt er fiber in een zeer klein industriepark. Te zien op de fiber site van Proximus.

België en vooral Belgacom/Proximus geraakt hopeloos achterop. In Nederland is fiber in de huiskamer al heel normaal. Alle nieuwe appartementen worden er mee uitgerust. In Lofer, een heel klein dorpje in de Oostenrijkse alpen, ligt fiber tot voor elke deur. Ik begin stilaan te geloven dat België op alle gebied een derde wereldland aan het worden is.

Vraag je aan Proximus wanneer er VDSL komt, is het standaard antwoord, hebben we geen zicht op, kunnen we niet beantwoorden, maar we werken er constant aan.

Wat mij betreft mogen ze de VDSL-fase overslaan. Als ze toch de moeite doen, dat ze dan maar in 1 keer het fiber net uitrollen. Het zou een mooie compensatie zijn voor het jarenlange wachten op VDSL. De invloed afstand tot de centrale/stoepkast wordt dan ook weg gewerkt zodat iedereen gelijke waar krijgt voor hetzelfde geld. Je bent dan niet meer afhankelijk van de loterij of je centrale/stoepkast net voor de deur gelegen is of wat verder weg.

Wanneer VDSL op stoepkast 51.044707, 4.682425

26 reacties

Ik vraag ook niet liever en denk dat er zeer veel met u gaan akkoord gaan om een fiber net uit te rollen, dat zou inderdaad de enige goede oplossing zijn, wat Prox nu al stilletjes aan doet in sommige nieuwe verkavelingen.
Test Beschikbaarheid glasvezel
Reputatie 4
Badge +1
beste buckfast (uw coördinaten opgave vereenvoudigt het opzoekwerk en beschermt toch uw privicy, !!knap)
1) ROP 107, 51°03'19.8"N 4°40'31.4"E ressorteert onder LEX 15PUT0
2) Kl industriezone 51.054029, 4.677542 op 220m van ROP 107, (kwasi zeker) idem.
3) Uw KVD 104, zonder ROP, 51.044707, 4.682425, ressorteert echter onder LEX 15SCH0
4) ROP 101, 51°02'18.3"N 4°40'22.2"E ressorteert eveneens onder LEX 15SCH0
5) ROP 115, 51°02'36.1"N 4°41'59.3"E ressorteert eveneens onder LEX 15SCH0

Volgens Google Maps is er naar ROP 115 nog 1000m extra graafwerk/glasvezel vereist + extra ROP 104: +/- 80.000€.
Een investering die de resterende 10% ADSL klanten reeds deels zélf gefinancierd hebben aangezien ze evenveel betalen als ADSL klanten.
In bijgevoegde videostreaming https://www.proximus.com/nl/investors/shareholders-meeting wordt helaas met geen woord gerept over de restende 10% ADSL's versneld upgraden.

M.i. kan er voor jullie regio enkel redding komen van hun langlopend Mantra-project (1ste fase 2018, 2de fase 2020) waarbij ze extra ROP's plaatsen. In een andere topic is er melding dat ze hiermee voorop zitten maar hoe concreet dit voor u is ?????
Met andere woorden zolang Proximus niet in hun kaarten laat kijken staat buckfast nog geen stap verder :?
Reputatie 1
@Snor: klopt inderdaad. ROP115 is centrale Schriek. KVD104 is ook centrale Schriek. Ook vanaf ROP101 is het maar 1000m naar KVD104. Nemen ze de straatzijde van ROP101 zijn er maar enkele toegangen naar velden en weilanden te kruisen. Niet eens opritten van huizen open te leggen en terug in goede staat te brengen.

Of ROP107 bij Putte hoort kan zijn maar niet zeker. De drankencentrale er naast valt volgens info die ik kreeg van een prox technieker bij Schriek.

Spijtig genoeg zijn wij niet de enigen op centrale Schriek die nog wachten. KVD op 51.027142, 4.739264 is ook niet aangepast. Ook daar worden geen antwoorden gegeven. Deze kast werd al tig maal omver gereden. Er was dus al meer dan eens de mogelijkheid er een ROP kast te plaatsen. Uiteraard moeten dan de fiber werken en inrichting nog gebeuren.

Centrale Heist is volgens mij quasi volledig rond. OA de ROP 51.046909, 4.710318 valt volgens mij onder Heist.

Blijft een feit dat we al heel lang veel te veel betalen. Of is het de bedoeling dat we net zoals de buren overstappen naar kabel? Hoeven ze de investeringen ook niet meer te doen. Spijtig dat internet via satelliet zo duur blijft. Anders stapte ik onmiddellijk over.
Als de kabel kan meer bieden en proximus kan je niet bevestigen op welke termijn ze u op een bepaalde vdsl snelheid kunnen zetten, waarom zou je dan niet overstappen in feite.
Reputatie 1
Omdat ik nog minder vertrouwen heb in Telenet dan proximus. Voor TV heb ik het niet nodig. Alleen vaste telefonie en inet. Mijn volumes eens bekijken. Astra2Connect wordt blijkbaar toch beter betaalbaar. 20MBs download en 2MBs upload is alleszins een stuk meer dan de 444kBs up en 2.76MBs download waar ik nu kan over beschikken. VDSL haalt uiteraard nog wat meer. Baseer ik me op het eerder aangehaalde adres, dan zou dat 47,61MBs down en 8,62MBs up zijn.

Voor astra2connect prijzen tussen 30€/maand (4267MB down en 873MB up) en 72€/maand (42667MB down en 8533MB up).

http://www.adsl-breedband.be/actualiteiten/hogere-internetsnelheid-belgacom-upgrade-vdsl-netwerk
ze halen dus duidelijk hun eigen vooropgestelde deadline niet. Eind 2016 is wel heel kort bij.
inderdaad al een tijd geleden spreekt proximus van Q1/2017 om hun Vectoring rond te krijgen.


Voor astra2connect prijzen tussen 30€/maand (4267MB down en 873MB up) en 72€/maand (42667MB down en 8533MB up).

....


Voor die snelheden wil ik ook nog wel mijn handtekening op het stippellijntje zetten ... ik denk dat die "M" eigenlijk een "K" moet zijn 😉 .. kwestie dat er hier niemand in paniek slaat !
Reputatie 4
Badge +1
ROP 51.046909, 4.710318 is 15HEI0 (Heist) en volgens u kwasi rond. U bevestigt hiermee hun (high-level) Mantra-projectplanning 1ste fase t.a.v. BIPT voor 15HEI0 waarvoor er een aantal extra ROP's geplaatst werden.
ROP 107, 51°03'19.8"N 4°40'31.4"E is zeker 15PUT0 maar is voor u geen meerwaarde.
KVD 207 51.027142, 4.739264 is inderdaad 15SCH0
nb: als PX nationaal nog 10% ADSL heeft zal dit in landelijke regio's wellicht 20% zijn.
Ik duim, samen met uw 10% soortgenoten, voor een upgrade binnen redelijke termijn maar ???
Ja dat zal je maar weten eens de tweede fase afgerond is en mantra project afgerond is, hoeveel ADSL'ers er nog gaan overschieten.
Wie weet gaat Proximus op de kabel en kunnen er nog van die sukkelaars langs deze weg op hogere snelheden geraken.
Reputatie 1
@Regulus: ik denk toch dat het duidelijk is dat het over het volume gaat.

Mijn volumes eens bekijken. ..... 20MBs download en 2MBs upload is alleszins een stuk meer dan de 444kBs up en 2.76MBs download waar ik nu kan over beschikken. VDSL haalt uiteraard nog wat meer. Baseer ik me op het eerder aangehaalde adres, dan zou dat 47,61MBs down en 8,62MBs up zijn.


Het zou wel betekenen dat ik >7 keer sneller kan downloaden en 4,5 keer zo snel uploaden. 7 uur voor 1Gig worden dan 1,5 uur.
Reputatie 2
Ik zit zo een beetje in hetzelfde straatje 50.947192, 2.785459 (figuurlijk uiteraard).
Kleine industriezone zou glasvezel hebben, maar nergens VDSL...
Reputatie 1
Ook een beetje kwestie van ongeluk. KVD 207 51.027142, 4.739264 is ADSL, 400m verder 51.025138, 4.746693 staat een ROP, ook centrale Schriek de bouwonderneming er tegenover heeft ook 015 23. Heb dan maar de pech op de KVD te zitten terwijl je er ongeveer midden tussenin woont.
Dag iedereen,

Kan iemand mij vertellen waar ik ergens kan checken of er een upgrade op til is of niet?
Ik woon in Heppen, dit zijn de coordinaten 51.128404, 5.227403

momenteel is de download snelheid 3,6 Mbps wat toch wel behoorlijk erbarmelijk is...

alvast bedankt
controleer al eens wat de lijntest zegt als je uw adres invoert hier => lijnsnelheid
kontroleer even op bestaande klant en ook als nieuwe klant of je het zelfde resultaat krijgt.
Ander eens aan het proximus team je adres gegevens of klantnummer doorgeven
zodat ze dit even checken voor u :=> Het Proximus Team
Reputatie 2
@gerloopmans: nie klagen, he, bij ons is 't maar 3.4Mbps ;-)
Bij ons zou er dan wel beterschap op komst zijn, maar ik geloof er al lang niet meer in. Al meer dan 2 jaar vraag ik ernaar, en telkens is er een 'voorziene' datum van ongeveer 6 maand verder, maar telkens als je binnen een maand of 2 van die datum komt verschuift die op magische wijze terug met een paar maand... Laatst was het 30/6, die is nu alweer verzet naar 30/9 en zo gaat het maar door. Eerste datum die ik ooit kreeg was januari 2014 :S
En al die tijd hou ik de telenet-boot af om onnodige (her)activeringskosten te vermijden want voor die paar maand extra wachten..., maar had ik het 2 jaar geleden geweten dat het deze toer op zou gaan, ik zat al lang bij telenet (te veel te betalen, maar soit, nu betaal ik ook veeeeeel te veel voor wat ik eigenlijk maar krijg, en dan zit ik eigenlijk nog bij EDPnet).
@Jeroen_039: ok uw situatie is nog erger :-)

Ik ga gewoon mijn huidige telenet lijn houden voor te surfen en die proximus gebruiken voor een mobiel gsm signaal binnen te krijgen want ook dat is niet beschikbaar bij ons.
Als er dan ooit een upgrade komt (over twee jaar misschien) dan kan ik nog altijd mijn Telenet lijn opzeggen.
mantra project 2de fase > 2020 dus het kan nog altijd ;-)))
Reputatie 5
Badge +1
Het is een echte schande hoe Proximus zijn ADSL-klanten bespuwt. Wij blijven alvast over na het Mantra-project met onze ADSL, dat hebben we al te horen gekregen.
Bedankt hoor Proximus, maak maar nog wat reclame met jullie 'ongeduldige netwerk'! Veel ongeduld om dat netwerk te verbeteren is er bij jullie blijkbaar niet..
Reputatie 6
Badge +3
Ook qua mobiel is er een rare mentaliteit, zelfs outdoor is er op veel plaatsen geen 2G en toch wordt de prioriteit gelegd om op een beperkt aantal plaatsen 4G naar voren te schuiven. En zelfs al 5G aan te kondigen.
Reputatie 6
Badge +3
Ook qua mobiel is er een rare mentaliteit, zelfs outdoor is er op veel plaatsen geen 2G en toch wordt de prioriteit gelegd om op een beperkt aantal plaatsen 4G naar voren te schuiven. En zelfs al 5G aan te kondigen.

Hier moet ik toch wat nuanceren:
site BIPT

Ja de dekking van 2G is geen 100%, maar komt er zeer dicht bij. Veel van de problemen zijn aan de grenzen waar er niet te sterk mag worden uitgezonden om niet te ver over de grens dekking te bieden.

4G is toch wel wat verder uitgerold dan "een beperkt aantal plaatsen"
Volgens het BIPT zelfs 96.4% van de Belgen heeft toegang tot 4Ginfo van proximus zelf

Opgelet, dit heeft wel een groot "Wij van WC-eend" gehalte. Het rapport van BIPT word gebaseerd op cijfers van de operatoren zelf.
Die dekkingskaarten zijn wel theoretisch en niet op de praktijk gesteund blijkbaar!!
Regelmatig komt Proximus in de kijker te staan voor hun toekomstplannen om sneller internet aan te bieden, maar jammer genoeg zijn deze investeringen altijd voor het kamp waar men nu al een deftig netwerk heeft.
De ietwat landelijker gelegen klanten, zijn het niet waard om te upgraden.
Zo heb ik al +10 jaar adsl met een maximale download snelheid van 2,2 Mbit (= 0,275 mb/s).
Tijdens de piekmomenten, halen we nog niet de helft, en slaat de verbinding geregeld uit.
Ondanks meerdere tussenkomsten van een technicus ... hetzelfde resultaat.
En vorig jaar heeft men dan toch geïnvesteerd in een VDSL versie in onze gemeente, maar had men net geen goesting genoeg om die laatste 10 huizen er ook maar bij te nemen.
Hoe kunnen wij, moderne gezinnen, onze opgroeiende kinderen mee laten groeien met de hedendaagse technieken, als we hier geen meter vooruit geraken.
Miss best eens te berde brengen aan de minister van telecom >
https://www.facebook.com/alexander.d.croo
Reputatie 4
Badge +1
Hoe groot is de afstand tot de recent geplaatste (KVD) ROP dan wel?
Kent u het nr. van de ROP of nog beter zijn Google Maps coördinaten?

Reageer